Audi A4 1,8T Trasig dump Vad kan det medföra för andra fel??

Blacksmoke Säljare/Lagerarbetare
11 maj 2009 · 164 Inlägg

Tja!

Har kollat på en Audi A4 1,8T som bara går på tre cylindrar vid gaspådrag...
Tittade på den här filmen ( http://www.garaget.org/video/zc564xd7d2ul ) och konstaterade att dumpen på A4:an låter likadant.
Kan det ha att göra med att dumpen är trasig, så att det strömmar förbi luft genom den så luftmassemätaren får fel värde på något vis, att den går som den går??

Är bara en tanke i felsökningen!

Har mest hållt på med dieslar förut, så är tacksam för tips:)

MVH Per

Här är bilen: "Lillen81" heter han här på garaget...

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!
BMW 320/325 "M20B25 T" (1986)
Mickius
11 maj 2009 · 4 670 Inlägg

Blacksmoke skrev:
Tja!

Har kollat på en Audi A4 1,8T som bara går på tre cylindrar vid gaspådrag...
Tittade på den här filmen ( http://www.garaget.org/video/zc564xd7d2ul ) och konstaterade att dumpen på A4:an låter likadant.
Kan det ha att göra med att dumpen är trasig, så att det strömmar förbi luft genom den så luftmassemätaren får fel värde på något vis, att den går som den går??

Är bara en tanke i felsökningen!

Har mest hållt på med dieslar förut, så är tacksam för tips:)

MVH Per

Här är bilen: "Lillen81" heter han här på garaget...

har väldigt svårt o tro att det är dumpen som gör att den går på 3 bara.

Tror mer på att det är något just på den cylindern som gör att den slutar tända, dåligt tändstift, dålig spridare eller liknande,

Har du kasst tändstift så kanske han blåser ut gnistan eller liknande om den är väldigt svag vid gaspådrag

Kollat kompet? testa o byta tändstift osv osv.

Senast redigerat av mickius (11 maj 2009)

Blacksmoke Säljare/Lagerarbetare
11 maj 2009 · 164 Inlägg

Kompet är testat liksom tändspolarna och tändstiften är nya... Ska testa tändningsslutsteget idag eller imorn sedan är det nog bara knacksensorn kvar att testa innan mina idéer är slut...

Här är den andra tråden om bilen... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=129788

MVH Per

Senast redigerat av Blacksmoke (11 maj 2009)

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!
BMW 320/325 "M20B25 T" (1986)
Blacksmoke Säljare/Lagerarbetare
11 maj 2009 · 164 Inlägg

Finns det någon som haft liknande problem?? med sin 1,8T maskin

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!
BMW 320/325 "M20B25 T" (1986)
Henjer
11 maj 2009 · 276 Inlägg

Av någon anledning så öppnar inte dumpen alls på den filmen, dåligt vaccum, för hårt spänd fjäder eller att den behöver smörjas upp lite. Eller så har den helt enkelt skurit.

Följdproblemen med att dumpen inte släpper ut luften när du släpper gasen är att turbin bromsas upp och det blir tryckstötar, därav de härliga ljudet. Dock så sliter det rejält på lager och turbinaxeln i turbon, du för göra ngt åt det så fort som möjligt! Ett exempel är att jag körde så på en Daihatsu Charade Turbo ett tag, nu säger jag inte att de är någon kvalitets bil på ngt sätt men hur som helst, jag körde 1,3 i ladd på den utan dump, turbon tvärskar när jag skulle växla mellan 2:an och 3:an, gick inte ens snurra den med polygrip big_smile

Mercedes 190D Evo "Kööl Racing" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang