skulle behöva lite info om amp mätare köpte en amp och en volt för och fylla astolpen tids nog "feltema mätare" om de spelar nån roll tänkte kan ju bara va + och - sen belysning men när man såg kopplings schemat står man ska ta + mellan startmotor och generatorn tänke jag wtf borde vell va el som el i right? / hur mäter den om man kopplar den på som vanliga mätarna
och mer lr mindre vad skiljer volt och amp mätarna åt förutom de mäter olika skalor menar då båda mäter el eller äre så volt är den el man har amp den el som dras ??
Ska du mäta ampere så måste kretsen du vill mäta gå "igenom" mätaren men du kan mäta andra saker också, för att se hur mycket ampere de drar(behöver inte vara mellan just generator och batteri) MVH
Koppla in mätarna enligt kopplingsschema, annars eldar du upp amp mätaren. Den mäter amperen som förbrukas, inte den i batteriet...
så de är bara allt den mäter samma bara att den tar mer stryk om den går på både generatorn / batterit?
dvs skarva på den på laddtrycks mätaren som är kopplad till tändingen?
Brains skrev:
Varför skaffa en mätare som man inte ens vet funktionen på?
kostade bara bara 40 kr lr nått sånt och är smidigare / mindre koppla än tex oljetemp osv
Omega2008 skrev:
Ska du mäta ampere så måste kretsen du vill mäta gå "igenom" mätaren men du kan mäta andra saker också, för att se hur mycket ampere de drar(behöver inte vara mellan just generator och batteri) MVH
så då gåre tex och skarva på den från elen från tex laddmätaren så den mäter amp just när tändingen är igång?
så de är bara +- på de man vill typ dvs skippa klippa kablar mellan tex startmotorn och generatorn som kopplings schemat säger?
Ska du mäta hur mycket ampere laddmätaren använder? de kommer du göra ifall du kopplar den där. sen finns det nästan garanterat 3 kablar från mätaren? en från batteri en till generator, och sedan lampan
Ska du mäta hur mycket ampere laddmätaren använder? de kommer du göra ifall du kopplar den där. sen finns det nästan garanterat 3 kablar från mätaren? en från batteri en till generator, och sedan lampan
nja laddmätaren är kopplat till ciggutaget lr innan cigg utaget för mina nya mätare volt / ampt tänkte jag skarva på dem på samma ställe så måste ju va tändningen de mäter då? mmm 3 kablar på ampen lampa sen + sen - simpelt och koppla men va kopplings schemat som gjorde mig förvirrad då den vill ha + från startmotorn och minus från generatorn ...
Om du kopplar in mätaren enligt kopplingsschemat så mäter du ju hur mycket amp bilen förbrukar i förhållande till vad den levererar.. Det är väl därför man har en sån mätare? Det är bra mycket smidigare att koppla in en oljetrycksmätare...
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Om du kopplar in mätaren enligt kopplingsschemat så mäter du ju hur mycket amp bilen förbrukar i förhållande till vad den levererar.. Det är väl därför man har en sån mätare? Det är bra mycket smidigare att koppla in en oljetrycksmätare...
ska bara ha den för och fylla 1 plats så då de är mkt smidigare koppla ihop 2 kabalar än och dra massa nya för oljetryck tömma bilen på olja osv .... för adapters och skit
så bara den sitter där och visar nått så äre helt ok..