Varför dricker min bil så mycket soppa?

perzy Snål gnällspik
13 juli 2010 · 402 Inlägg

Byt kylartermostat är mitt bästa råd om man har extrem förbrukning, annars går den på choke länge mm.  (På volvon är det skitlätt) Dessutom är det skadligt för motorn om den går för kall.  Min bil kom upp i rätt temp. men det tog lång tid. Efter termostatbyte blir den snabbt varm.  150 kr för en termostat tjänar du igen på några få mil.

Senast redigerat av perzy (13 juli 2010)

Volvo S80 2,9.
Masquerade Aldrig nöjd
13 juli 2010 · 804 Inlägg

Remiss skrev:
Bmw 120d är en småbil. Det är inte Volvo V50.

Jo, det är den.

Livet är för kort för att äga Volvo.
mulleina
13 juli 2010 · 715 Inlägg

Behöver du en A4? Om du nu är intresserad av låg bränsleförbrukning så kanske du ska köpa en mindre typ A3.

EDIT: Har du tre bilar? Vad ska du med a4 till när du har en v40 och en v70? Det är nog det enklaste sättet och minska förbrukningen, en mindre bil.

Senast redigerat av mulleina (13 juli 2010)

sand3rs
13 juli 2010 · 182 Inlägg

Masquerade skrev:

Remiss skrev:
Bmw 120d är en småbil. Det är inte Volvo V50.

Jo, det är den.

Exakt vad är en småbil för dig? V50in är inte så liten, det är en kombi. Om än inte den största.

Niklas1987 NO
13 juli 2010 · 2 182 Inlägg

sand3rs skrev:

Masquerade skrev:

Remiss skrev:
Bmw 120d är en småbil. Det är inte Volvo V50.

Jo, det är den.

Exakt vad är en småbil för dig? V50in är inte så liten, det är en kombi. Om än inte den största.

V50 är en liten bil, får ju inte in ett skit i en sån smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Andromeda Rumpmas
13 juli 2010 · 3 860 Inlägg

Det beror väl i mångt och mycket på hur man kör. Jag har kompisar som inte förstår varför deras bilar drar så mycket. Sedan visar det sig att inte nog med att de kör många korta resor, de kör full gas iväg och bromsar sent före korsningar och rondeller och får ofta stanna. Då drar mindre motorer också mycket soppa. Kul när man får köra, och direkt kör bilen på 0,7 istället för runt litern med lite framförhållande slökörning smile
Mindre motorer går inte heller att köra på vridet på samma sätt som stora, utan man får pressa pedalen längre ned i backar eller kanske t o m växla ned. Audi har jag för mig har ganska "korta" växlar, dvs att de varvar mycket i förhållande till hastigheten för att maskera avsaknaden av effekt i de mindre sugmotorerna. Det drar ju också upp förbrukningen.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
twin_cam Smålänning
13 juli 2010 · 7 877 Inlägg

Tycker 0,8 för en 1,8 liters motor är väldigt törstigt. Är det blandad körning eller?
Tror bilen behöver en service kanske, hur långt har den gått?
Byt luftfilter, termostat och lamdasond, så är dom viktigaste delarna nya...
JAG tycker inte att en hyfsat modern 1,8 ska behöva mer än 0,75 blandat...

Fan, min 740 traktor drar 0,85 blandat och 1,0 vid isracing smile

sand3rs skrev:

Masquerade skrev:

Remiss skrev:
Bmw 120d är en småbil. Det är inte Volvo V50.

Jo, det är den.

Exakt vad är en småbil för dig? V50in är inte så liten, det är en kombi. Om än inte den största.

V50 är bara marginellt större till måtten än en Skoda Felicia kombi. Och om inte det är en småbil, så vill jag veta vad du anser vara småbil wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
13 juli 2010 · 3 929 Inlägg

MarcusL skrev:
Min 850 T5-R runt 300hk drar 1,7 i medel..

Min fars Mustang SVT Cobra med kompressormatad v8 på 595hk/801nm på bakhjulen drog 1.04 landsväg när jag körde den till skara och tillbaka!
Går det att klaga? lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang