Sänkningssats VS sportstötdämpare

Trelin
19 april 2009 · 8 Inlägg

Går i tankarna att sänka min Seat Leon FR 08 med runt 40-50mm och har kikat runt lite. Märken att satsa på verkar vara ABT eller H&R. Frågan är vad man ska välja?

Både en sänkningssats för runt 3k och ställbara sportstötdämpare för runt 10-15k verkar ju göra det jag är ute efter, dvs sänka bilen. Men vad är skillnaden egentligen. Är ställbara kompletta dämpare så mycket bättre för att det ska vara värt 10k mer, eller är det ställbarheten man betalar för.

Har just nu 18 tums-fälgar med 225/40 däck på.

Exempel på produkter.
Sänkningssats: http://www.bilmodecenter.se/sv/article/ … n_fr_cupra
Ställbara sportstötdämpare: http://www.bilmodecenter.se/sv/article/ … at_leon_1p

Tacksam för svar smile

/Linus

Mr_EmCom Med.lem
19 april 2009 · 3 759 Inlägg

Coilovers är väll lite overkill om du bara ska sänka bilen tycker jag...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Trelin
19 april 2009 · 8 Inlägg

Men vad blir skillnaden i själva karraktären på fjädringen? Är det så att det blir styvare dämpning med  coilovers/ställbara stötdämpare. Som jag förstått så går det att justera sänkningen elektroniskt. Något måste det ju vara som gör att det kostar runt 10k extra. Lutar väl år en hederlig sänkningssats...

/Linus

Ghost_Face
19 april 2009 · 517 Inlägg

Om de ställbara dämparna är värda de extra 10k är ju upp till var och en hur dem brukar bilen. Men jag kan ju säga så här, att du då får mer för pengarna om du köper en komplett sats än enbart ett par sänkfjädrar.

Men är du bara ute efter att hotta upp den dagliga bruksbilen duger nog sportfjädrarna fin fint.

Personligen så hade jag nog kostat på mig en komplett sänkningssats med både fjädrar och dämpare för någon tusing extra på en så pass ny bil.

jeppe_likast
19 april 2009 · 3 Inlägg

ta fram rondellen wink

Trelin
19 april 2009 · 8 Inlägg

Hehe, jo, hade det handlar om någon/några tusenlappar hade det inte varit något att fundera på. Men 10k är ju en del kulor. Inte lätt det här inte. Försöker fiska lite efter motiveringar till dom ev extra kostnaderna.

Det är inte bara för utseendets skull, utan även viktigt med väghållningen. Man har ju inte 200 hästar för att bara glida runt med smile

/Linus

Trelin
19 april 2009 · 8 Inlägg

jeppe_likast skrev:
ta fram rondellen wink

Haha, ja då kan man ju snacka budgetalternativ.. Har inte meckat med sånt här själv tidigare, men det är väl inget seriöst alternativ va? Med risk för att bli idiotförklarad tongue


/Linus

jeppe_likast
19 april 2009 · 3 Inlägg

min är kapad iaf tongue

supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
20 april 2009 · 581 Inlägg

Gå ut på Ebay, finns "full coilovers" för 3000-7000Kr. Är ju sinnessjukt dyrt här i Sverige.

Annars är coilovers hårdare än sport/sänkfjädrar, kör du mycket med bilen och vill ha en sänkning men ändå en acceptabel komfort så köp en sänkningssats. Men sänk inte för mycket med original dämpare för då spränger du dom, ock kör försiktigt över fart hinder så klarar sig original dämparna.

Inte kapa original fjädrar då dom är för mjuka, är inte samma sak som en riktig sänkningssats. tongue

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
Trelin
20 april 2009 · 8 Inlägg

supersupra87 skrev:
Gå ut på Ebay, finns "full coilovers" för 3000-7000Kr. Är ju sinnessjukt dyrt här i Sverige.

Annars är coilovers hårdare än sport/sänkfjädrar, kör du mycket med bilen och vill ha en sänkning men ändå en acceptabel komfort så köp en sänkningssats. Men sänk inte för mycket med original dämpare för då spränger du dom, ock kör försiktigt över fart hinder så klarar sig original dämparna.

Inte kapa original fjädrar då dom är för mjuka, är inte samma sak som en riktig sänkningssats. tongue

Tack för bra svar. Om man går på den billigare linjen med sänkningsfjädrar som är anpassade till just min bilmodell så borde det väl gå bra antar jag. Ska kolla lite på nätet om man kan fynda något.

baeck
28 maj 2009 · 3 Inlägg

Har letat mycket för svar på nästan exakt dom här frågorna.

Den här tråden hjälpte mig verkligen smile

sunnysideup
31 maj 2009 · 24 Inlägg

Hej
Har en Passat kombi -02. Familjebil som jag ville ha bort lite utav gubbstämpeln på.
Körde tidigare med en  komplett 35mm ful-sats: Fjädrar/dämpare.  En billig sats 3600:- tror jag att jag gav. Tyckte det var kanon att köpa dämpare som är avsedda för sänkningen.  MEN... För det första så sänkte den 65Fram & 45bak. Och har du åkt häst och vagn på kullersten så är det bekvämt jämfört med den satsen. Ringde och gnällde, fick nya fjädrar: fortfarande 65mm fram, men 30bak, och om möjligt ännu hårdare!
Ledsnade, Skickade tillbaka skiten, och körde originalhögt ett tag.
Köpte sedan bara fjädrar: Eibach 30mm för 2700kr. Och en jäkla skillnad. visst, lite stötigare än original, men också betydligt bättre väghållning än original. Man får vad man betalar för.
Var inte dumsnål, som jag var. Det blev dyrare med alla byten, hjulinställningar, etc

prodrive Avstängd
1 juni 2009 · 962 Inlägg

Trelin skrev:
Men vad blir skillnaden i själva karraktären på fjädringen? Är det så att det blir styvare dämpning med  coilovers/ställbara stötdämpare. Som jag förstått så går det att justera sänkningen elektroniskt. Något måste det ju vara som gör att det kostar runt 10k extra. Lutar väl år en hederlig sänkningssats...

/Linus

Du kan inte justera höjden på coilovers elektroniskt, det är dämparens hårdhet du kan ställa på vissa modeller om du köper till det elektriska krafset. Tein är väll den enda tillverkaren jag känner till som har det. Men du kan ställa dom manuellt utan att köpa nåt extra.. Höjden justerar man oftast genom att skruva nedre infästningen mot navet på fjäderbenet... Detta gäller väll rent generellt och kanske inte på kinabajs som kostar 4k...

Anledningen att det kostar 10k mer är kanske för att du får ett komplett fjäderben och inte bara en fjäder??!!

Senast redigerat av prodrive (1 juni 2009)

Wille90
1 juni 2009 · 104 Inlägg

jeppe_likast skrev:
ta fram rondellen wink

Helt klart det dummaste svaret i denna tråd, idioter som kapar fjädrarna borde ställas upp och skjutas utanför besiktningen...

MattiasH
1 juni 2009 · 1 291 Inlägg

Rent generellt kan man säga att en sänksats/sänkfjädrar är lite mer inriktade på komfort än vad "coilovers" är. Däremot finns det inget som säger att så är fallet jämt.
Självklart betalar du 10k extra för justerbarheten, hela fjäderbenet kostar ju betydligt mer att tillverka och utveckla än ett par fjädrar.
Höjden på coilovers justeras oftast genom att skruva på nedre fjädertallriken, finns även en del som har justerbart fäste mot spindeln. 
sen är det upp till dig, är du verkligen i behov av justeringsmöjligheter?

ett tips kan vara att kolla upp vilka fjäderkonstanter olika tillverkare har på sina vanliga sänkfjädrar och jämför med coilover kitet och original till bilen för att få en uppfattning om vilken skillnad det är.

steifan DR!FTT3KN!K3R
1 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Finns ett alternativ från Bilstein hos http://www.forza.se/

BILSTEIN B12 BTS, inte utskrivet pris. Sänker 30mm på Leon Cupra from årsmodell 00<.
Fjädrar med anpassade stötdämpare.

Antar att priset hamnar någonstans mellan H&R-fjädrarna och Cup kitet wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang