Rostiga domkraftfästen på besiktningen?

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
23 april 2009 · 5 753 Inlägg

Hejsan.


domkraftfästena bak på Granadan är lite dåliga, tänkte höra om nån vet vad dom säger om det på bes?? Är det en "trafikfara" eller är det mitt bekymmer om jag inte "kan" byta hjul om jag får punka??




MVH

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
FLindgren
23 april 2009 · 5 089 Inlägg

Är du en trafikfara när du står på motorvägen med punktering, men kan inte lyfta bilen för fästena är för rostiga?
Ungefär så tänker besiktningen skulle jag tro.
Men jag vet inte exakt vad lagarna säger.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
KimpaaBooY
23 april 2009 · 378 Inlägg

Tror inte det är något dom hänger upp sig på, bara det inte spridit sig så långt att det rostat genomgående i balkarna.

// KimpaaBooY
Martin 9-3 Fisketokig
23 april 2009 · 2 997 Inlägg

Pappas "slit-å-släng-bil" klarade besiktningen utan problem.

Då hade han tryckt upp ena fästet upp genom golvet då det inte höll för senaste upphissningen.

Det är ju fäst i en rätt viktig balk men inga bekymmer trots att det mosas rakt igenom allt och kom upp i kupén

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Stripen
23 april 2009 · 24 Inlägg

Min fd bil gick igenom med trasiga fästen, och vet fler som har kommit igenom utan anmärkning på domkraftfästen. Så det ska nog inte vara problem smile

twin_cam Smålänning
23 april 2009 · 7 877 Inlägg

Hur är dem konstruerade på Granada? På saab är det böjda plåtar, och dem kan man kapa dän om besiktningne gnäller wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
5E
23 april 2009 · 92 Inlägg

FLindgren skrev:
Är du en trafikfara när du står på motorvägen med punktering, men kan inte lyfta bilen för fästena är för rostiga?
Ungefär så tänker besiktningen skulle jag tro.
Men jag vet inte exakt vad lagarna säger.

På nya bilar följer det inte ens med reservhjul, säkert ingen domkraft heller. Utan litar på punkteringssprayet eller vad det kallas. Däremot brukar trösklar vara bärande och ska ge ombesiktning vid genomrostning. Men det beror på vars domkraftfästena sitter.

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
23 april 2009 · 5 753 Inlägg

OkejOkej, det har ju blivit lite rost i golvet runt om fästena (inte mkt, bara lite grann alldeles intill fästena), men inget i nån balk eller likande, bilen är toppfräsch under bortsett domkraftfästena... Därför jag undrar är att jag behöver besikta bilen så fort som möjligt då jag är billös, och då tänkte jag fixa fästena i ett senare skede när det inte är lika bråttom smile

Senast redigerat av _Glenne_ (23 april 2009)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Germax
24 april 2009 · 12 086 Inlägg

Att just fästet inte fungerar tror jag de skiter i.. dock rostar ju fästena oftast sönder samtidigt som tröskeln  som de brukar sitta i tongue och rostiga trösklar tycker dom inte om.

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
24 april 2009 · 5 753 Inlägg

Tröskeln runt fästet är inte rostigt smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang