Lapplisor Vs Ingen nummerplåt?

Aern
29 april 2009 · 457 Inlägg

Såg på Discovery förut. "Världens farligaste jobb" den gången följde dom med indrivare. Hihi, dom "stjäl" din bil kan man säga. Hur mycket avancerades saker som helst på deras pickup. Var som en liten bärgningsbil. Ibland bröt dom sig in i bilen och tjuvkopplade! Allt för att få in saker till banken! smile

red daddy
29 april 2009 ·

Ta bort torkarna på rutan istället... Dom måste nämligen sätta dom där! Inga torkare - inga böter.
Tänka på är att man måste ha dom på när man har bilen i drift och på besiktningen bara.

Rawad C20LET
29 april 2009 · 1 041 Inlägg

DanielssonC skrev:
Bara jag som får idén att ta plåtar från en precis lika dan bil och byta när man parkerar? Du slipper böter och allt ?wink

lite fult att göra så, tänk den dagen nån gör så mot dig o efter en månad får du en påminelse på en obetald avgift, hur skulle det kännas då??
stav fel?

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Mr_EmCom Med.lem
29 april 2009 · 3 759 Inlägg

red daddy skrev:
Ta bort torkarna på rutan istället... Dom måste nämligen sätta dom där! Inga torkare - inga böter.
Tänka på är att man måste ha dom på när man har bilen i drift och på besiktningen bara.

Nja, jag tvivlar på det, mopeder och MC kan ju få böter, den sätter dom bara i en liten snodd runt styret.

Ser dom en bil utan torkare tror jag dom sätter den med en snodd i sidospegeln.

Det måste ju finnas nån lapplisa här på gorg? Kom fram med dig, vi ska inte skälla tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
skön
29 april 2009 · 89 Inlägg

beror lite på vems mark bilen står på och om den står i vägen - detta påverkar hur fort bilen ska bli flyttad.

En privat aktör tex Q-Park måste gå via kommunen för att kunna kräva att få en bil flyttad, och det brukar ta ett tag!...
Plus att lappen om hemställan (den röda lappen som fästs på bilen) brukar sitta i ca en veckas tid ( undantag om bilen står ivägen/trafikfarligt).

vet dock inte hur lapplisorna gör när bilar saknar reggskyltar...

(jobbar INTE som lapplisa, delar däremot lunch rum med några...).

Senast redigerat av skön (29 april 2009)

lingua
29 april 2009 · 2 271 Inlägg

Aern skrev:
Såg på Discovery förut. "Världens farligaste jobb" den gången följde dom med indrivare. Hihi, dom "stjäl" din bil kan man säga. Hur mycket avancerades saker som helst på deras pickup. Var som en liten bärgningsbil. Ibland bröt dom sig in i bilen och tjuvkopplade! Allt för att få in saker till banken! smile

Såg det där live på Åsögatan här i Stockholm förra veckan, första riktiga vårstädningen.
Dom flyttade bilar till andra sidan gatan, 200 m bort osv.
Va riktigt kul att se en del ägare stå och klia sig i huvudet! -kan svära på att jag ställde den här!smile
En bil släpade dom med handbromsen i faktiskt.

Edit: Böter + "gröna" lappar fick dom.

Senast redigerat av lingua (29 april 2009)

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Rawad C20LET
29 april 2009 · 1 041 Inlägg

lingua skrev:

Aern skrev:
Såg på Discovery förut. "Världens farligaste jobb" den gången följde dom med indrivare. Hihi, dom "stjäl" din bil kan man säga. Hur mycket avancerades saker som helst på deras pickup. Var som en liten bärgningsbil. Ibland bröt dom sig in i bilen och tjuvkopplade! Allt för att få in saker till banken! smile

Såg det där live på Åsögatan här i Stockholm förra veckan, första riktiga vårstädningen.
Dom flyttade bilar till andra sidan gatan, 200 m bort osv.
Va riktigt kul att se en del ägare stå och klia sig i huvudet! -kan svära på att jag ställde den här!smile
En bil släpade dom med handbromsen i faktiskt.

Edit: Böter + "gröna" lappar fick dom.

såg samma sak sak hända faktiskt i norrmalm i sthlm kommer inte på gatu adressen men bärgaren stod tillsammans med PV o skulle flytta på en bil vid vårstädningen lol

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
29 april 2009 · 887 Inlägg

_Wallis_ skrev:
Thorssa har rätt. Finns ingen lag som säger att du måste ha
reg plåtar monterade när bilen är parkerad.

Thorssa skrev:
Du är inte skyldig att ha plåtarna på när bilen är parkerad såvitt jag vet.

Nu så är det så att trådskaparen undrade vad som händer om bilen står just olagligt parkerad..

J-FORSGREN skrev:

Jojje_ skrev:
Står du utan plåtar så bärgas bilen bort.
Hänt mig, hänt en polare, lär hända dig.

Hur lyckas dom bärga en bil om man står med både växel och handbroms i? Dom kan får väl inte släpa upp bilen på flaket?

Dom klänger på små rullklossar av nåt slag som sen trycks ihop som lyfter bilen över marken. Sen rullas den bort eller dras upp på flak.
Inte alls svårt och tro mig, dom vet vad dom håller på med.
Detta är speciellt effektivt om du har parkerat på ett ställe som du verkligen inte tror att din bil kan komma att flyttas.
Dessa "klossar" av nåt slag jag pratar om kan dra ut bilen även ur en s.k fickparkering.

Senast redigerat av Jojje_ (29 april 2009)

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
Muttley
29 april 2009 ·

J-FORSGREN skrev:

Jojje_ skrev:
Står du utan plåtar så bärgas bilen bort.
Hänt mig, hänt en polare, lär hända dig.

Hur lyckas dom bärga en bil om man står med både växel och handbroms i? Dom kan får väl inte släpa upp bilen på flaket?

Du har kanske inte sett en bärgare? de kan göra allt med en bil smile
http://www.radio943.se/admin/data/upimages/PICT0014.JPG

twin_cam Smålänning
29 april 2009 · 7 877 Inlägg

När ja gick i gymnasiet och vi skulle visa upp vårat projektarbete så var vi tvungna att köra in bilen dagen innan då den skulle få körförbud den dagen efter, och man fick inte parkera utanflör verkstan, men vår lärare sa bara att ta väck skyltarna så slipper ni parkeringsböter, och det gjorde vi med big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
MrNinja
30 april 2009 · 148 Inlägg

Så då kommer nästa intressanta följdfråga. Om man tagit bort regplåtarna, man får en sån fin röd/rosa lapp på sin ruta. Om man sen senare kommer tillbaks till bilen, drar bort lappen och sätter dit sina regplåtar.

Vad händer här näst? Kommer dom ändå dra bort bilen eller är den åter i bruk och lapplisorna kan inte göra ett piss i efterhand?

N_W V8 de bästa som finns!
30 april 2009 · 1 092 Inlägg

De skulle vara lite kul att hänga på andra skyltar från nåt som inte går i trafik, har en Furguson "Grålle" traktor med skyltar som står halvägs upp i fjällen men som inte gått i trafik på kanske 30år, kul om dom skriver böterna på den. smile
Har de nån form av datautrustning med sig som är kopplad till "transportstyrelsen" som det så fint heter numer? I så fall funkar ju inte de tongue

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Ford Mustang "GT370" (2007)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
skön
1 maj 2009 · 89 Inlägg

Så här gör p-vakterna jag pratade med när det gäller bilar utan registeringskyltar.

Fäster en sån där gullig röd lapp på frammrutan, sedan riskerar du att få bilen bortforslad...
Och ibland tiden från att du fått den där röda lappen tills bilen är bortforslad kan ta ca 1 timme till en vecka...sad

Destutom är risken större att få bilen vandaliserad/stulen om du parkerar utan reggplåtar...neutral

Ska även tilläga att alla som ringer och "felanmäler" P-automater som inte är trasiga för att få ett så kallat kontrollnummer riskerar desutom bli lappade! DÅ dom flesta P-vakter kontrollerar oftast om automaten är trasig!!!sad

Så ska man parkera billigt så är nog det billigaste sättet att betala avgiften.
Sedan har man tid att jämföra priser, kan kortidstaxorna skilja rejält! trots att det är samma garage ägare och samma ort!

Senast redigerat av skön (1 maj 2009)

volvoentusiasten
1 maj 2009 · 4 005 Inlägg

skön skrev:
Så här gör p-vakterna jag pratade med när det gäller bilar utan registeringskyltar.

Fäster en sån där gullig röd lapp på frammrutan, sedan riskerar du att få bilen bortforslad...
Och ibland tiden från att du fått den där röda lappen tills bilen är bortforslad kan ta ca 1 timme till en vecka...sad

Destutom är risken större att få bilen vandaliserad/stulen om du parkerar utan reggplåtar...neutral

Ska även tilläga att alla som ringer och "felanmäler" P-automater som inte är trasiga för att få ett så kallat kontrollnummer riskerar desutom bli lappade! DÅ dom flesta P-vakter kontrollerar oftast om automaten är trasig!!!sad

Vad står det på den gulliga röda lappen?

Varför skulle risken öka för att få bilen vandaliserad? Varför skulle risken öka att den blir stulen, borde det inte vara tvärtom? Varför stjäla en bil som inte har några plåtar när man kan stjäla en utan?

Hur skulle man kunna bli lappad för att man felanmäler en p-automat? på vilka skäl?

Låter som extrem p-vaktpropaganda!

MrNinja
5 maj 2009 · 148 Inlägg

Frågan kvarstår, vad händer om man får en röd lapp på rutan och sen fortsätter köra och parkera lagligt med sina skyltar åter monterade.

kolvas
5 maj 2009 · 4 001 Inlägg

MrNinja skrev:
Frågan kvarstår, vad händer om man får en röd lapp på rutan och sen fortsätter köra och parkera lagligt med sina skyltar åter monterade.

sitter det en röd lapp så kan dom ringa efter bärgare nästa gång dom ser bilen, oavsett om du står lagligt eller inte

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
gamlingen
5 maj 2009 · 5 198 Inlägg

linuslinje skrev:

skön skrev:
Så här gör p-vakterna jag pratade med när det gäller bilar utan registeringskyltar.

Fäster en sån där gullig röd lapp på frammrutan, sedan riskerar du att få bilen bortforslad...
Och ibland tiden från att du fått den där röda lappen tills bilen är bortforslad kan ta ca 1 timme till en vecka...sad

Destutom är risken större att få bilen vandaliserad/stulen om du parkerar utan reggplåtar...neutral

Ska även tilläga att alla som ringer och "felanmäler" P-automater som inte är trasiga för att få ett så kallat kontrollnummer riskerar desutom bli lappade! DÅ dom flesta P-vakter kontrollerar oftast om automaten är trasig!!!sad

Vad står det på den gulliga röda lappen?

Varför skulle risken öka för att få bilen vandaliserad? Varför skulle risken öka att den blir stulen, borde det inte vara tvärtom? Varför stjäla en bil som inte har några plåtar när man kan stjäla en utan?

Hur skulle man kunna bli lappad för att man felanmäler en p-automat? på vilka skäl?

Låter som extrem p-vaktpropaganda!

"Varför stjäla en bil som inte har några plåtar när man kan stjäla en utan? "

eeeh vaddå,,, betyder inte det samma sak,,,, typ ?

Germax
5 maj 2009 · 12 086 Inlägg

J-FORSGREN skrev:

Jojje_ skrev:
Står du utan plåtar så bärgas bilen bort.
Hänt mig, hänt en polare, lär hända dig.

Hur lyckas dom bärga en bil om man står med både växel och handbroms i? Dom kan får väl inte släpa upp bilen på flaket?

Kan dom inte? tongue
Dom kättar fast och drar i spaken.

MrNinja
5 maj 2009 · 148 Inlägg

kolvas skrev:

MrNinja skrev:
Frågan kvarstår, vad händer om man får en röd lapp på rutan och sen fortsätter köra och parkera lagligt med sina skyltar åter monterade.

sitter det en röd lapp så kan dom ringa efter bärgare nästa gång dom ser bilen, oavsett om du står lagligt eller inte

Mjo men tänkte mer att lappen är bortriven då såklart big_smile

Tony_Rene Y not
5 maj 2009 · 221 Inlägg

tjo tänkte bara skriva vad som hände mig när jag parkerade på linne längst upp vid nordhemskolan(parkering) hadde kört från norge hela natten och deras jävla fartkamror går mig på närverna så plockade av skylten fram. och eftersom jag var svin trött kl 3 på natten när jag parkerade glömde jag sätta på skyllten igen och parkerade med röven på bilen in mot en sten mur.. körde så man inte fick in ett finger ens( bilen är så lång att man måste det på den platsen.. men jodå på morgonen pigg och glad trallade jag ned och fick till min förvåning se att bil fan hadde 2 lapplisor runt sig och de fattade ingen ting kollade över allt och såg inga skyllt.. vin nr har jag ett parkerings tillstånd över för min parkerin i oslo så de fick dem heller inte kollat.. jag stod länge och kollade på vad de skulle ta sig till.. sen såg han ena att jag kollade och frågadeom det var min bil.. eftersom jag hadde betalat parkeringen så sa jag ja...

han sa då att de kollade extra mycket eftersom parkeringen skulle gå ut innom 10 min och att det inte fanns några skyllt på.. sen om man skulle parkera olagligt utan skyllt ringer parkerings vakten polisen så får de bedömma situationen sa han :S

fick då inga böter efter som jag hadde skylten på bak:P som de såg när jag körde fram bilen.. annars om jag betalt eller inte skulle jag få böter sa han..
han jobbade på euro park i gbg och körde en ful prius.....

Everything thats fast. has my name written on it
Toyota Supra "Winter Beater" (1994)
BMW Alpina B10 4,6 "Sleeper Edition" (1998)
BMW X5 "Darkside" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang