Volvo 850, svarta baklycktor

Frippe_b Drömbilen!!
19 april 2009 · 80 Inlägg

Hejsan

Jag undrar om det är tillåtet att ha svarta baklycktor på sin bil?

Tacksam för svar!!

MVH
Frippe_b

V o l v o S 8 0 T 6
Volvo S80 T6 "Volvo-R" (1999)
By_Alfzone
19 april 2009 · 679 Inlägg

Så länge det lyser rött bakåt och blinkersen gul så brorde det la inte va nån fara...
tänkte tona mina svarta....
tror man kan behöva sätta dit en extra relex nånstans bara...smile

Gulmun * Klåpare
19 april 2009 · 1 718 Inlägg

Toning är inte tillåten, oavsett färg. Men "lagom" tonade lyktor brukar inte ge några problem.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
clonec
19 april 2009 · 109 Inlägg

hade svarta lampor bak på min gamla 240 GT, polisen stoppade mig för att dom inte blinkade gult, men dom sa inget om att det inte var tillåtet.  så bara det så dom blickar gult och lyser rött så e det nog inga prob.

Volvo 850 GLT 20v "renoveringsobjekt" (1993)
By_Alfzone
19 april 2009 · 679 Inlägg

clonec skrev:
hade svarta lampor bak på min gamla 240 GT, polisen stoppade mig för att dom inte blinkade gult, men dom sa inget om att det inte var tillåtet.  så bara det så dom blickar gult och lyser rött så e det nog inga prob.

precis vad jag tror oxå....smile
har röd tonade lysen på min peugeot och har inte haft nå beskymmer me dom vare sej av polis eller bilprovning....

Gulmun * Klåpare
19 april 2009 · 1 718 Inlägg

Alfzone skrev:

clonec skrev:
hade svarta lampor bak på min gamla 240 GT, polisen stoppade mig för att dom inte blinkade gult, men dom sa inget om att det inte var tillåtet.  så bara det så dom blickar gult och lyser rött så e det nog inga prob.

precis vad jag tror oxå....smile
har röd tonade lysen på min peugeot och har inte haft nå beskymmer me dom vare sej av polis eller bilprovning....

Enligt VVFS (Vägverkets författningssamling) sedan många år tillbaka..
8 § Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.

Men som sagt, det brukar inte vara några problem om man tonar lagom mycket.
Blinkar det i fel färg så får man antingen byta glödlampa (om blinkersen har vitt glas) eller lykta om den har fel färg. Att debattera hurvida lyktan är modifierad eller inte är egentligen inte polisens sak.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
biber
19 april 2009 · 429 Inlägg

Lagom är bäst, övertona inte lysena så slipper du åka runt och oroa dig. Jag har tonat mina lysen, bra effekt men ändå rätt färg när dom lyser.

Lycka till.

// Pontus
clonec
19 april 2009 · 109 Inlägg

en annan sak jag kom o tänka på.

mina bakljus på min 855, o som alla vet blir dom så jävla tråkiga o "slitna" efter några år.

kan man fixa till det på nåt vis?   så man kan få dom blanka eller få dom finare igen???

Volvo 850 GLT 20v "renoveringsobjekt" (1993)
Gulmun * Klåpare
19 april 2009 · 1 718 Inlägg

Våtslipa dom och dra på ett lager klarlack så blir de som nya. Akta E-märkningen i plasten bara.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
clonec
19 april 2009 · 109 Inlägg

afan...........  ska testa detta   

tack

Volvo 850 GLT 20v "renoveringsobjekt" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang