Overdriven går ej att lägga i ibland M47

Jimpiz
26 maj 2009 · 845 Inlägg

Kör jag med 5an i och sen lägger ur den å sen vill lägga i den igen så går det inte. Inget händer, även fast jag trycker på knappen, Sen efter kanske 20 sek så kan 5an bara så där hoppa in, utan att jag trycker på knappen vid just det tillfället.

Kan det vara så att reläet är slitet så den fastnar i ett läge, sen efter ett tag så släpper den å 5an hoppar i?

Samma sak ungefär med glödtrådsvakten, den lyser när jag bromsar, sen när jag släpper bromsen så lyser den fortfarade, tills jag ger en snabb vä. blink, så slocknar den tills jag bromsar igen. detta händer också bara ibland, men nu mer ofta än sällan.

Vad kan detta bero på?

Saab 9-3SS (2008)
turboforssen Telge Drifting Team
26 maj 2009 · 5 398 Inlägg

du har säkert dåligt med olja i lådan

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Nuffe-X7
26 maj 2009 · 34 Inlägg

Prova med att byta relä till overdriven det är ett gult relä som det står hella på

Volvo 744 "Nuffe" (1990)
Jimpiz
26 maj 2009 · 845 Inlägg

turboforssen skrev:
du har säkert dåligt med olja i lådan

Nä, det är fullt. big_smile

Saab 9-3SS (2008)
Jimpiz
26 maj 2009 · 845 Inlägg

Nuffe-X7 skrev:
Prova med att byta relä till overdriven det är ett gult relä som det står hella på

Okej, Ska leta fram det då tongue

Saab 9-3SS (2008)
schnauz
27 maj 2009 · 1 758 Inlägg

Inget svar på din fråga, men M47 har inte overdrive. M46 heter OD-lådan.

Soderqvist
27 maj 2009 · 660 Inlägg

Riv bort askkoppen och skruva bort ciggtändaren och det facket så ser du alla reläer sen, det är den stora gula som det står hella på som du ska prova att byta...

Kan dock också vara kabelfel på en så pass gammal bil

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Rensvinf
27 maj 2009 · 528 Inlägg

Lyft damasken (har jag för mig) och kolla så att kabeln inte glappar.  Jag fick problem med att lägga i OD på min 940 och det visade sig vara glapp.  Den var lagad med kabelsko  (om jag minns rätt) och den hade släppt.

vofloo
27 maj 2009 · 739 Inlägg

m47 har inte overdrive smile men kolla oljan i din m46

mvh

pimpad740
27 maj 2009 · 812 Inlägg

ryck bort knoppen och byt ut kabelskorna till knappen..  styvfars 745a va likadan som du beskriver de så ja bytte kabelskor så va problemet löst. brukar vara ärrg på dom så byt ut de å andra frågan svarar jag bara kolla alla jord punkter å vicka på kabelskorna å spruta på 5-56..

lycka till

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
Jimpiz
27 maj 2009 · 845 Inlägg

Det är fortfarande inte för lite med olja. Hade fullt igår så har säkert fullt idag med roll

overdriven läggs ju i varje gång, men ibland kan det ta 15-20 sek innan den hoppar i efter jag tryckt på knappen.

ANG M47 var det bara ren chansning. Jag trodde iallfall att ni skulle förstå vad jag menade för låda eftersom jag skrev overdrive big_smilewink

Saab 9-3SS (2008)
bjornt herr
30 maj 2009 · 321 Inlägg

inträffar problemet oftare när bilen är varm?
kan isf vara oljan som är gammal eller lådan som är sliten, då det tar längre tid för lådan att jobba upp tryck med en tunn lättflytande olja,
som nämnts tidigare kan ett oljebyte vara en billig lösning

Jimpiz
30 maj 2009 · 845 Inlägg

Det vet jag inte. Overdriven används ju inte på 30 vägar, så motorn hinner ju bli varm innan man är ute på motorväg och den används. Om man nu inte bor på motorvägen. tongue

Oljan är bytt för inte så länge sen.

Skulle en motorolja vara en tjockare olja. Blir inte lådan trögväxlad med en tjockare?

Saab 9-3SS (2008)
jaffaliam
31 maj 2009 · 84 Inlägg

ja har precis haft samma problem som dej killen de e bara byta relä dom kan va ganska svåra få tag på om man inte vill betala 402 kr på volvo för de annars bara leta ja har ett över om du vill

bjornt herr
31 maj 2009 · 321 Inlägg

Jimpiz skrev:
Det vet jag inte. Overdriven används ju inte på 30 vägar, så motorn hinner ju bli varm innan man är ute på motorväg och den används. Om man nu inte bor på motorvägen. tongue

Oljan är bytt för inte så länge sen.

Skulle en motorolja vara en tjockare olja. Blir inte lådan trögväxlad med en tjockare?

den blir kanske att lägga i växlarna lite mindre försiktigt, har själv ej provat själv men känner en som gjort det, hans bil går iaf normalt

om du står med nyckeln vriden till tändningen och trycker på OD knappen så kan man höra att det klickar i relät, prova å lyssna om klicket är försenat eller låter konstigt, ev, byt relät. gå in på skroten och plocka ett om du har nära till en bilskrot, kostar bara en tia

Senast redigerat av bjornt (31 maj 2009)

Jimpiz
31 maj 2009 · 845 Inlägg

jaffaliam skrev:
ja har precis haft samma problem som dej killen de e bara byta relä dom kan va ganska svåra få tag på om man inte vill betala 402 kr på volvo för de annars bara leta ja har ett över om du vill

Jo, jag är också säker på att det ä'r reläet, men pallar inte betala 400 kr för det wink, så får leta om nån säljer det billigare big_smile

Saab 9-3SS (2008)
Jimpiz
31 maj 2009 · 845 Inlägg

bjornt skrev:

Jimpiz skrev:
Det vet jag inte. Overdriven används ju inte på 30 vägar, så motorn hinner ju bli varm innan man är ute på motorväg och den används. Om man nu inte bor på motorvägen. tongue

Oljan är bytt för inte så länge sen.

Skulle en motorolja vara en tjockare olja. Blir inte lådan trögväxlad med en tjockare?

den blir kanske att lägga i växlarna lite mindre försiktigt, har själv ej provat själv men känner en som gjort det, hans bil går iaf normalt

om du står med nyckeln vriden till tändningen och trycker på OD knappen så kan man höra att det klickar i relät, prova å lyssna om klicket är försenat eller låter konstigt, ev, byt relät. gå in på skroten och plocka ett om du har nära till en bilskrot, kostar bara en tia

Overdriven går inte att lägga i mindre försiktigt. wink, jag har aldrig hört något klickande iallfall. så det är nog ett ljudlöst relä

Saab 9-3SS (2008)
volvo740glt16v
21 september 2009 · 151 Inlägg

Tja. har och har haft samma fel som du! ibland kan man slå till lite med näven på höger sida vid knäet så kan den hoppa i. Men är kabel glapp någon stans antagligen. Men ha bilen avstängd och tändningen på och ha 4ans vexl i och tryck på knappen så ska den gå i och gör den inte det så ruska lite på kablarna och reläet och se om den hoppar i. Ja har inte varit men om att reltä varit trasikt någon gång. bara pröva om du har någon vän som också har en m46 och låna hans relä och kolla smile Men viktigt att det inte är för mkt olja i lådan och att jord kabeln vid solonoiden är frisk så är den biten en bra början på ditt sökande smile kan va att din låda börjar bli dålig . 5 går då i bra när den är kall lättare. Men går den i när motorn är varm utan att du kopplar ur så ska den hugga i då är lådan frisk smile

Volvo 740 16v Turbo "601hk-760nm" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 september 2009 · 13 775 Inlägg

du får göra som jag gjorde med min 245:a när od började strula drog man upp den till runt 6.300rpm på 4:An så hoppade alltid 5:an i smile


felet är några oringar i lådan som är slitna borde finnas rätt mycket guider hur man går tillväga

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Naddut
23 september 2009 · 127 Inlägg

Min var lika dan på min 740 turbo, m46 låda.. Fast då var det kablarna nere vid solinojden som var kassa... smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang