gregolt
teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
16 augusti 2009
· 444 Inlägg
Fint att du har hittat dig lite riktiga prylar istället för sketna SU-förgasare Hoppas de blir bra när du ska starta också. Har du något synkroniseringsverktyg till gasarna då? Och har du nå fler bilder på ditt lättade svänghjul ?
Och ang. några föregående skribenters kommentarer om lättade svänhjul så kan jag väl säga att det finns två risker. Den första, och som inte relaterat till lättning, är att hela svänghjulet lossnar och far iväg. Det beror på 1) bultarna har skakat lös för man har glömt loctiten eller dragit för löst, eller 2) bultarna går av pga dålig kvalité, utmattning eller att hjulet hamnat lite ocentrerat pga grader i hålen och helt enkelt klippt bultarna.
Det andra är direkt relaterat till lättning. Tar man bort för mycket och äventyrar hållfastheten i svänghjulet är risken att det helt sonika sprängs vid tex 9000 varv och skickar ut småbitar i en jävla hög fart (ca 100-110m/s) åt alla håll, slår sönder sprängkåpa och golv så man får in metallprojektiler in i kupén och då blir det otrevligt.
J.Lundin på Amazonforat om tryckplattesprängning
Det andra fallet är nog vanligare på sk skelettsvänghjul än vanliga hemmalättada med svarv och borr, även om det också där går att ta bort mer material än man bör.
Senast redigerat av gregolt (16 augusti 2009)
Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå