Allmänt om volvo bakaxlar

Pedaal
23 maj 2009 · 601 Inlägg

Tänkte att vi kan göra ihop en lista om vilka bakaxlar som finns och vad som gäller för just den. Alltså volvos bakaxlar, t.ex 1031 är lamelldiff osv osv
La mig under min bil idag och skrapade bort underredesmassan. 1023 heter min bakaxel. Någon som vet om det är något speciellt med den?

Senast redigerat av Pedaal (23 maj 2009)

VOLVO142TIC
23 maj 2009 · 240 Inlägg

1031 behöver inte vara lamell diffad. Den har dock grövre kronhjul och pinjongdrev än 1030.

Jockefors
23 maj 2009 · 961 Inlägg

har en 1031 med 4.10 i utväxling och den är inte diffad ..

Pure DieselPower
Pedaal
23 maj 2009 · 601 Inlägg

VOLVO142TIC skrev:
1031 behöver inte vara lamell diffad. Den har dock grövre kronhjul och pinjongdrev än 1030.

Där ser man tongue Inte ens det höll man koll på roll

H3dlund Med lem
23 maj 2009 · 1 127 Inlägg

Axel  :  Utväxling

1030  :  3,54 3,73 3,91 4,10 4,30 Klenare axel Äldre 240,740
1031  :  3,15 3,31 3,54 3,73 3,91 Starkare axel 240, 260, 740, 760, 940

240boy
23 maj 2009 · 471 Inlägg

vad tror ni de sitter i för bakaxel på min 244 ? smile

Skiiit du nedde ! ;)
Pedaal
23 maj 2009 · 601 Inlägg

H3dlund skrev:
Axel  :  Utväxling

1030  :  3,54 3,73 3,91 4,10 4,30 Klenare axel Äldre 240,740
1031  :  3,15 3,31 3,54 3,73 3,91 Starkare axel 240, 260, 740, 760, 940

Precis sån här fakta jag var ute efter! smile

Pedaal
23 maj 2009 · 601 Inlägg

240boy skrev:
vad tror ni de sitter i för bakaxel på min 244 ? smile

Lägg dig och skrapa med en mejsel eller stålborste wink

240boy
23 maj 2009 · 471 Inlägg

Pedaal skrev:

240boy skrev:
vad tror ni de sitter i för bakaxel på min 244 ? smile

Lägg dig och skrapa med en mejsel eller stålborste wink

ungefär vart sitter numret ? smile

Skiiit du nedde ! ;)
Jockefors
23 maj 2009 · 961 Inlägg

H3dlund skrev:
Axel  :  Utväxling

1030  :  3,54 3,73 3,91 4,10 4,30 Klenare axel Äldre 240,740
1031  :  3,15 3,31 3,54 3,73 3,91 Starkare axel 240, 260, 740, 760, 940

glömde du inte 1031an med 4.10 i utväxling ??

Pure DieselPower
H3dlund Med lem
23 maj 2009 · 1 127 Inlägg

talibangran skrev:

H3dlund skrev:
Axel  :  Utväxling

1030  :  3,54 3,73 3,91 4,10 4,30 Klenare axel Äldre 240,740
1031  :  3,15 3,31 3,54 3,73 3,91 Starkare axel 240, 260, 740, 760, 940

glömde du inte 1031an med 4.10 i utväxling ??

Ingen aning, jag hittade det på en FAQ i ett forum, så det stämmer inte eller?

Jockefors
23 maj 2009 · 961 Inlägg

H3dlund skrev:

talibangran skrev:

H3dlund skrev:
Axel  :  Utväxling

1030  :  3,54 3,73 3,91 4,10 4,30 Klenare axel Äldre 240,740
1031  :  3,15 3,31 3,54 3,73 3,91 Starkare axel 240, 260, 740, 760, 940

glömde du inte 1031an med 4.10 i utväxling ??

Ingen aning, jag hittade det på en FAQ i ett forum, så det stämmer inte eller?

kan vara att någon glömt skriva ut de bara isåfall men på min axel finns de en liten lapp iaf som visar att de är en 1031 med 4.10 utväxling .. även kontrollerat att de stämmer smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/74949/647773_3v4crn.jpg

Pure DieselPower
Pedaal
23 maj 2009 · 601 Inlägg

240boy skrev:

Pedaal skrev:

240boy skrev:
vad tror ni de sitter i för bakaxel på min 244 ? smile

Lägg dig och skrapa med en mejsel eller stålborste wink

ungefär vart sitter numret ? smile

Bak vid kåpan på bakaxeln smile

AndreasPlars
24 maj 2009 · 1 062 Inlägg

Har alla 940 1031 axeln?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Andreas 940 -utan 940
24 maj 2009 · 1 728 Inlägg

Var det Dana som tillverkade bakaxlarna eller är de kopior?

H3dlund Med lem
24 maj 2009 · 1 127 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Var det Dana som tillverkade bakaxlarna eller är de kopior?

50/50

Dana klump, men egna "axlar" vad jag förstått. Klumpen är ju en Dana 30.

VOLVO142TIC
24 maj 2009 · 240 Inlägg

Pedaal skrev:

240boy skrev:
vad tror ni de sitter i för bakaxel på min 244 ? smile

Lägg dig och skrapa med en mejsel eller stålborste wink

Å hittar du ingen märkning så är det en förhöjning uppe på klumpen för kronhjulet på 1031 å den förhöjningen finns inte på 1030.

Andreas 940 -utan 940
27 maj 2009 · 1 728 Inlägg

H3dlund skrev:
50/50

Dana klump, men egna "axlar" vad jag förstått. Klumpen är ju en Dana 30.

Aha ok, då vet jag. smile

Nisse_Hult
23 juni 2009 · 19 Inlägg

Här är en textfil som jag har samlat och fyllt på material i ämnet lite vartefter.
Lite lång kanske, men jag hittade bara "skicka-upp-bild"-knapp.
------------------------------------------------------------
Lite info om Volvo Bakaxlar.
Hissa upp baken på bilen och snurra på ett hjul,
om det andra hjulet snurrar med åt samma håll så har du en diffbromsad axel.
Snurra då hjulet 10 varv och räkna antalet varv som kardanaxeln snurrar,
dividera dessa varv med 10 så får du utväxlingen given.

Om det andra hjulet inte snurrar med eller åt andra hållet
så har din axel en öppen differential.
Gör på samma sätt som innan men dividera kardanvarven med 5 i stället.
------------------------------------------------------------
The biggest problem I found was the diff ratio.
This car started life as a V6, and had a 3.54 diff ratio.
I drove it with this ratio and found that top gear felt like 2nd gear.
The Volvo diff is a Dana 30 so the cheapest option for improving the ratio
is to use the crown wheel and pinion from a Dana 30,
which is found in ratios as tall as 2.73 in some Jeeps
just make sure that it isn't the reverse-rotation version
(the pinion should be below the centre of the axles, not above).
I tried to source 2.73 locally (Newcastle, Australia) but couldn't get taller than 3.07.
The hemispheres on Dana 30 come in 3.54-up and 3.73-down,
so if you have lower gears, you'll need to change the hemisphere too.
Detroit lockers, LSDs, etc. are available for the Dana 30.
Volvo racers swear by the Dana 30, but Jeep people swear AT them,
so I'm not sure just how reliable they are...
------------------------------------------------------------
Volvo 1030 + 1031

Dessa ska vara 1031
Kod:

1216097 (3,73:1), 1216098 (3,54:1), 1216111, 1216123, 1216129,
1216138, 1216151, 1216155, 1216159, 1216160, 1216162

Dessa siffror är taget ut nån verkstadshandbok, minns inte vem jag fick det av,
var en inscannad sida ur denna bok, ett S före serienumret anger "Compression Sleeve" enligt den.

Kod:

1030 3,91:1
1216094
1216104

1031 3,91:1
1216162

1030 3,73:1
1216096

1031 3,54:1
1216151

1030 3,54:1
1216119
1216127
1216128
1216136

1031 3,15:1
1216159
1216166

**********

Lägger till en post med okända också.

3,54:1
1216188
FABR.NR 109009

3,31:1
1216190
FABR.NR. S/ 130684
(mest troligt 1031)

**********

Här kommer en lista med bakaxlar igen, tack till 245gl92 för denna information.

3.31
1216190, 332, 397 1031
1216210 1031
1216336 1031
1216398 1031
1216395 1031 abs+diff
1216391 1031 abs

3.54
1216119, 136 1030
1216127 1030
1216135 1030
1216138, 111 1031
1216151 1031
1216155, 098 1031
1216098 1031
1216341 1031
1216172 1030
1216206 1030
1216213 1031
1216161 1031
1216213, 341 1031
1216161 1031
1216209 1031
1216211 1031
1216337 1031
1216342 1031
1216394 1031 abs+diff
1216390 1031 abs

3.73
1216096, 118 1030
1216106, 105 1030
1216108 1030
1216097, 123 1031
1216214 1031
1216343 1031
1216205, 173 1030
1216163 1031
1216343 1031
1216334 1031
1216344 1031
1216338 1031
1216393 1031 abs+diff
1216389 1031 abs

3.91
1216131, 104 1030
1216094, 095 1030
1216104 1030
1216162, 186 1031
1216345 1031
1216174 1030
1216204 1030
1216335 1031
1216339 1031
1216346 1031
1216392 1031 abs+diff
1216388 1031 abs

4.56
1216103, 1216104 1030

Men det är inte helt att lita på.......
En axel som i textbeskrivningen kallas förstärkt kan enl listan vara en 1030....
Och en axel som är 1030 kan som reservdel ersättas med en som visar sig vara 1031.
Ingen direkt ordning!
det går inte ens att lita på reservdelskatalogerna!!!!

1216094 heter 1216099 med diff
1216096 - 1216100
1216097 - 1216101
1216098 - 1216102
1216111 - 1216112
1216095 - 1216117
1216123 - 1216120
1216127 - 1216128
1216129 - 1216130
1216136 - 1216137
------------------------------------------------------------
260 manuell hade 3,73:1 oavsett årsmodell, utom de fåtal 75:or som utrustades med M51 lådan, dom hade 3,54:1.
260 automat hade alltid 3,54:1.
4,10:1 finns på 75:orna och på 76:or med B20.
4,10:1 finns på 242 GT -79.
3,91:1 finns på 76:or och 77-78:or med B19, samt vissa upp till 80? med M46 (min GL -80 med M46 hade 3,91:1). även bilar med B21E och automat.
3,73:1 är vanlig, finns på många modeller from 77, bl.a alla Turbo, GLT manuell, AW71 automat, vissa GL med M46, DL 77-83?, 260 mfl.
3,54:1 är också vanlig, sitter på 80-talare med BW55 automat, alla? med M47, 260, vissa GL med M46 mfl.
3,31:1 finns på DL med M45 fr.o.m. årsmodell 86.
------------------------------------------------------------
Vad jag vet så är den endast 244DL -84 med B21A & M45 låda som har 3,15:1
------------------------------------------------------------
3,15:1 fanns endast på DL 1984 med M45, samt enligt obekräftade uppgifter även på 244DL -85 med M45.
------------------------------------------------------------
Ang 3,15:1 bakaxeln så ska den finnas, förutom på 244DL -84 med B21A och M45,
även på 245DL -84 med B21A och M45 och på 244DL -85 med B200K och M45.
------------------------------------------------------------
1985 års försäljningsbroschyr. Har dock inte haft tillfälle att kolla det i praktiken.
Och det skall endast gälla 244DL med M45, 245 DL skall ha 3,31:1.
------------------------------------------------------------
1041 =1031 med slungdiff... d v s 740 tic -90 samt 940 turbo
------------------------------------------------------------
Det lättaste du kan göra för att kontrollera om det är en 1031
är att mäta diametern på kronhjulet.
1030 har 7" medans 1031 har 7,75".

Som ytterligare särskillnad så...
1030 rymmer 1,3 liter
1031 rymmer 1,6 liter
------------------------------------------------------------
vissa GL kan ha 1031.
L, DL och de flesta GL har vanlig 1030.
enklaste metoden är att kolla oljemängden, 1031 har 1,3 liter och 1031 1,6.
drivaxlar och allt i övrigt ärsamma mellan axlarna, är bara självdiffhuset som skiljer.
Sen heter inte axlarna 1030/1031 på 140/160 utan m30/m31, men är juh ungefär samma sak, 140 axeln är bara bredare så drivaxlar osv stämmer inte överens mellan dessa.
------------------------------------------------------------

Senast redigerat av Nisse_Hult (23 juni 2009)

http://www.v8volvo.se/
Ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
Tonycrona
1 december 2010 · 400 Inlägg

"1041 =1031 med slungdiff... d v s 740 tic -90 samt 940 turbo"
Denna info är felaktiv, 740 tic -90 har inte slungdiff, och inte alla 940 turbo häller.

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang