Läcker in i reservhjulsutrymmet på tjejens Volvo V40

eddiboy
12 april 2009 · 204 Inlägg

Tjejen har en Volvo V40 från 2001. När jag kollade ned i utrymmet för reservhjulet i skuffgolvet så stod det vatten halvvägs upp! En mindre bassäng.. Varifrån kommer vattnet? Underifrån såklart men så jävla mycket! Hur? Jag ser inga hål eller sprickor där.. Hur kan jag kolla var vattnet smiter in? Är detta ett känt problem hos Volvo? Åtgärder för att förhindra detta i framtiden?

volvoentusiasten
13 april 2009 · 4 005 Inlägg

eddiboy skrev:
Tjejen har en Volvo V40 från 2001. När jag kollade ned i utrymmet för reservhjulet i skuffgolvet så stod det vatten halvvägs upp! En mindre bassäng.. Varifrån kommer vattnet? Underifrån såklart men så jävla mycket! Hur? Jag ser inga hål eller sprickor där.. Hur kan jag kolla var vattnet smiter in? Är detta ett känt problem hos Volvo? Åtgärder för att förhindra detta i framtiden?

Behöver inte vara nedifrån självklart.

Kan vara en list som har satts igen, eller gått sönder, så att allt vatten från bakrutan leds in i truffen över listen. Reservhjulsbaljan är ju längst ner, så då hamnar ju allt vatten där.

Kolla alla lister runtom och häll lite vatten på bilen och se om det åker igenom.

Hoppa in bak med en lampa och så kan din kamrat hälla vatten. smile

warwicke
13 april 2009 · 45 Inlägg

Ja sätt dig i bagagen och låt en polare spruta vatten på luckan, hade samma problem på min och då var det tätningslisten runt bakljusen som behövdes spännas lite. Sitter med 3-4 skruv så dra till de lite lagom bara

T4-din dröm, min verklighet............
Weermets Gasglad
13 april 2009 · 295 Inlägg

Har haft ett liknande problem på min V40. Alltid när det har regnat eller när jag tvättat bilen så har det varit fuktigt på mattan i bagaget. Drog en sträng silikon mellan glasrutan och bakljusrampen, sedan dess har jag inte haft någon blöt matta.

Opel Vectra "2.0T" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang