Byta främre högtalare i en 9000

VW_67
27 maj 2009 · 446 Inlägg

hardrocker skrev:
Nu har jah varit inne på BLR och tittat på ett kit-system från DSL (tror jag det hette). 4-tummar faktiskt! Nån som känner till märket, bra grejor?

DLS= mycket bra skit!  annars har JL ett par välspelande 4"..

hardrocker
27 maj 2009 · 86 Inlägg

bbblan skrev:
he he tror inte det är värt och byta ut högtalare 4 tum kommer ju låta kass som fan

Skulle vara kul att se vad du rekommenderar! Vad har du i din bil? Du blev medlem idag och sitter här och är kaxig. Bara för att det är 4" är det dåliga högtalare, menar du? Oj vad du verkar kunnig!

Saab 9000 CD 2.3t -97
hardrocker
27 maj 2009 · 86 Inlägg

VW_67 skrev:

hardrocker skrev:
Nu har jah varit inne på BLR och tittat på ett kit-system från DSL (tror jag det hette). 4-tummar faktiskt! Nån som känner till märket, bra grejor?

DLS= mycket bra skit!  annars har JL ett par välspelande 4"..

Kul att höra! Jag vill ju gärna ha ett kit-system med separat diskant eftersom det sitter såna fästen i min bil, och de verkar det inte finnas så jättemånga utav.

Saab 9000 CD 2.3t -97
bbblan Avstängd
27 maj 2009 · 41 Inlägg

hardrocker skrev:

bbblan skrev:
he he tror inte det är värt och byta ut högtalare 4 tum kommer ju låta kass som fan

Skulle vara kul att se vad du rekommenderar! Vad har du i din bil? Du blev medlem idag och sitter här och är kaxig. Bara för att det är 4" är det dåliga högtalare, menar du? Oj vad du verkar kunnig!

he he jag är  inte kaxig  mitt system i bilen är

Pioneer DEH-2100UB

slutsteg MDS Grand Prix GP2 2007-design för framhögtalare

slutsteg MDS Grand Prix GP3 2007-design  för baslådan 

MDS FZR 12" Motion 500w rms    1000w

Rainbow Sound Line SL6x9

kommer lägga ut bilder på system snart min stereo var defekt så jag skall få ut en ny på garanti

bbblan Avstängd
27 maj 2009 · 41 Inlägg

http://www.mds.se/products/speaker_twoc … emId=31294

detta skulle jag klart rekommendera till dig

hardrocker
27 maj 2009 · 86 Inlägg

bbblan skrev:

hardrocker skrev:

bbblan skrev:
he he tror inte det är värt och byta ut högtalare 4 tum kommer ju låta kass som fan

Skulle vara kul att se vad du rekommenderar! Vad har du i din bil? Du blev medlem idag och sitter här och är kaxig. Bara för att det är 4" är det dåliga högtalare, menar du? Oj vad du verkar kunnig!

he he jag är  inte kaxig  mitt system i bilen är

Pioneer DEH-2100UB

slutsteg MDS Grand Prix GP2 2007-design för framhögtalare

slutsteg MDS Grand Prix GP3 2007-design  för baslådan 

MDS FZR 12" Motion 500w rms    1000w

Rainbow Sound Line SL6x9

kommer lägga ut bilder på system snart min stereo var defekt så jag skall få ut en ny på garanti

Det finns väl ganska mycket negativt att säga om MDS vad jag förstått! Och med all den bas så kanske det är din musiksmak som är skit.. Då spelar det ingen roll om man har 4" eller inte, det kommer aldrig att låta bra. He he..

Saab 9000 CD 2.3t -97
Soderqvist
28 maj 2009 · 660 Inlägg

Varför inte snacka med ante_hedis här på gorg? Han har pulat i 2 6.5" i sin 9000, dock har han plastat in dom men jag skulle nog lägga ner det extra arbetet istället för att köra på 4 - 5" då 6.5" spelar mycket lägre i registret wink

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
TT-Avant
28 maj 2009 · 6 851 Inlägg

Ett tips som funkar bra i org. hålen är annars DLS R4 kittet. Dessa spelar på bra och är väldigt trevliga..om man vill att det ska rocka på lite.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Nymans
28 maj 2009 · 1 162 Inlägg

Jag hjälpte en kompis med hans 9000 i våras och byggde om instrumentbrädan så att det gick in 2 st 6,5" och skillnaden på ljudbilden vart ju helt klart bättre speciellt mellanregistret. Sångröster och sånt kom fram mycket bättre. Så har du tid ork och lust så är det bara att börja bygga om. Behövdes inte så många timmar. 3 kvällar så var det klätt och klart. smile Men som sagt det finns ju säkerligen 4" högtalare av lite högre kvalité som spelar sjukt bra också om du inte känner för att bygga om. smile

Senast redigerat av Nymans (28 maj 2009)

hardrocker
29 maj 2009 · 86 Inlägg

TT-Avant skrev:
Ett tips som funkar bra i org. hålen är annars DLS R4 kittet. Dessa spelar på bra och är väldigt trevliga..om man vill att det ska rocka på lite.

Det låter ju bra. Nu har de på BRL tagit hem dessa, PS4 heter de:
http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_66

Nån som vet hur de skiljer sej från ovannämnda R4?

Saab 9000 CD 2.3t -97
hardrocker
13 juni 2009 · 86 Inlägg

Nu har jag bytt och det låter väl bra. Kopplat in de nya högtalarna med delningsfilter och tryckt instrumentpanelen full av vit dämpmatta som jag fick gratis. Men jag skulle ändå gärna vilja ha lite mer botten! Funderar på en liten sub..
Som jag har nu har jag ett stereo-slutsteg kopplat till de nya främre högtalarna. Kan jag koppla in en sub till det slutsteget också, eller måste jag köpa ännu ett steg isf?

Senast redigerat av hardrocker (13 juni 2009)

Saab 9000 CD 2.3t -97
Lonefox Bad music kills good sound
13 juni 2009 · 7 241 Inlägg

hardrocker skrev:
Nu har jag bytt och det låter väl bra. Kopplat in de nya högtalarna med delningsfilter och tryckt instrumentpanelen full av vit dämpmatta som jag fick gratis. Men jag skulle ändå gärna vilja ha lite mer botten! Funderar på en liten sub..
Som jag har nu har jag ett stereo-slutsteg kopplat till de nya främre högtalarna. Kan jag koppla in en sub till det slutsteget också, eller måste jag köpa ännu ett steg isf?

Det beror på vad det är för steg.
En del klarar av att simultankopplas (kallas bla. tri-mode, multimode och ngr fler saker) andra inte.
Simultankoppling innebär kort o gott tex. ett kit i stereo och en bas bryggkopplad i mono på steget SAMTIDIGT! En spole på basen och en kondensator till varje kit så separeras de även frekvensmässigt.
Oftast klarar stegen inte mer än 6db/okt i branthet när man simultankopplar.

Om du inte har manualen till ditt steg (för det skall stå i den om steget klarar det) så kan du tala om vad steget heter så kan vi kolla upp om det klarar av det eller ej. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
hardrocker
13 juni 2009 · 86 Inlägg

Lonefox skrev:

hardrocker skrev:
Nu har jag bytt och det låter väl bra. Kopplat in de nya högtalarna med delningsfilter och tryckt instrumentpanelen full av vit dämpmatta som jag fick gratis. Men jag skulle ändå gärna vilja ha lite mer botten! Funderar på en liten sub..
Som jag har nu har jag ett stereo-slutsteg kopplat till de nya främre högtalarna. Kan jag koppla in en sub till det slutsteget också, eller måste jag köpa ännu ett steg isf?

Det beror på vad det är för steg.
En del klarar av att simultankopplas (kallas bla. tri-mode, multimode och ngr fler saker) andra inte.
Simultankoppling innebär kort o gott tex. ett kit i stereo och en bas bryggkopplad i mono på steget SAMTIDIGT! En spole på basen och en kondensator till varje kit så separeras de även frekvensmässigt.
Oftast klarar stegen inte mer än 6db/okt i branthet när man simultankopplar.

Om du inte har manualen till ditt steg (för det skall stå i den om steget klarar det) så kan du tala om vad steget heter så kan vi kolla upp om det klarar av det eller ej. smile

Guld! Manualen ligger ute i garaget, men steget heter Kenwood KAC-5204. Ett billigt steg, så det kanske är att hoppas för mycket..

Saab 9000 CD 2.3t -97
Lonefox Bad music kills good sound
13 juni 2009 · 7 241 Inlägg

Står dessvärre inget i manualen som talar för att det skulle gå med nämna steg....
Beklagar men du får nog leta efter ett annat steg till basen alternativt ett annat begagnat steg som klarar det (för dte var vanligare förr....ngr exempel på steg som klarade det är Rockford Fosgate Punch x0 (40, 60, osv) ix och DSM, Soundstream Referenceserien, DLS/Genesis SA (och DA om jag inte minns helt fel) Coustic Amp 215, 220 för att nämna ngr.

Nyare steg som klarar det idag vad jag sett är Mutant..blev väldigt förvånad då jag noterade det då jag skummade igenom manualen. Både Black och Ascension klarar det enligt manualerna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
13 juni 2009 · 4 693 Inlägg

Annars har man 2 steg. 1 till framsystemet och 1 till suben.

Booyakasha!
hardrocker
13 juni 2009 · 86 Inlägg

Jo, det är väl så jag får göra.. Men fan, jag är lite besviken, trodde det skulle låta bättre och mer än vad det gör. Ingen större skillnad mot originalhögtalarna.

Jag har petat i massa dämpull under högtalarna. Kan det har försämrat trycket? De kanske behöver lite luft?

Saab 9000 CD 2.3t -97
hardrocker
15 juni 2009 · 86 Inlägg

Iigen som har nåt tips på vad jag kan göra för att förbättra?

Saab 9000 CD 2.3t -97
hardrocker
23 juni 2009 · 86 Inlägg

Nån som är intresserad av ett par DLS PS4? Absolut nyskick.

Saab 9000 CD 2.3t -97
TMW-Performance Avstängd
23 juni 2009 · 914 Inlägg

hardrocker skrev:
Jag vet. Har absolut inte tänkt bygga om. Men har hört att man ska kunna få in 5,25:or utan att ta fram sågen..

Nej det stämmer inte. Du lär såga och hålla på om du ska ha ner 5.25''..

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
hardrocker
11 juli 2009 · 86 Inlägg

Nu har jag monterat en ny bräda med MB Quart 5,25" och en 8" från JBL. Slutsteget är ett Kenwood KAC-8403. Tycker dock att steget låter lite mycket, ska det vara så? Alltså även när själva stereon är avstängs så låter steget. Det brummar, är det nån fläkt kanske?

Senast redigerat av hardrocker (12 juli 2009)

Saab 9000 CD 2.3t -97
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang