2427
Sök

6,2 liters v8 Diesel

245 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#1
Har blivit tillfrågad att få köpa en cheva pickup med 6,2 liters dieselåtta i.. Men motorn har gått varm en gång, den startar å går hur bra som helst, MEN det går upp kompression i kylarvattnet så det blir tryck i expansionskärlet.. Va tror ni det kan vara som hände när motorn gick varm? Brukar topparna spricka lätt, eller kan det vara så att dom endast vart något skeva? Eller kan det enbart vara topp-packningarna?


1 353 Inlägg
19 maj 2009
#2
Inte helt säker, men tror att 6.2'an har gjutjärnstoppar, åtminstone dom tidigare, osäker på om dom satte på alutoppar i senare modeller.

men är det gjutjärn så är dom inte spruckna eller skeva iallafall = )

There's no replacement for displacement

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 maj 2009
#3
Är den billig är det väl bara att slå till, är ju inte så jobbigt att meka loss topparna och trycktesta dem smile

Läcker det bara liiite kan man om man har tur åka många tusen mil till utan problem alls bara man åker utan kylarlocket på/utan tryck i systemet!
Senast redigerat av bumpe (19 maj 2009)


245 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#4
bumpe skrev:
Är den billig är det väl bara att slå till, är ju inte så jobbigt att meka loss topparna och trycktesta dem smile

Läcker det bara liiite kan man om man har tur åka många tusen mil till utan problem alls bara man åker utan kylarlocket på/utan tryck i systemet!

Okej tack för dessa svar..


245 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#5
Bilen är av årsmodell 89-91 nånstans, är det gjutjärn eller alu toppar på den då? Mvh


Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
21 maj 2009
#6
rockabillyshoes skrev:
Bilen är av årsmodell 89-91 nånstans, är det gjutjärn eller alu toppar på den då? Mvh

alu topparna finns inte orginal på 6.2 det är först senare på 6.5.
det är garanterat topp pakningarna som gett upp dom är varken dyra eller svåra att byta.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

1 353 Inlägg
21 maj 2009
#7
Det butcher säger stämmer, det är gjutjärnstoppar på 6.2'an, det var 6.5'an som hade alutoppar, så det är bara att köpoa, byta packningar och tuta och köra.

billiga packningar och lätt att byta! (=
dock så väger topparna nåt förjävligt, så en extra person att hjälpa lyfta av dom skulle vara bra.

There's no replacement for displacement

245 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#8
Batta skrev:
Det butcher säger stämmer, det är gjutjärnstoppar på 6.2'an, det var 6.5'an som hade alutoppar, så det är bara att köpoa, byta packningar och tuta och köra.

billiga packningar och lätt att byta! (=
dock så väger topparna nåt förjävligt, så en extra person att hjälpa lyfta av dom skulle vara bra.

Hehe okej, va å kolla på bilen idag, den hade stått ca 1,5 månad nu, vred på nyckeln å den hoppa igång direkt utan minsta problem, gick som en dröm i motorn, chansar oxå på att det är topppackningarna som gett sig, skulle få ta den för 8000:-, det blir affär! Bilder kommer, det lovar jag!



Sök