Oljetrycksmätare som varnar vid för lågt oljetryck

Simbil Bilplåtslagare
27 april 2009 · 24 Inlägg

Finns många olika oljetrycksmätare. En sådan är ingen nackdel men när man kör är det ovanligt att man håller 100% fokus på den hela tiden.
Vanligtvis kollar man väl febrilt på den den första, kanske andra veckan då man monterat den .. sen "försvinner" den för synen.

Därför har jag letat och länge undrat samt funderat på att konstruera någon historia själv såtillvida om det inte redan finns en oljetrycksmätare som varnar vid för lågt och/eller inget oljetryck.

Någon som sett/hört?

Mvh Simon

På sladd genom just din rondell..? =D
Volvo V70N D5 "R-design" (2005)
Koop
27 april 2009 · 1 867 Inlägg

De flesta bilar har ju en oljetryckskontakt och en röd lampa i instrumentet, det brukar räcka.
Annars har hansen racing en lampa som liknar en shiftlight som kopplas till ovan nämnda oljetryckskontakt och lyser dig ilsket rött i ögat om trycket understiger en viss nivå.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
nuffe I brist på annat :)
28 april 2009 · 526 Inlägg

Är det någon mätare som är icke nödvändig så är det nästan oljetryck eftersom om trycket skenar/dyker så är det i princip redan kört....

Btw, akta dubbelpost wink

Senast redigerat av nuffe (28 april 2009)

Stefan Varberg Supraman
28 april 2009 · 2 300 Inlägg

nuffe skrev:
Är det någon mätare som är icke nödvändig så är det nästan oljetryck eftersom om trycket skenar/dyker så är det i princip redan kört....

Btw, akta dubbelpost wink

Det e aldrig kört.
Det e bra att ha koll på grejerna.
Problemet kommer om man kör vidare.
Skadan sker aldrig så direkt om man nu inte tokkör under tiden.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Janneutanb
28 april 2009 · 7 271 Inlägg

Vettiga, läs dyrare, mätare har varningssignaler/varningsljus.
T ex Speedparts stegmotorserie.

leifiuz
4 maj 2009 · 122 Inlägg

nyare bilar lyser gult för att varna och när det är precis innan panik lyser den rött. vilket betyder att när den lyser gult så är de dags att kolla och eventuellt fylla på olja?

Ensak.se - Gratis annonsering på Sveriges nya Köp&sälj sajt
_Jonex_ Byggare Behm
6 maj 2009 · 562 Inlägg

Jo, gult betyder kolla oljenivån, förr fanns det 2 olika lampor för oljenivå och tryck.

Mina Swoosh-mätare har utgång för varningslampor, 2 stift , lampor kan beställas separat men jag tänker
ta lysdioder och löda ihop med en 2 stiftskontakt.

Skulle det ändå blir för klent antar jag att man använda signalen från mätaren till ett relä som tänder valfritt ljus.. en Hella 3003 kanske ? big_smile

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
groze
6 maj 2009 · 564 Inlägg

Detta är något jag också vill skaffa. Vid senaste bankörningen tappade jag oljetrycket vid 4 tillfällen!
Oljan började koka och trycket sjönk.

När man är fokuserad på att köra så fort som möjligt i en kurva är det svårt att samtidigt ha ett öga på instrumentpanelen. En summer tillsammans med en stark lampa vore perfekt.

Vet någon om det finns oljetryckskontakter med olika känslighet? Alltså att den varnar lite tidigare än vad originalkontakten gör.

_Jonex_ Byggare Behm
7 maj 2009 · 562 Inlägg

Mätarna med varningsfunktion kan kalibreras, kalibrerar man den så att den ska varna strax under normalt tryck så har du lösningen på ditt problem..

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang