Kan man få böter för å kapa av taket??

Saabnorden lastbils chaffis......
21 maj 2009 · 299 Inlägg

hallå där alla gorgare.....
är som så här att ja har en gammal opel som jag haft som isbil över vintern å nu när den "riktiga" bilen äntligen börjar bli klar så tänkte jag kapa taket på opeln å göra en cabbe...... bilen är besiktad å skattad men vad händer om man blir stoppad?? blir de bara körförbud eller kan man åka på feta böter?? bilen kommer inte besiktas igen utangår till skroten efter sommarn.... tackar för vettiga svar!! ha de gött!!

i wish my lawn was emo so it would cut itself!
BudgetDunkaren Osponsrad
21 maj 2009 · 1 631 Inlägg

har för miga att du till en början måste staga upp karossen så den inte viker sig och för och slippa eventuella bekymmer med farbror Haffa skulle jag råda dig om en typning.. Tackförmigheij

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Saabnorden lastbils chaffis......
21 maj 2009 · 299 Inlägg

jo de vet jag.... tänkte bara svetsa igen dörrarna.....  blir mega budget å nej ingen ide att regga om aldelles för rostig... har blivit stoppad med bur å buckliga å trimmade bilar men aldrig fått böter därimot har ombesiktning varit nära men adrig fått några böter... så åter igen om bilen är välfungerande iövrigt kan man bötfällas för å inte ha tak på??

i wish my lawn was emo so it would cut itself!
computer_says_no
22 maj 2009 · 47 Inlägg

Jag tror inte att det är speciellt lagligt att göra detta. I så fall skulle ju ingen behöva regbesitkiga sina kirunacabbar. Men då ska man ju ha oturen att bli stoppad och polisen kollar upp vilken typ av kaross som bilen är reggad med. Säkrast är väl att ringa polisen anonymt ock fråga

Golf R32 - En sitter i och 250 hästar skjuter på!
PhuCk1t_
22 maj 2009 · 30 Inlägg

Du måste reg.bes bilen innan du får framföra fordonet då du har gjort en ändring i karossen.. räcker med att du sätter dit en taklucka så ska den reg.bes med denna.. polis är aldrig glada för projekt bilar

I'dont drive fast. I just fly low.
BOLUND bonntrimmare
22 maj 2009 · 655 Inlägg

jag tror mer han vill ha reda på om man får böter eller körförbud på det  , tror han vet att det är "olagligt"  ....
jag vet dock inte vad det blir ..

Saabnorden lastbils chaffis......
22 maj 2009 · 299 Inlägg

BOLUND skrev:
jag tror mer han vill ha reda på om man får böter eller körförbud på det  , tror han vet att det är "olagligt"  ....
jag vet dock inte vad det blir ..

jupp helt rätt konstaterat wink orka jobba sig med en gammal opel....
har dock inte fått något vettigt svar än....
menar får man bara körförbud så va de ju synd den dagen.... å så tar man tåget hem big_smile

i wish my lawn was emo so it would cut itself!
BOLUND bonntrimmare
22 maj 2009 · 655 Inlägg

Saabnorden skrev:

BOLUND skrev:
jag tror mer han vill ha reda på om man får böter eller körförbud på det  , tror han vet att det är "olagligt"  ....
jag vet dock inte vad det blir ..

jupp helt rätt konstaterat wink orka jobba sig med en gammal opel....
har dock inte fått något vettigt svar än....
menar får man bara körförbud så va de ju synd den dagen.... å så tar man tåget hem big_smile

hehe precis smile men tror det blir körförbud på det iaf tongue

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 maj 2009 · 13 777 Inlägg

dom kommer sätta en 2:A eller 3:a på bilen
säkert någon form av krav för reggbesiktning

3:a kan det bli om dom anser att bilen är farlig på vägen
troligen blir det en 2:a om dom ens kommer orka bråka om det

böter har jag svårt att se hur dom ska kunna ge faktist

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Biiaatchen Först fräna grejen, sen bryr vi oss ;)
22 maj 2009 · 231 Inlägg

Jag sitter i samma sits så dej, men jag slka åka på cruising imorn med min så jag kan tala om va de säger för vi blir säkert stannade wink

Den som lever utan galenskap är inte så vis som han förmodar..
JonR
23 maj 2009 · 3 259 Inlägg

När jag ringde polisen o frågade för några år sedan så sa dom att man har en månad på sig att regbesikta bilen efter ombyggnad... Var ut och åkte med den tak-kapade bilen och vi blev stoppade och fick föreläggande om regbesiktning och inga böter.. Men som sagt detta var för cirka 3-4år sedan och det kan ha ändrats! Så det är bara att ringa till polisen o fråga! Inga som helst problem och dom svarar gladeligen på dina frågor!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Biiaatchen Först fräna grejen, sen bryr vi oss ;)
24 maj 2009 · 231 Inlägg

jag blev inte stannad ikväll... knappt så det titta på oss så de verka lugnt wink

Den som lever utan galenskap är inte så vis som han förmodar..
leksak Kanon..
24 maj 2009 · 1 473 Inlägg

Biiaatchen skrev:
jag blev inte stannad ikväll... knappt så det titta på oss så de verka lugnt wink

De stannade bara "normala" bilar med typ dimljus o sånt skit såvitt jag såg o skrev ut böteslappar som skrivmaskiner.

Biiaatchen Först fräna grejen, sen bryr vi oss ;)
24 maj 2009 · 231 Inlägg

leksak skrev:

Biiaatchen skrev:
jag blev inte stannad ikväll... knappt så det titta på oss så de verka lugnt wink

De stannade bara "normala" bilar med typ dimljus o sånt skit såvitt jag såg o skrev ut böteslappar som skrivmaskiner.

Haha ja sånt e de duktiga på i den här stan mad

Den som lever utan galenskap är inte så vis som han förmodar..
Saabnorden lastbils chaffis......
25 maj 2009 · 299 Inlägg

Biiaatchen skrev:
jag blev inte stannad ikväll... knappt så det titta på oss så de verka lugnt wink

Hahaha fan också big_smile satt å väntade på de=D ne men skäms å sido aja fan kör ni så kör ja =P

i wish my lawn was emo so it would cut itself!
Saabnorden lastbils chaffis......
25 maj 2009 · 299 Inlägg

JonR skrev:
När jag ringde polisen o frågade för några år sedan så sa dom att man har en månad på sig att regbesikta bilen efter ombyggnad... Var ut och åkte med den tak-kapade bilen och vi blev stoppade och fick föreläggande om regbesiktning och inga böter.. Men som sagt detta var för cirka 3-4år sedan och det kan ha ändrats! Så det är bara att ringa till polisen o fråga! Inga som helst problem och dom svarar gladeligen på dina frågor!

MVH/Jon

schysst tack som f**

i wish my lawn was emo so it would cut itself!
myran Foto/Bilnörd
25 maj 2009 · 1 541 Inlägg

Att kapa taket innebär att du tar bort en del av det bärande chassit.

Du har med andra ord förstört den bärande strukturen i bilen. dvs gjort den trafikfarlig.

Därmed är det risk att du får körförbud och får bogsera hem bilen.

Förutom att bilen är rent sagt farlig och köra om du inte stadgar upp den ordentligt så är det väl det värsta som kan hända.

Ett annat ganska troligt senario är att du får föreläggande om registreringsbesiktning. dvs 1 månad på dig och besiktiga fanskapet.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
JonR
29 maj 2009 · 3 259 Inlägg

myran skrev:
Att kapa taket innebär att du tar bort en del av det bärande chassit.

Du har med andra ord förstört den bärande strukturen i bilen. dvs gjort den trafikfarlig.

Därmed är det risk att du får körförbud och får bogsera hem bilen.

Förutom att bilen är rent sagt farlig och köra om du inte stadgar upp den ordentligt så är det väl det värsta som kan hända.

Ett annat ganska troligt senario är att du får föreläggande om registreringsbesiktning. dvs 1 månad på dig och besiktiga fanskapet.

Bogsera den är precis samma sak som att köra bilen.. Den får garanerat inte bogseras därifrån om dom spanskflaggar dig utan du får ta den på bilkärra!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Biiaatchen Först fräna grejen, sen bryr vi oss ;)
31 maj 2009 · 231 Inlägg

C-son skrev:
Här har dom som blivit stoppade fätt en månad på sig att regbes bilen som ombyggt fordon inom en månad annars inträder körförbud.. dock inga böter

Haha ja i arvika finns de ju ett par, så ni borde veta wink

Den som lever utan galenskap är inte så vis som han förmodar..
carnageman Rallyförare
7 januari 2012 · 1 075 Inlägg

Bara kapa!! Men för din egen skull så svetsa strävor som stöder upp, lämpligtvis mellan bottenplattan mellan fram & bakskärmar på bägge sidor och gärna nått som stabiliserar mellan hö & vä sida, t.ex ett kors i bagagen... smile Lycka till!

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang