carnageman skrev:
Det verkar som att mer än hälften av alla dom man pratar med på allvar tror att bilägaren är skyldig att betala fortkörningsböter som skickas ut via fartkamerorna. Detta är såklart fel, troligtvis
FALSK ryktes-spridning från jag-vetare & wannabe-cops & dylikt.
Så här ligger det till, för att vägverket eller numera transportstyrelsen ska få laga tillstånd att skicka direkt till ägaren
krävs att körkortsindrag och fängelse tas bort HELT från straffsatsen för fortkörning.
Så länge man inte gör det så kommer böterna alltid att skickas till identifierad förare.
Därför har man valt att
placera kamerorna så att dom ser föraren, lagen gör det mer eller mindre omöjligt att sätta dit MC-förare därför att dom har regskylten bak och ansiktet framåt, och oftast med hjälm på huvudet.
Den dagen det börjar dyka upp fartkameror som fotar mot bakdelen på fordonen så har en lagändring trätt i kraft men i dagsläget så är majoriteten av dem som fotas så pass korkade att dom inte skyddar sina ansikten med t.ex solskydd eller händerna.
Kan man inte identifiera personen som kör direkt via pass/körkortsbilder på fordonsägaren eller dennes familj så avskrivs ärendet. Om Polisen har en som kört grovt för fort och man har en bra bild på föraren så kan dom kalla ägaren till förhör för att försöka få reda på vem som kört. Är man någorlunda allmänbildad så vet man att i
Sverige finns ingen lag om angiveriplikt som i sin tur gör att du kan vara ärlig och
säga till Polisen att jag vet mycket väl vem som körde men jag tänker inte säga det till dej för vi har ingen angiveriplikt i detta landet.Då kommer dom muttra lite sen får du åka hem igen -
INGA BÖTEROm ni däremot är
smarta och
skyddar fejset när ni åker förbi kamerorna så kommer det sticka i ögonen på VV & Polisen och då kommer man troligtvis tillslut med en lagändring,
kanske till och med tar bort körkortsindrag & fängelse i hastighetsöverträdelselagstiftningen för att skynda på lagändringen.
I så fall kommer det att fungera som P-böter
Det kostar men du får i allafall fortsätta vara fri och blir inte av med körkortet.
Men i dag och många dagar och säkert år till kommer kamerorna vara vända mot fronten på fordonen och identifikation på fordonsförarna krävs för bötfällning.