Saab 9-3 aero skrapande ljud i framvagnen?

_blitz_
26 maj 2009 · 303 Inlägg

• Bilmodell
saab 9-3 aero coupé
trionic7

• Årsmodell
2002

• Miltal
16000

när man svänger typ i rondell eller skarpare typ av kurva kommer det ett skrapande ljud (tror det är från vänster fram nånstans runt hjulet) från framvagnen, även ibland vid kraftigt gaspådrag.
det skrapande ljudet låter ungefär som när man bromsar med ett bromsbelägg som är nere på metallen, och nej det är inte att beläggen är slut för dessa är bytta för cirka 1 månad sedan.
har snackat med polare osv och dom funderingar som jag fått är att de kan vara hjullager eller drivknut.
någon som upplevt detta på sin saab eller annan bil som vet vad det kan vara?
detta var inte så farligt för cirka ett halvår sedan utan det har kommit smygande, och nu klarar ja inte av att höra detta mer!!det gör ju ont i själen när man hör dessa missljud från bilen:(

tacksam för svar MVH//Johan

Senast redigerat av _blitz_ (27 maj 2009)

Nissan 200sx s13 "Dirtbag" (1992)
_blitz_
27 maj 2009 · 303 Inlägg

ingen som har nån ide att dela med sig? sad

Nissan 200sx s13 "Dirtbag" (1992)
740addon
27 maj 2009 · 336 Inlägg

jag skulle gissa på en drivknut!

volvo 740:)
NioTre
27 maj 2009 · 95 Inlägg

Låter som en drivknut har gett upp!

_blitz_
27 maj 2009 · 303 Inlägg

ok som den amatörmeckaren man e(men inte helt bakom flötet)kan jag byta själv eller är det verkstad som gäller?

Nissan 200sx s13 "Dirtbag" (1992)
740addon
27 maj 2009 · 336 Inlägg

Det är inte så jätte avancerat! det får du bedömma själv, ta bort däck och grejjor och kolla hur allt sitter så får du väll försöka! annars är det väll verkstad som gäller!

volvo 740:)
Rallyhalle
27 maj 2009 · 4 299 Inlägg

De jag fått lära mig e att drivknutar knackar när dom blir kassa. Så min gissning är hjullagrena som sjunger på sista versen.

Vet dock inte hur lätt de e o byta då jag aldrig mecka me 9-3. Men är det som på 9000 o 9-5 är det ganksa enkelt då det är en hel "disk" som byts ut så du slipper använda press smile bara o skruva bort o sen skruva tillbaka.

740addon
27 maj 2009 · 336 Inlägg

kommer också ihåg nu att vi hade skrapande ljud på våran merca så var det en spindelled:p

volvo 740:)
keffy89 Saab
27 maj 2009 · 344 Inlägg

ja precis,knackar det när du svänger? stäng av fläkt och musik, veva ner rutorna, och testa svänga lungt och kraftigt, knackar det då så är det nog en drivknut, annars kan det vara som Rallyhalle säger; Hjullagrena !

_blitz_
27 maj 2009 · 303 Inlägg

nja de knackar inte bara skrap... kan knacka lite gran när man åker rakt fram i 50 typ men vet inte om de hör ihop..
måste de knacka eller KAN de göra de?
tack för att ni hjälper till:)

mvh

Nissan 200sx s13 "Dirtbag" (1992)
_Da_Man_
27 maj 2009 · 175 Inlägg

Håller me va andra sagt, skrapar de så e de hjullagret hackar de så e de troligtvis yttre drivknuten. Kolla även ifall du har fett på insidan av fälgen, har du det så är det damasken som har pajjat o då bör de va drivknuten som tackar för sig först.

Om det är svårt att göra.... Beror helt på hur mycket vana man har med att skruva med bilar, de e inte speciellt svårt eller avancerat utan mest kladdigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang