Trimning volvo 945 ltt

pukan2
23 augusti 2009 · 3 182 Inlägg

FresH0 skrev:
kan nån hjälpa mig jag tänkte trimma min v70 2.4, Min fråga är om det värt och va blir det för skillnad.

vad är det för motor.

turbo eller vanligt.

Finns mängder med trim firmor en av dom är  www.bsr.se.

Sharky
23 augusti 2009 · 10 287 Inlägg

Öppna en ny tråd tack!

Göran
Moderator

FresH0 skrev:
kan nån hjälpa mig jag tänkte trimma min v70 2.4, Min fråga är om det värt och va blir det för skillnad.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Hackev8
24 augusti 2009 · 2 121 Inlägg

Xuri skrev:

JapMax skrev:
16t är typ första uppgradering av turbo som passar bolt on.

Kamaxeln kan du byta, det är både billigt och lätt och ger mkt roligare motor.

16T är inte "bolt" on.... då de är annat avgashus till dessa... så du får svetsa om downpipen i alla fall

för att få effekt ur en 940 så är de byte turbo + kamaxel samt chip ( å gärna större spridare å luftmassemätare) som gäller... om motorn är i bra skick så ska väl 25-300 hästar inte vara några större problem men nått man ska tänka på är att en ny orginal koppling knappt orkar orginal effekten, så om du ska börja trimma så räkna på i alla fall 4000kr för en uppgraderingskoppling i materialkostnad om du nu byter själv.

EDIT: jag vet inte hur mycke du gör själv men om vi räknar cirka priser för 250-300hästar i enbart material..sen får du väl pröjsa nån för montering om du inte gör de själv

4000kr koppling
1500kr spridare
5-1000kr chip
2-5000kr Mitsubishi turbo ala 16-19t
V-kam = 500
500kr ställbar bränsletrycksregulator


med typ 19t turbo å 1.2-1.4 bars ladd borde 300 hästar vara nått...

lätt som en bra ide jag ska börja med att chipa bilen i vinter å bytta avgas systemet på den sen till sommaren blir de extraktor rör med annan turbo plus rece katt å bättre ic men de är ju inte så billiga delar om man ska ha bra saker

Hackev8
24 augusti 2009 · 2 121 Inlägg

Sharky skrev:
Berätta vilka mål du har i effekt och vilken budget du har.
Annars blir det bara hasch-dimmor av hela tråden.

/Göran

Hackev8 skrev:
Hej jag skulle vilja trimma min 945 ltt men vet inte hur jag ska gå till väga å på billigaste sättet vill ju ha lite mer en bara 135 hk som de är iden.. Är de någon som har bra tips på vad man kan göra??

iden jag har är att få bilen till 250 till 300 häst sen blir de lite mer gosaker där efter man får ett garage att hålla på med men de är mer delar jag kan bytta på parkeringen utan störe problem de var mäst tanken

pukan2
26 augusti 2009 · 3 182 Inlägg

940Black skrev:

Hackev8 skrev:
Hej jag skulle vilja trimma min 945 ltt men vet inte hur jag ska gå till väga å på billigaste sättet vill ju ha lite mer en bara 135 hk som de är iden.. Är de någon som har bra tips på vad man kan göra??

Som chip löftfilter m.m avgas eller några bra sidor eller företag att rekomendera


Hvh Hackev8

http://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/655827_llzi38.jpg

Viking ecomax chip (1500) 3" JT avgas (3-6000) Och en hårdare tryckklocka från Turbomeck (750) . Sen är original T kam rena skiten så du kan stoppa i en a-kam (ca:500 kr) Original snurran är inte heller någon höjdare så till den setupen jag nämt så skulle jag rekomendera en 15G/16t så har du en helt okej motor.

lånar tråden lite skulle beställa från turbomek men det gick inte att göra efans man vart medlem. jävla skit sida. finns det nån annan sida som har Wastegate till bra priser.

Xuri One Man Clan
26 augusti 2009 · 4 287 Inlägg

pukan2 skrev:

940Black skrev:

Hackev8 skrev:
Hej jag skulle vilja trimma min 945 ltt men vet inte hur jag ska gå till väga å på billigaste sättet vill ju ha lite mer en bara 135 hk som de är iden.. Är de någon som har bra tips på vad man kan göra??

Som chip löftfilter m.m avgas eller några bra sidor eller företag att rekomendera


Hvh Hackev8

http://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/655827_llzi38.jpg

Viking ecomax chip (1500) 3" JT avgas (3-6000) Och en hårdare tryckklocka från Turbomeck (750) . Sen är original T kam rena skiten så du kan stoppa i en a-kam (ca:500 kr) Original snurran är inte heller någon höjdare så till den setupen jag nämt så skulle jag rekomendera en 15G/16t så har du en helt okej motor.

lånar tråden lite skulle beställa från turbomek men det gick inte att göra efans man vart medlem. jävla skit sida. finns det nån annan sida som har Wastegate till bra priser.

du kan såga av din orginal Ltt wastegateklocka å lägga i en hårdare fjäder...då funkar den till de laddtrycket du vill sen beroendep å vilken fjäder man lägger in...å de är nästan gratis..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Hackev8
26 augusti 2009 · 2 121 Inlägg

Xuri skrev:

pukan2 skrev:

940Black skrev:

Viking ecomax chip (1500) 3" JT avgas (3-6000) Och en hårdare tryckklocka från Turbomeck (750) . Sen är original T kam rena skiten så du kan stoppa i en a-kam (ca:500 kr) Original snurran är inte heller någon höjdare så till den setupen jag nämt så skulle jag rekomendera en 15G/16t så har du en helt okej motor.

lånar tråden lite skulle beställa från turbomek men det gick inte att göra efans man vart medlem. jävla skit sida. finns det nån annan sida som har Wastegate till bra priser.

du kan såga av din orginal Ltt wastegateklocka å lägga i en hårdare fjäder...då funkar den till de laddtrycket du vill sen beroendep å vilken fjäder man lägger in...å de är nästan gratis..

oki bra tips men ja ska bytta ut turbon helt å läga den häör på hatthylan ett tag sen blir de chip å andra spridare var tanken

reebstyle
26 september 2010 · 93 Inlägg

hur länge pallar orginal b230 fk turbo med? 0.6 ladd men går år h-e sen eller??

Jeppster
27 september 2010 · 160 Inlägg

reebstyle skrev:
hur länge pallar orginal b230 fk turbo med? 0.6 ladd men går år h-e sen eller??

nee, jag kör med runt 0,8-0,9bar i ladd utan problem men man måste ha chip då. Utan chip är det 0,6bar som gäller.

MVH jeppe

reebstyle
27 september 2010 · 93 Inlägg

okej tack tycker den är så liten så jag tycker synd om den på 0.6-1bar:P
är det ris eller ros att byta till ett tb03 agg? får modda anslutningarna lite men den är ju större och jag ska inte ladda mer än 1 bar (när chippet komer 0.6 tills dess)
anledningen är att jag har ett liggandes i bra skick=)

Hackev8
27 september 2010 · 2 121 Inlägg

Hackev8 skrev:
Hej jag skulle vilja trimma min 945 ltt men vet inte hur jag ska gå till väga å på billigaste sättet vill ju ha lite mer en bara 135 hk som de är iden.. Är de någon som har bra tips på vad man kan göra??

Som chip löftfilter m.m avgas eller några bra sidor eller företag att rekomendera


Hvh Hackev8

http://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/655827_llzi38.jpg

Jeppster
28 september 2010 · 160 Inlägg

reebstyle skrev:
okej tack tycker den är så liten så jag tycker synd om den på 0.6-1bar:P
är det ris eller ros att byta till ett tb03 agg? får modda anslutningarna lite men den är ju större och jag ska inte ladda mer än 1 bar (när chippet komer 0.6 tills dess)
anledningen är att jag har ett liggandes i bra skick=)

har du standard koppling kommer du att få problem om du busar eller burnar för att den håller inte för den effekten, då är en sachs TP-712 att rekommendera.

reebstyle
28 september 2010 · 93 Inlägg

TP-712  tryckplattan med orginal lammel?  vill inte köra zinter

mulleri
28 september 2010 · 508 Inlägg

köpt färdigt istället, har allt du behöver och måste ha för att det ska hålla.... köp min vita...

Jeppster
28 september 2010 · 160 Inlägg

reebstyle skrev:
TP-712  tryckplattan med orginal lammel?  vill inte köra zinter

ja det funkar fint med standard lamell, kör med det själv big_smile

S40_POWER
28 september 2010 · 52 Inlägg

Jag gjorde eget avgassystem med 3 tum hela vägen med utrensad katt och en simons dämpare bak och ökade laddtryck och sedan pressade jag ihop btr och sedan chipade den och den gick och går jävligt bra. Tog chipad 850 t5 på streetrace och då har jag en 945ltt. Gick till och med igenom besiktningen med detta. Billigt och har hållt i ca 2 år med bus då och då. Måste bara tillägga jag har orginal koppling har burnat många gånger och än så har han inte slirat

Senast redigerat av S40_POWER (28 september 2010)

Arn87
29 september 2010 · 402 Inlägg

bottendelen håller för mycke mer än 0.8-0.9. bara man får med soppan o tändningen. jag laddar nästan 1.6 o det håller.

sawander
24 november 2010 · 214 Inlägg

Hej är det nån som vet en bra Spridare till en b230fk passar de ska va 300hkpå ethanol smile?

Volvo 940 (1996)
Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang