Volvo 940: Glapp/skrammel i växellådan, m90.

Kmarcus
19 april 2009 · 854 Inlägg

Hej!

Efter lite gasande har även något börjat låta i lådan. Hörs inte när man åker utan bara om man har fönstret nervevat och pumpar på kopplingen. Vrider man kardan fram och tillbaka så känner man ett litet glapp och något som slår emot varje gång man vänder håll. Så länge man har tryck så låter det inget utan bara vid startögonblicket. Likadant på backen och 1:an, de andra har jag inte kollat.

Någon idé?

Mvh Marcus

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
YeahBitch
19 april 2009 · 730 Inlägg

Det är nog inga fel på din växellåda.

De är säkert någon bussning som behöver bytas ut..

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Kmarcus
19 april 2009 · 854 Inlägg

Vad för bussning i så fall?

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
YeahBitch
26 april 2009 · 730 Inlägg

De ska vara ett litet glapp i kadarstången har ja för mig.
Så som jag har fattat de så låter de när du kör iväg?

Då kan de va någon bussning som håller fast bakaxel lr något sånt.
Hissa upp bilen o ryck i alltting så brukar man hitta de tillslut.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
mulleri
26 april 2009 · 508 Inlägg

knutkors kan vara bra att kolla oxå

AGothlin
5 januari 2014 · 5 Inlägg

Tjena! Ursäkta att jag stör denna tråd men..

Jag svetsdiffade bilen i förrgår gjorde rent ordentligt o allt man ska göra.. Va ute o sladda o hade mig samma kväll/natt och samma sak hela dagen igår men sen åkte jag in i en rondell skicka upp bilen åkte ett par varv sen åkte jag ut från rondellen och peta i 3:an hängde kvar brett i ca 5 meter sen small de till..
Sen kommer ett ljud som låter som att de slår och ju fortare man åker ju mer slår det, så jag åkte och hissade upp bilen, snurrade på hjulen och de låter någonstans mellan växellådan och kardanet.. Mer exakt mellan hardyskivan och precis där kardanet går in i lådan..
Ber om ursäkt för dålig förklaring!
Tack på förhand.

Team_Putta_Pa
5 januari 2014 · 19 Inlägg

AGothlin skrev:
Tjena! Ursäkta att jag stör denna tråd men..

Jag svetsdiffade bilen i förrgår gjorde rent ordentligt o allt man ska göra.. Va ute o sladda o hade mig samma kväll/natt och samma sak hela dagen igår men sen åkte jag in i en rondell skicka upp bilen åkte ett par varv sen åkte jag ut från rondellen och peta i 3:an hängde kvar brett i ca 5 meter sen small de till..
Sen kommer ett ljud som låter som att de slår och ju fortare man åker ju mer slår det, så jag åkte och hissade upp bilen, snurrade på hjulen och de låter någonstans mellan växellådan och kardanet.. Mer exakt mellan hardyskivan och precis där kardanet går in i lådan..
Ber om ursäkt för dålig förklaring!
Tack på förhand.

Kolla så du inte kört av en drivaxel..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2014 · 13 808 Inlägg

Team_Putta_Pa skrev:

AGothlin skrev:
Tjena! Ursäkta att jag stör denna tråd men..

Jag svetsdiffade bilen i förrgår gjorde rent ordentligt o allt man ska göra.. Va ute o sladda o hade mig samma kväll/natt och samma sak hela dagen igår men sen åkte jag in i en rondell skicka upp bilen åkte ett par varv sen åkte jag ut från rondellen och peta i 3:an hängde kvar brett i ca 5 meter sen small de till..
Sen kommer ett ljud som låter som att de slår och ju fortare man åker ju mer slår det, så jag åkte och hissade upp bilen, snurrade på hjulen och de låter någonstans mellan växellådan och kardanet.. Mer exakt mellan hardyskivan och precis där kardanet går in i lådan..
Ber om ursäkt för dålig förklaring!
Tack på förhand.

Kolla så du inte kört av en drivaxel..

det brukar märkas ganska tydligt då bilen går loss bara vid en titt på gaspedalen

min orginal b230Ft spann på 4:ans växel på 1hjul när ena drivaxeln var av

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
AGothlin
5 januari 2014 · 5 Inlägg

Diffen är fortfarande "hel" inga drivaxlar är av eller någe när jag hissade upp bilen snurrade jag på däcken, och när man snurrar så uppkommer de där ljudet men när man kommer i den positionen där ljudet uppkommer med däckena så blir de trögare, de är typ som att kardanet skulle ha böjt sig sen tar de i någon stans men ljudet kommer ju ifrån hardyskivans område.. Sorry men är piss dålig på att förklara hehe ;-)
Om hardyskivan är trasig kan de uppstå ett sånt ljud då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang