Frågor angående basar i 850

KimBackstrom
5 maj 2009 · 35 Inlägg

Hejsan!

Har rätt nyligen köpt min första bil, en Volvo 850.

Sen är det så att jag är sugen på att bygga ljud till sommaren då pengarna kommer in.

Det är tänkt att ha 2 st 12" i bagaget. Jag är har kollat på denna bas http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10043 men ser att den är på 4ohm. Är det något som hindrar eller på något vis gör att det blir sämre med 4ohms bas mot en 2ohms eller är 2ohm att rekommendera.

Sen är det då hur lådan ska vara eftersom ljudet på något vis borde komma in i kupén.
Räcker det att ha 2 grova basportar i hatthyllan tro?

Vilken lådtyp lämpar sig bäst i en 850?, och ungefär hur många liter en låda är på med 2st 12" sluten eller portad?

Har även tänkt tala med min lokala bilradiohandlare om exakta mått på en låda då det börjar bli dax att bygga.


MVH Kim smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Till att börja med, vad har du att driva den med? Inte direkt en bas som jag skulle rekommendera till en nybörjare, finns billigare basar att börja med som du nog kan få att spela lika bra.

Ljudet från basen påverkas inte (iaf inte nämnvärt) om den har 2 eller 4 Ohms talspolar, vitsen med dom är att du ska kunna anpassa mot steget så att du får ut maximalt med effekt.


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
kalle_kalle
5 maj 2009 · 2 914 Inlägg

En investering i ljud

Det första steget i hela denna köpprocess är det viktigaste av dem alla. Nämligen att övertyga sig själv om att det är en ljudupplevelse man skall köpa, inte enbart en stereoanläggning. Dessutom en långsiktig ljudupplevelse. Gör inte samma misstag som så många gjort tidigare. Det är nämligen stor skillnad på att köpa sig en stereo och att köpa sig en långsiktig ljudupplevelse. Detta har stor betydelse för slutresultatet, då målsättningen för dessa båda alternativ är helt olika.

Det är inte stereon som sådan man är intresserad av, det är ljudet den producerar som man skall köpa.

Förmodligen har man, eller också tänker man skaffa sig, ett antal CD-skivor, vinylskivor eller musikkassetter. Det är dessa som är kärnan i och orsaken till hela den kommande investeringen. Man skall kunna stoppa in ex.vis en CD-skiva innehållande favoritmusik i en avspelningsapparat och sedan kunna njuta av musiken som kommer ut ur högtalarna. Hur själva apparaten ser ut eller hur den tekniskt är uppbyggd är egentligen ointressant. Det intressanta och viktiga är det ljud som blir resultatet. Hur det låter och upplevs. Det är ljudupplevelsen man skall betala för och inget annat!

En dålig ljudanläggning ger kortvarig glädje
För att ge lite guidning på vägen vill vi peka på några viktiga erfarenheter vi gjort i form av allmän kunskap om ljud. Främst då vetskapen om hur stor kvalitetsskillnaden mellan olika anläggningar är och hur det påverkar lyssnaren. Ett fenomen som många upplevt är, att man ganska snart börjar upptäcka brister i ljud kvaliteten med lyssningströtthet som följd. Det är ett tydligt tecken på att man kanske valt fel anläggning.

Anledningen är att man ofta saknar referenser i sitt lyssnande. Man vet helt enkelt inte hur olika instrument egentligen skall låta och hur luftigt ljud det kan vara. Det krävs mycket lyssnande innan man lärt sig det. En ljudanläggning som producerar bra ljudkvalitet tröttnar man inte på. Däremot kan kraven bli större. Nu när man fått smak på hur det verkligen kan låta så vill man gärna att det skall låta ännu bättre. Komplettera gärna, men se till att basanläggningen är av bra kvalitet först!

Ljudstyrka kontra kvalitet
Hur en ljudstyrka uppfattas beror till stor del på hur rent ljudet är. Vid riktigt kraftig volym på hemanläggningen så kommer man till en gräns där ljudstyrkan inte ökar längre. Apparaten producerar enbart distorsion, dvs. förvränga och orent ljud. Detta upplever öronen som en ljudstyrkeökning, beroende på att det låter mer och mer obehagligt. När man börjar tycka att det låter illa och skränigt om anläggningen förknippar man det därför oftast med att anläggningen spelas för högt. Orent ljud skapar mer obehag än hög volym och resultatet blir lyssningströtthet.

Anledningen till att man vill spela högre är vanligtvis att man saknar detaljer i ljudbilden, ex.vis basstyrka, vid lägre volymer. Detta visar dock mer på brister i ljudkvaliteten hos anläggningen än att volymen är för låg. En bra anläggning återger detaljerna rätt även vid låg volym. Har man en bra anläggning hemma brukar det även leda till att musiksmaken breddas, då all musik låter bra. Även den man tidigare inte trodde sig tycka om.


Gå runt och lyssna

När man nu har bestämt sig för att dels köpa sig en ljudupplevelse, dels vilka delar den skall innehålla, är det dags att undersöka vad marknaden har att erbjuda. Det viktiga i detta steg är lyssnandet. Inte på försäljaren men väl på ljudet. Endast genom att lyssna kan man uppleva skillnaden mellan olika anläggningar. Här är det viktigt att endast lyssna på en del i taget. Ex.vis när man skall välja CD-spelare. Lyssna någon minut, byt till en annan intressant CD-spelare, lyssna återigen på den förra osv. Det viktiga är att de övriga delarna i ljudkedjan är desamma under hela jämförelsen! Lyssna heller inte bara på ett enda musikstycke, lyssna på flera!

Offra god tid på lyssnandet!
En ny musikanläggning kostar en hel del pengar. Dessutom skall man leva med den åtminstone under de närmaste tio åren. Därför bör man offra mycket tid på själva lyssnandet innan man bestämmer sig. Det är det absolut viktigaste steget i hela köpprocessen!

Strunta i tekniska data!
Strunta därför i de tekniska data som finns om de olika delarna. Strunta i vilken uteffekt förstärkaren ger, det är helt ointressant. I det här läget är det öronen som skall bestämma vad som låter bra, inte databladen!

Tänk bara på att lyssningsplatsen är bra anpassad, för annars blir ljudupplevelsen helt fel. Att lyssna på en anläggning mitt i stereobutiken, bland massor av folk, välfyllda hyllor och tjocka heltäckningsmattor kommer enbart att ge fel intryck. Lyssningsplatsen skall vara så lik hemmiljön som möjligt. Framför allt med högtalarna rätt placerade. Endast då kan anläggningen ge rätt intryck och upplevelse.

Därför är det en stor fördel om butiken har ett speciellt lyssningsrum. Dels så kan man där lyssna i lugn och ro, ev. även på egna medtagna skivor för att få en mer bekant jämförelse. Men framför allt så är rummet anpassat för ljudavlyssning. Lyssningsrummen är byggda för att ge en neutral bild av ljudet. Endast då kan man på ett rättvist sätt jämföra olika elektronik med olika högtalare och vara säker på att skillnaden som man hör är korrekt.

Tonkontrollerna i neutralläge
När olika förstärkare jämförs skall man se till att tonkontrollerna är i neutralläge och ev. loudnessomkopplare frånslagen. Att jämföra annars är som att jämföra äpplen och päron. En bra förstärkare skall ge ifrån sig det bästa ljudet med tonkontrollerna i neutralläge.

Låt också gärna en ljudkunnig fackman guida lyssningen. Det gör det lite lättare att lyssna innan man vet vilka detaljer man skall lyssna på i olika musikstycken. Fackmannen bör veta hur dynamiken, klangen och perspektivet skall vara när det är som bäst.

Alltså, strunta helt i finesserna och koncentrera valet på det hörbara! Då först kan man vara säker på att få en anläggning som passar och som man kommer att vara nöjd med mycket länge.

Även novisen hör skillnad på ljudkvalitet!
Man behöver definitivt inte vara någon expert eller van lyssnare för att höra skillnaden mellan en bra och dålig ljudanläggning. Så snart man hör en bättre anläggning kommer man också att uppleva skillnaden!

Att ljudexperten slänger sig med en annan vokabulär får man inte ta så allvarligt. När köparen säger att det inte låter riktigt bra och säljaren säger att anläggningen är något överbriljant och har en alltför framträngande bas, så menar man samma sak. Det viktiga är att man som köpare är nöjd med ljudet från den tilltänkta ljudanläggningen, inte vad experterna och testerna säger.

Alltså, lyssna, lyssna och åter lyssna!


Placeringen viktig

Just att uppnå den rätta känslan av "frontscen" är en av de svåraste sakerna i en bil.

Ingen bil har en perfekt lyssningsmiljö, vilket försvårar möjligheten att uppnå en bra ljudbild.

Ofta placeras högtalarna där de är enkla att montera, utan att tänka på att man bör placera dem så att de låter bra istället.

Man bör hålla sig till tre grundläggande regler när man monterar mellanregister- och diskanthögtalarna.

De skall sitta så långt fram som möjligt
De skall sitta så långt ifrån varann som möjligt
De skall sitta så högt upp som möjligt

Ljudvågor reflekteras från väggar och andra ytor på samma sätt som ljus reflekteras i speglar. I en konsertsal fungerar väggar och tak som reflektorer, vilket gör att lyssnaren träffas av samma ljud gång på gång med avtagande intensitet.


Naturtroget ljud går att få även i bilen!

Reflektionen av ljudvågor i bilen kallas för efterklang och ger en naturtrogen rymd åt ljudbilden. En återuppspelning utan denna efterklang kommer att låta mycket torrt och onaturligt.

I hemmet erhåller vi denna efterklang från väggar och tak. I bilen har vi dock ett problem, då bilens tak och väggar finns mycket närmare öronen än i den konsertsal där inspelningen gjordes. Det medför att reflexerna når örat snabbare och kraftigare.

Ett klokt val av delningsfilter och placering av högtalarelementen kan dock kompensera för detta mycket naturtroget.

Tänk på att en dålig ljudbild tar bort mycket av produkternas kvalitet. Investerar du i en ljudanläggning med bra kvalitet, se då till att fä den monterad på rätt sätt, så får du full valuta för pengarna.

Återigen, vikten av professionell montering kan inte nog betonas!



några utdrag jag läst från http://ljudshopen.se/rad-o-tips.aspx

(det är inte jag som skrivit men har läst och tycker att dom har HELT rätt).

Senast redigerat av kalle_kalle (6 maj 2009)

_DamnIt R1 driver!
5 maj 2009 · 5 128 Inlägg

kalle_kalle skrev:
Massa text

Du kunde inte tagit bort massa jobbiga exempel som vol-ymen, och kär-nan? Jobbigt att läsa med en massa bindesträck mitt i varenda ord tongue

kalle_kalle
5 maj 2009 · 2 914 Inlägg

_DamnIt skrev:

kalle_kalle skrev:
Massa text

Du kunde inte tagit bort massa jobbiga exempel som vol-ymen, och kär-nan? Jobbigt att läsa med en massa bindesträck mitt i varenda ord tongue

jag ska sorry.

EDIT: fixat. ett tips till trådskaparen. gå in i någon butik i stan och följ dessa anvisningar jag skicka dig. t.ex. www.fetbas.com har endast usblaster tyvärr men. alltid någonting. (usblasters KZ-212 överraskar i bastryck men vet inte hur du ska göra för att få in trycket in i cupen då du har "endast" sedan. hade du haft en combi skulle det vara ett alternativ.
om du är duktig på bygga skulle du kunna bygga en bandpass. det vore ett bra alternativ smile men jag vet inte vad du vill ha för kvalitet på ljudet (baslådan ärs jag kan länka den. -> http://www.fetbas.com/catalog/product_i … cts_id/384) den har bara bastryck. ljudkvaliteten existerar inte i den baslådan. bara så du vet.

Senast redigerat av kalle_kalle (6 maj 2009)

Snoogiloo
6 maj 2009 · 685 Inlägg

I en 854 (sedan modellen) så hade jag byggt antingen en bandpass (krävs att man är exakt när man bygger) eller basarna frammåt med röret igenom skidluckan (armstödet) och sen helt tätt bakåt.

jag själv kör alternativ 2 och det funkar väldigt bra. vet att Herr nilsson också kör så i sin bil smile

KimBackstrom
6 maj 2009 · 35 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Till att börja med, vad har du att driva den med? Inte direkt en bas som jag skulle rekommendera till en nybörjare, finns billigare basar att börja med som du nog kan få att spela lika bra.

Ljudet från basen påverkas inte (iaf inte nämnvärt) om den har 2 eller 4 Ohms talspolar, vitsen med dom är att du ska kunna anpassa mot steget så att du får ut maximalt med effekt.


MVH// Christoffer

Tack för alla svar!

Jag vet inte riktigt vad för steg som ska driva nu eftersom den var på 4ohm. Varför rekommenderar du inte basen? pga. dålig kvalitet eller något annat?

Jag har redan bestämt mig för basar kring 2500-3000kr, även om det är dyrt för nybörjare. Jag har länge vart intresserad av ljud och jag har lite erfarenhet i alla fall även om det inte är mycket.

Ett steg som som ska driva 2 basar som är på 4ohm kostar bra mycket mer än ett steg som ska driva 2st 2ohms basar?

Hur dåligt låter det om man bara kör med en portad låda och basarna riktade mot bakluckan med 2 basportar i hatthyllan?
Är en bandpasslåda bra mycket bättre än en portad?

just det, skulle det gå att få in en portad låda utan att behöva bygga ihop den inuti bagageutrymmet som jag läst att en del får göra fast med 15"are?

Som du Snoogiloo säger att täta mellan låda och ryggstöd? hur gör du det och hur pass tätt måste det vara? Verkar lite krångligt, skulle gärna kunna ta ut lådan lätt när som helst.. smile

MVH Kim

Senast redigerat av KimBackstrom (6 maj 2009)

740Glt16valve
6 maj 2009 · 247 Inlägg

KimBackstrom skrev:

ChriZtoffer skrev:
Till att börja med, vad har du att driva den med? Inte direkt en bas som jag skulle rekommendera till en nybörjare, finns billigare basar att börja med som du nog kan få att spela lika bra.

Ljudet från basen påverkas inte (iaf inte nämnvärt) om den har 2 eller 4 Ohms talspolar, vitsen med dom är att du ska kunna anpassa mot steget så att du får ut maximalt med effekt.


MVH// Christoffer

Tack för alla svar!

Jag vet inte riktigt vad för steg som ska driva nu eftersom den var på 4ohm. Varför rekommenderar du inte basen? pga. dålig kvalitet eller något annat?

Jag har redan bestämt mig för basar kring 2500-3000kr, även om det är dyrt för nybörjare. Jag har länge vart intresserad av ljud och jag har lite erfarenhet i alla fall även om det inte är mycket.

Ett steg som som ska driva 2 basar som är på 4ohm kostar bra mycket mer än ett steg som ska driva 2st 2ohms basar?

Hur dåligt låter det om man bara kör med en portad låda och basarna riktade mot bakluckan med 2 basportar i hatthyllan?
Är en bandpasslåda bra mycket bättre än en portad?

just det, skulle det gå att få in en portad låda utan att behöva bygga ihop den inuti bagageutrymmet som jag läst att en del får göra fast med 15"are?

Som du Snoogiloo säger att täta mellan låda och ryggstöd? hur gör du det och hur pass tätt måste det vara? Verkar lite krångligt, skulle gärna kunna ta ut lådan lätt när som helst.. smile

MVH Kim

nyfiken varför kör du inte med en sån fast 8a eller 10 tums bas jag har bara en tia i 740in och ligger mellan 135-140 db ?? och det är en 1510 från dd manligare med en liten bas som låter som 5 basar smile

:):) 740:):)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
KimBackstrom
6 maj 2009 · 35 Inlägg

740Glt16valve skrev:

KimBackstrom skrev:

ChriZtoffer skrev:
Till att börja med, vad har du att driva den med? Inte direkt en bas som jag skulle rekommendera till en nybörjare, finns billigare basar att börja med som du nog kan få att spela lika bra.

Ljudet från basen påverkas inte (iaf inte nämnvärt) om den har 2 eller 4 Ohms talspolar, vitsen med dom är att du ska kunna anpassa mot steget så att du får ut maximalt med effekt.


MVH// Christoffer

Tack för alla svar!

Jag vet inte riktigt vad för steg som ska driva nu eftersom den var på 4ohm. Varför rekommenderar du inte basen? pga. dålig kvalitet eller något annat?

Jag har redan bestämt mig för basar kring 2500-3000kr, även om det är dyrt för nybörjare. Jag har länge vart intresserad av ljud och jag har lite erfarenhet i alla fall även om det inte är mycket.

Ett steg som som ska driva 2 basar som är på 4ohm kostar bra mycket mer än ett steg som ska driva 2st 2ohms basar?

Hur dåligt låter det om man bara kör med en portad låda och basarna riktade mot bakluckan med 2 basportar i hatthyllan?
Är en bandpasslåda bra mycket bättre än en portad?

just det, skulle det gå att få in en portad låda utan att behöva bygga ihop den inuti bagageutrymmet som jag läst att en del får göra fast med 15"are?

Som du Snoogiloo säger att täta mellan låda och ryggstöd? hur gör du det och hur pass tätt måste det vara? Verkar lite krångligt, skulle gärna kunna ta ut lådan lätt när som helst.. smile

MVH Kim

nyfiken varför kör du inte med en sån fast 8a eller 10 tums bas jag har bara en tia i 740in och ligger mellan 135-140 db ?? och det är en 1510 från dd manligare med en liten bas som låter som 5 basar smile

Jag har faktiskt inte tänkt på det så mycket mer än att far köpte en Pioneer 10" i färdigbyggd låda och det lät verkligen bra om den även att det var en billigare, Då blev det ungefär att då ska jag ha 12" för att testa något nytt. Hade gärna kört med 15" om det inte vore för priset och storleken, lite trångt blir det nog allt.  smile

Hur har du byggt lådan föresten? smile

Sen kostar ju 12"aren bara 300kr mer än 8". Fast det tjänar man nog in på steget smile

Senast redigerat av KimBackstrom (6 maj 2009)

740Glt16valve
6 maj 2009 · 247 Inlägg

KimBackstrom skrev:

740Glt16valve skrev:

KimBackstrom skrev:

Tack för alla svar!

Jag vet inte riktigt vad för steg som ska driva nu eftersom den var på 4ohm. Varför rekommenderar du inte basen? pga. dålig kvalitet eller något annat?

Jag har redan bestämt mig för basar kring 2500-3000kr, även om det är dyrt för nybörjare. Jag har länge vart intresserad av ljud och jag har lite erfarenhet i alla fall även om det inte är mycket.

Ett steg som som ska driva 2 basar som är på 4ohm kostar bra mycket mer än ett steg som ska driva 2st 2ohms basar?

Hur dåligt låter det om man bara kör med en portad låda och basarna riktade mot bakluckan med 2 basportar i hatthyllan?
Är en bandpasslåda bra mycket bättre än en portad?

just det, skulle det gå att få in en portad låda utan att behöva bygga ihop den inuti bagageutrymmet som jag läst att en del får göra fast med 15"are?

Som du Snoogiloo säger att täta mellan låda och ryggstöd? hur gör du det och hur pass tätt måste det vara? Verkar lite krångligt, skulle gärna kunna ta ut lådan lätt när som helst.. smile

MVH Kim

nyfiken varför kör du inte med en sån fast 8a eller 10 tums bas jag har bara en tia i 740in och ligger mellan 135-140 db ?? och det är en 1510 från dd manligare med en liten bas som låter som 5 basar smile

Jag har faktiskt inte tänkt på det så mycket mer än att far köpte en Pioneer 10" i färdigbyggd låda och det lät verkligen bra om den även att det var en billigare, Då blev det ungefär att då ska jag ha 12" för att testa något nytt. Hade gärna kört med 15" om det inte vore för priset och storleken, lite trångt blir det nog allt.  smile

Hur har du byggt lådan föresten? smile

Sen kostar ju 12"aren bara 300kr mer än 8". Fast det tjänar man nog in på steget smile

du kan ha samma steg till 12an som 8an men jag min tia spelar på grymt den låter som 2*15 säger många polare till mig:) har flera polare som har både 2 och 3 12er och spelar ifrån dom allihop smile tongue

:):) 740:):)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
740Glt16valve
6 maj 2009 · 247 Inlägg

djupbasen är fruktansvärd jag får smått andningssvårigheter och endel polare upplever de med i framsättet smile

:):) 740:):)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
KimBackstrom
6 maj 2009 · 35 Inlägg

740Glt16valve skrev:
djupbasen är fruktansvärd jag får smått andningssvårigheter och endel polare upplever de med i framsättet smile

Grymt! vad har du för låda? smile

740Glt16valve
6 maj 2009 · 247 Inlägg

KimBackstrom skrev:

740Glt16valve skrev:
djupbasen är fruktansvärd jag får smått andningssvårigheter och endel polare upplever de med i framsättet smile

Grymt! vad har du för låda? smile

portad kan inte ta bilder i dag min tele e paj men kan försöka årdna tills i morgon:) kväll ev

:):) 740:):)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
Pettman Gotlandish
6 maj 2009 · 10 Inlägg

jag har dubbla ground zero 10" i min 850 det låter gott spelade iaf 131.6db med en bas-skiva men minns inte måtten eller om det är en 3" eller 4" port i hatthyllan men går juh iofs att ta reda på men det låter bra i varje fall du kan titta i mitt galleri så ser du lite hur det ser ut iaf.
(lådan är givetvis uträknad för just dom basarna)


GLHF
MVh Pettman

740Glt16valve
6 maj 2009 · 247 Inlägg

Pettman skrev:
jag har dubbla ground zero 10" i min 850 det låter gott spelade iaf 131.6db med en bas-skiva men minns inte måtten eller om det är en 3" eller 4" port i hatthyllan men går juh iofs att ta reda på men det låter bra i varje fall du kan titta i mitt galleri så ser du lite hur det ser ut iaf.
(lådan är givetvis uträknad för just dom basarna)


GLHF
MVh Pettman

inte för att va taskig men de spelar inte bra de du har i såfall sad du ska kunna va över 140 db och en låda går inte räkna fram så den spelar super bra men om du har bra basar från gz ska ditt kunna spela över smile

:):) 740:):)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
Mobis
6 maj 2009 · 69 Inlägg

Kolla in hur jag har gjort. 2 st 12". Har dock inte mätt upp vad jag spelar men det trycker på tillräckligt iaf. Inga problem att få in trycket i kupén, det känns i håret när man drar på lite smile

KimBackstrom
6 maj 2009 · 35 Inlägg

740Glt16valve skrev:

KimBackstrom skrev:

740Glt16valve skrev:
djupbasen är fruktansvärd jag får smått andningssvårigheter och endel polare upplever de med i framsättet smile

Grymt! vad har du för låda? smile

portad kan inte ta bilder i dag min tele e paj men kan försöka årdna tills i morgon:) kväll ev

Det skulle vara riktigt schyst smile

-Mackan- Fire And Silk
6 maj 2009 · 2 254 Inlägg

Pettman skrev:
jag har dubbla ground zero 10" i min 850 det låter gott spelade iaf 131.6db med en bas-skiva men minns inte måtten eller om det är en 3" eller 4" port i hatthyllan men går juh iofs att ta reda på men det låter bra i varje fall du kan titta i mitt galleri så ser du lite hur det ser ut iaf.
(lådan är givetvis uträknad för just dom basarna)


GLHF
MVh Pettman

En 3" eller 4" port låter väldigt lite för 2st 10'or. Är du säker på att den är korrekt uträknad och byggd efter parametrarna?


Polaren kör med en basreflexlåda med 2st 10" portarna är riktade mot bagageluckan lika med basarna och det spelar väldigt bra, och då är inte skidluckan öppen, och hatthyllan är inte sönderkapad.

/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
KimBackstrom
6 maj 2009 · 35 Inlägg

-Mackan- skrev:

Pettman skrev:
jag har dubbla ground zero 10" i min 850 det låter gott spelade iaf 131.6db med en bas-skiva men minns inte måtten eller om det är en 3" eller 4" port i hatthyllan men går juh iofs att ta reda på men det låter bra i varje fall du kan titta i mitt galleri så ser du lite hur det ser ut iaf.
(lådan är givetvis uträknad för just dom basarna)


GLHF
MVh Pettman

En 3" eller 4" port låter väldigt lite för 2st 10'or. Är du säker på att den är korrekt uträknad och byggd efter parametrarna?


Polaren kör med en basreflexlåda med 2st 10" portarna är riktade mot bagageluckan lika med basarna och det spelar väldigt bra, och då är inte skidluckan öppen, och hatthyllan är inte sönderkapad

/Markus

Det hade vart perfekt att få bra ljud som inte låter instängt utan att behöva kapa en massa, möjligen räcka att ha skidluckan öppen bara.

Hur många liter ligger en låda på ungefär med 2st 12" portad?
Var ute och mätte lite och längden bör inte vara längre än 1100mm höjden 400mm och 500-600mm djup. men det borde räcka väl?

Är det något steg som rekommenderas till dessa 2? smile

MVH Kim

-Mackan- Fire And Silk
6 maj 2009 · 2 254 Inlägg

KimBackstrom skrev:

-Mackan- skrev:

Pettman skrev:
jag har dubbla ground zero 10" i min 850 det låter gott spelade iaf 131.6db med en bas-skiva men minns inte måtten eller om det är en 3" eller 4" port i hatthyllan men går juh iofs att ta reda på men det låter bra i varje fall du kan titta i mitt galleri så ser du lite hur det ser ut iaf.
(lådan är givetvis uträknad för just dom basarna)


GLHF
MVh Pettman

En 3" eller 4" port låter väldigt lite för 2st 10'or. Är du säker på att den är korrekt uträknad och byggd efter parametrarna?


Polaren kör med en basreflexlåda med 2st 10" portarna är riktade mot bagageluckan lika med basarna och det spelar väldigt bra, och då är inte skidluckan öppen, och hatthyllan är inte sönderkapad

/Markus

Det hade vart perfekt att få bra ljud som inte låter instängt utan att behöva kapa en massa, möjligen räcka att ha skidluckan öppen bara.

Hur många liter ligger en låda på ungefär med 2st 12" portad?
Var ute och mätte lite och längden bör inte vara längre än 1100mm höjden 400mm och 500-600mm djup. men det borde räcka väl?

Är det något steg som rekommenderas till dessa 2? smile

MVH Kim

Köp inte Sinus Live SL-A 1500 i alla fall, tappar massor av kontroll när man vill höja lite. Dock vet jag inte riktigt vad jag ska rekommendera då jag själv är ute efter ett nytt steg, med bättre kontroll.

Hör med Drönirettab här på garaget, han har ett program där han kan räkna ut lådvolymen portlängd och diametern på porten, men även vart ljuddämpningsmatrial skall monteras. Han är riktigt schysst prick, så han hjälper dig med stor sannorlikhet. Lycka till! smile


/Markus

/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang