Höjning av laddtryck på en garret gik turbo

affe87
26 april 2009 · 41 Inlägg

hej någon därute som vet hur man höjer laddtrycket på min  turbo? det är en Garett GIK steg4 turbo,
tacksam för svar,

Rojpen
26 april 2009 · 2 230 Inlägg

den bör väll heta mer än så? men om du kan skruva på WG staget så är ju det ett sätt iaf..

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Janneutanb
26 april 2009 · 7 272 Inlägg

Styrs inte laddtrycket utav en magnetventil?
Isåfall är det bara att mappa om den...

_Patrik
26 april 2009 · 173 Inlägg

Den lättaste vägen är ju o pysa upp laddet.

//Patrik
affe87
26 april 2009 · 41 Inlägg

_Patrik skrev:
Den lättaste vägen är ju o pysa upp laddet.

detta är min första turbo så jag har absolute ingen aning är tacksam för all hjälp

affe87
26 april 2009 · 41 Inlägg

Rojpen skrev:
den bör väll heta mer än så? men om du kan skruva på WG staget så är ju det ett sätt iaf..

detta är min första turbo bil så jag är helt nollställd när det gäller sånt här försöker lära mej allt jag kan av er som har erfarenhet

_Patrik
26 april 2009 · 173 Inlägg

du sätter en pysventil på slangen mellan wg klockan o magnet ventilen. men det finns risk för att den kommer slå ifrån då. o då åker du på en om mappning.

//Patrik
Volvo_Mannen Volvoskadad
26 april 2009 · 6 017 Inlägg

Snälla. Labba inte med laddtrycket på bilar med elektroniskt styrt laddtryck!
Håller en stund sen går det åt helvete!

Jonas
Mäki Långsam Perfektionist
27 april 2009 · 4 800 Inlägg

Pysventil är en dålig lösning när det är elektroniskt styrt som tidigare sagt.

Alternativet jag tänker på är väl att chippa/mappa bilen, och höja laddet på det viset, någon annan får fylla i om det finns något annat sätt.

Senast redigerat av Mäki (27 april 2009)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
poont
27 april 2009 · 183 Inlägg

Ursäkta offtopic men din bil har väl redan cirka 450 hk? varför ska du höjja laddtrycket ännu mera när detta är din första turbobil? tongue

Mercedes W210 E55 "AMG" (1999)
Pejjen
27 april 2009 · 60 Inlägg

Hör av dej till Autotech i Trollhättan så kan dom mappa den åt dej så den är rätt optimerad med modifikationerna på bilen.

Saab 9000 CSE 2,3t A50 "Jubileum" (1997)
AxlSam
27 april 2009 · 1 497 Inlägg

Säger inte 2,5T motorerna hej då vid cirkus 300hp?

Zwudda Refined
27 april 2009 · 1 770 Inlägg

Som redan nämt. Det är chip som gäller för din bil med att höjja laddtrycket.
Börjar man vela med att pysa eller skruva på Westgaten är man illa ute.

Zwudda Refined
27 april 2009 · 1 770 Inlägg

AxlSam skrev:
Säger inte 2,5T motorerna hej då vid cirkus 300hp?

Om du har stålstakar då?

poont
27 april 2009 · 183 Inlägg

AxlSam skrev:
Säger inte 2,5T motorerna hej då vid cirkus 300hp?

Tror dom klarar upp mot 350, då steg4 innebär 320hk med orginal kolvar/stakar.

Mercedes W210 E55 "AMG" (1999)
AxlSam
27 april 2009 · 1 497 Inlägg

Zwudda skrev:

AxlSam skrev:
Säger inte 2,5T motorerna hej då vid cirkus 300hp?

Om du har stålstakar då?

Tänkte mer på blocket.
Då cylinderfodren är så tunna.

Är det inte därför det är mindre borr på T5 motorerna?

affe87
9 maj 2009 · 41 Inlägg

AxlSam skrev:

Zwudda skrev:

AxlSam skrev:
Säger inte 2,5T motorerna hej då vid cirkus 300hp?

Om du har stålstakar då?

Tänkte mer på blocket.
Då cylinderfodren är så tunna.

Är det inte därför det är mindre borr på T5 motorerna?

det är alltid kul med mer hästar och det är så himla roligt att få en bmw i röven och så nuddar man gasen lite så är han borta:lol:

pro_danc3
10 maj 2009 · 113 Inlägg

jag undrar med det, har själv en 2,5t och siktar på 300+ någonstans där har ju H profil stakar men hörde från autotech att dom inte igentligen vill ladda över 1 bar på våra motorer? :S
Det är så lätt som nåogn sa att cylinderväggarna går sönder. Därför trimmar dom bara 2,3 liters motorerna nu.

Senast redigerat av pro_danc3 (10 maj 2009)

Volvo 740 "740 t5" (1988)
affe87
10 maj 2009 · 41 Inlägg

pro_danc3 skrev:
jag undrar med det, har själv en 2,5t och siktar på 300+ någonstans där har ju H profil stakar men hörde från autotech att dom inte igentligen vill ladda över 1 bar på våra motorer? :S
Det är så lätt som nåogn sa att cylinderväggarna går sönder. Därför trimmar dom bara 2,3 liters motorerna nu.

den går så in i satan nu bara jag får iordning på det bluddrande problemet:)

pro_danc3
10 maj 2009 · 113 Inlägg

affe87 skrev:

pro_danc3 skrev:
jag undrar med det, har själv en 2,5t och siktar på 300+ någonstans där har ju H profil stakar men hörde från autotech att dom inte igentligen vill ladda över 1 bar på våra motorer? :S
Det är så lätt som nåogn sa att cylinderväggarna går sönder. Därför trimmar dom bara 2,3 liters motorerna nu.

den går så in i satan nu bara jag får iordning på det bluddrande problemet:)

Den går bra kanske men hur länge håller det är ju frågan. ta och läs lite vad dom säger om 2,5 motorer som inte är schimsade eller nya foder

Volvo 740 "740 t5" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang