2:a på besiktningen pga tonade framrutor

mr_clown (sic)
12 maj 2009 · 6 Inlägg

Tja!

Va och besiktiga bilen igår (11/5) och klart fan börjar den där sura gubba fan att lipa över mina fram-sido-rutor som har en über tunn och klen toning... Sa till gubb fan att det är lagligt att ha en über tunn solfilm även där om denna är så über tunn och att det aldrig har varit några problem förut att besiktiga bilen. Men gubb-fan stod vid sitt ord och gav mig en svin snygg tvåa... Så nån som vet var man kan få tag på bevis att visa gubb-fan att man visst får ha en über tunn solfilm på sido-framrutan!?

//Ogge

Edit: Rubrik
Läs till nästa gång: http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar
/admin

Senast redigerat av chrizz (12 maj 2009)

JBR i borås!! tel: 033-139901 email: oscar@jbradio.se
Köp nått coolt till bilen!
Ford Focus (2000)
sir_daniel www.kudoz.se
12 maj 2009 · 3 802 Inlägg

då det inte är lagligt oavsett hur tunn filmen är då det överstiger 70% total genomlysning (vilket även org. rutor är på gränsen att göra)

så bara att ta bort eller köpa extra rutor till bes.

Senast redigerat av sir_daniel (12 maj 2009)

Mercedes GL550 "Gangster mercan" (2008)
Jaguar Xj6 serie 2 "Bus katten" (1977)
Jaguar Xj6 4.2L LWB "Gammeljaggan" (1977)
evilaudio
12 maj 2009 · 16 195 Inlägg

man får INTE ha film fram alls hur lite toningen du än har, DOCK får du har tonade rutor men INTE film,

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
mr_clown (sic)
12 maj 2009 · 6 Inlägg

evilaudio skrev:
man får INTE ha film fram alls hur lite toningen du än har, DOCK får du har tonade rutor men INTE film,

Men va fan det e ju helt jävla skadat att man får ha tonade rutor men film... Så tonade rutor kommer som orginal på bilen då elle gör man det efteråt??

JBR i borås!! tel: 033-139901 email: oscar@jbradio.se
Köp nått coolt till bilen!
Ford Focus (2000)
evilaudio
12 maj 2009 · 16 195 Inlägg

mr_clown skrev:

evilaudio skrev:
man får INTE ha film fram alls hur lite toningen du än har, DOCK får du har tonade rutor men INTE film,

Men va fan det e ju helt jävla skadat att man får ha tonade rutor men film... Så tonade rutor kommer som orginal på bilen då elle gör man det efteråt??

de flesta bilar har ju något tonade rutor orginal.. men till vissa går de att beställa me mer toning.. dvs glaset e tonat,ingen film.  men du får iaf bara ha 25% toning fram (75% genomsläpp)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
J-P-R DO IT LOW STYLE
12 maj 2009 · 1 342 Inlägg

Efter att ha kollat på dina bilder kan jag med enkelhet förstå bes. mannen. Tyvär, dom är för mörka.

sir_daniel www.kudoz.se
12 maj 2009 · 3 802 Inlägg

då de uppfyller de krav och lagar som gäller för bilarna med hur ljusa rutorna ska vara.

sedan tycker jag inte dina är jätteljusa
kan iof bara bilden som gör dem mörkare.

https://www1.garaget.org/archive/55/54344/48852/large_48852-946635.jpg

FLindgren
12 maj 2009 · 5 089 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/55/54344/48852/48852-946635.jpg

Tycker att det är självklart att du inte fick igenom bilen... Anser du att själv att du skulle se någon sitta i bilen när det är mörkt ute?


Edit: Grrr på dig sir daniel, du han före med att lägga upp en bild;P

Senast redigerat av FLindgren (12 maj 2009)

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
mr_clown (sic)
12 maj 2009 · 6 Inlägg

Kan dock va så att bilden ljuger eftersom dom andra rutorna är ganska mörkt tonade!

Men ni tror jag förlorar denna rundan till besiktnings skiten då?

OCH ja man ser kanon bra ut ur bilen när det är mörkt ute, kom till borås får du se ;D

Senast redigerat av mr_clown (12 maj 2009)

JBR i borås!! tel: 033-139901 email: oscar@jbradio.se
Köp nått coolt till bilen!
Ford Focus (2000)
DanielssonC
12 maj 2009 · 213 Inlägg

Haha , dem släppte igenom mina rutor utan problem big_smilebig_smile

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
båge montör och hobby mekaniker
12 maj 2009 · 2 672 Inlägg

har du fått tvåa så måste du visa upp att du har åtgärdat felet! dvs, åka in och visa upp rutor UTAN film.. film på framrutor är inte under några omständigheter lagligt!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
mivec
12 maj 2009 · 38 Inlägg

En vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.

Thorssa
13 maj 2009 ·

mr_clown skrev:
Kan dock va så att bilden ljuger eftersom dom andra rutorna är ganska mörkt tonade!

Men ni tror jag förlorar denna rundan till besiktnings skiten då?

OCH ja man ser kanon bra ut ur bilen när det är mörkt ute, kom till borås får du se ;D

Det handlar även om att man ska kunna se IN i bilen, helt enkelt för att man ska kunna ha kommunikation mellan förare av olika fordon.

Stefan Varberg Supraman
13 maj 2009 · 2 300 Inlägg

Du får skaffa besiktningsrutor

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
gamlingen
13 maj 2009 · 5 198 Inlägg

Varför gnäller folk över nåt som är så uppenbart lagbrott. Riv bort skiten eller skaffa andra rutor.

påsen If your not out of control, your not in control
13 maj 2009 · 686 Inlägg

Det ända du kan göra är det som sagts många gånger nu.
Antingen så river du bort solfilmen och kör in och besiktigar ELLER så skaffar du original rutor som inte har toningsfilm och monterar dem och kör in och besiktigar och sedan byter du tillbaka till din tonade.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Grotesk
13 maj 2009 · 260 Inlägg

mr_clown skrev:
Tja!

Va och besiktiga bilen igår (11/5) och klart fan börjar den där sura gubba fan att lipa över mina fram-sido-rutor som har en über tunn och klen toning... Sa till gubb fan att det är lagligt att ha en über tunn solfilm även där om denna är så über tunn och att det aldrig har varit några problem förut att besiktiga bilen. Men gubb-fan stod vid sitt ord och gav mig en svin snygg tvåa....

Man ska inte bråka med "gubb fan" på besiktningen. Dessutom har du fel.. wink

Saab 900 S (1990)
-Blomman-
13 maj 2009 · 1 174 Inlägg

Eller så plackar du bara bort rutorna när du ska bes.. Finns ingen lag som säger att man måste ha rutor på en bil..

"If you're in control, you're not going fast enough"
Eiiiiik
13 maj 2009 · 337 Inlägg

-Blomman- skrev:
Eller så plackar du bara bort rutorna när du ska bes.. Finns ingen lag som säger att man måste ha rutor på en bil..

Finns ju ett enklare sätt! smile

Veva ner rutorna, dra bort säkringen som sköter detta. Helt plötsligt går det inte att veva upp rutorna, å finns ingen lag på att du måste ha dom smile

Mvh Erik

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang