Spikande Mitsubishi Eclipse GS -92

predator920
28 maj 2009 · 32 Inlägg

Hej!

Jag var ute och körde för ett par dagar sen då jag upptäckte att bilen spikade sad Jag körde hem för att kunna ta reda på vad felet var. Jag lät bilen stå i ungefär 30-40 minuter medan jag fixade ett par saker och sen så gick jag ut och testade igen för att höra vad det var för ljud.
Bilen hade kallnat lite under den tiden och ljudet var då helt försvunnet. Men efter att bilen hade blivit ordentligt varm igen så kom ljudet tillbaka hmm Ljudet kommer framförallt vid varv mellan 1500-2000rpm och låter mer när man belastar motorn.
Eftersom ECU-enheten styr både bränsleinsprutningen och tändningen så kan jag ju inte ställa in något utav dessa som man kan på äldre bilar. Vad kan felet vara egentligen??yikes

Det som jag har testat är:
* Byta tändstift = Ingen skillnad
* Läsa av felkoder = Inga felkoder
* Nollställa ECU-enheten = Ingen skillnad

Hoppas verkligen att det finns någon som kan hjälpa mig, då jag inte har råd att lämna in den på verkstad eftersom man är student:(
Väldigt tacksam för alla förslag!!smile

Senast redigerat av predator920 (28 maj 2009)

"Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan"
Boostrider Försöker iaf
28 maj 2009 · 1 998 Inlägg

De är inte lyftarna som börjar låta? Kanske lite eller dålig olja?

Annars vet ja inte va de kan va. Möjligtvis tjuvluft. Testa å spraya med startgas vid insug å slanga osv

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
predator920
28 maj 2009 · 32 Inlägg

Glömde skriva att det inte är lyftarna. Vet att det är ett vanligt problem på just dessa motorer, men jag vet hur det låter och det här är inte det smile Jag har dessutom ganska nyligen bytt till fin Castrol Magnatec 5-40W olja, och har endast haft problem med lyftarna när det har varit extremt kallt ute tongue
Får testa det där med tjuvluft. Just nu är jag villig att testa allt för att få det att bli bra hmm

Tack för tipset iaf!! big_smile

"Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan"
Boostrider Försöker iaf
28 maj 2009 · 1 998 Inlägg

Jo tjuvluft kan göra mycke de

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang