Funderat på att tävla, men avstått? I så fall varför?

Frissan
23 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Absolut! Men som sagt, mner priser och det borde finnas en prisklass. Typ 10k, 12,5k, 15k, 17,5k, 20k.

Själv skulle jag klassa in på 10k klassen

Booyakasha!
Janneutanb
23 maj 2009 · 7 272 Inlägg

Sen kan det ju inte finnas hur många klasser som helst heller, man måste ju ha motståndare i varje klass annars finns det ju ingen mening med att tävla...

Lonefox Bad music kills good sound
23 maj 2009 · 7 241 Inlägg

Brains skrev:
Sen kan det ju inte finnas hur många klasser som helst heller, man måste ju ha motståndare i varje klass annars finns det ju ingen mening med att tävla...

Exakt....
Och det finns INGET som säger att man skulle lyckas sämre med en anläggning för 10K än en för 15K i en 15K-klass.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
23 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Nej, alltså det jag skrev var några exempel. Menade inte att ha alla dom klasserna. Men en klass på 10k tycker jag borde finnas.

Gjorde det en gång för några år sen så BRL i Örebro hade en tävling. Har för mig att dom hade klasserna 7,5k, 10k, 12,5k och 15k-uppåt

Booyakasha!
ExtraKim Team dBAkuten!
23 maj 2009 · 3 263 Inlägg

Ni fokuserar för mycket på pengarna...

En anläggning som kostar 20 000:- spelar inte automatiskt bättre än en för 10 000:-.

Däremot så kan man väl säga att en anläggning med 1000 timmar nerlagt oftast låter bättre än en med 100 timmar nedlagt..

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
twin_cam Smålänning
23 maj 2009 · 7 877 Inlägg

Lonefox skrev:
twin_cam>
MASSOR MED TEXT

Tack för det UTMÄRKTA svaret smile

Får väll åka och prova lite på en tävling i Entry när jag är färdig smile Vore roligt att prova smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
ExtraKim Team dBAkuten!
23 maj 2009 · 3 263 Inlägg

twin_cam skrev:

Lonefox skrev:
twin_cam>
MASSOR MED TEXT

Tack för det UTMÄRKTA svaret smile

Får väll åka och prova lite på en tävling i Entry när jag är färdig smile Vore roligt att prova smile

Du är välkommen till Borgholm 26-28 Juni, en av årets bästa tävlingar kommer gå då.
www.motorweekend.se

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
twin_cam Smålänning
23 maj 2009 · 7 877 Inlägg

ExtraKim skrev:

twin_cam skrev:

Lonefox skrev:
twin_cam>
MASSOR MED TEXT

Tack för det UTMÄRKTA svaret smile

Får väll åka och prova lite på en tävling i Entry när jag är färdig smile Vore roligt att prova smile

Du är välkommen till Borgholm 26-28 Juni, en av årets bästa tävlingar kommer gå då.
www.motorweekend.se

Tror tyvärr inte jag hinner få ihop allt smile

Men ska överväga att komma och kolla tror jag smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Lonefox Bad music kills good sound
23 maj 2009 · 7 241 Inlägg

ExtraKim skrev:
Ni fokuserar för mycket på pengarna...

En anläggning som kostar 20 000:- spelar inte automatiskt bättre än en för 10 000:-.

Däremot så kan man väl säga att en anläggning med 1000 timmar nerlagt oftast låter bättre än en med 100 timmar nedlagt..

Sant o visst.....
Problemet är att det flesta folk ser är de dyrare bilarna och avskräcks därigenom.
Det finns stora fördelar med prisbegränsade klasser...men även nackdelar.
Men den stora fördelen jag ser är just att det finns siffror på vad det får kosta och då reagerar folk på ett annat sätt. Mer positivt IMO.... "Oj jag KAN ha råd att tävla ändå"....förstår du MIN synvinkel på det? smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
NismoP11
23 maj 2009 · 205 Inlägg

Kan man om man vill prova på att tävla och bara vara med i en tävling under året? För jag har tyvärr inte tid att springa på alla tävlingar men iom att det skall vara en här nära var jag bor i sommar så tänkte jag om jag skulle fara dit och pröva på entry och se hur det går samt få en del tips och ideér. Går det att göra så eller måste man delta i flera tävlingar än bara en?

Audi A4 (2002)
Lonefox Bad music kills good sound
23 maj 2009 · 7 241 Inlägg

NismoP11 skrev:
Kan man om man vill prova på att tävla och bara vara med i en tävling under året? För jag har tyvärr inte tid att springa på alla tävlingar men iom att det skall vara en här nära var jag bor i sommar så tänkte jag om jag skulle fara dit och pröva på entry och se hur det går samt få en del tips och ideér. Går det att göra så eller måste man delta i flera tävlingar än bara en?

Vad gäller Entry så finns det inga krav.....
Finns inga krav på det oavsett klass förutom kravet på sig själv om man vill till SM-finalen wink

Så jo...att prova en gång för att få en inblick i vad det gäller och att få lite tips som förstagångstävlande går utan problem.
Men det UPPSKATTAS om man återkommer om/när man får mersmak smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
NismoP11
23 maj 2009 · 205 Inlägg

Låter ju bra smile. Nästa år kanske det blir så jag är med på flera men vill bara prova på nu och se hur det är och som du skriver kanske får mersmak av det smile.

Audi A4 (2002)
Lonefox Bad music kills good sound
23 maj 2009 · 7 241 Inlägg

NismoP11 skrev:
Låter ju bra smile. Nästa år kanske det blir så jag är med på flera men vill bara prova på nu och se hur det är och som du skriver kanske får mersmak av det smile.

Det är vad Entry är till för.....
Att man skall få prova på smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
T-RÖD Hifi Freak
23 maj 2009 · 462 Inlägg

Har haft lite funderingar på o börja tävla när mitt ljudbygge är klart. Om det någonsin blir det.. haha..

Skulle då va i välljud i så fall. Men känns som man ändå inte har någon chans. Ska ju va så extrema byggen o grejer. Mitt bygge kommer i första hand vara så att ja sj får det som ja vill ha det. Kommer väll inte va jätte billiga grejer. Men heller inte jätte dyra. Och bygget kommer inte se extremt ut på något sätt.

Ska man komma någon vart. Då ska det väll vara ganska så extremt bygge? Med typ halva bilen full proppad med högtalare o steg. Och sponsrad...

Och så kommer mitt system aldrig se ut. Som sagt långt i från färdig. Men kommer bli 5" i brädan 10" bas fram. Och mer högtalare kommer det inte o bli.

Sen allt ska va överdrivet fastsatt. Dämpa karossen ska man självklart göra. Men dämpa golvet ex viss bara för o få Poeng Så pass mycket har ja hållt på med ljud så det kan inte göra någon skilnad. pga att den tjocka mattan. Så är den redan dämpad. Däremot dämpa dörrar o tak är en viktig bit.

Sen hur högt ja spelar är ja totalt ointresserad av. ljudkvaliten som är viktig. Sen om det spelar 110 eller 150 db spelar ingen roll för mig.

Sen ska man väll kunna visa upp kviton på all grejer?

Sen så ska man ta sig runt halva landet för o tävla. Ja har inte sett några ljudtävlingar i Stockholm på länge..

Men visst. Det vore skit kul o tävla om man hade någon chans..

ExtraKim Team dBAkuten!
23 maj 2009 · 3 263 Inlägg

Nej det behöver inte vara extremt!

Jag skulle nästa klassa din beskrivning av din bil som ett extremt bygge wink Inte alla som trycker in en 10"are fram.

Men din inställning är kanske inte så konstig ändå, problemet är att vi som hållt på ett tag blir blinda för ur tävlingarna och bilarna framstår.  Men sen är det även så att de bilar som är extrema är de som får mest uppmärksamhet utanför "billjudsfolket" vilket lätt gör att man kan uppfatta det som att ALLA bilar är så extrema. Så är det inte.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Lonefox Bad music kills good sound
23 maj 2009 · 7 241 Inlägg

T-RÖD>

Nej det BEHÖVS inga extrema grejer för att komma någonvart.
k1mm0's kompis bevisade detta med sin SAAB där de har grejer för 14K i bilen.
6"-kit i brädan. 10" bas bak och ett fyrkanalssteg.

De klasser du sett mest av är Advanced och uppåt... DÄR är kraven högre ja, men det finne rjag naturligt att kraven ökar när kah kliver upp i klass. Eller hur?

Entry är en absolut enklaste formen EMMA har idag, nästa steg är Experienced. Där får man inte vara sponrad eftersom Entry är en "prova på-klass" för solk som aldrig tävlat. Kan spons påvisas klassas man direkt in i Advanced.
Experienced är nästa steg efter Entry och är för nybörjarna som vill börja tävla seriöst. Där är spons EJ tillåtet.
Din anläggning kan mkt väl hävda sig RIKTIGT bra (potensen finns) i Experienced...kanske tom. Advanced längre fram. Se på SM-mästaren två år i rad i Adv 5-chn. Han har 6"-kit och 10" bas...visst en totalsumma för närmare 150K men han hade lyckats bygga riktigt bra med grejer för 15K med kan jag lova.
JonasH som härjar här körde med 5"-kit i brädan och 10" under handskfacket (som du) och vann två år i rad i Adv 30K light (Advanced ljudbedömning med Experienced installationsbedömning och ett maxtak på 30K för prylarna...detta är den ENDA prisbegränsade klassen i år).

Så du ser......av dessa exempel vill jag bara påskina att det behövs inga direkta värtsingbyggen med högtalare över högt o lågt inom SQ..inte heller ngr ofantliga summor.

Men liktväl stångar jag mig blodig för att få in prisbegränsning i Experienced igen...mkt för att detta avskäcker inte folk på samma sätt med tankar som du visade upp här.
Dina tankar är ett praktexempel på ett stort missförstånd just för att ni sett för många av de RIKTIGT tunga bilarna inom tävlingssvängen (Master-klassen skall vi inte tala om de de installationskraven är absurt höga....men då är finishen på byggena därefter med)

Så ta dig i kragen...bygg färdigt och ta dig till en EMMA-tävling och ställ upp i Entry. Gå runt...snacka med folk. Fråga om de har tid att svara på frågor osv.....och glöm inte....ha roligt. Just SQ är lite långsamt och segt men den sociala biten på tävlingar när man flummar runt bland likasinnande o tjötar o har kul är lite av halva grejen anser jag smile Just den senare biten har jag gjort i MÅNGA år utan att själv tävla...jag har bara snackat med folk, lyssnat på bilar o samlat kunskap och inspiration den vägen smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Lonefox Bad music kills good sound
23 maj 2009 · 7 241 Inlägg

ExtraKim skrev:
Nej det behöver inte vara extremt!

Jag skulle nästa klassa din beskrivning av din bil som ett extremt bygge wink Inte alla som trycker in en 10"are fram.

Men din inställning är kanske inte så konstig ändå, problemet är att vi som hållt på ett tag blir blinda för ur tävlingarna och bilarna framstår.  Men sen är det även så att de bilar som är extrema är de som får mest uppmärksamhet utanför "billjudsfolket" vilket lätt gör att man kan uppfatta det som att ALLA bilar är så extrema. Så är det inte.

Förstår du nu vad jag menar med den psykologiska aspekten med prisbegränsat? roll
(JA jag bankar min skalle blodig big_smile )

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Jesprut Arbetslös CNC-Operatör
23 maj 2009 · 218 Inlägg

Kan ju säga vad jag tycker. Jag var precis som de flesta att man trodde att alla skulle se ner på en och kanske t.o.m. skratta åt en.

Men efter ett tag bestämde jag mig för att prova på, och det blev på Elmia i år.

Hade ingen aning om hur något gick till väga eller något. Men som så många i tråden säger, folket som håller på med detta är jävlig trevliga! och hjälpte mig till rätta.

Och egentligen så hade jag ingen aning om hur de bedömer ljudet vad dom lyssnar efter o.s.v Även fast jag läst igenom regelboken lite. Men när väl ljudbedömningen kom så tog sig domaren extra mycket tid till att förklara allt för mig (och alla andra nya) och detta hjälpte mycket smile

Allt detta gav väldigt mycket mer smak och jag hoppas jag kommer ut mer på banan både i år och flera år framöver smile

Enda nackdelen jag kan komma på nu är att det kan bli ganska långdraget speciellt när man är ny och inte vet hur det hela kommer gå till o.s.v. (Vet att detta har varit uppe lite en sväng på ett annat forum)

Så till alla er som vill prova. Sätt er i bilen en tidig morgon och åk till en tävling, ni kommer ja skit roligt! smile

kolla gärna in min Projekttråd
T-RÖD Hifi Freak
23 maj 2009 · 462 Inlägg

Jo ja håller nog med dig där ang priset. Sj anser ja att du kan få ett grymt bra ljud. Om man planerar sitt bygge väl. Både vad gäller produkter och instalation innan man börjar. Och planerar du det väl. Då kan man få det o bli väldigt bra. Det är väll också lite av tanken med mitt bygge. Men samtidigt inte vara dumsnål. En del verkar ju tro att bara man har dyra grejer så kommer det låta skit bra. sj anser ja att instalationen är mycket viktigare och att man kan få kanon ljud med biliga medel. Och ex olika högtalare lämpar sig i olika miljöer. tex en bas som låter skit bra i min bil med min instalation kanske inte alls låter bra i din bil. Med andra förhållanden och tvärtom.

Kan ju passa på o fråga då. När man tävlar måste hela konen synas på högtalarna? Har byggt 2 brädor 1 med org stuk där inte hela konen syns. Och en som är kraftigt ombyggd med ingjutna mdf ringar. Vore kul o ha lite org stuk på det. då skulle första brädan passa bäst. Men har en känsla av att domarna kommer slå ner på det. Att inte hela konen syns? Har grymt svårt o tro att det skulle göra någon skilnad på ljudet.

Och måste kvitton uppvisas på alla produkter? Tänker mest på om man skulle hitta något steg eller liknande begagnat?

bilder på bygget o instalation kabeldragningar m.m?

Och får man bara använda bilstereo grejer av känt märke? Finns ju ex hem hifi högtalare för ca 500kr som spelar i från bilstereo högtalare för 4-5000kr Men antar att det inte är godkänt o köra med såna?

Hur bedömer dom i nybörjar klasserna? ljudet? eller ljudet + instalationen  eller mest instalationen?

Bara o åka till en ljudtävling o anmäla sig på platts eller måste det anmälas i förväg?

Någon som vet om det kommer vara några ljudtävlingar i närrheten av Stockholm i år?

Lonefox skrev:
T-RÖD>

Nej det BEHÖVS inga extrema grejer för att komma någonvart.
k1mm0's kompis bevisade detta med sin SAAB där de har grejer för 14K i bilen.
6"-kit i brädan. 10" bas bak och ett fyrkanalssteg.

De klasser du sett mest av är Advanced och uppåt... DÄR är kraven högre ja, men det finne rjag naturligt att kraven ökar när kah kliver upp i klass. Eller hur?

Entry är en absolut enklaste formen EMMA har idag, nästa steg är Experienced. Där får man inte vara sponrad eftersom Entry är en "prova på-klass" för solk som aldrig tävlat. Kan spons påvisas klassas man direkt in i Advanced.
Experienced är nästa steg efter Entry och är för nybörjarna som vill börja tävla seriöst. Där är spons EJ tillåtet.
Din anläggning kan mkt väl hävda sig RIKTIGT bra (potensen finns) i Experienced...kanske tom. Advanced längre fram. Se på SM-mästaren två år i rad i Adv 5-chn. Han har 6"-kit och 10" bas...visst en totalsumma för närmare 150K men han hade lyckats bygga riktigt bra med grejer för 15K med kan jag lova.
JonasH som härjar här körde med 5"-kit i brädan och 10" under handskfacket (som du) och vann två år i rad i Adv 30K light (Advanced ljudbedömning med Experienced installationsbedömning och ett maxtak på 30K för prylarna...detta är den ENDA prisbegränsade klassen i år).

Så du ser......av dessa exempel vill jag bara påskina att det behövs inga direkta värtsingbyggen med högtalare över högt o lågt inom SQ..inte heller ngr ofantliga summor.

Men liktväl stångar jag mig blodig för att få in prisbegränsning i Experienced igen...mkt för att detta avskäcker inte folk på samma sätt med tankar som du visade upp här.
Dina tankar är ett praktexempel på ett stort missförstånd just för att ni sett för många av de RIKTIGT tunga bilarna inom tävlingssvängen (Master-klassen skall vi inte tala om de de installationskraven är absurt höga....men då är finishen på byggena därefter med)

Så ta dig i kragen...bygg färdigt och ta dig till en EMMA-tävling och ställ upp i Entry. Gå runt...snacka med folk. Fråga om de har tid att svara på frågor osv.....och glöm inte....ha roligt. Just SQ är lite långsamt och segt men den sociala biten på tävlingar när man flummar runt bland likasinnande o tjötar o har kul är lite av halva grejen anser jag smile Just den senare biten har jag gjort i MÅNGA år utan att själv tävla...jag har bara snackat med folk, lyssnat på bilar o samlat kunskap och inspiration den vägen smile

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
23 maj 2009 · 2 853 Inlägg

ExtraKim skrev:
Ni fokuserar för mycket på pengarna...

En anläggning som kostar 20 000:- spelar inte automatiskt bättre än en för 10 000:-.

Däremot så kan man väl säga att en anläggning med 1000 timmar nerlagt oftast låter bättre än en med 100 timmar nedlagt..

en anläggning som kostar 20.000 med 1000 timmar nedlagt låter nog bättre än en som kostar 10.000 med 1000timmar nedlagt tongue

Senast redigerat av pattilatti2 (23 maj 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang