Volvo 142-72 [uppdate bakaxel]

St0hl Inofficiell Alkoholkontrollant.
7 augusti 2009 · 451 Inlägg

snygg kylare big_smile

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.
efreeli Liten pöjk
9 augusti 2009 · 610 Inlägg

St0hl skrev:
snygg kylare big_smile

haha tack tongue  blir så när man har lite å göra xD

orginal? nää du kan va orginal!
efreeli Liten pöjk
12 augusti 2009 · 610 Inlägg

va och handla idag på morgonen big_smile
http://img39.imageshack.us/img39/5718/foto0073d.jpg

och så ska de sitta under
http://img39.imageshack.us/img39/7223/foto0074i.jpg
monteras senare någon dag big_smile

orginal? nää du kan va orginal!
St0hl Inofficiell Alkoholkontrollant.
12 augusti 2009 · 451 Inlägg

3 tums avgas ?

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.
efreeli Liten pöjk
12 augusti 2009 · 610 Inlägg

St0hl skrev:
3 tums avgas ?

2½'' tongue

orginal? nää du kan va orginal!
efreeli Liten pöjk
13 augusti 2009 · 610 Inlägg

i morgon åker vi till garaget och svetsar upp systemet big_smile ljud dämparna ska sitta me klammer resten ska svetsas big_smile och förmodligen så kommer den starta i morgon big_smile få se hur bestykningen på dellortona är.
är de helt åt helv*tte så blire på me SU'na tongue

orginal? nää du kan va orginal!
efreeli Liten pöjk
15 augusti 2009 · 610 Inlägg

ja bilen går ju som en påse nötter.... motgångar av alla möjliga slag xD
länka till youtube så ni får se att den lever iallfal xD (knappt)

http://www.youtube.com/watch?v=SPOMHF4fYLU

täningen är ju helt fukkad  fick den att gå rent i går kväll men då kunde man glömma 1342 från rätt håll xD
så pappa å jag for till garaget och kollade och skulle se om vi fick till de med täningen
då vi inte hade någon packning igår kväll då motorn startades för sörsta gången så drog pär dit lite av sin spc gukka xD och idag när vi skulle isär med de så satt den fast. och då mena jag fast xD
lyckades ju med detta xD
http://img194.imageshack.us/img194/5576/p7160541.jpg
och jag handlade nya tänkablar och fördelar-lock på morgons kvisten
http://img512.imageshack.us/img512/1955/p7160540.jpg
sen vare åt dragning av toppen efter varmkörningen.
http://img39.imageshack.us/img39/465/p7160542.jpg

mer mek blire i morgon.. tack o hej.

orginal? nää du kan va orginal!
gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
16 augusti 2009 · 444 Inlägg

Fint att du har hittat dig lite riktiga prylar istället för sketna SU-förgasare smile Hoppas de blir bra när du ska starta också. Har du något synkroniseringsverktyg till gasarna då? Och har du nå fler bilder på ditt lättade svänghjul smile ?

Och ang. några föregående skribenters kommentarer om lättade svänhjul så kan jag väl säga att det finns två risker. Den första, och som inte relaterat till lättning, är att hela svänghjulet lossnar och far iväg. Det beror på 1) bultarna har skakat lös för man har glömt loctiten eller dragit för löst, eller 2) bultarna går av pga dålig kvalité, utmattning eller att hjulet hamnat lite ocentrerat pga grader i hålen och helt enkelt klippt bultarna.

Det andra är direkt relaterat till lättning. Tar man bort för mycket och äventyrar hållfastheten i svänghjulet är risken att det helt sonika sprängs vid tex 9000 varv och skickar ut småbitar i en jävla hög fart (ca 100-110m/s) åt alla håll, slår sönder sprängkåpa och golv så man får in metallprojektiler in i kupén och då blir det otrevligt.
J.Lundin på Amazonforat om tryckplattesprängning

Det andra fallet är nog vanligare på sk skelettsvänghjul än vanliga hemmalättada med svarv och borr, även om det också där går att ta bort mer material än man bör.

Senast redigerat av gregolt (16 augusti 2009)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
efreeli Liten pöjk
16 augusti 2009 · 610 Inlägg

gregolt skrev:
Fint att du har hittat dig lite riktiga prylar istället för sketna SU-förgasare smile Hoppas de blir bra när du ska starta också. Har du något synkroniseringsverktyg till gasarna då? Och har du nå fler bilder på ditt lättade svänghjul smile ?

Och ang. några föregående skribenters kommentarer om lättade svänhjul så kan jag väl säga att det finns två risker. Den första, och som inte relaterat till lättning, är att hela svänghjulet lossnar och far iväg. Det beror på 1) bultarna har skakat lös för man har glömt loctiten eller dragit för löst, eller 2) bultarna går av pga dålig kvalité, utmattning eller att hjulet hamnat lite ocentrerat pga grader i hålen och helt enkelt klippt bultarna.

Det andra är direkt relaterat till lättning. Tar man bort för mycket och äventyrar hållfastheten i svänghjulet är risken att det helt sonika sprängs vid tex 9000 varv och skickar ut småbitar i en jävla hög fart (ca 100-110m/s) åt alla håll, slår sönder sprängkåpa och golv så man får in metallprojektiler in i kupén och då blir det otrevligt.
J.Lundin på Amazonforat om tryckplattesprängning

Det andra fallet är nog vanligare på sk skelettsvänghjul än vanliga hemmalättada med svarv och borr, även om det också där går att ta bort mer material än man bör.

haha jo big_smile bröölar ju gött under huven nu big_smile tryckte på båda ljud dämparna så avgasljudet försvann lite så man hör föggarna brööla lite smile synkra föggarna vet jag inte om pappa å pär ha gjort men dom lånade en grej så dom kunde göra de nån dag.
Då koplingen inte funkar ska jag riva lådan i morgon va de tänkt. få se om någon vill följa mej och meka då de är ganska tråkigt att va där borta själv x) så jag ska försöka ta med mej kameran big_smile
och JA de är ett SK skellet sväng hjul. tongue dok osäker om de är hemma lättat xD

känns lite surt då man vill ut och testa för allt är fixat för första turen förutom kopplingen x(

OCH JAAAAAAA big_smile fick en ratt av min granne som va här på kräftskivan i går.
han tyckte att den blev stört frän och kom idag och lämnade denna till mej big_smile
http://img91.imageshack.us/img91/4941/foto0081.jpg

orginal? nää du kan va orginal!
gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
16 augusti 2009 · 444 Inlägg

Tror jag har en likadan ratt i förrådet mitt smile Snäppet skönare än bussratten som sitter orignal, även om den har sin charm också smile

Vad är fel med kopplingen då?

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
efreeli Liten pöjk
16 augusti 2009 · 610 Inlägg

gregolt skrev:
Tror jag har en likadan ratt i förrådet mitt smile Snäppet skönare än bussratten som sitter orignal, även om den har sin charm också smile

Vad är fel med kopplingen då?

haha jo bussratten är ju frän dok så tar den i benen hela tiden xD
ja kopplingen är helt ''slapp'' händer inte ett piss när man trycker ner den. inge motstånd eller nått.
ganska lustigt då vi har bara tagit av växellådan och tvättat rent. dok hade jag 2 st uppsättningar av tyckplatta sväng hjul och lemeller. hoppas på att det är någon av dom som är av fel sort xD

orginal? nää du kan va orginal!
culan06 I En Gran Nära Dig
16 augusti 2009 · 303 Inlägg

trevligt projekt!, lycka till!

Pontiac Firebird 1989.
Pontiac Firebird RS "Ready" (1988)
Pontiac Firebird RS "The Rider" (1989)
hinowa
16 augusti 2009 · 626 Inlägg

ser bra ut, blir trevligt under huven roll

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!
efreeli Liten pöjk
16 augusti 2009 · 610 Inlägg

culan06 skrev:
trevligt projekt!, lycka till!

tackar tack smile kul att du gillart smile

orginal? nää du kan va orginal!
efreeli Liten pöjk
16 augusti 2009 · 610 Inlägg

hinowa skrev:
ser bra ut, blir trevligt under huven roll

danke smile enda som ser någolunda på den iallfal xD

orginal? nää du kan va orginal!
efreeli Liten pöjk
16 augusti 2009 · 610 Inlägg

140in är ju väldigt hög och fram fjädrarna går ju inte att kapa.. så nu vill jag veta om mercedes fjädrar passar och vilken årsmodel ? har nämligen hör att de är mercha fjädrar man ska ha.
fram ska de sänkas med hjälp av byte av fjädrar. bak ska jag kapa.
så kom med förslag vilka fjädrar jag ska ha fram så den blir lägre smile

orginal? nää du kan va orginal!
efreeli Liten pöjk
17 augusti 2009 · 610 Inlägg

halv kass updatering.
va till gareget själv idag och rev loss lådan. alltså bara lilla lådan.
och de gick ganska smidigt förutom att min tumme vart lite blå xD
då jag inte är den stora killen utan lite mer av den veka gamer killen så hade jag problem med att få loss dom 4 st insex som lådan satt i. tog i uta bara faen och sen ba SMACK lossna den och jag drog tummer rätt upp lådan xD gjorde så 2 gånger xD (vissa lär sej aldrig)
hann bara med att riva ner lådan och skruva dit min nya ratt big_smile
kass bild på ratten smile
http://img188.imageshack.us/img188/6835/foto0082z.jpg
i morgon kommer dom lovade bilderna på mitt svänghjul smile
bye bye

orginal? nää du kan va orginal!
Emilius Avstängd
17 augusti 2009 · 1 714 Inlägg

Går ju framåt! Snart blir det 142 för min del också (jag är tokig i dem)

Angående simons, vet du om att dem släpper dämpmaterialet relativt snabbt?
dem blir mer och mer högljudda allt efter man gasar.
Märks riktigt tydligt på polarens bmw,  har även hört om v8-bilar som endast behövt fullgasa en del,
så har ljudet blivit högre på bara några dagar. men det har jag inte upplevt själv så.
Just därför jag köpte simons själv, i like it loud lol

Går det inte att kapa originalfjädrarna fram??

Rquired Allmänt envis
17 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Riktigt riktigt fin blir den ju smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
efreeli Liten pöjk
21 augusti 2009 · 610 Inlägg

Emilius skrev:
Går ju framåt! Snart blir det 142 för min del också (jag är tokig i dem)

Angående simons, vet du om att dem släpper dämpmaterialet relativt snabbt?
dem blir mer och mer högljudda allt efter man gasar.
Märks riktigt tydligt på polarens bmw,  har även hört om v8-bilar som endast behövt fullgasa en del,
så har ljudet blivit högre på bara några dagar. men det har jag inte upplevt själv så.
Just därför jag köpte simons själv, i like it loud lol

Går det inte att kapa originalfjädrarna fram??

jo de visste jag innan jag köpte just simons dämparna smile de pratades om en gnist av skiljare innan ljuddämparna för att inte bränna bort för mkt, men inte då smile mej gör de inge tongue ju högre ju coolare smile xD

orginal fjädrarna fram är ''konformade'' alltså dom är smalare i ändarna. hmm

orginal? nää du kan va orginal!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang