Angående: MiniTour á la Skåne - Avblåst.

MrJAM
6 maj 2009 · 1 464 Inlägg

Edit:
Avblåst. Diskussionerna kan dock gärna fortsätta med moderatorers godkännande. Vill gärna försöka mig på detta igen vid ett senare skede.

--

Nedan är ungefär, försöker uppdatera allt eftersom... Dock fortfarande work in progress.

Liten uppdatering;

Datum: 30/5
Startläge: Ystad, Elgigantens parkering. Tid: ~15.
Slutdestination: Hörby och Skåne Träffen, känns som en bra avslutning. Tid: 19-20.
Sträcka: 13.1 mil - 80% är 'kurvig 70-väg'. Uppskattat. Rutt i övrigt en surprise.
Tid att köra: 2h 45min - utan raster. Och enligt karttjänsten. ;)

Bränsle?: Finns i Ystad och även vid rastplats #2, ~10 mil senare.
Mat: Fixas separat var för sig. Rastplats #2 har nog möjligheter för käk om det är akut, annars I Hörby efteråt? Blir det fler gånger kan det kanske samordnas bättre då.

Antal raster/fototillfällen: 2 st. (5,4 mil & 1h 12min respektive 9,8 mil & 2h 7 min in)
Antal vägbulor: 1 st - men denna är mycket förlåtande. Hoppas jag inte missat nån.
Antal vägkameror: Osäkert, men runt 2st. Gissar på inga. Ett par okända sträckor för min del (rekomendationer från andra).

Och här är en karta över området... Tyvärr lokal dimma när bilden togs. :P

http://img41.imageshack.us/img41/1287/29482856.th.jpg

Tourtyp: Baseras på antal intresserade och kan tas vis start. Dock planeras ett antal mindre klungor, men iallafall förbil (guide) och ev. efterbil (servicebil). Detta för att folk som inte hittar inte ska känna sig otrygga, och komma bort. 'Servicebilen' för att alarmera om nån kör punktering, kör på en lama eller liknande oplanerat. Kommer att justeras vis starten.

Övrigt:
Kuperad, svängande väg med dold sikt i ett bondelandskap. Bara detta innebär att det finns krav på att hastigheter samt avstånden hålls efter förnuft. 'Inspirerad körning' i all välmening, men det är inte ett syfte att bränna däck, drifta runt kurvor och skrämma slag på folket (och korna) i landsbyggden. Laglig hastighet förespråkas... givetvis.

Komma ska, diskutera vidare:
Inget är spikat, allt kan komma att ändras.

Inga pokaler, priser, klocktagningar, stående ovationer eller champagnesprut... denna gången. Sådant kräver mer planering och kommer att funderas på om det visas ett genuint intresse för denna event. Det finns förutsättningar till detta nu också, men som sagt... Vi börjar lugnt.

Senast redigerat av MrJAM (28 maj 2009)

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
6 maj 2009 · 4 418 Inlägg

Satt här och tänkte på en annan grej apropå cruising ... I Stockholm var det en klubb som anordnade en "kul-tur" här kan man läsa mer; http://www.zatzy.com/stockholm/346077-n … 9-5-a.html Vilket var oerhört lyckat ... ut o köra i trupp på slingriga vägar med lite olika stop utmed vägen, alltså inte full-ös-medvetslös... wink

Det hade Jag tyckt var roligare ...

Sen kom jag på att här i Skåneland så kanske man inte har lika kurviga vägar, men nog går det att leta upp lite tycker jag!

Cruising är inte min pryl riktigt ... Men kan tänka mig att föreviga det hela med bilder big_smile

Andreas79
6 maj 2009 · 3 968 Inlägg

Jill -> Kurviga landsvägar på Österlen kan jag garantera dig att det finns,
gott om dem, småvägar som både svänger o går upp och ner cool riktigt kul att köra på !

Senast redigerat av Andreas79 (6 maj 2009)

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
Andreas79
6 maj 2009 · 3 968 Inlägg

MrJAM - Låter som en kul och mycket bra idé.. men då gäller
det att folk hänger med bakom och att det verkligen
blir cruising, så inte massa folk drar på och yrar runt på
andra vägar och tappar bort redan av folket smile

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
6 maj 2009 · 4 418 Inlägg

Andreas79 skrev:
Jill -> Kurviga landsvägar på Österlen kan jag garantera dig att det finns,
gott om dem, småvägar som både svänger o går upp och ner cool riktigt kul att köra på !

Jamen dåså .. Vad väntar vi på hahah big_smile

Whacker
6 maj 2009 · 207 Inlägg

Ja på det e jag på big_smile Blir lite som när man hade MC träffarna men med bil.. Låter kul smile
Om bilen blir färdig nån gång förstås roll

MrJAM
6 maj 2009 · 1 464 Inlägg

Jill skrev:
Satt här och tänkte på en annan grej apropå cruising ... I Stockholm var det en klubb som anordnade en "kul-tur" här kan man läsa mer; http://www.zatzy.com/stockholm/346077-n … 9-5-a.html Vilket var oerhört lyckat ... ut o köra i trupp på slingriga vägar med lite olika stop utmed vägen, alltså inte full-ös-medvetslös... wink

Det hade Jag tyckt var roligare ...

Sen kom jag på att här i Skåneland så kanske man inte har lika kurviga vägar, men nog går det att leta upp lite tycker jag!

Cruising är inte min pryl riktigt ... Men kan tänka mig att föreviga det hela med bilder big_smile

Det funderade jag också på! Och jag gillar den idén. Vi har en på SAAB forumet som tidigare anordnat liknande 'tours' där en i förväg rekad väg specas. Den rekade vägen omfattar då slingriga vägar ibland sevärdheter, stopp för fika/röka pauser och liknande.

Sevärdheter varierar ju givetvis från person till person, men för er fotografer lär det vara trevligt. Det påminner om en orientering, fast utan lappar och klippverktyg. Kanske ska döpa om tråden till något mer lämpligt? lol

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Johankocken
6 maj 2009 · 529 Inlägg

Vilket datum e detta tänkt med modern "Cruising "  eller runda på österlen ?

Volvo fore life :)
Volvo v40 (2014)
Volvo c30 (2008)
MrJAM
6 maj 2009 · 1 464 Inlägg

Mrc30 skrev:
Vilket datum e detta tänkt med modern "Cruising "  eller runda på österlen ?

Väl inget direkt datum spikat. Diskuteras mest om och hur för tillfället. Men jag hoppas på snart. wink

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
6 maj 2009 · 4 418 Inlägg

MrJAM skrev:

Jill skrev:
Satt här och tänkte på en annan grej apropå cruising ... I Stockholm var det en klubb som anordnade en "kul-tur" här kan man läsa mer; http://www.zatzy.com/stockholm/346077-n … 9-5-a.html Vilket var oerhört lyckat ... ut o köra i trupp på slingriga vägar med lite olika stop utmed vägen, alltså inte full-ös-medvetslös... wink

Det hade Jag tyckt var roligare ...

Sen kom jag på att här i Skåneland så kanske man inte har lika kurviga vägar, men nog går det att leta upp lite tycker jag!

Cruising är inte min pryl riktigt ... Men kan tänka mig att föreviga det hela med bilder big_smile

Det funderade jag också på! Och jag gillar den idén. Vi har en på SAAB forumet som tidigare anordnat liknande 'tours' där en i förväg rekad väg specas. Den rekade vägen omfattar då slingriga vägar ibland sevärdheter, stopp för fika/röka pauser och liknande.

Sevärdheter varierar ju givetvis från person till person, men för er fotografer lär det vara trevligt. Det påminner om en orientering, fast utan lappar och klippverktyg. Kanske ska döpa om tråden till något mer lämpligt? lol

Jamen precis! Hur bra som helst ju !! big_smile

MrJAM
6 maj 2009 · 1 464 Inlägg

Forum är till för att diskutera, så jag tar mig friheten till lite tankar (som vanligt).

Start & Stopp: Militärvägen (eller Elgigantens parkering). Känns som en bra utgångspunkt. Röstar personligen på denna plats pga. en ev. träff efter touren.

Preliminär Resväg:
Edit: Ändrat. Mer om detta sen. smile

Senast redigerat av MrJAM (7 maj 2009)

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
6 maj 2009 · 4 418 Inlägg

MrJAM skrev:
Forum är till för att diskutera, så jag tar mig friheten till lite tankar (som vanligt).

Start & Stopp: Militärvägen (eller Elgigantens parkering). Känns som en bra utgångspunkt. Röstar personligen på denna plats pga. en ev. träff efter touren.

Preliminär Resväg:
I text: Ystad > Skurup > Veberöd > Harlösa > Sjöbo (alt. Bjärsjölagård direkt) > Hörby > Kristianstad > Åhus > Kivik > Raskarum > Smedstorp > Tomelilla > Ystad.

Jag känner mer till öster om Sjöbo så synpunkter är givetvis att föredra. Men i grova mått kanske något ovan är lämplig? Ovan ger en resväg på drygt 23mil och restid på drygt 4h enligt Google Maps. Inga funderingar på lämpliga rastplatser och så i åtanke. Tillägg på tid givet ett faktum. Klickbar bild där du kan dra och redigera resväg själv!

Inte så haj på resvägarna direkt, men jag har iallafall lagt en grund! lol

http://img116.imageshack.us/img116/8707/mapq.jpg

Gillar att du tar dig friheter, så slipper vi andra lollol

Min spontana tanke, är det kurviga vägar du har mätt ut?

MrJAM
6 maj 2009 · 1 464 Inlägg

Jill skrev:
Min spontana tanke, är det kurviga vägar du har mätt ut?

Mjae. Jag behöver hjälp det erkänner jag. Men Skurup > Veberöd > Harlösa > Sjöbo (alt. Bjärsjölagård direkt) är väl iallafall ganska kuperad.

Kivik > Raskarum > Smedstorp > Tomelilla är väl också ganska svängig, läste det på något annat forum, men tyck till. Det finns ju många småvägar som inte alla känner till. Jag hör själv hemma i Eslöv från början så jag är inte direkt på hemmaplan. lol

Edit: Andreas! Du är ju eastcoast! wink

Senast redigerat av MrJAM (6 maj 2009)

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
daajvid Elektriker
6 maj 2009 · 1 138 Inlägg

trevlig ide:) tycker om sånt smile

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
peter_1976 JDM
6 maj 2009 · 2 201 Inlägg

detta låter väldigt roligt. det viktiga är att alla kör o beter sig lagligt så har inte polisen nåt att säga till om.
när skulle det vara?  skulle vara bra om man är ledig  smile

Senast redigerat av peter_1976 (6 maj 2009)

terazzi
6 maj 2009 ·

Låter asbra wink
kanske kan låna polarens CRX då wink bra viktförhållande i den ^^

MrJAM
6 maj 2009 · 1 464 Inlägg

peter_1976 skrev:
detta låter väldigt roligt. det viktiga är att alla kör o beter sig lagligt så har inte polisen nåt att säga till om.
när skulle det vara?  skulle vara bra om man är ledig  smile

Ja du... Några förslag? Själv känner jag att det blir en fredag med tanke på, om turens väg känns vettig, slutar vid Elgiganten och den nu standardiserade Ystadträffen. Värt att fundera på att man kanske ska räkna 5 timmar på vägen innan dess så val av dag är ju baserad på hur folk känner sig manade. Fredagar jobbar ju en hel del...

Lite skoj att en från Lund och en från Helsingborg yttrar sig. Känns lite dumt att dra en gräns vid mitten av skåne på en ev. tour nu. lol

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
6 maj 2009 · 4 418 Inlägg

MrJAM skrev:

peter_1976 skrev:
detta låter väldigt roligt. det viktiga är att alla kör o beter sig lagligt så har inte polisen nåt att säga till om.
när skulle det vara?  skulle vara bra om man är ledig  smile

Ja du... Några förslag? Själv känner jag att det blir en fredag med tanke på, om turens väg känns vettig, slutar vid Elgiganten och den nu standardiserade Ystadträffen. Värt att fundera på att man kanske ska räkna 5 timmar på vägen innan dess så val av dag är ju baserad på hur folk känner sig manade. Fredagar jobbar ju en hel del...

Lite skoj att en från Lund och en från Helsingborg yttrar sig. Känns lite dumt att dra en gräns vid mitten av skåne på en ev. tour nu. lol

Mitt förslag är att hålla rutten och slutdestination hemlig... annars blir det lätt en massa folk som ansluter sig och det kan lätt bli "rörigt" ...
Sen bör det nog vara en helgdag big_smile

peter_1976 JDM
6 maj 2009 · 2 201 Inlägg

MrJAM skrev:

peter_1976 skrev:
detta låter väldigt roligt. det viktiga är att alla kör o beter sig lagligt så har inte polisen nåt att säga till om.
när skulle det vara?  skulle vara bra om man är ledig  smile

Ja du... Några förslag? Själv känner jag att det blir en fredag med tanke på, om turens väg känns vettig, slutar vid Elgiganten och den nu standardiserade Ystadträffen. Värt att fundera på att man kanske ska räkna 5 timmar på vägen innan dess så val av dag är ju baserad på hur folk känner sig manade. Fredagar jobbar ju en hel del...

Lite skoj att en från Lund och en från Helsingborg yttrar sig. Känns lite dumt att dra en gräns vid mitten av skåne på en ev. tour nu. lol

jag skulle jättegärna vara med, om jag är ledig. en lördag eller söndag jämna veckor, får då är jag enligt dagens schem, ledig.
som föregående talare sa  så kan ju turen hållas lite hemlig. bara att dom som anmäler sig som vet om det, kan ju skickas pm.
att någon eller några av bilarna i börja, mitten o slutet kan kommunicera fall någon måste stanna eller dyligt

MrJAM
7 maj 2009 · 1 464 Inlägg

Bra synpunkter. Jag ska dra lite mer i detta, men...

· Någon som vill deltaga som första, mellan (?) eller sistabil?
· Behöver dock ändå förslag på trevliga vägar. Jag har ett par idéer men det täcker ju inte hela sträckan.
· Synpunkter på sträcka i mil? Mellan 5 & 10? Mer än 10?
· Synpunkter på tid? Tycker en lördag alt. söndag låter rimligast, men tid för körning? 4h? 6h? 10h (heldag)? Inkl. raster, längd på dessa?

Mest för att sedan kunna skapa en lista där folk kan 'skriva upp sig'.

Rörigt? lol

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang