golf III ungefär när börjar en 1,8l och gti motor ge upp och vad är de som går sönder?

CarpeDiem German Engineering
16 april 2009 · 9 083 Inlägg

Håller med föregående talare angående Golf MK3 GTI wink

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 april 2009 · 10 427 Inlägg

Om 1,8 motorn i Golf III är likadan som i Golf II (dvs med 'centralinsprutning', eller vad det nu heter)
så kan 'förgasar'-foten gå sönder (har jag varit med om själv på en Golf II). Kanske inte är ett standardfel.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
timpa_
17 april 2009 · 242 Inlägg

okej .. är det någon som vet någe om vr6 orna vad drar en sådan och är det bra motorer ?

Sarge
17 april 2009 · 2 337 Inlägg

timpa_ skrev:
okej .. är det någon som vet någe om vr6 orna vad drar en sådan och är det bra motorer ?

Sök, det finns många trådar om VR6.

Puttski
17 april 2009 · 250 Inlägg

Kolla mitt förra inlägg på vad en Gti 16v drar.. lägg till ca 1 dl / milen på alla tre typer av körningar. Så mycket drar en Vr6a..

Den gör för övrigt 0 - 100 på 7, 6 eller 7,8 sek.. Gti 16v gör det på 8,2 sek.

Volkswagen - Das Auto
Mortalis VW-nörd?
17 april 2009 · 4 332 Inlägg

Hehe ja går man bara runt o tänker vad en bil drar i soppa så bör du nog hålla dig ifrån en vr6...asså de e ganska mkt annat som kostar mer pengar än några centiliter soppa hit och dit tongue
Försäkringen och skatten på en vr6 är bra högre t.ex.

Men men, en GTI 150hk ska dra:
Blandad: 0,8
Stad: 0,98
Landsväg: 0,58

VR6 ska dra:
Blandad: 0,93
Stad: 1,13
Landsväg: 0,69

Detta är offficiella siffror från VW då.

Vad jag sett så finns det inte direkt många mk3 gti som inte är import, om man nu e en av de som nojar över de så kan de ju va bra o veta..

Mortalis VW-nörd?
17 april 2009 · 4 332 Inlägg

Puttski skrev:
Kolla mitt förra inlägg på vad en Gti 16v drar.. lägg till ca 1 dl / milen på alla tre typer av körningar. Så mycket drar en Vr6a..

Den gör för övrigt 0 - 100 på 7, 6 eller 7,8 sek.. Gti 16v gör det på 8,2 sek.

7.6 sekunder är korrekt siffra

GolfMK3
17 april 2009 · 601 Inlägg

steifan skrev:

timpa_ skrev:
värt att lägga till en extra slant för att få en gti 8v för de käns ändå inte som det lär vara någe vidare drag liksom.

steifan-akuten rycker in, kika på dessa siffror:

VW Golf III GT 1.8 - 1991
Motorart     R 4
Hubraum     1781 ccm
Aufladung     Sauger
PS - UMin     90 PS - 5500/Min
Nm - UMin     145 Nm - 2500/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams Jahrbuch 1992
Gewicht     1106 kg
0 - 80 km/h     8,5 s
0 - 100 km/h     12,9 s
0 - 120 km/h     18,8 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     28,0 s
0 - 160 km/h     47,3 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     18,5 s
1 km, stehender Start     34,5 s
Vmax     185 km/h


VW Golf III 1.8 GTI - 1991 (Serie)
Motorart     R 4
Hubraum     1781 ccm
Aufladung     Sauger
PS - UMin     115 PS - 5400/Min
Nm - UMin     166 Nm - 3200/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams Jahrbuch 1992
Gewicht     1106 kg
0 - 80 km/h     7,1 s
0 - 100 km/h     10,5 s
0 - 120 km/h     14,9 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     21,8 s
0 - 160 km/h     31,4 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     17,3 s
1 km, stehender Start     32,0 s
Vmax     193 km/h


En viss skillnad.

Vet inte om dom värderna stämmer sådär bra. Jo dom stämmer så men jag menar.
Jag stog jämnsides en gti 8v med en vanlig 1.8 Gasen i botten på båda 2 och vi stog jämnsides upp till 160km/h. och det var med min röda sålda golf som var väldigt pigg. tror mer andra 1.8or.
sen så står ju maxhastigheten på en vanlig 1.8 på 185km/h stämmer verkligen detta?
Liksom jag har fått upp golfen i 210km/h ( tyska autobahn. )

Mvh

How can a car be so fast and so gay at the same time?!
Projekttråden på Jettan;
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3429212
Sarge
17 april 2009 · 2 337 Inlägg

Vad gäller topphastigheten på 1.8:an så pressade jag min Vento 1.8 till 190 mätarfart - den var väl inte helt i toppskick plus lite bredare däck än standard, så de 185 stämmer nog rätt bra för en fräsch bil.

KG
17 april 2009 · 385 Inlägg

GolfMK3 skrev:
Vet inte om dom värderna stämmer sådär bra. Jo dom stämmer så men jag menar.
Jag stog jämnsides en gti 8v med en vanlig 1.8 Gasen i botten på båda 2 och vi stog jämnsides upp till 160km/h. och det var med min röda sålda golf som var väldigt pigg. tror mer andra 1.8or.
sen så står ju maxhastigheten på en vanlig 1.8 på 185km/h stämmer verkligen detta?
Liksom jag har fått upp golfen i 210km/h ( tyska autobahn. )

Mvh

Jag har haft både en gti 8v och en vanlig 1,8, och det är klar skillnad faktiskt. Visst, gti:n är långt ifrån en raket, men klart piggare.
Att få upp 1,8.an i 210 är jag tveksam till. Jag fick upp den i 190 och det var inte mkt, om ens något, kvar att ge. Men med en tillräckligt lång (läs oändlig) raksträcka så kanske... tongue Gti:n däremot gjorde lätt 200 och mer därtill, och var allmänt piggare och roligare att köra. Gti:n hade dessutom gått drygt 24000 mil, men gick hur fint som helst. Inget läckage eller nånting. Rekomenderas starkt smile

// KG.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
17 april 2009 · 1 948 Inlägg

Okej... som GTi ägare kan jag berätta lite om hur dem är att äga. Motormässigt är 8v lika pålitlig och lättservad som 1,8cl. GTi har 2,0 och drar ungefär like mycket soppa om du kör snällt. alltså runt 0,8..

vill du ha en rolig bil att köra så köp GTi, dem har lite bättre väghållning, utseende och håller ett högre värde än en CL.

men vill du ha en bil som bara funkar och inte ställer så mycket krav så köp CL.

...du ska försöka undvika all extrautrustning du inte behöver... jag 4x elhiss i min och jag har bytt 2 motorer och endå funkar de främre bara som de själva vill. och takluckan funkar inte... och jag lovar dig att jag är riktigt nära på att ge upp och slänga in fönstervevar i stället. samt bygga om till vanlig taklucka som man vevar....

trots alla problem med elhissar så är jag supernöjd med min golf... den käkar volvo 740 till frukost trots att den "bara" har 115hk... toppar 200km/h. Är lika pålitlig maskinellt som en CL. 

16v är ganska ovanlig har jag förstått det som och delar kan vara dyra, men fan vilken raket!

låt bli VR6 då jag bara hört dåliga saker om dem, oplålitliga, dyra att laga, drar helvette massa soppa osv. endå positiva jag hört är att dem låter gott och är "ganska" snabba. dock så sa en kille att han tyckte VR6 motorn var något tråkig då den bara brummar lite sen är det över... medans de 4 cylindriga är agressivare i karaktären... fast dem är slöare.

köp GTi och se aldrig tillbaks igen smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Puttski
17 april 2009 · 250 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
16v är ganska ovanlig har jag förstått det som och delar kan vara dyra, men fan vilken raket!

Nja inte så många delar som e dyra o den e lika pålitlig som 8v och 1,8..
Att den går som en raket kan jag intyga smile

Volkswagen - Das Auto
JonasK -.-
17 april 2009 · 383 Inlägg

timpa_ skrev:
när är det dessa bilar börjar ge upp motormässit alltså och vad är det som oftas går sönder på en 1.8 ??

Finns ingen särskild gräns när motorer ger upp. Allt beror på körsätt och service.
En välservad och lagom snällt körd motor kan gå nästan hur långt som helst, nästan wink

Den 1,8 motorn är ju en riktigt tålig maskin, inte särskilt mycket som går sönder.
Kolla om kamrem är bytt, framförallt på GTi. Är den inte bytt på ca 4-5år eller angivet intervall i servicebok så byt den snarast.
Kamremmar bör inte köras mer än 4-5år oavsett mil.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
timpa_
17 april 2009 · 242 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Okej... som GTi ägare kan jag berätta lite om hur dem är att äga. Motormässigt är 8v lika pålitlig och lättservad som 1,8cl. GTi har 2,0 och drar ungefär like mycket soppa om du kör snällt. alltså runt 0,8..

vill du ha en rolig bil att köra så köp GTi, dem har lite bättre väghållning, utseende och håller ett högre värde än en CL.

men vill du ha en bil som bara funkar och inte ställer så mycket krav så köp CL.

...du ska försöka undvika all extrautrustning du inte behöver... jag 4x elhiss i min och jag har bytt 2 motorer och endå funkar de främre bara som de själva vill. och takluckan funkar inte... och jag lovar dig att jag är riktigt nära på att ge upp och slänga in fönstervevar i stället. samt bygga om till vanlig taklucka som man vevar....

trots alla problem med elhissar så är jag supernöjd med min golf... den käkar volvo 740 till frukost trots att den "bara" har 115hk... toppar 200km/h. Är lika pålitlig maskinellt som en CL. 

16v är ganska ovanlig har jag förstått det som och delar kan vara dyra, men fan vilken raket!

låt bli VR6 då jag bara hört dåliga saker om dem, oplålitliga, dyra att laga, drar helvette massa soppa osv. endå positiva jag hört är att dem låter gott och är "ganska" snabba. dock så sa en kille att han tyckte VR6 motorn var något tråkig då den bara brummar lite sen är det över... medans de 4 cylindriga är agressivare i karaktären... fast dem är slöare.

köp GTi och se aldrig tillbaks igen smile

okej jo det lutar mest åt en gti nu faktis och att köpa en vr6 har jag lagt bort helt då den verkar dra mycket soppa och verkar vara lite knöl med så en gti blir de nog då smile

JonasK -.-
17 april 2009 · 383 Inlägg

timpa_ skrev:
okej jo det lutar mest åt en gti nu faktis och att köpa en vr6 har jag lagt bort helt då den verkar dra mycket soppa och verkar vara lite knöl med så en gti blir de nog då smile

Bra val ! Har själv haft en GTi 8v -85, mycket trevlig bil.
Men som jag skrev förut, kolla kamremmen, är den inte bytt enligt interval så gör det omgående, förhållandevis billigt att byta rem istället för att byta motor.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
timpa_
18 april 2009 · 242 Inlägg

JonasK skrev:

timpa_ skrev:
okej jo det lutar mest åt en gti nu faktis och att köpa en vr6 har jag lagt bort helt då den verkar dra mycket soppa och verkar vara lite knöl med så en gti blir de nog då smile

Bra val ! Har själv haft en GTi 8v -85, mycket trevlig bil.
Men som jag skrev förut, kolla kamremmen, är den inte bytt enligt interval så gör det omgående, förhållandevis billigt att byta rem istället för att byta motor.

aa det ska jag lägga på minnet smile

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
18 april 2009 · 1 948 Inlägg

behöver inte vara rädd för att byta den heller... är inte mycket svårare än på 740.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang