Saab Turbo X VS 740 Tic = Vinst för 740in ?

frightnight
28 maj 2009 · 321 Inlägg

Hallå, jag var ute och åkte så fick jag syn på en snabel wink som var på väg ut på motorvägen (i hög fart)..så åkte jag ikapp han för ett litet mini race, jag hade så klart förväntat mig att jag skulle få smisk smile..iaf så var jag bakom han på infarten till motorvägen, och sen när han kom ut på motorvägen så blinkade han ut och drog på fullt (?) och jag med, han körde i omkörningsfilen fast det inte var några bilar att köra om, för han försökte köra ifrån mig..men han var som en bromskloss, vid 200 km/h (ja iaf som min mätare visade) så blinkade han in och jag körde sakta förbi han, vet ej hastigheten då..men fort gick det..jag drog alltså en saab turbox på 280 hk..är det möjligt ?...sen svängde jag av motorvgen och han körde förbi och flinade smile
Och jag är ingen 740raggare som tror att ja kan dra en lamborghini osv...men vart ganska förvånad.. vad gör en saab turbox 0 - 200 km/h ? (min gör mätaren ut och lite till tongue)

trocade
28 maj 2009 · 194 Inlägg

Han körde alltså troligen upp till 200, blinkade till sidan och släppte av och då körde du om honom? känns inte precis som du drog honom då ..

bollen1986
28 maj 2009 · 3 714 Inlägg

Enligt Saab själva så gör den 0-100 på 6.2 s iaf

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 maj 2009 · 10 427 Inlägg

Tveksam till att Volvon skulle kunna köra ifrån Saaben 'på riktigt'
Men en liten walk-over seger utan speciell ära kan du ju ha fått wink


Saab Turbo X SC

0-100km/h 6,6s
0-160km/h 17,2s
0-200km/h 31,4s

Toppfart 250km/h


http://www.teknikensvarld.se/files/0813 … urbo_x.pdf

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
_DamnIt R1 driver!
28 maj 2009 · 5 128 Inlägg

En turbo x lär göra lite mer än 200, då min gamla, slitna 900 gör 230.. Och tror han "gav upp", och helt enkelt bara släppte på gasen och gick in bakom. För v6 med dubbelturbo (inte fel informerad va?) är nog lite piggare än en gammal 740 wink

agnusm
28 maj 2009 · 26 Inlägg

bara för man kör om någon betyder kanske inte de att bilen går bättre eller??

Saab 900 Ng "Snurrbo" (1996)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
28 maj 2009 · 2 853 Inlägg

han kanske hade i högsta växeln o pressa:P därav slöheten tongue

frightnight
28 maj 2009 · 321 Inlägg

6.2 sekunder ? då med 4hjulsdrift...

trocade: Jaså så på avfarten intill motorvägen låg vi i 200 km/h ? vi låg väl runt 90 - 100...jag var som en igel i rumpan på han när han körde ut från avfarten...varför låg han i omkörningsfilen hela tiden för, fast det inte var några bilar för ? han försökte ju köra ifrån mig...sen när han märkte att det inte gick så blinkade han in...men iaf efter det racet så åkte jag hem å kollade upp turboX så fick ja se att dom låg på 280 hk...vart lite förvånad då bara smile

FireTraXX DFFL
28 maj 2009 · 9 020 Inlägg

lol
Och sen drog du kudden ur näsan?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 maj 2009 · 10 427 Inlägg

_DamnIt skrev:
En turbo x lär göra lite mer än 200, då min gamla, slitna 900 gör 230.. Och tror han "gav upp", och helt enkelt bara släppte på gasen och gick in bakom. För v6 med dubbelturbo (inte fel informerad va?) är nog lite piggare än en gammal 740 wink

267hk på nästan 1900kg och med fyrhjulsdrift kontra 200+hk på 1400kg och bakhjulsdrift.
Mindre vikt/hästkraft på Volvon räknat med 200hk. Så inte omöjligt.

frightnight
28 maj 2009 · 321 Inlägg

För er som inte förstod så gör min mätaren ut och lite till...240 på mätaren... smile men runt 200 körde jag om han..sen efter det vet jag inte hur fort det gick..frånåkt vart han iaf big_smile

frightnight
28 maj 2009 · 321 Inlägg

steifan skrev:

_DamnIt skrev:
En turbo x lär göra lite mer än 200, då min gamla, slitna 900 gör 230.. Och tror han "gav upp", och helt enkelt bara släppte på gasen och gick in bakom. För v6 med dubbelturbo (inte fel informerad va?) är nog lite piggare än en gammal 740 wink

267hk på nästan 1900kg och med fyrhjulsdrift kontra 200+hk på 1400kg och bakhjulsdrift.
Mindre vikt/hästkraft på Volvon räknat med 200hk. Så inte omöjligt.

Jaså 31 sekunder 0-200, ska ut och prova sedan smile...snabeln fick smisk iaf..2 unga killar satt där i med, och sen deras flin dom gav mig..jo dom fiskörde nog inte smile och inte i sådana hastiheter...

azid Det som inte dödar gör ont
28 maj 2009 · 2 668 Inlägg

haha

2slow
FireTraXX DFFL
28 maj 2009 · 9 020 Inlägg

frightnight skrev:
För er som inte förstod så gör min mätaren ut och lite till...240 på mätaren... smile men runt 200 körde jag om han..sen efter det vet jag inte hur fort det gick..frånåkt vart han iaf big_smile

240km/h på mätaren som sitter i en 20 år gammal bil...

Oavsett vad så hade han dragit dig.
Utan en bevisad effekt så har du original effekt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
trocade
28 maj 2009 · 194 Inlägg

frightnight skrev:
6.2 sekunder ? då med 4hjulsdrift...

trocade: Jaså så på avfarten intill motorvägen låg vi i 200 km/h ? vi låg väl runt 90 - 100...jag var som en igel i rumpan på han när han körde ut från avfarten...varför låg han i omkörningsfilen hela tiden för, fast det inte var några bilar för ? han försökte ju köra ifrån mig...sen när han märkte att det inte gick så blinkade han in...men iaf efter det racet så åkte jag hem å kollade upp turboX så fick ja se att dom låg på 280 hk...vart lite förvånad då bara smile

Jag bara antog lite från texten du skrev smile Ingen aning alls hur han tänkte när han körde så, men om du själv är förvånad över att du lyckades hänga på så lätt så kanske han lät dig hänga på? big_smile

Losgard
28 maj 2009 · 1 688 Inlägg

Antar att han som så många gasade på upp till 200 för att sedan ligga där för att sväva vidare dit han skall.
Sen tar du det som ett rejs och e skitglad för att du kom om och trodde att du vann eller liknande.

Jag uppfattar många som så när jag själv är ute och åker, folk frågar efteråt om hur mycket man har under huven osv för dom stoltserat med att dom dragit en. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
frightnight
28 maj 2009 · 321 Inlägg

trocade skrev:

frightnight skrev:
6.2 sekunder ? då med 4hjulsdrift...

trocade: Jaså så på avfarten intill motorvägen låg vi i 200 km/h ? vi låg väl runt 90 - 100...jag var som en igel i rumpan på han när han körde ut från avfarten...varför låg han i omkörningsfilen hela tiden för, fast det inte var några bilar för ? han försökte ju köra ifrån mig...sen när han märkte att det inte gick så blinkade han in...men iaf efter det racet så åkte jag hem å kollade upp turboX så fick ja se att dom låg på 280 hk...vart lite förvånad då bara smile

Jag bara antog lite från texten du skrev smile Ingen aning alls hur han tänkte när han körde så, men om du själv är förvånad över att du lyckades hänga på så lätt så kanske han lät dig hänga på? big_smile

jag vet inte jag...ska ut i morgon och prova 0-200 iaf...
0-100 km/h tar inte lång tid iaf smile och jag ska självklart filma det med.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
28 maj 2009 · 5 650 Inlägg

man ska vell ha tur nångång=D

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
_DamnIt R1 driver!
28 maj 2009 · 5 128 Inlägg

steifan skrev:

_DamnIt skrev:
En turbo x lär göra lite mer än 200, då min gamla, slitna 900 gör 230.. Och tror han "gav upp", och helt enkelt bara släppte på gasen och gick in bakom. För v6 med dubbelturbo (inte fel informerad va?) är nog lite piggare än en gammal 740 wink

267hk på nästan 1900kg och med fyrhjulsdrift kontra 200+hk på 1400kg och bakhjulsdrift.
Mindre vikt/hästkraft på Volvon räknat med 200hk. Så inte omöjligt.

Men i teorin är ingenting omöjligt wink Så, vi får väl hoppas att någon som har en turbo-X läser detta och kan ta ett rejs på 402m så får vi ju se om en 740tic eller Turbo-X är snabbast smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang