Frågor om speedparts kompletta steg trim.

Tribbe SAAB♥SUBARU
4 april 2009 · 1 636 Inlägg

Hej, just nu så har tydligen speedparts rea på sina steg 1 trim fick jag se och då blev jag väldigt sugen... men då jag inte kan någonting om sådant så undrar jag lite över detta med stegen.

Det jag undrar är om det är svårt att byta styrdonet? http://speedparts.se/arkiv/anvisningar/box/box93.htm om man tittar på det där ser det inte allt för klurigt ut.

När man väl bytt styrdonet är det bara att tuta och köra då?

Om man skaffar steg 1 hur funkar det då med besiktningen? kan man köra den trimmad till besiktningen eller måste man fixa saker innan man åker dit.

Om man jämnför steg 1 och 2 så ser det bara ut att skilja en halv sats och en sån har jag redan sitter på min bil.. betyder det att steg 1 inte är att rekomendera för min bil?

Det följer med luftfilter i steg satserna. Då jag redan bytt luftfilter bör jag behålla det eller byta till det medföljande? http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin … _9-3t7.pdf <-- det jag har.

Stämmer det att jag bör sluta tanka 95 och börja tanka 98 om jag skulle göra detta?(Blir det mycket dyrare att hålla med soppa i framtiden då?)

Om jag ringer och pratar med dom kanske jag kan komma över bara ett styrdon till ett bra pris?


Aja.. jag vet igentligen inte vad man bör tänka på. Blev bara väldigt sugen nu när jag såg att dom hade rea på steg 1. roll

Min bil är en saab 9-3 årsmodell -00 med en trionic 7 motor. Speedparts kallar motorn Aero T 205. Kan även tillägga att min bil rullat en hel del mil.

/Tack på förhand. Tribbe.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
KimpaaBooY
4 april 2009 · 378 Inlägg

rea tycker jag dom inte hade direkt, men det är ju bra fabrikat till din saab =P
TM chiptuning i e-tuna skulle ta 3499kr för steg 1 när jag frågade för ca 4månader sen.

// KimpaaBooY
Tribbe SAAB♥SUBARU
4 april 2009 · 1 636 Inlägg

Jag är väll inte helt inne på vad det brukar kosta, men känner nog att jag vill ha svar på dom andra frågorna sen kanske jag kan kolla upp priserna så jag inte blir lurad.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
KimpaaBooY
4 april 2009 · 378 Inlägg

Tribbe skrev:
Jag är väll inte helt inne på vad det brukar kosta, men känner nog att jag vill ha svar på dom andra frågorna sen kanske jag kan kolla upp priserna så jag inte blir lurad.

Kör du 95 på ett chip som är omptimerat för 98 så går det att köra, men den kan spika eller tappa effekt.
Så helst köra på 98 vid chip, men i nödfall går det väll köra 95.

// KimpaaBooY
Fredrik-79
4 april 2009 · 2 164 Inlägg

1 Besiktningen kommer  inte att märka något.
2 Köp inte vilket skit trim som helst till saabarna för då kan de trimma.
Håll er till dom stora leverantörerna så får ni vad ni betalar för!

MVH

Saab 9-5 SE (2001)
Jolle87
4 april 2009 · 1 585 Inlägg

1. Nej det är inte svårt att byta styrdon.
2. Ja det är bara att tuta och köra efter du har bytat styrdon, Ev kanske du måste anpassa bilen efter trimmet men det står isåfall i anvisningarna du får med.
3. Besiktningen lär inte märka något, men för att vara på säkra sidan kan du ju bara byta till original styrbox.
4.Det går att köpa bara "steg 1 boxen" om man vill. Utan luftfilter, Jag gjorde det till mina gamla 9000 2.0T iallafall.
5.Det funkar bra att köra på 95, dock bör du tanka 98 eftersom det är optimerat för det. Då går bilen som bäst.

Kan säga att det är riktigt stor skillnad efter man trimmat bilen med steg 1, blev riktigt nöjd och värt varenda krona när jag gjorde det på min. Och speedparts är riktigt trevliga att ha och göra med. Lycka till!

Tribbe SAAB♥SUBARU
4 april 2009 · 1 636 Inlägg

Om jag fattat rätt så ska man ju skicka tillbaka sitt original don, då är det ju inte så lätt att byta innan besiktning.
Blir det stor skillnad i pris att tanka 98 istället för 95?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Jolle87
4 april 2009 · 1 585 Inlägg

Visst ja det stämmer nog bra att du måste skicka tillbaka original till dom, Men det går säkert att köpa den och behålla original om man vill. Men besiktningen kommer inte märka något så du behöver nog inte vara orolig över det. Prismässigt är det inte speciellt stor skillnad mellan 95 och 98 brukar vara drygt 20öre dyrare eller nått sånt.

Hamilton
4 april 2009 · 8 872 Inlägg

Eftersom mjukvaran är anpassad för 98 så är det en bra ide att köra på det.
Annars kan du köra Vinterdäck=95 Sommardäck=98 för att spara några ören, men själv tycker jag det bara är onödigt att fippla med det utan kör 98 året om

Fotograf på tierpidag.se
Tribbe SAAB♥SUBARU
4 april 2009 · 1 636 Inlägg

Det jag menar med mitt tjat om 95 och 98 är inte vilket jag ska välja, är det gjort för 98 blir det ju så. Utan det jag ville veta var om det kommer att kännas i plånboken i längden.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Hamilton
4 april 2009 · 8 872 Inlägg

Tribbe skrev:
Det jag menar med mitt tjat om 95 och 98 är inte vilket jag ska välja, är det gjort för 98 blir det ju så. Utan det jag ville veta var om det kommer att kännas i plånboken i längden.

Om det kommer att kännas beror ju helt på hur mycket du kör och din ekonomi.
På 2000 L är det en prisskillnad på ca 400:-
Men om du oroar dig för dom x-tra kostnaderna för att gå från 95 till 98 så kanske du ska köra original.

Senast redigerat av Hamilton (4 april 2009)

Fotograf på tierpidag.se
Tuffhaggman
4 april 2009 · 864 Inlägg

Kan rekomendera att du tar en titt hos Maptun. Dom har en del trevliga uppgraderingar, bl.a konvertering till biopower som kostar lika mycket som motsvarande trimsteg med bensin..
Separata styrdon ska alltid kunna köpas löst, om du redan har hårdvaran som krävs så är det bara att köpa ett styrdon för steg2. Det brukar dock(som redan nämnts) krävas att du skickar in din box men du slipper iaf köpa avgas och allt sånt....

http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=43

Senast redigerat av Tuffhaggman (4 april 2009)

hunn
4 april 2009 · 57 Inlägg

ju mer du gasar ju mer drar bilen.,
blandad körning kan förbrukningen gå ner en aning.,

Tribbe SAAB♥SUBARU
5 april 2009 · 1 636 Inlägg

Tribbe skrev:
Det jag undrar är om det är svårt att byta styrdonet? http://speedparts.se/arkiv/anvisningar/box/box93.htm om man tittar på det där ser det inte allt för klurigt ut.

Verkar som att vi kommit fram till att det är lätt.

Tribbe skrev:
När man väl bytt styrdonet är det bara att tuta och köra då?

I De allra flesta fall, om inte annat så ställer bilen in sig ganska snabbt.

Tribbe skrev:
Om man skaffar steg 1 hur funkar det då med besiktningen? kan man köra den trimmad till besiktningen eller måste man fixa saker innan man åker dit.

Väldigt sällan det inte går att köra den trimmad dit.

Tribbe skrev:
Om man jämnför steg 1 och 2 så ser det bara ut att skilja en halv sats och en sån har jag redan sitter på min bil.. betyder det att steg 1 inte är att rekomendera för min bil?

Inte fått svar på.

Tribbe skrev:
Det följer med luftfilter i steg satserna. Då jag redan bytt luftfilter bör jag behålla det eller byta till det medföljande? http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin … _9-3t7.pdf <-- det jag har.

Inte fått svar på.

Tribbe skrev:
Stämmer det att jag bör sluta tanka 95 och börja tanka 98 om jag skulle göra detta?(Blir det mycket dyrare att hålla med soppa i framtiden då?)

Det bör jag göra och det kostar mig ungefär bara 15kr mer per tank.

Tribbe skrev:
Om jag ringer och pratar med dom kanske jag kan komma över bara ett styrdon till ett bra pris?

Mycket trodligt.

Aja.. jag vet igentligen inte vad man bör tänka på. Blev bara väldigt sugen nu när jag såg att dom hade rea på steg 1. roll

Min bil är en saab 9-3 årsmodell -00 med en trionic 7 motor. Speedparts kallar motorn Aero T 205. Kan även tillägga att min bil rullat en hel del mil.

/Tack på förhand. Tribbe.

Nu blev det en till fråga efter Tuffhaggman's post en konvertering till Biopower är det någonting att fundera över eller ska jag glömma det och koncentrera mig på bensin?

Tack för alla svar måste jag tillägga också. Som ni ser så är nästan alla mina frågor besvarade vilket jag är mycket nöjd med!

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Oxygen
5 april 2009 · 629 Inlägg

Prata med dom och berätta att du redan bytt avgassystem så kanske du kan få ett program för Steg2, om det nu är något som skiljer! Körde genom besiktningen med Steg2 i min Saab ng900 utan problem...

BMW 330e xDrive Touring LCI "Skyscraper Grey" (2024)
Pinnenpabacken
5 april 2009 · 402 Inlägg

Vad gäller förbrukningen, så har iaf bsr meddelat att när bilen är optimerad för 98 oktan
så drar den något mindre med 98 än om du kör med 95, så priset per mil blir inte dyrare
om man kör på 98, plus då, bättre effekt. Inget svårt val alltså! mvh- Micke

Tuffhaggman
5 april 2009 · 864 Inlägg

Steg1 kommer att fungera ypperligt med både det avgassystem och luftfilter som du redan har...I många fall så är det väldigt likartad mjukvara i steg1 och steg2, just avgas och luftfilter brukar vara det som ger de extra 5-10hk som det ska skilja mellan de olika stegen...

*Jag tycker att du ska ta ett snack med maptun för att få lite mer info om deras biconvertering, om inte annat så rekomenderar jag dom framför speedparts oavsett trimgrad. Det ska förövrigt finnas några på garaget som har kört denna konvertering, jag vet dock inte vilka det är men om du skulle hitta dom så är det ju bara att fråga om dom är nöjda.

Kan ju vara kul att både få sin bil trimmad och känna att man drar ett litet strå för miljön....

Senast redigerat av Tuffhaggman (5 april 2009)

Tribbe SAAB♥SUBARU
6 april 2009 · 1 636 Inlägg

Jag får höra mig omkring, om inte annat kanske jag hittar någon att prata med på fredag i Jönköping.
Har tittat runt lite på videos här på sidan och det är väldigt många filmer där det lyser varningslampor hit och dit.. det är väll inget man får?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tuffhaggman
6 april 2009 · 864 Inlägg

Tribbe skrev:
Jag får höra mig omkring, om inte annat kanske jag hittar någon att prata med på fredag i Jönköping.
Har tittat runt lite på videos här på sidan och det är väldigt många filmer där det lyser varningslampor hit och dit.. det är väll inget man får?

Trimningen ska inte leda till något dyligt, kan vara allt från avstängd tcs till servicelampor. Om bilen är i det skick den ska vara i så ska inte trimningen ha någon sådan inverkan på den....

Tribbe SAAB♥SUBARU
8 april 2009 · 1 636 Inlägg

Okej, blir nog ett steg 1 eller 2 don från någon återförsäljare. big_smile

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang