Bild: Skandinaviens och Sveriges första Corvette C6 ZR-1

danneC5
20 maj 2009 · 186 Inlägg

GT-R = 1750kg (tjänstevikt) 4WD=mer effekt förlust i drivlinan och 480hk

C6 Z06= 1500kg (tjänstevikt) RWD 512hk

ZR1 = 1550kg?? (tjänstevikt) RWD 640hk

Nu är det upp till er att räkna ut resten...jag skulle då valt ZR1an..

/ Danne

Aerodynamik ...
20 maj 2009 · 7 120 Inlägg

danneC5 skrev:
GT-R = 1750kg (tjänstevikt) 4WD=mer effekt förlust i drivlinan och 480hk

C6 Z06= 1500kg (tjänstevikt) RWD 512hk

ZR1 = 1550kg?? (tjänstevikt) RWD 640hk

Nu är det upp till er att räkna ut resten...jag skulle då valt ZR1an..

/ Danne

Konstigt bara att GT-R är snabbare än Z06 och hänger på ZR1..

THEBADGUY Gorgilus addictus
20 maj 2009 · 4 737 Inlägg

Aerodynamik skrev:

danneC5 skrev:
GT-R = 1750kg (tjänstevikt) 4WD=mer effekt förlust i drivlinan och 480hk

C6 Z06= 1500kg (tjänstevikt) RWD 512hk

ZR1 = 1550kg?? (tjänstevikt) RWD 640hk

Nu är det upp till er att räkna ut resten...jag skulle då valt ZR1an..

/ Danne

Konstigt bara att GT-R är snabbare än Z06 och hänger på ZR1..

roll Och så börjas det igen.

Nippon Fanboys VS American Muscles...

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Jonni
20 maj 2009 · 1 256 Inlägg

Inga japps  i den här inte... vad visar det? No muscles!!

Wompa Liggsår
20 maj 2009 · 106 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=Z9nLvvT1HB8

Titta 1:38... Varför?

Senast redigerat av Wompa (20 maj 2009)

Den som inte kör fort är en mormor.
jagarbosse Bilentusiast
20 maj 2009 · 489 Inlägg

Wompa skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=Z9nLvvT1HB8

Titta 1:38... Varför?

för att det är lite för mycket amerikanskt över det hela. Plast är lättare än plåt...

Att åka rakt fram fortast tjänar ingenting till... men varför ändra på något dom är bra på? även om det är ett värdelöst concept? Nä, nu kanske jänke-lovers flamear sönder mig, ch det skiter jag fullkomligt i. Jänkare är inte kända för att vara av bra kvalitet, hur mycket man än gillar dom.

You get what you pay for stämmer rätt bra. Dom är inte dyra, men så får du inte på långa vägar lika mycket bil som en europé.

Men för att återgå till topic.

Det ska bli grymmt schysst att få se lite grymma bilder när dejjisch får far i slutare på kameran på monstret.
Jag gillar faktiskt plastrutan på motorhuven...

Bilen är absolut snygg, men dom måste få ordning på allt som har med kvalitet och åka annat än rakt fram att göra.

kör Golf LX -83, 1,6 med godis
Volkswagen Golf LX "Stormtrooper" (1983)
Jonni
21 maj 2009 · 1 256 Inlägg

jagarbosse skrev:
Bilen är absolut snygg, men dom måste få ordning på allt som har med kvalitet och åka annat än rakt fram att göra.

Så bara för att man gör en bil i plast så är det dålig kvalité?

Det är billigare att tillverka plast, delarna är billigare om nåt går sönder.

Och nu är du inne på gammal skit igen, Corvetten går inte bara fort rakt fram längre, det där var innan C6:ans tid, den hänger på de flesta i klassen..

När Porsche, Ferrari, Lamborghini m.fl som kostar 3 gånger mer än corvetten då kan nog de flesta leva med att det är lite plastigt, bilen är fortfarande sjukt snygg och går bättre..


Har du kört en någonsin kört en Corvette? har du någon kunskap om Corvette utöver all annan skit du får höra andra säga?

"Corvette?? Amerikask skit, dålig kvalitet, går bara rakt fram"

Folk har för mycket förutfattade meningar om nåt de inte ens kan något om.

Senast redigerat av Jonni (21 maj 2009)

Moparboy440
21 maj 2009 · 4 682 Inlägg

koka skrev:
Vilket gör att man kan ta den mellan skillnaden och lägga på motorn i GT-R:en så lär den väl hänga av ZR1? smile

eller så köper du en nissan micra för 500kr å satsar 700 000 kr på den så kan den hänga av en Zr1 wink .

Aerodynamik ...
21 maj 2009 · 7 120 Inlägg

THEBADGUY skrev:

Aerodynamik skrev:

danneC5 skrev:
GT-R = 1750kg (tjänstevikt) 4WD=mer effekt förlust i drivlinan och 480hk

C6 Z06= 1500kg (tjänstevikt) RWD 512hk

ZR1 = 1550kg?? (tjänstevikt) RWD 640hk

Nu är det upp till er att räkna ut resten...jag skulle då valt ZR1an..

/ Danne

Konstigt bara att GT-R är snabbare än Z06 och hänger på ZR1..

roll Och så börjas det igen.

Nippon Fanboys VS American Muscles...

Nej nej, man kan diskutera utan sånt. Hans poäng är ju att GT-R är tyngre och har mindre effekt!
Jag säger bara att trots det så hänger den faktiskt med, och hur mycket skiljer det mellan ZR1 och GT-R på ringen? 3-4 sekunder?

THEBADGUY Gorgilus addictus
21 maj 2009 · 4 737 Inlägg

Aerodynamik: Skiljer faktiskt mindre än så.
Bara 30 hundradelar imellan dom.

Corvetten: 7 min, 26 och 40hundradelar

GT-R: 7 min, 26 sek och 70 hundradelar(Ska dock nämnas att det är med en utvecklad version av GT-R:en....)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Aerodynamik ...
21 maj 2009 · 7 120 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Aerodynamik: Skiljer faktiskt mindre än så.
Bara 30 hundradelar imellan dom.

Corvetten: 7 min, 26 och 40hundradelar

GT-R: 7 min, 26 sek och 70 hundradelar(Ska dock nämnas att det är med en utvecklad version av GT-R:en....)

Ja, du ser tongue

Wompa Liggsår
21 maj 2009 · 106 Inlägg

Jag menar inte att Amerikanska bilar är dåliga på något sätt men det finns en stämpel som alla Amerikanska bilar har och kommer alltid att ha, det är den att dem bara går rakt fram. Bara för en av tusentals olika bilmodeller kan ta en kurva betyder det ju inte att den stämpeln är som bortblåst.

Japanerna har jag alltid sett som dem ledande inom teknik och bilar som kan ta kurvor och ha rejält justerade motorer. Tekniken i en GT-R är så djävla avancerad, vet inte om ens det är något avancerat datasystem i Corvetten, där är det bara raw muscles rakt igenom vilket är extremt kaxigt!

Dem visar upp två av dem bästa sidorna med bilar vilket jag tycker är suveränt!


Sen kan man snacka om att dem använder plast när vi här i Europa har gått ifrån allt som har med ABS plast att göra och använder oss av kolfiber. Amerikanerna gör alltid på sitt egna sätt.

Senast redigerat av Wompa (21 maj 2009)

Den som inte kör fort är en mormor.
dejjisch
21 maj 2009 · 108 Inlägg

Jonni, Går inte att övertyga insnöade personer tyvärr, de är redan fastställda om att Amerikanska bilar inte går att svänga med, är endast plast och massa andra härliga kommentarer..

Dock kvarstår ju fakta att det faktist inte är mycket, eller ungefär inget som rår på en ZR-1 med rätt förare då givetvis... :]


En dag blir det en svart lingenfelter Z06, med svarta 360Forged-fälgar för mig >;D

peter_1976 JDM
21 maj 2009 · 2 201 Inlägg

riktigt fin bil det där.
gamla jänkare går inte att svänga med. men, tiderna förändras. nya vetten är en sportbil till helt klart vettiga pengar.
både nissan o vetten är fina bilar. skulle gärna ha båda två på min garage uppfart.

Jonni
21 maj 2009 · 1 256 Inlägg

Svenska Haldex har skrivit kontrakt med Corvette

Undrar om GTR:en ligger så tätt inpå när den vetten kommer?

camaro67 Meister
23 maj 2009 · 6 763 Inlägg

Jonni skrev:
Svenska Haldex har skrivit kontrakt med Corvette

Undrar om GTR:en ligger så tätt inpå när den vetten kommer?

Var har du källa till det? Det verkar brutalt men lite tveksamt big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Tengu1969
23 maj 2009 · 1 396 Inlägg

danneC5 skrev:
GT-R = 1750kg (tjänstevikt) 4WD=mer effekt förlust i drivlinan och 480hk

C6 Z06= 1500kg (tjänstevikt) RWD 512hk

ZR1 = 1550kg?? (tjänstevikt) RWD 640hk

Nu är det upp till er att räkna ut resten...jag skulle då valt ZR1an..

/ Danne

GT-R har bra mycket mer hk original än 450hk. Flera dynovideos finns på Youtube. Samma som Suprorna och Skyline på 90-talet, alla japanska sportbilar hade 280hk, eller inte...

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
Tengu1969
23 maj 2009 · 1 396 Inlägg

Siarnaq skrev:

_night_stalker_ skrev:
Corvette är det närmsta man kan komma en riktigt supersportbil för vettiga pengar- Jag blir inte alls förånad om en vanlig Corvette klarar av att spöa Ferrari å porschar på bara.

Sen det du skrev ''de fördommar jag har mot corvette, och kanske jänkare i allmänhet, är att de går riktigt bra... rakt fram!''. GM tog ju fram Cadillac CTS-V som har samma kompressormatade motor som Corvette ZR1. Ända skillnaden är att Cadillacens motor inte är lika trimmad men ger ändå 564hk och 747Nm. Den motorn i samband med fyrhjulsdriften gör att CTS-V är den snabbaste orginal sedanen runt nordslingan med sin tid på 7 min 59,32 med gatdäck. Så att påstå att alla amerikanare inte går att köra fort med när de svänger är inte helt befogat smile

http://www.newsdesk.se/view/pressreleas … sek-246650

Håller fan med där helt och hållet. Sen så har min El Camino dessutom hängt utav en och en annan BMW i rondeller bland annat. Samt en Porsche 911 och en Audi RS2 påväg upp från Göteborg.

Jag förstår inte varför alla tror att amerikanare är stelopererade muskelpaket, när det finns sjukt många jänkare med bra prestanda rakt fram såsom i kurvor.

Aldrig i helvetet att den har gjort det. Isåfall har RS2an och 911:an kört helt lugnt och lagligt. Jag kör också amerikanare, jag vet.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
fontheking5
23 maj 2009 · 825 Inlägg

Algeroth skrev:
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av att köra corvette, varken äldre eller nyare, så kan jag inte säga så mycket. Dock så har man ju sina fördommar, och de fördommar jag har mot corvette, och kanske jänkare i allmänhet, är att de går riktigt bra... rakt fram! Och länkarna ovan tycks ju spä på det lite eftersom det handlar om åka rakt fram körning. Vet ju att Z1 och ZR1an mer eller mindre utvecklades på Nordslingan så de skall väl kunna svänga, men jag har inte hört någon nyhet om att en corvette krossat något banrekord.

Tänkte detta inlägg kunde dra igång en skoj diskussion om detta. Personligen så har Z1an ändrat min syn på corvette, då jag sett den en hel del och jobbat lite med den, och jag tycker den ser häftig ut. Frågan är dock om det är en riktigt bra sportbil, kanske även supersportbil, eller om det är en stor motor kopplade till ett par stelreglerade hjul. Hehe.

Informativt inlägg men är du säker på att du inte menar Z06 modellen ? Det finns ingen Corvette Z1 . Men ZR1 finns .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang