Ställa tändning på B230E

Zorg
23 april 2009 · 120 Inlägg

hejsan undrar hur man ställer in tändningen på en b230E från -88 med fördelaren på baksidan av topplocket.

vad ska tändningen stå på orginal?
kommer använda mig av en tändningsinställningslampa.



http://www.youtube.com/watch?v=7q-jq5C_JqM

så illa går den idag. anledningn var att jag pillade med rotorn när toppen var avlyft.



MVH

Drönirettab
23 april 2009 · 21 761 Inlägg

Borde finnas en liten skylt på vänster stötdämpartorn eller innerskärmen där det står hur många grader tändningen ska ha. smile

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
23 april 2009 · 1 899 Inlägg

12 grader har ja för mej. Du ställer förtändningen genom att vrida på fördelaren.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Zorg
23 april 2009 · 120 Inlägg

okej, men kan man göra det på fördelaren som sitter bakom topplocket mot torpeden. se film så ser du den. vet inte om man kan vrida på den.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
23 april 2009 · 1 899 Inlägg

Ja, de sitter 2 eller 3 bultar som du lättar på och sen så skruvar du på fördelaren tills dess att motorn går som du vill. Men ja tycker de låter på filmen som om motorn bara går på 3 cylindrar?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
_mattsson_
23 april 2009 · 140 Inlägg

Är du helt säker på att tändkablarna sitter rätt?

Beermann Drive It Like You Hate It
23 april 2009 · 93 Inlägg

tycker du ska byta insugspackning.. om ja inte såg helt fel så poffade de till från insuget?? låt som att den drar tjuvluft där.....!

Audi RS4 B7 (2008)
Volvo 740 GL "2.8L WEBER 55" (1988)
Lundgren_85 Lastbilschaufför
23 april 2009 · 123 Inlägg

Den går på tre cylindrar och drar tjuvluft någonstans. Men ska du grundställa tändningen sitter det tre stycken skruv som du lossar och sedan vrider fördelaren, inte samma skruv som håller locket, glöm inte ta loss vaccumslangen inna du ställer och att ha motorn på ca 850rpm.

Volvo 745 GL "Ingvar" (1992)
Topper Gillar stora förgasare
24 april 2009 · 342 Inlägg

Jag håller med en bit upp om du verkligen satt tändkablarna rätt.
Det är inte 1,2,3,4 utan någon lustig ordning på den jävla fördelaren.

Det är definitivt inte insugspackningen som läcker.
Den behöver inte ta tjuvluft utan den baktänder och skickar upp det igenom spridare hålet.

Tändningen sedan skall stå på 37grader full varv när man trimmar så sätt den på 32-33

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Zorg
25 april 2009 · 120 Inlägg

jo jag vet att kablarna sitter rätt dom ska sitta 2,1,3,4 på den här fördelaren.  men när jag körde komp-test så var de bara ca 9bar i 2,3,4 och 8 i 1an. viket är lågt för en sug motor. den har visserligen gått 42k mil

Topper Gillar stora förgasare
25 april 2009 · 342 Inlägg

Gör så här enklast. Starta bilen, dra väck 1 tändkabel i taget. Så hör du vart han missar.

9 bar fungerar.

Jag förutsätter att du har kollat att kammen står rätt när du haft av toppen

Senast redigerat av Topper (25 april 2009)

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang