Angående: MiniTour á la Skåne - Avblåst.

evo_krolle BMR
7 maj 2009 · 1 513 Inlägg

om man åker via sjöbo väg13 mot hörby går av in mot vollsjö by vidare till vollsjö fräninge vallarum upp mot degeberga vidare till spetsen vid åhus drar en glass:) vidare ner mot brösarp vidare till kivik simmrihamn ystad trelleborg malmö back on track:) ett förslag då jag bott i 21 år på de hållet å dom vägarna e fina å mest 70 å 50 vägar med många strand hugg tillgängliga..

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
7 maj 2009 · 4 418 Inlägg

MrJAM skrev:
Bra synpunkter. Jag ska dra lite mer i detta, men...

· Någon som vill deltaga som första, mellan (?) eller sistabil?
· Behöver dock ändå förslag på trevliga vägar. Jag har ett par idéer men det täcker ju inte hela sträckan.
· Synpunkter på sträcka i mil? Mellan 5 & 10? Mer än 10?
· Synpunkter på tid? Tycker en lördag alt. söndag låter rimligast, men tid för körning? 4h? 6h? 10h (heldag)? Inkl. raster, längd på dessa?

Mest för att sedan kunna skapa en lista där folk kan 'skriva upp sig'.

Rörigt? lol

Förslag.

Man kör i klunga på 5-7 bilar med kanske 4-5 klungor...
Varje klunga har någon "ansvarig" som kommunicerar med resten av grupperna.
Vägar kan jag åka ut o leta big_smile hehe ... Om ingen annan har det i bakfickan?
Tycker en lördag(så vi inte krockar med annat), att man typ startar vid ett tiden och kör en 3-4 timmar med pauser inräknat...

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
7 maj 2009 · 4 418 Inlägg

evo_krolle skrev:
om man åker via sjöbo väg13 mot hörby går av in mot vollsjö by vidare till vollsjö fräninge vallarum upp mot degeberga vidare till spetsen vid åhus drar en glass:) vidare ner mot brösarp vidare till kivik simmrihamn ystad trelleborg malmö back on track:) ett förslag då jag bott i 21 år på de hållet å dom vägarna e fina å mest 70 å 50 vägar med många strand hugg tillgängliga..

Låter bra, mycket bra !!

evo_krolle BMR
7 maj 2009 · 1 513 Inlägg

om det e så att många tycker detta e intressant så kan jag nog offra mig att rita ut på en karta till alla som inte vet var detta e så kan alla lämna ris/ros

Memme I'am AWESOME..
7 maj 2009 · 2 783 Inlägg

Låter frästande yikes har ni ngt jetmack i ystad så man kan tanka innan man sticker -(trippmätaren funkar  bara ^^)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
evo_krolle BMR
7 maj 2009 · 1 513 Inlägg

ja de finns jet i ystad:)

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
7 maj 2009 · 4 418 Inlägg

evo_krolle skrev:
om det e så att många tycker detta e intressant så kan jag nog offra mig att rita ut på en karta till alla som inte vet var detta e så kan alla lämna ris/ros

you got PM smile

MrJAM
7 maj 2009 · 1 464 Inlägg

emijl skrev:
Låter frästande yikes har ni ngt jetmack i ystad så man kan tanka innan man sticker -(trippmätaren funkar  bara ^^)

För övrigt bland de (oftast) billigaste mackarna i Sverige att tanka på också. big_smile

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
MrJAM
7 maj 2009 · 1 464 Inlägg

Jill skrev:
Förslag.

Man kör i klunga på 5-7 bilar med kanske 4-5 klungor...
Varje klunga har någon "ansvarig" som kommunicerar med resten av grupperna.
Vägar kan jag åka ut o leta big_smile hehe ... Om ingen annan har det i bakfickan?
Tycker en lördag(så vi inte krockar med annat), att man typ startar vid ett tiden och kör en 3-4 timmar med pauser inräknat...

5-7 bilar á 4-5 klungor... Vad skulle då avståndet mellan två klungor vara? Nån km?
Och för all del, kör gärna runt och leta vägar. Jag tänkte ändå köra en annan sträcka än den som jag presenterade innan och kolla vägbulor, rastplatser osv på Söndag. lol

Har fått lite förslag via pm och fler mottages gärna. Många har ju 'sin' sträcka. Och jag har en favorit som SKA med som kommer att blåsa öronen av folk som inte kört där förrut. Ni som känner till områdena omkring Blentarp kan kan gissa sig till vad jag menar. wink

3-4h inkl. rast. lät lite (körgalen), men ok. Om inget annat, kan detta justera efter tycke nästa gång något liknande hittas på. wink

Start pos.: Sjöbo alt. Ystad? Inga problem med något av det? Sjöbo pga. det är mer 'centralt'.
Slut dest.: Ystad? Inga problem med det?

Undvika farthinder (då rutten troligvis kommer att gå igenom 'större' bebyggelse) ser jag som något som kollas upp innan.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Andreas79
7 maj 2009 · 3 968 Inlägg

Mr Jam - Start och stopp Ystad är mycket lämpligt, eftersom det är vi brukar träffas
på Ystadträffen också och folk känner till den samlingspunkten.

Angående Blentarp så är det enorma kurviga vägar och backar upp o ner där,
där har jag kört mycket genom åren när jag bodde i Skurup förut, så det är en
kul väg helt klart.

Angående runtomkring Smedstorp på Österlen:
Kan säga som så att jag har hittat riktigt slingriga vägar, som är trevliga att köra på,
småvägar 50/70-vägar... om man kör från Smedstorp, Östra Ingelstad och mot Tomelilla (ej väg 11 alltså)
utan mindre vägar... men namnet på de vägarna vet jag dock inte smile men det är absolut min favoritväg numera den sträckan numera, från Smedstorp mot Tomelilla (tråkigt att köra samma håll alltid - väg 11 alltså) så numera kör jag ofta denna vägen mot Tomelilla istället cool

På tal om nån annan tour, så kanske man kunde ha typ en bilutställning på några ställen
när man kör touren så allmänheten kan beskåda bilarna med? kanske är för mycket jobb,
men vet att för några år sedan (inte så längesedan) så var det nån tour som låg ute här
på garaget, och när man bland annat stannade till vid Kristianstad just i centrum så ställde
man upp sina bilar snyggt på parkeringen så allmänheten kunde beskåda dem, dock var jag
inte med på den touren men tyckte det såg trevligt ut på bilderna jag såg iallafall, men tror detta
var ett mycket stort evennemang och kräver nog extra mycket planering, dock om vi har denna
touren vi skriver om "Sydskåne" - så kan man alltid ha samlingspunkter / rastplatser / ställen
där mycket folk rör sig på en lördag/eller en söndag exempelvis, kul om fler uppmärksammar
tour sydskåne d.v.s allmänheten... det lär ju väcka uppmärksamhet dessutom.

Senast redigerat av Andreas79 (7 maj 2009)

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
7 maj 2009 · 4 418 Inlägg

Andreas79 skrev:
På tal om nån annan tour, så kanske man kunde ha typ en bilutställning på några ställen
när man kör touren så allmänheten kan beskåda bilarna med? kanske är för mycket jobb,
men vet att för några år sedan (inte så längesedan) så var det nån tour som låg ute här
på garaget, och när man bland annat stannade till vid Kristianstad just i centrum så ställde
man upp sina bilar snyggt på parkeringen så allmänheten kunde beskåda dem, dock var jag
inte med på den touren men tyckte det såg trevligt ut på bilderna jag såg iallafall, men tror detta
var ett mycket stort evennemang och kräver nog extra mycket planering, dock om vi har denna
touren vi skriver om "Sydskåne" - så kan man alltid ha samlingspunkter / rastplatser / ställen
där mycket folk rör sig på en lördag/eller en söndag exempelvis, kul om fler uppmärksammar
tour sydskåne d.v.s allmänheten... det lär ju väcka uppmärksamhet dessutom.

Det är en mycket trevlig idé, men det finns det redan ett arrangemang för smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=94576

Det här är väl mer tänkt som en nice tripp någon timma i bilen bara i all enkelhet big_smile

Andreas79
7 maj 2009 · 3 968 Inlägg

Okej... japp detta låter hur trevligt som helst smile

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
Digital_Kicker
7 maj 2009 · 3 721 Inlägg

MrJAM skrev:
Ämne:
Redigerat. Preliminärt ändrat till en Tour i Skåne, dock inte direkt inkräktande på Skåne Crazy Tour.

Lugnt!!. Skåne Crazy Tour har ändå misslyckats!. Finns inget intresse för en sådan tour som vi arrangerar här i Skåne!. Lite synd!. Så kör du på med din Tour! Du verkar få mer respons med din idé!

MrJAM
7 maj 2009 · 1 464 Inlägg

Jill skrev:
Det är en mycket trevlig idé, men det finns det redan ett arrangemang för smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=94576

Det här är väl mer tänkt som en nice tripp någon timma i bilen bara i all enkelhet big_smile

Precis. Tanken är 'i all enkelhet' även om det där är lockande. Crazy Tour är en annan dimension.

Bra inlägg Andreas. och ja, det är den där sträckan mellan Blentarp och Skurup som jag menade. Har pendlat där i nått år själv så den där vägen kan jag utantill. Men det är en typisk väg att dela med sig till andra som inte känner till den. Mer sådana eftersökes.

Kan du inte namnen på vägarna så dra kolla på google maps (som exempel) där du kan rutta din väg grafiskt. Ett underbart hjälpmedel imho. När du fått 'rätt' väg så kan du bara posta en länk till just den exakta rutten (finns funktion uppe till höger för det).

Rent generellt tips till er som är sugna att tipsa sträckor. wink

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
daajvid Elektriker
7 maj 2009 · 1 138 Inlägg

ett litet tips.. säg att man träffas på nån parkering innan och har lite som en utstälning nån timme eller 2.. sen kör man runda sen vid avslutet har man en till utställning. .. bara en tanke smile

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
7 maj 2009 · 4 418 Inlägg

daajvid skrev:
ett litet tips.. säg att man träffas på nån parkering innan och har lite som en utstälning nån timme eller 2.. sen kör man runda sen vid avslutet har man en till utställning. .. bara en tanke smile

Spontant ser jag att det krockar lite då man inte vill ha mer än 20-30 bilar och många inte är utställningsbilar, så det blir lite klurigt att få ihop...  smile

daajvid Elektriker
7 maj 2009 · 1 138 Inlägg

Jill skrev:

daajvid skrev:
ett litet tips.. säg att man träffas på nån parkering innan och har lite som en utstälning nån timme eller 2.. sen kör man runda sen vid avslutet har man en till utställning. .. bara en tanke smile

Spontant ser jag att det krockar lite då man inte vill ha mer än 20-30 bilar och många inte är utställningsbilar, så det blir lite klurigt att få ihop...  smile

okej man träffas.. tittar runt lite o snackar skit med dom som ska köra.. kanske ta lite bilder o sånt trevlig sen kör man;)

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
MrJAM
7 maj 2009 · 1 464 Inlägg

daajvid skrev:
ett litet tips.. säg att man träffas på nån parkering innan och har lite som en utstälning nån timme eller 2.. sen kör man runda sen vid avslutet har man en till utställning. .. bara en tanke smile

Intressant. Problemet är att, iallafall jag (och som jag förstått det, även Jill, som också är drivande) ser detta mer som en mindre grej. Jag har själv tankar på att det ska vara en samling på en större parkering (inte nödvändigtvis Ystad) där det finns rum för skitsnack, men utställning...

Helt klart värt en fundering dock! Iallafall något som kanske går att fixa nån senare gång? Jag håller inte på med sådant här ofta direkt så man får börja lite försiktigt. Det där kräver lite planering. wink

Men, blev det inget Crazy Tour?! Det där har jag missat helt. Lite pinsamt måste erkännas. Det var en grymmt bra plan och upplägget såg trevligt ut. Jag hade nog engagerat mig mer i den biten om jag inte haft så mycket annat att göra. Tråkigt. sad

Rent spontant, hur många tror sig vara intresserade? Upplägget lär skilja sig åt ganska friskt om det är 10, 20 eller 50 bilar... Kanske svårt att planera baserat på det lilla som lär vara 'offentligt', men kan summera de generella tankarna;

En Lördag, inom en månad?
Säg 3-6h resväg inkl. (~5st) stopp. Tid för slutstation i Ystad exkluderad.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
daajvid Elektriker
7 maj 2009 · 1 138 Inlägg

jodå det kommer bli en galen tur:P bara martin som inte fått nått på länge eller något så han e lite sur.
är ju segt att börja planera en träff nästan 1 år i förväg och sen efter 9 månader känner man att de e inte så många som anmält sig som man hoppats och planerat in. men jag tror sj att fler kommer anmäla sig nu när de börjar närma sig. hoppas iaf det.
varför göra de till en liten grej när den kan bli stor:D
ni ska heltklart köra en lördag nog bästa dagen o ta en sån här sak på..
kanske annars en söndag.. men bakfylla?? tongue
jag e rätt intresserad.. man har ju heller inte sett sådär jättemycke av den sidan skåne så smile

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
7 maj 2009 · 4 418 Inlägg

daajvid skrev:

Jill skrev:

daajvid skrev:
ett litet tips.. säg att man träffas på nån parkering innan och har lite som en utstälning nån timme eller 2.. sen kör man runda sen vid avslutet har man en till utställning. .. bara en tanke smile

Spontant ser jag att det krockar lite då man inte vill ha mer än 20-30 bilar och många inte är utställningsbilar, så det blir lite klurigt att få ihop...  smile

okej man träffas.. tittar runt lite o snackar skit med dom som ska köra.. kanske ta lite bilder o sånt trevlig sen kör man;)

Ahh ,det funkar ! smile

Däremot typ seriös utställning tänkte jag med pokaler, sponsorer o så är en annan grej...
Jag har visserligen ett ess(sponsor) i rockärmen OM vi skulle få för oss att göra en utställning big_smile Men den dagen den soregen wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang