Hur grovt avgas kan man ha utan att förlora effekt?

Xoreza
5 maj 2009 · 406 Inlägg

Hej jag har 2" på mit avgas system men funderar på att bygga ett eget 2,5" och ta bort 2dämpare av 3 och sätta dit en japsdämpare i slutet. Kan jag förlora effekt på detta? Gäller en ford Mondeo 2,5L V6a 24V Från 97 kombi.

Ändrat

Hej igen skrev lite fel mitt avgas är tydligen 58mm och inte 2". et någon vad man ska ha för tum då på avas? Med tanken på att det bara kommer skiljas 4-5mm till 2,5" Vet någon vad 58mm blir i tum:S Har aldrig varit med om den storleken och det lär väl bli problem att hitta en steg muff:/

Senast redigerat av DJeXCute (8 maj 2009)

MvH Glenn Wiberg
DusanMandick Random Hero
5 maj 2009 · 4 047 Inlägg

beror på va du har för motor, en 1L fiesta mår nog inte bra av de, men en 3.0 v6 mår fint av de

Senast redigerat av DusanMandick (5 maj 2009)

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Blida
5 maj 2009 · 654 Inlägg

Vad för bil?
Vad för trim på motorn nu?
N/A eller överladdad motor?

H3dlund Med lem
5 maj 2009 · 1 127 Inlägg

Du lär inte direkt vinna nån effekt på det så varför göra det?

Xoreza
5 maj 2009 · 406 Inlägg

Blida skrev:
Vad för bil?
Vad för trim på motorn nu?
N/A eller överladdad motor?

2.5l v6a.

Har inget trim änu men det kommer i ett chip snart.

Den är N/A tror jag.

MvH Glenn Wiberg
Xoreza
5 maj 2009 · 406 Inlägg

H3dlund skrev:
Du lär inte direkt vinna nån effekt på det så varför göra det?

Vill ha ett bättre ljud. Nja det vet man ju inte kolla på sport avgas då är dom jämt grövre. Ville bygga ett eget då det inte finns sport till min.

MvH Glenn Wiberg
H3dlund Med lem
5 maj 2009 · 1 127 Inlägg

DJeXCute skrev:

H3dlund skrev:
Du lär inte direkt vinna nån effekt på det så varför göra det?

Vill ha ett bättre ljud. Nja det vet man ju inte kolla på sport avgas då är dom jämt grövre. Ville bygga ett eget då det inte finns sport till min.

Bättre ljud?

Med 2,5" och japsdämp kommer det låta hemskt på en slö sugmotor!

Xoreza
5 maj 2009 · 406 Inlägg

H3dlund skrev:

DJeXCute skrev:

H3dlund skrev:
Du lär inte direkt vinna nån effekt på det så varför göra det?

Vill ha ett bättre ljud. Nja det vet man ju inte kolla på sport avgas då är dom jämt grövre. Ville bygga ett eget då det inte finns sport till min.

Bättre ljud?

Med 2,5" och japsdämp kommer det låta hemskt på en slö sugmotor!

Hum jag har insprut. Är en 2,5l 24v v6a från 97. Tror motorn heter SEA. Den är på 170HP orginal.

MvH Glenn Wiberg
Blida
6 maj 2009 · 654 Inlägg

Kan vinna effekt kan man, om du gör bygger sys bra, dvs utan tvära kanter och väggar som gasflödet stannar upp mot.
Mitt tips till dig om du bara skall stoppa i ett chip är att du bara skrotar sista burken och ersätter den med en Japs i stället.
Samt att en sugmotor (N/A) med fåå dämpare dånar som fan.Framför allt en 6a.

Roza Motorman
6 maj 2009 · 35 Inlägg

H3dlund skrev:

DJeXCute skrev:

H3dlund skrev:
Du lär inte direkt vinna nån effekt på det så varför göra det?

Vill ha ett bättre ljud. Nja det vet man ju inte kolla på sport avgas då är dom jämt grövre. Ville bygga ett eget då det inte finns sport till min.

Bättre ljud?

Med 2,5" och japsdämp kommer det låta hemskt på en slö sugmotor!

Det är ingen gammal slö 4 cylindrig volvo han har. smile

Om det är en v6a så kommer det låta riktigt härligt me lite värre avgassystem!
Och vad jag vet så förlorar du inte nån effekt när du på en sån motor går upp en halv tum i avgassystemets diameter.
Det är mer troligt att du tjänar nån häst då motorn "andas" bättre:)

Vore jag du skulle jag iaf ha gjort det:)

Skruvkompressor---- det enda rätta
Blida
6 maj 2009 · 654 Inlägg

Roza skrev:

H3dlund skrev:

DJeXCute skrev:
Vill ha ett bättre ljud. Nja det vet man ju inte kolla på sport avgas då är dom jämt grövre. Ville bygga ett eget då det inte finns sport till min.

Bättre ljud?

Med 2,5" och japsdämp kommer det låta hemskt på en slö sugmotor!

Det är ingen gammal slö 4 cylindrig volvo han har. smile

Om det är en v6a så kommer det låta riktigt härligt me lite värre avgassystem!
Och vad jag vet så förlorar du inte nån effekt när du på en sån motor går upp en halv tum i avgassystemets diameter.
Det är mer troligt att du tjänar nån häst då motorn "andas" bättre:)

Vore jag du skulle jag iaf ha gjort det:)

Har ingen betydelse om det är någon slöö volvo 4a han har eller inte har.
En sug motor med väldigt få dämpare dånar som fan då inga impeller blad eller dylikt hackar upp ljudet så det blir lägre som för tex turbo motorer.
Dock skulle väl inte TS bara ha japs på sin, utan även minst 1 dämpare till.
Och det kan bli lagom OM dämparen (inte japsen) gör sitt jobb bra som att dämpa ljud impulserna i fråga.
Är dämparen av sämre karaktär när det gäller att dämpa ljudet så är 2 ett måste i kombination med en japs sen.
Förviso så dämpar även katten en del av ljudet, men tillräckligt eller inte vet man itne fören sys provstartas.

Tilläggas skall även att en biltillverkare inte bara tar första rör som ligger tillhands idag och där med har skapat ett avgassys åt en bilmodell.
Sys är många ggr framtaget i "labb" för att bli anpassat till motorn i fråga.
½" är över 1cm i diameter också.
Så inte ett nödvändigt ont ATT det blir mer effekt för att motorn får andas bättre genom större sys.
Oavsett det är en 2,3,4,6,8,12cyl sug motor så SKA den ha rätt avstämning vad gäller flödets hastighet i sys för att öka effekten.
Fyllnad kontra hastighet.

Senast redigerat av Blida (6 maj 2009)

Xoreza
6 maj 2009 · 406 Inlägg

Roza skrev:

H3dlund skrev:

DJeXCute skrev:

Vill ha ett bättre ljud. Nja det vet man ju inte kolla på sport avgas då är dom jämt grövre. Ville bygga ett eget då det inte finns sport till min.

Bättre ljud?

Med 2,5" och japsdämp kommer det låta hemskt på en slö sugmotor!

Det är ingen gammal slö 4 cylindrig volvo han har. smile

Om det är en v6a så kommer det låta riktigt härligt me lite värre avgassystem!
Och vad jag vet så förlorar du inte nån effekt när du på en sån motor går upp en halv tum i avgassystemets diameter.
Det är mer troligt att du tjänar nån häst då motorn "andas" bättre:)

Vore jag du skulle jag iaf ha gjort det:)

Ja jag funderar på det. Får låna en rör bock som klarar 2,5" så det kommer bli snälla svängar.

MvH Glenn Wiberg
Xoreza
6 maj 2009 · 406 Inlägg

Blida skrev:
Kan vinna effekt kan man, om du gör bygger sys bra, dvs utan tvära kanter och väggar som gasflödet stannar upp mot.
Mitt tips till dig om du bara skall stoppa i ett chip är att du bara skrotar sista burken och ersätter den med en Japs i stället.
Samt att en sugmotor (N/A) med fåå dämpare dånar som fan.Framför allt en 6a.

Kan någon förklara det där med N/A? Fattar inte varför det heter sugmotor för jag fick lära mig att en motor är indelad i följande. Sugmotor och insprutningsmotor. och jag har ju en insprutsmotor.

MvH Glenn Wiberg
schnauz
6 maj 2009 · 1 758 Inlägg

DJeXCute skrev:
Kan någon förklara det där med N/A? Fattar inte varför det heter sugmotor för jag fick lära mig att en motor är indelad i följande. Sugmotor och insprutningsmotor. och jag har ju en insprutsmotor.

NA står för Naturally-Aspirated - alltså en icke överladdad motor (som "andas naturligt"). Detta är vad man kallar för "sugmotor" - alltså en motor som suger i sig luften själv till skillnad från en överladdad motor där en turbo eller kompressor trycker in luften i förbränningsrummen.
Tror du rört ihop begreppen lite där.
För att sedan få in bensin i motorn används i huvudsak två metoder - insprutning eller förgasare.

Senast redigerat av schnauz (6 maj 2009)

Xoreza
6 maj 2009 · 406 Inlägg

schnauz skrev:

DJeXCute skrev:
Kan någon förklara det där med N/A? Fattar inte varför det heter sugmotor för jag fick lära mig att en motor är indelad i följande. Sugmotor och insprutningsmotor. och jag har ju en insprutsmotor.

NA står för Naturally-Aspirated - alltså en icke överladdad motor (som "andas naturligt"). Detta är vad man kallar för "sugmotor" - alltså en motor som suger i sig luften själv till skillnad från en överladdad motor där en turbo eller kompressor trycker in luften i förbränningsrummen.
Tror du rört ihop begreppen lite där.
För att sedan få in bensin i motorn används i huvudsak två metoder - insprutning eller förgasare.

Aah okej då vet jag. Ja jag vet inte vad min är. Men det går ett rör från grenröret till insuget men det är ej turbo på den:/

MvH Glenn Wiberg
Roza Motorman
6 maj 2009 · 35 Inlägg

DJeXCute skrev:

Roza skrev:

H3dlund skrev:

Bättre ljud?

Med 2,5" och japsdämp kommer det låta hemskt på en slö sugmotor!

Det är ingen gammal slö 4 cylindrig volvo han har. smile

Om det är en v6a så kommer det låta riktigt härligt me lite värre avgassystem!
Och vad jag vet så förlorar du inte nån effekt när du på en sån motor går upp en halv tum i avgassystemets diameter.
Det är mer troligt att du tjänar nån häst då motorn "andas" bättre:)

Vore jag du skulle jag iaf ha gjort det:)

Ja jag funderar på det. Får låna en rör bock som klarar 2,5" så det kommer bli snälla svängar.

Okej det låter ju bra:)
Om du inte har köpt material å sånt än så kan jag rekomendera www.rakaror.se
Jag köpte högflödes katalysator, 2.5" rostfria rör å högflödes ljuddämpare där,
Det var relativt billigt och bra kvalitet smile

Skruvkompressor---- det enda rätta
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
6 maj 2009 · 3 404 Inlägg

16 inlägg och jag vet fortfarande inte vilken bil det gäller... Enligt Hansen PowerPipes så spelar det ingen som helst roll om rören är för stora, det är kollektorn som är viktig, är din kollektor på 2" så kommer du INTE få mindre effekt pga för lågt tryck i systemet

Senast redigerat av TenZer (6 maj 2009)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Blida
6 maj 2009 · 654 Inlägg

TenZer skrev:
16 inlägg och jag vet fortfarande inte vilken bil det gäller... Enligt Hansen PowerPipes så spelar det ingen som helst roll om rören är för stora, det är kollektorn som är viktig, är din kollektor på 2" så kommer du INTE få mindre effekt pga för lågt tryck i systemet

Ingen aning vad Hansen PowerPipes är för nått.
Men att en 2" kollektor som följs upp av ett 6" sys inte skulle generera lågt tryck/sämre gashastighet.
Eller att runner rören på grenröret är som Donkens sugrör och sen möts upp av en 2" kollektor.
Var väl kollektorn som va det viktigaste?

Kanske är jag som läst och lärt mig saker och ting inom motor teknik helt galet genom åren.
Men en källa med formel eller dylikt till det du nämner skulle vara trevligt att studera.

Mvh

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
6 maj 2009 · 3 404 Inlägg

Blida skrev:

TenZer skrev:
16 inlägg och jag vet fortfarande inte vilken bil det gäller... Enligt Hansen PowerPipes så spelar det ingen som helst roll om rören är för stora, det är kollektorn som är viktig, är din kollektor på 2" så kommer du INTE få mindre effekt pga för lågt tryck i systemet

Ingen aning vad Hansen PowerPipes är för nått.
Men att en 2" kollektor som följs upp av ett 6" sys inte skulle generera lågt tryck/sämre gashastighet.
Eller att runner rören på grenröret är som Donkens sugrör och sen möts upp av en 2" kollektor.
Var väl kollektorn som va det viktigaste?

Kanske är jag som läst och lärt mig saker och ting inom motor teknik helt galet genom åren.
Men en källa med formel eller dylikt till det du nämner skulle vara trevligt att studera.

Mvh

Har tyvär ingen formel eller liknande, Chevrolet_Racing här på g.org har jobbat på Hansen Racing och har därigenom snappat upp detta. Det gäller väll inte riktigt så stora skillnader som 2 till 6" men i teorin så borde det ju inte göra någon skillnad om detta stämmer.

Och jag skrev för stora, för små rör kommer generera ett högre tryck/gashastighet. De syftade väll mest på avpassade headers med enligt dig för stora rör efter kollektorn, för att v8an ska DÅNA ordentligt

http://www.hansen-racing.com/hrpowerpipes.php

Senast redigerat av TenZer (6 maj 2009)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Xoreza
7 maj 2009 · 406 Inlägg

Roza skrev:

DJeXCute skrev:

Roza skrev:

Det är ingen gammal slö 4 cylindrig volvo han har. smile

Om det är en v6a så kommer det låta riktigt härligt me lite värre avgassystem!
Och vad jag vet så förlorar du inte nån effekt när du på en sån motor går upp en halv tum i avgassystemets diameter.
Det är mer troligt att du tjänar nån häst då motorn "andas" bättre:)

Vore jag du skulle jag iaf ha gjort det:)

Ja jag funderar på det. Får låna en rör bock som klarar 2,5" så det kommer bli snälla svängar.

Okej det låter ju bra:)
Om du inte har köpt material å sånt än så kan jag rekomendera www.rakaror.se
Jag köpte högflödes katalysator, 2.5" rostfria rör å högflödes ljuddämpare där,
Det var relativt billigt och bra kvalitet smile

Okej ja jag såg att dom hade bra priser. Vet inte om jag ska byta katten då jag har 3 st. Har ju två grenrör med inbyggd katt och sedan en vanlig katt i mitten. Men vad är det för skilnad på 100cell och 300cell? Renar 300 bättre eller?

MvH Glenn Wiberg
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang