Skriv vad ni tycker om a-kassan

Muttley
12 maj 2009 ·

Lucifer85 skrev:

tkd_rille skrev:

Lucifer85 skrev:

håller med dig att det tar på tok för lång tid hade inte råd med blöjor till tössen hemma innan jagfick pengar första gången

hemskt som fan när man faktiskt har barn med, jag har tack och lov inga barn nu som jag måste försörja för då hade de ju svultit pga akassan.
hoppas de "bättrar" sig när deras nya personal får jobba.

som tur är så har jag en svärmor som ställer upp vare sej vi vill eller inte och inte bara med pengar om det kniper..... vi har fått grymt mycket av henne under denna tid

tur man har folk som kan låna. hade jag inte fått låna av mina föräldrar hade jag inte klarat av den utbildning jag gör just nu. suger . men nu kommer de på torsdag pengarna ju.

Lucifer85
12 maj 2009 · 87 Inlägg

gött för dig har själv fortfarande lite trubbel med räkningar just nu hoppas jag på en provanställning där jag e nu för jagvill inte ha med a-kassan att göra......

det värsta med a-kassan är ju att man inte kan prata i telefon med sin handläggare för dom har ju inte tid till det.....

andreas_gbg_
15 maj 2009 · 1 634 Inlägg

Jag börjar hellre råna bensinstationer än att vara medlem i a-kassan och sedan försöka få pengar utav dom i händelse av uppsägning... Självklart väljer jag att arbete före rån då wink

Numera Saab 9-5 Aero -00
Muttley
15 maj 2009 ·

uppdatering.
Fick beslut ju. skulle fått pengarna igår om man skulle lita på idioterna i telefonen.
Men de fick jag inte. Så nu idag lovade en idiot att pengarna skulle komma nästa torsdag. Men jag börjar undra om man ska få pengar av en a-kassa igentligen.

Lucifer85
15 maj 2009 · 87 Inlägg

tycker dom skall ta och anställa mer folk om dom inte kan handlägga snabbare vi har ju betalt till dom för att vi skall vara skyddade när vi blir av med jobbet.......

håller med andreas har ganska starka funderingar på att gå ur a-kassan och om det skulle bli så att jag blir av med jobbet så rånar jag hellre en tapp eller något i stället

tycker dom är helt sjukt dumma i huvudet där

Muttley
16 maj 2009 ·

Lucifer85 skrev:
tycker dom skall ta och anställa mer folk om dom inte kan handlägga snabbare vi har ju betalt till dom för att vi skall vara skyddade när vi blir av med jobbet.......

håller med andreas har ganska starka funderingar på att gå ur a-kassan och om det skulle bli så att jag blir av med jobbet så rånar jag hellre en tapp eller något i stället

tycker dom är helt sjukt dumma i huvudet där

Jo de påstår att de har anställt fler.

Vi beklagar detta och arbetar hårt för att så snabbt som möjligt korta kötiden. Bland annat har vi nu beordrad övertid för vår personal och förstärker våra kontor med ytterligare 50 personer jämfört med i december för att lösa den uppkomna situationen. Och vi har beredskap för att anställa och utbilda ytterligare personal.

Men varför skall då handläggningstiden fortfarande beräknas till 12 veckor.  Visst jag ringde idag och kom fram direkt men jag ringde typ när de öppnade . Sen stänger dem 12 igen ju, så på de viset har de blivit ännu sämre.

Nja att gå ur akassan är inte hållbart, rätt surt om man hamnar i riktigt krisläge, man får pengar men när man väl har fått för mycket problem.

Tyvärr är de ju så att många nu har hamnat hos kronofogden pga akassan typiskt är det.

Lucifer85
16 maj 2009 · 87 Inlägg

läste om att man kan skaffa sig en privat försäkring mot inkomst bortfall skall se om jag hittar det........  fanns från 50 kr till 200 kr i månaden

beta
16 maj 2009 · 804 Inlägg

Tycker hela systemet är tramsigt, kör det med % på lönen istället så de som tjänar mer även betalar in mer och får sen mer tillbaka när de väl blir arbetslös med. Det är ett rejält steg från 30 i månaden ner till hälften som är taket idag. Tur man har inkomstförsäkring via facket som täcker upp till 35papp i månaden.

Soulweeper stray dog
17 maj 2009 · 197 Inlägg

beta skrev:
..Det är ett rejält steg från 30 i månaden ner till hälften som är taket idag..

haha. och här sitter man och har gått ifrån 19.000+ ner till 2.500-3.500 och tror att man har det dåligt. roll

......... att jag ens orkar bry mig......
Lucifer85
17 maj 2009 · 87 Inlägg

och det med att man bara får deltids jobba i 75 dagar är också sjukt om man inte försöker blåsa dom på pengar och lever på a-kassan........

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
17 maj 2009 · 1 898 Inlägg

Hur fan funkar det där egentligen? (eller SKA det funka) Har inte kommit över 18års sträcket än så tongue

Ger man dom en summa pengar varje månad när man har ett arbete och sen när man inte har nått så ansöker man om a-kassa och det ska funka att man får tillbaka "sina" pengar , 80% av lönen eller vad det är?
Eller?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
jonesono Personal- och beteendevetare
17 maj 2009 · 1 082 Inlägg

ExXtr3me skrev:
Hur fan funkar det där egentligen? (eller SKA det funka) Har inte kommit över 18års sträcket än så tongue

Ger man dom en summa pengar varje månad när man har ett arbete och sen när man inte har nått så ansöker man om a-kassa och det ska funka att man får tillbaka "sina" pengar , 80% av lönen eller vad det är?
Eller?

Du måste först ha varit medlem (betalande) i minst ett år i en a-kassa och uppfylla arbetsvillkoret (80 timmar arbete/månad i minst 6 månader under en 12 månadersperiod innan arbetslösheten).
Men du kan även få ersättning, det man kallar grundbeloppet på max 320kr/dag, om du har varit medlem i mindre än ett år.
Max ersättning är 80% av inkomst men minskas efterhand beroende på längden på frånvaro från arbetsmarknaden.

Mer detaljerad info kan du få på a-kassornas egna hemsidor.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
17 maj 2009 · 1 082 Inlägg

Lucifer85 skrev:
läste om att man kan skaffa sig en privat försäkring mot inkomst bortfall skall se om jag hittar det........  fanns från 50 kr till 200 kr i månaden

Räkna på din inkomstförsäkring: https://www.insplanet.com/forsakring/ja … kring.aspx

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang