Vad tar löjligt lång tid att byta på diverse bilar?

xXSammy
27 november 2017 · 6 578 Inlägg

Pilligaste jag nog gjort var byta kamrem på en Alfa 2.5 24V. Tog 2.5 dag

De/Dem
Muttley
27 november 2017 ·

Tändlås på volvo v70 - 06 var lite krångligt tydligen. Mekanikern som fick åka ut och göra jobbet var ganska trött då de på "min" var 7e bilen han bytt på ute på fältet.  De behöver alltså borra loss plomberingen.

Vattenpump på en toyota celica av senaste modell var lite trångt men inget svårt,  men generatorremmen kunde man svära  lite åt då man gjorde jobbet i minusgrader och har större händer.

Utmarks-Loke
27 november 2017 · 5 845 Inlägg

Tillin skrev:

von_blad skrev:
Byta grenrör på bmw 330 e46 är bra bökigt... Ännu jobbigare när man ska på med extraktorgrenröret, som gör det ännu svårare att komma åt.

Ännu jobbigare igen, när man fått på det och inser att det måste svetsas om, och för att göra det måste grenröret ur, igen!!

Har gjort detta själv när jag bytte till schmiedmanns sport grenrör, och jag kan intyga att det tar länge, först av med det gamla och på med det nya, trodde det skulle bli lättare med sport grenröret men var princip lika trångt och jävligt.

Extra kul om någon av pinnbultarna går av roll

Volvofarfar
28 november 2017 · 1 312 Inlägg

Tändstift på Subaru forester är inte kul, Måste lyfta motorn för att få ut spolarna och stiften(Tar i rambalkarna).
Kamkedja och skenorna m.m  på Saab 9-5 var fan inte roligt då motorn måste flyttas i sidled och ett mindre helvete att få dit transkåpan igen,(Fick lägga skiten i frysen).
Kamrem på typ alla franska bilar.
Byta xenonlampor i VW passat =Riva front och plocka ur hela lampan.
Ac pump V70.
Kamrem Audi V8.
Kolbrygga Audi V6, Trångt så in i H*lvete om man gör det på plats

Senast redigerat av Volvofarfar (28 november 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Presidento Of World
28 november 2017 · 3 329 Inlägg

Xenonlampor i opel Vectra C 2008 med bi-xenon och kurvljus..  Går inte måste bort med front ut med lampan byta komma ihåg någon form av fläns.. Eller nåt jag gav upp det jobbet.

Tändspolar/stift till samma bil med 2.8TurboV6.. Rena helvetet, iaf dom 3 bakre.. Som alltid går sönder pga värmen som blir i det trånga utrymmet.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Knugcab
28 november 2017 · 5 111 Inlägg

Byta tank på Mercedes C-klass 00-07. Kräver att hela bakaxeln tas ner...
Tur de är i plast så normala människor utan mitt sagolika flyt slipper få hål i dem......

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
spillolja
28 november 2017 · 4 028 Inlägg

Renault 5TXE 1,7:  Byta kamremkitt inte så extremt svårt, men räkna med 4 timmar
Värmeväxlare, hela intrumentbrädan måste bort, går på 4-5 timmar om man är påläst

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 november 2017 · 13 748 Inlägg

spolapump citra c5 smile   fick släppa fångaren på ena sidan för att få loss den...

startmotor på Audi a4 1.8tfsi 09 ser ju inte så jävla skoj ut..  den tyska jäveln som ritade bilen lär ha en annanas uppkörd i arslet för att hitta på den lösningen...

när t.o.m en citra c5 från 2004 är lättare att byta startmotor på då är det fan något fel..


bästa bil att byta motor på..  fabia 1.2 3cyl..  hade aldrig gjort det innan motorn var varm när jag stallde den på golvet..  släppa alla motorfästen släppa lådan från motorn bort med elen till startmotorn och ac och putta ut motorn åt sidan och lyfta upp smile 

lättaste fwd bil att byta kamrem på   volvo v70n d5 smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
28 november 2017 · 5 845 Inlägg

Growe skrev:
lättaste fwd bil att byta kamrem på   volvo v70n d5 smile

Nja, jag undrar om inte någon fyrcylindrig gammal audi 80 är enklare, de har åtminstone motorn åt rätt håll så man kommer åt

simlar
29 november 2017 · 5 528 Inlägg

Byta kupéfläkt på Skoda Praktik/Roomster, kräver att man tar ut hela instrumentbrädan och krockbalken då något geni tyckte det var en bra idé att klämma in fläkten precis bakom krockbalken på passagerarsidan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Meaganeowner
29 november 2017 · 2 250 Inlägg

Skoda Octavia.

Trasigt kupeelement.
Tappa ur AC:n och plocka ned allt under instrumentbrädan för att få ut hela luftlådan.
Till slut skulle det gå att få ut elementet.
Hopmontering och fyllning av AC:n.

Minst 12 000 kr på Lecab.

För dyrt på en 2005:a.

Så jag plockade dän plasten runt mittkonsol o s v. Lossade även de stora luftslangarna och luftmunstyckena. Lådan fick sitta kvar.
Stack in fingrarna i plastlådans hål och examinerade.

Jo, då. Med spjällen i rätt läge, så gick det att kapa plastlådan med en vanlig fogsvans. Lossade två skruvar och slantarna i motorrummet.

Med lite lirkande fick jag ut del av lådan med element.
Köpte begagnat på en skrot och ny glykol.
En tub sikaflex och remsor från en jutesäck till bandage.

Kostnad 800 kr.

Muttley
29 november 2017 ·

Kom på Chrysler pt cruiser.   
- Byta lampor, in i hjulhuset och dra undan luckor.
- Batteri, in i hjulhuset.
- Byta kamrem, sälj bilen illa kvickt, motorn måste lös och om man kör enligt konstens regler så skall du tömma AC och väck med rören.
Synd då de är en trevlig bil annars.
- Abs strular?  Glöm att åka till vilken mek som helst om den är från 05 och bak, då de hade "patent" på sitt system. Tur de blev olagligt smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 november 2017 · 13 748 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Growe skrev:
lättaste fwd bil att byta kamrem på   volvo v70n d5 smile

Nja, jag undrar om inte någon fyrcylindrig gammal audi 80 är enklare, de har åtminstone motorn åt rätt håll så man kommer åt

Jo men allt var lätt på 80talet så sånna bilar räknas inte

Sen började idioterna förstöra bilar...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Soulman
29 november 2017 · 1 271 Inlägg

Montera lastskyddsnät Skoda Octavia kombi 2007. Det hade tagit 0,3 sekunder att bocka i tillvalet vid nybilsbeställning. Tog 5 timmar att identifiera vilka delar som behövs, beställa dem, hämta dem och montera.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Xebers76
29 november 2017 · 2 278 Inlägg

Byta ut bakre tätningen till vevaxeln på en Oldsmobile 307. Detta kräver att vevaxeln plockas ur motorn, så ni kan ju tänka er att det drar med sig xP håller på med det själv just nu. Blir såklart en motorrenovering när man endå har hela motorn i delar. Helt galet!

Knugcab
30 november 2017 · 5 111 Inlägg

Growe skrev:

Svarte_Orm skrev:

Growe skrev:
lättaste fwd bil att byta kamrem på   volvo v70n d5 smile

Nja, jag undrar om inte någon fyrcylindrig gammal audi 80 är enklare, de har åtminstone motorn åt rätt håll så man kommer åt

Jo men allt var lätt på 80talet så sånna bilar räknas inte

Sen började idioterna förstöra bilar...

Saab 900 OG är ju löjligt enkel annars.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Utmarks-Loke
30 november 2017 · 5 845 Inlägg

Knugcab skrev:

Growe skrev:

Svarte_Orm skrev:

Nja, jag undrar om inte någon fyrcylindrig gammal audi 80 är enklare, de har åtminstone motorn åt rätt håll så man kommer åt

Jo men allt var lätt på 80talet så sånna bilar räknas inte

Sen började idioterna förstöra bilar...

Saab 900 OG är ju löjligt enkel annars.

Har inte den kedja?

Knugcab
30 november 2017 · 5 111 Inlägg

Jo det har den, så jag undrar hur fan jag kunde läsa "kamrem" som "koppling"?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
30 november 2017 ·

Knugcab skrev:
Jo det har den, så jag undrar hur fan jag kunde läsa "kamrem" som "koppling"?

Överkonsumtion av Kilju?
Jag tänkte föreslå din MB som enkel att byta kamrem på. big_smile

Knugcab
30 november 2017 · 5 111 Inlägg

Ja eller så hade jag ställt om mig till thai och var inte riktigt inkopplad på svenskan när det var dags byta språk igen....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang