Har varit ute med bilen och kört med gammla motorn i men en kväll dog den bara.... Otippat så vat det ett enkelt jordfel som gjorde det, jordkabeln till generatorn var lös så batteriet laddades ur...
In i verkstan och bytte lite olja, kollade förgasaren, bytte olja å lite annan småservice så gav jag lite gas i mörkret och lekte lite. http://www.garaget.org/video/ubahqtmp4m73
Kväller närmade sig snabbt natt så det var dax att åka hem... Passade på att snurra lite å gasa glatt... Märkte på vägen hem att något inte stämmer, kamrem har nog kuggat över så det måste bytas.. http://www.garaget.org/video/r39m59s14dlm
Inte riktigt film som folk uppskattar som sevärd men fan va skönt ljud den har... Och jag har ännu INTE bytt motor !
Ekonomin bestämmer vad jag kan göra så det jag börjar med är att renovera upp bromsok, bärarmar och andra delar genom elektrolys , putsning och lack.....
En bromsfördelare eller vad det nu heter, den delar upp bromsröret i flera delar behöver fixas till.
En av två fjäderben som ska piffas upp.
En bärarm i elektrolys....
Två nylackade bärarmar..... torkas.... ska få ett lager lack till sen.....
Imorgon ska jag ta tag i bromsoken, påbörja arbetet med framvagnens nya infästning samt renovera upp framvagnen.
Trodde jag för nu ringde jobbet så gonatt ska sova på dagen jobba på natten.......
Låter resten av framvagns delarna ligga i elektrolys udnertiden så dom fräshas upp....
En bild på bilen i garaget där den hör hemma och nu så ska framvagnen monteras tillbaka efter att alla delar fått en renovering.
Sedan måste jag få LÅNA garage av någon så jag kan bygga om rambalkarna fram ! Har du plats ? Hör av dig ! Snälla
Bärarmarna är Volvo 700 serien och här får dom sitt andra lager svart lack, jag vet att bussningarna sitter kvar men det gör inget, dom ska bytas nästa år så....
Sedan så såg elektrolysen ut så här när jag kom idag....
Efter att borstat av med stålborste fann jag bromsfördelaren...
Just nu håller jag på att återmontera framvagnen så den ska kunna stå på egna hjul, sedan efter detta ska den ner till jobbet och där ska framvagnen byggas om så den passar rambalkarna samt att rambalkarna ska bygags om dom med...
Sedan var det dags att lasta arbetshästen med delar som ska till verkstaden för att monteras ihop och småfixas lite innan de ska monteras på bilen igen.
Ja motgångar stöter nog alla på under denna arbetslöshet osv... Har arbetat som en galen påtänd knarkande hachrökande kokainsniffande bulldog för att inte förlora familj , hem och liv sedan min uppkörning av CE i Maj 2010. Kan säga att när jag nu betalade in räkningarna innan Jul så var klappen åt mig att äntligen vara på + / - o läget och kan börja nya året med att betala mina räkningar och dessutom INTE ligga efter med räkningarna för förstagången på flera år.
Det känns bra så dom kom krafterna med bilen. Att jag hjälpt ett gäng göra lite drifting dagar under 2010 har varit mitt sätt att bedöva behovet av att sladda och bygga denna bil.
Under 2011 ska den KÖRAS har jag bestämt mig.
Till lägsta budget må så vara men den ska köras.
Nu ska fjäderbenen fixas till lite så dom är funktionsdugliga. Ska bygga ett fäste på dom för en bromssplit så jag har en enkel bromsslang från bilen till gjäderbenet som i sin tur splittar sig till två rör för bromsoket.
Sen när allt väl sitter på bilen så kan den stå på egna hjul igen. Då ska den transporteras snarast ner till verkstaden och byggas på.
Ett större arbete där är att bygga nya ramben som ska placeras ovanför orginalbenen i motorutrymmet. Sedan ska framvagnsbalken kortas och fästas i de nya rambalkarna. Det gör att bilen får en stabilare infästning och även en säkning fram. Har fått många tips från en tävlingsförare i Sverige om hur man kan bygga så det håller.
Idag har det pulats lite med fjäderben, har bytt bultarna som är dåliga till nya så de lättare kan lossas iframtiden. Delarna har legat något år så dom satt fast som fan men riktigt verktyg i verkstad gör susen.
Fjädrarna är kortade ett varv på dessa fjäderben. Bromsoken är 2 kolvs volvo modeller. Stötdämparna är blå färgade av märket "OKÄND "
Nästa arbetssteg blir nog att återmontera framvagnsbalken på bilen med sfjäderben och hjul, sen ska jag kolla om jag kan göra en bra motorkudde av något matrial på jobbet.
Ikväll så började jag återmontera framvagnens alla delar för att snart kunna få bilen ner på egna hjul.
Såklart så upptäckte jag mer arbete som kommer behövas göras senare, styrstag som sitter emellan styrväxel och kulleden till ratten är skadad och kommer behövas byggas om när bilen är i verkstaden för ombyggnad av balkarna.
Men det som är gjort ikväll är lite lättare städning och sedan har jag börjat fästa framvagnsbalken i de gammla fästerna som är där just nu.
Placering av framvagnsbalken innan den ska lyftas på plats.
Sedan ett jävla arbete med att få upp balken men den kom på plats.
....
men jag kan lova er att det INTE är någon höjdare att ligga på betonggolv, utan värme i ett kall garage och skruva utan el och värme...
kommer ta bort dom fästerna då dom byggdes för att passa volvos framvagns bredd men nu ska den byggas om så den kortas och passar nya ramen som ska byggas i motorrummet.
Hunted skrev: Vad kul att se att du är igång igen! Hoppas det går bra för dig, och angående kalla betonggolv, du får inte köpt dig en gasolvärmare från blocket/jula/rusta billigt? Dom brukar hjälpa Rock on!
Funderar på att sno två sådana element på jobbet ....... värmer som fan ......
Vet att jag kommer stöta på problem igen om jag redan nu inte gör något åt problemet med bromsarna. Min huvubroms cylinder har två utgångar en för fram och en för bak kretsen. Den främmre går sedan över i en T split för Vänster resp Höger hjul. Där har jag problem. Varje broms har TVÅ anslutnignar så jag behöver två T kors extra att montera vid fjäderbenet. Dvs ett bromsrör från första T spliten till ett fjäderben där jag behöver en T split för att två anslutnignar ska vara. Då det verkar omöjligt att få tag i bra T splittar så var jag idag på jobbet och lånade diverse bra maskiner och matriel. Det slutade med en färdig T split.