Roza skrev:
H3dlund skrev:
DJeXCute skrev:
Vill ha ett bättre ljud. Nja det vet man ju inte kolla på sport avgas då är dom jämt grövre. Ville bygga ett eget då det inte finns sport till min.
Bättre ljud?
Med 2,5" och japsdämp kommer det låta hemskt på en slö sugmotor!
Det är ingen gammal slö 4 cylindrig volvo han har.
Om det är en v6a så kommer det låta riktigt härligt me lite värre avgassystem!
Och vad jag vet så förlorar du inte nån effekt när du på en sån motor går upp en halv tum i avgassystemets diameter.
Det är mer troligt att du tjänar nån häst då motorn "andas" bättre:)
Vore jag du skulle jag iaf ha gjort det:)
Har ingen betydelse om det är någon slöö volvo 4a han har eller inte har.
En sug motor med väldigt få dämpare dånar som fan då inga impeller blad eller dylikt hackar upp ljudet så det blir lägre som för tex turbo motorer.
Dock skulle väl inte TS bara ha japs på sin, utan även minst 1 dämpare till.
Och det kan bli lagom OM dämparen (inte japsen) gör sitt jobb bra som att dämpa ljud impulserna i fråga.
Är dämparen av sämre karaktär när det gäller att dämpa ljudet så är 2 ett måste i kombination med en japs sen.
Förviso så dämpar även katten en del av ljudet, men tillräckligt eller inte vet man itne fören sys provstartas.
Tilläggas skall även att en biltillverkare inte bara tar första rör som ligger tillhands idag och där med har skapat ett avgassys åt en bilmodell.
Sys är många ggr framtaget i "labb" för att bli anpassat till motorn i fråga.
½" är över 1cm i diameter också.
Så inte ett nödvändigt ont ATT det blir mer effekt för att motorn får andas bättre genom större sys.
Oavsett det är en 2,3,4,6,8,12cyl sug motor så SKA den ha rätt avstämning vad gäller flödets hastighet i sys för att öka effekten.
Fyllnad kontra hastighet.