12" basar och slutsteg för 6000kronor går det att få?

StiffeB
4 maj 2009 · 15 Inlägg

Hej,
jag undrar om det går att få till bra ljud och tryck i bilen för 6000kronor? Det är då bashögtalare och slutsteg som är av intresse? Tips är uppskattade.

Hälsningar
Staffan

NioTre
4 maj 2009 · 95 Inlägg

Leta efter begagnade ljudprylar om du vill ha allt till ett rimligt pris! smile

volvoentusiasten
4 maj 2009 · 4 005 Inlägg

Absolut, men det beror på vad din defination av bra ljud är!

Gå in till BRL eller liknande butik så kan de ta fram paket åt dig som är lämpligt.
Finns en hel del sådana här trådar med där du kan söka efter lite tips.

SixtenP
4 maj 2009 · 120 Inlägg

klart det går.. jag la ut 4500 kr ungefär på bas+slutsteg till min v40 sen byggde jag en egen låda för ca 500 spänn och med det spelade jag 138db sen beror det lite på vad du har för bil å så också.. en liten bil behöver inte lika starka grejer som en större..

StiffeB
4 maj 2009 · 15 Inlägg

NioTre skrev:
Leta efter begagnade ljudprylar om du vill ha allt till ett rimligt pris! smile

Köpte en baslåda med två 12or av okänt märke av en god vän. Dem spelade jag sönder efter 1,5 vecka även då jag fick bra hjälp av kunniga med inställningar med mera. Efter det har jag haft lite små ångest av tanken att köpa begagnat. Är inte allt för kunnig på området. Men några tips man kan behöva när man ska titta på begagnade basar och mera? smile

StiffeB
4 maj 2009 · 15 Inlägg

SixtenP skrev:
klart det går.. jag la ut 4500 kr ungefär på bas+slutsteg till min v40 sen byggde jag en egen låda för ca 500 spänn och med det spelade jag 138db sen beror det lite på vad du har för bil å så också.. en liten bil behöver inte lika starka grejer som en större..

Vad var det för grejer du köpte då? Jag har en omega b med ganska stor skuff. Är inte så kunnig på området så all hjälp som kan fås uppskattas smile

StiffeB
4 maj 2009 · 15 Inlägg

linuslinje skrev:
Absolut, men det beror på vad din defination av bra ljud är!

Gå in till BRL eller liknande butik så kan de ta fram paket åt dig som är lämpligt.
Finns en hel del sådana här trådar med där du kan söka efter lite tips.

Bra ljud för mig är när man knappt kan andas i hip hop dunkens tunga baser men samtidigt kan känna det sjuka tryck en heavymetal trummis kan dra igång med sina baskaggar smile

Streethawk Billjuds Wannabe
4 maj 2009 · 1 771 Inlägg

har inte prövat men LANZAR MAXP124D + Sinus live sl-a 1500 kanske kan vara något?
basarna finns bla på Brl.se men steget vet jag dock inte..

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Frissan
4 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Streethawk skrev:
har inte prövat men LANZAR MAXP124D + Sinus live sl-a 1500 kanske kan vara något?
basarna finns bla på Brl.se men steget vet jag dock inte..

Lådan som BRL har till dom Lanzarerna låter faktiskt skit, provlyssnade på dom på BRL i Örebro och till och med han som jobbade där fick en skum min när han brännde igång den och ursäktade sig med att lådan dom satt i var dåligt gjord. Men det var ju den lådan dom såldes i.
Denna var det http://www.brl.se/images/xl/500MXBB122.jpg

Senast redigerat av Softis (4 maj 2009)

Booyakasha!
_paulsson_
4 maj 2009 · 35 Inlägg

jag har 2 st audiotop 12" basar wf12.4 och ett audiotop slutsteg dx 600.1. och det spelar på riktigt bra. och detta hittar du för under 6000 kr. helt klart värt pengarna.  kolla på www.audiotop.nu.

Chrysler 300C "bruksbilen." (2005)
SixtenP
4 maj 2009 · 120 Inlägg

StiffeB skrev:

SixtenP skrev:
klart det går.. jag la ut 4500 kr ungefär på bas+slutsteg till min v40 sen byggde jag en egen låda för ca 500 spänn och med det spelade jag 138db sen beror det lite på vad du har för bil å så också.. en liten bil behöver inte lika starka grejer som en större..

Vad var det för grejer du köpte då? Jag har en omega b med ganska stor skuff. Är inte så kunnig på området så all hjälp som kan fås uppskattas smile

köpte en Kicker S12L5 och ett Kicker ZX400.1 och byggde en ca100 liters låda med dubbla 4tums portar
vet inte om det går att få tag på det så billigt längre för det va på elmia mässan för två år sedan tror jag..

Senast redigerat av SixtenP (4 maj 2009)

740Glt16valve
5 maj 2009 · 247 Inlägg

en carpower sonic bas och sen ett sinus live 1500 är rätt billigt och bra baspaket:) finns på www.carbonize.se smile

:):) 740:):)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
kalle_kalle
5 maj 2009 · 2 914 Inlägg

StiffeB skrev:
Men några tips man kan behöva när man ska titta på begagnade basar och mera? smile

http://ljudshopen.se/rad-o-tips.aspx
här har du lite små tips ang. ljud i allmänhet. jag har läst igenom dom när jag kollat runt. jag tkr dom har rätt i vad dom säger. mkt i allmänhet är det dom snackar om tongue

Senast redigerat av kalle_kalle (5 maj 2009)

peterwallbom
5 maj 2009 · 47 Inlägg

StiffeB skrev:
Hej,
jag undrar om det går att få till bra ljud och tryck i bilen för 6000kronor? Det är då bashögtalare och slutsteg som är av intresse? Tips är uppskattade.

Hälsningar
Staffan

Jag har ett Sinus live SL-A1500 monoblock som jag kan sälja. Skicka PM för mer info

BMW 325i "M-sport" (2006)
Evolution_6SiC6 MitsuNörd
5 maj 2009 · 880 Inlägg

http://www.carsound.se/basspack/encount … unter.html
Jag tycker den basar på bra och låter bra!

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida
Mitsubishi Eclipse GSX "Total Eclipse" (1998)
Lexus GS 430 "Dailyfresh - VIP" (2002)
Mitsubishi Colt GLX "Carosund.se" (2000)
Wickee
5 maj 2009 · 23 Inlägg

Jag sj kör med magnat och är SUPER nöjd med dem för du har extremt tung bas samtidigt som dem spelar super snärtigt!!! VÄLDIGT bra till ett fullt överkomligt pris! denna lådan spelar ngt SJUKT bra vilken musikstil du än lyssnar på!!! har provlyssnat den många ggr o kan inte säga annat än att den är KANON!

Steget är också riktigt bra!!! kör med ett sånt + dubbla 10or Spelar SJUKT bra!!

Låda:
http://www.docent-decibel.se/store/bils … d_241.html

Steg:
http://www.docent-decibel.se/store/bils … od_29.html

Lycka till i valet o kvalet!

Volvo V70 2,4D Classic "Direktörsglidaren" (2007)
tooffen STHLM(S)LOW
5 maj 2009 · 420 Inlägg

MDS har ett "140dB" kitt kör 6 lax 2 st 12" mds och låda och steg:P

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
740Glt16valve
5 maj 2009 · 247 Inlägg

tooffen skrev:
MDS har ett "140dB" kitt kör 6 lax 2 st 12" mds och låda och steg:P

tror inte han kommer bli nöjd med mds grejer de skulle inte jag bli iallfall smile

:):) 740:):)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
-Mackan- Fire And Silk
5 maj 2009 · 2 254 Inlägg

Jag tror inte han blir nöjd med Sinus Live SL-A 1500 steget heller, jag blev i alla fall inte det. Och då har jag provat att spela med både bandpass, basreflex och sluten. När man vrider på, så spelar basarna orent, och det låter inte bra alls. Det är nog det köpet jag ångrar mest, jag önskar att jag hade lagt någon krona mer och köpt ett "bra" steg istället.


/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
740Glt16valve
5 maj 2009 · 247 Inlägg

-Mackan- skrev:
Jag tror inte han blir nöjd med Sinus Live SL-A 1500 steget heller, jag blev i alla fall inte det. Och då har jag provat att spela med både bandpass, basreflex och sluten. När man vrider på, så spelar basarna orent, och det låter inte bra alls. Det är nog det köpet jag ångrar mest, jag önskar att jag hade lagt någon krona mer och köpt ett "bra" steg istället.


/Markus

okej men det steget är bra om man är ute efter effekt sen att det inte ger 100% ren effekt men de är bra för sin prisklass och jag själv använder det inte jag kör med dyrare steg men en polare till mig har dubbla 1500 dockade och det är helt okej tycker jag smile

:):) 740:):)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang