Hur många DB med dessa grejer? :)

Frissan
1 juni 2009 · 4 693 Inlägg

Drönirettab skrev:

Absolutjonas skrev:
hur räknar man sånt

Nu är det ju inte en rättvisande uträkning att utgå ifrån säkringsstorleken. Man tar säkringens storlek (15 A) och multiplicerar med matningsspänningen (ofta 14,4 V, kan dock vara annan), då blir det teoretisk uteffekt om steget har 100% verkningsgrad.

Sedan multiplicerar man det med en tänkt verkningsgrad, steg som arbetar i klass AB kan ha runt 55-60% (ibland lägre än 55%) och steg som arbetar i klass D/X/FD kan ha 70-75% (vissa uppåt 80-82%). Monosteg arbetar oftast i klass D/X/FD, flerkanalssteg arbetar ofta i klass AB.


Frippe_L: Naturligtvis. wink

Hoppas du skrev fel någonstans, annars ligger mtt steg på 480 watt (räknat på 12 V)

Booyakasha!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
1 juni 2009 · 5 092 Inlägg

Frippe_L skrev:

kalle_kalle skrev:
såg ditt inlägg före jag skickade det tongue
det är 2*4 ohm på jbl lådan. det är bara det att det är parallellkopplat inne i lådan wink det borde väl denversteget tåla? yikes
isf så vet jag inte.

Jo om man öppnar lådan och kopplar om det så man får ut två kablar på 4ohm  eller seriekopplar basarna. men nu fattade jag det som det bara skulle va att koppla in det, och isf hade man fått använda en av de 4 kanalerna på steget om man inte skulle bränna det. nåja shit the same :-) problemet är löst nu verkar det som.

hmmm nej nej inte löst hmm steget jag skulle få köpa av evilaudio var nå riktigt monster steg som vi absolut inte har grejet till. vi var tvugna att ha 35mm2 kablar och det är för mycket just nu smile vill gärna bara kunna ha våra 10mm2 kablar så länge tills vi ska bygga riktigt.

Han sa att ingen jbl låda eller steg funkar att ha 10mm2 kablar??

Och på jbl lådan är det bara en post som man bryggar, sedan får man öppna lådan, dra ut en kabel så man kan brygga den oxå, så det blir av denversteget 400w på varje bas. det orkar väll??

Kanske ev drar kablar så vi får en till port på lådan med det är ovisentligt just nu tongue

MIKK0 Designer.
1 juni 2009 · 1 260 Inlägg

Softis skrev:

Drönirettab skrev:

Absolutjonas skrev:
hur räknar man sånt

Nu är det ju inte en rättvisande uträkning att utgå ifrån säkringsstorleken. Man tar säkringens storlek (15 A) och multiplicerar med matningsspänningen (ofta 14,4 V, kan dock vara annan), då blir det teoretisk uteffekt om steget har 100% verkningsgrad.

Sedan multiplicerar man det med en tänkt verkningsgrad, steg som arbetar i klass AB kan ha runt 55-60% (ibland lägre än 55%) och steg som arbetar i klass D/X/FD kan ha 70-75% (vissa uppåt 80-82%). Monosteg arbetar oftast i klass D/X/FD, flerkanalssteg arbetar ofta i klass AB.


Frippe_L: Naturligtvis. wink

Hoppas du skrev fel någonstans, annars ligger mtt steg på 480 watt (räknat på 12 V)

Räkna på 14.4 istället så kommer du nog landa på 800-900w.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Knape
1 juni 2009 · 125 Inlägg

Okej. jag är inte proffs på bilstereo men att ha en 10mm2 som strömkablel är ju skrattretande (ursäka språket) Är det hans gas 1500 watts steg du skulle köpa eller? i vilket fall som helst. Minst 22mm2 kabel ska du ha. 10mm2 kabel brukar man ha från steget till basen/basarna. Sen så om du nu har 10000:- att lägga ut så köp för guds skull ett ordentligt slutsteg. Strunta i denver och kinaskiten. Ett gas eller mutant på 1500 watt (RMS!) är bra. MYCKET bättre att ha för mycke effekt än för lite.
Vad jag har hört så ska dessa basarna spela riktigt bra. Men vill du att de ska låta bra så är de ALDRIG fel att ha 750 watt till dessa styck (om de nu gick att få ner dom till 1 ohm). Sen ska du ju inte köra ett steg till var sin bas när de sitter i samma låda???? (kan ha fel men tror inte de:/) Sen ska du paralellkoppla om du vill få ner ohm'en.

Hej hopp, tack för mig.

Dark_Angel skrev:

Frippe_L skrev:

kalle_kalle skrev:
såg ditt inlägg före jag skickade det :P
det är 2*4 ohm på jbl lådan. det är bara det att det är parallellkopplat inne i lådan ;) det borde väl denversteget tåla? :O
isf så vet jag inte.

Jo om man öppnar lådan och kopplar om det så man får ut två kablar på 4ohm  eller seriekopplar basarna. men nu fattade jag det som det bara skulle va att koppla in det, och isf hade man fått använda en av de 4 kanalerna på steget om man inte skulle bränna det. nåja shit the same :-) problemet är löst nu verkar det som.

hmmm nej nej inte löst :/ steget jag skulle få köpa av evilaudio var nå riktigt monster steg som vi absolut inte har grejet till. vi var tvugna att ha 35mm2 kablar och det är för mycket just nu :) vill gärna bara kunna ha våra 10mm2 kablar så länge tills vi ska bygga riktigt.

Han sa att ingen jbl låda eller steg funkar att ha 10mm2 kablar??

Och på jbl lådan är det bara en post som man bryggar, sedan får man öppna lådan, dra ut en kabel så man kan brygga den oxå, så det blir av denversteget 400w på varje bas. det orkar väll??

Kanske ev drar kablar så vi får en till port på lådan med det är ovisentligt just nu :P

BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 juni 2009 · 8 744 Inlägg

Jag har hört den RF lådan och tycker den spelar riktigt bra, behöver inte så mycket effekt för att spela och nå missljud var det då inte i den heller. När jag lyssnade på den så drevs den av ett GAS Alpha X4 steg, alltså ca 70 riktiga RMS watt per bas.

Sen så håller jag med alla andra, ska du nu köpa saker för 10k så bör du lägga en del av det på kablar! 10mm2 kommer du inte långt med, duger möjligtvis till ett klent 2-kanals steg. Dra i 35-50mm2 så klarar du dig även om du sätter i lite rejälare och fler steg.


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TT-Avant
1 juni 2009 · 6 851 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Jag har hört den RF lådan och tycker den spelar riktigt bra, behöver inte så mycket effekt för att spela och nå missljud var det då inte i den heller. När jag lyssnade på den så drevs den av ett GAS Alpha X4 steg, alltså ca 70 riktiga RMS watt per bas.

Sen så håller jag med alla andra, ska du nu köpa saker för 10k så bör du lägga en del av det på kablar! 10mm2 kommer du inte långt med, duger möjligtvis till ett klent 2-kanals steg. Dra i 35-50mm2 så klarar du dig även om du sätter i lite rejälare och fler steg.


MVH// Christoffer

Då vill jag nog inte veta vad du tycker låter bra om en bas wink
Jag skicka in runt 500Wrms i 4ohm från Kicker, så nog fick de effekt iaf.
Problemet med den lådan är att gavlarna delvis är i plast (ja jag skruvade isär lådan och såg genomskinlig plast), den är gjord i 16mm MDF , ingen som helst stagning innuti och har ingen  dämpning i sig vilket gör den ganska så entonig.
Men som jag skrev, den spelar bas..men det är inte direkt högt för att vara 2x12" och den låter allt annat än bra till musik.
Min uppfattning.

Senast redigerat av TT-Avant (1 juni 2009)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Frissan
1 juni 2009 · 4 693 Inlägg

MIKK0 skrev:

Softis skrev:

Drönirettab skrev:

Nu är det ju inte en rättvisande uträkning att utgå ifrån säkringsstorleken. Man tar säkringens storlek (15 A) och multiplicerar med matningsspänningen (ofta 14,4 V, kan dock vara annan), då blir det teoretisk uteffekt om steget har 100% verkningsgrad.

Sedan multiplicerar man det med en tänkt verkningsgrad, steg som arbetar i klass AB kan ha runt 55-60% (ibland lägre än 55%) och steg som arbetar i klass D/X/FD kan ha 70-75% (vissa uppåt 80-82%). Monosteg arbetar oftast i klass D/X/FD, flerkanalssteg arbetar ofta i klass AB.


Frippe_L: Naturligtvis. wink

Hoppas du skrev fel någonstans, annars ligger mtt steg på 480 watt (räknat på 12 V)

Räkna på 14.4 istället så kommer du nog landa på 800-900w.

Men min bil har aldrig någonsin laddat 14.4 volt

Booyakasha!
Drönirettab
1 juni 2009 · 21 761 Inlägg

Softis skrev:
Hoppas du skrev fel någonstans, annars ligger mtt steg på 480 watt (räknat på 12 V)

Som MIKKO skriver, räkna på 14,4 V så blir det lite annorlunda. Dessutom arbetar ditt steg (GP800 är det väl?) i klass D och räknat på 70% verkningsgrad så blir det 806 W, vilket innebär att stegets effektuppgifter ser ut att vara möjliga utifrån avsäkringen iaf.

Sedan finns det även en effektkubmätning av detta steg på deras hemsida, såna mätningar ska ju stämma vad jag vet. smile

Softis skrev:
Men min bil har aldrig någonsin laddat 14.4 volt

Tyvärr är det inte många bilar som har så hög laddspänning när slutsteget körs mycket hårt, därför får man egentligen aldrig ut så mycket som specen säger. smile

Senast redigerat av Drönirettab (1 juni 2009)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 juni 2009 · 8 744 Inlägg

TT-Avant skrev:

ChriZtoffer skrev:
Jag har hört den RF lådan och tycker den spelar riktigt bra, behöver inte så mycket effekt för att spela och nå missljud var det då inte i den heller. När jag lyssnade på den så drevs den av ett GAS Alpha X4 steg, alltså ca 70 riktiga RMS watt per bas.

Sen så håller jag med alla andra, ska du nu köpa saker för 10k så bör du lägga en del av det på kablar! 10mm2 kommer du inte långt med, duger möjligtvis till ett klent 2-kanals steg. Dra i 35-50mm2 så klarar du dig även om du sätter i lite rejälare och fler steg.


MVH// Christoffer

Då vill jag nog inte veta vad du tycker låter bra om en bas wink
Jag skicka in runt 500Wrms i 4ohm från Kicker, så nog fick de effekt iaf.
Problemet med den lådan är att gavlarna delvis är i plast (ja jag skruvade isär lådan och såg genomskinlig plast), den är gjord i 16mm MDF , ingen som helst stagning innuti och har ingen  dämpning i sig vilket gör den ganska så entonig.
Men som jag skrev, den spelar bas..men det är inte direkt högt för att vara 2x12" och den låter allt annat än bra till musik.
Min uppfattning.

Hehe, fast nu var det dock ett tag sen jag lyssnade på den och då hade man kanske lite annan uppfattning om vad som är bra och vad som inte är bra. wink Då var det nog mer det att basen skulle spela högt än låta fint. JBL lådan som det också pratas om här har jag dock inte hört, men den spelar säkerligen väldigt bra den också. Dock så var ju den dyrare när den släpptes än vad RF lådan var. Fast ska jag vara ärlig så tror jag inte att nån av dom kommer att spela bra i TS S40, svårt eller näst intill omöjligt att få bra ljud i en sedan med en färdigbygd låda. Min uppfattning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
1 juni 2009 · 5 092 Inlägg

svårt detta. blir nog då större kablar och ev ett steg, och nej till ovanskrivande, evilaudios steg var ett äldre mds steg som gick på ca 10,000 för något år sedan. man han krävde att jag skulle ha 32mm2 kabel om inte steget skulle överhettas??

Men det skulle dra så jäkla mycket strömm sa han och vi kommer bara köra på vanliga bil batteriet.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
1 juni 2009 · 5 092 Inlägg

är det BARA ström kabeln från batteriet rill slut steget som behövs förstoras?? inga andra kablar?

Isåfall köper vi 6 m 30mm2 kabei för en 5 hundring i veckan. men hur blir det med tex säkrinshållaren som sitter i mottorummet?? och när kabeln ska in i steget? blir inte det på tok för stort? hur gör man då isåfall? big_smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 juni 2009 · 8 744 Inlägg

Om du ändå ska byta kabel så kan du ju dra 50mm2, så klarar du dig. smile Säkringshållaren lär du nog byta, om du inte har en ANL redan? Inte glasrörssäkring alltså. Självklart så måste du ju även byta kabeln mellan jord och steg också, annars så blir det inge bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Knape
1 juni 2009 · 125 Inlägg

Mitt tips.
Slutsteg: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16276   -----  3195:- Riktigt prisvärt
Bas Brl 2995:-
Kabel: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317352   -----  995:- Kan hända att du behöver köpa en 200 amp säkring löst.

Mitt tips somsagt.

Edit: Kom på att du skulle ha nya högtalare och stereo.... Vad kostar dessa grejorna då detta blir 7185:-
Du tänkte ju köpa kinasteg för 7200:- så detta borde väl funka enligt din budget?:S

Dark_Angel skrev:
är det BARA ström kabeln från batteriet rill slut steget som behövs förstoras?? inga andra kablar?

Isåfall köper vi 6 m 30mm2 kabei för en 5 hundring i veckan. men hur blir det med tex säkrinshållaren som sitter i mottorummet?? och när kabeln ska in i steget? blir inte det på tok för stort? hur gör man då isåfall? big_smile

Senast redigerat av Knape_V40 (1 juni 2009)

BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
1 juni 2009 · 5 092 Inlägg

Knape_V40 skrev:
Mitt tips.
Slutsteg: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16276   -----  3195:- Riktigt prisvärt
Bas Brl 2995:-
Kabel: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317352   -----  995:- Kan hända att du behöver köpa en 200 amp säkring löst.

Mitt tips somsagt.

Edit: Kom på att du skulle ha nya högtalare och stereo.... Vad kostar dessa grejorna då detta blir 7185:-
Du tänkte ju köpa kinasteg för 7200:- så detta borde väl funka enligt din budget?:S

Dark_Angel skrev:
är det BARA ström kabeln från batteriet rill slut steget som behövs förstoras?? inga andra kablar?

Isåfall köper vi 6 m 30mm2 kabei för en 5 hundring i veckan. men hur blir det med tex säkrinshållaren som sitter i mottorummet?? och när kabeln ska in i steget? blir inte det på tok för stort? hur gör man då isåfall? big_smile

okej, men detta: #
5M 50mm2 Transparant Röd lättvikts strömkabel.
#
0.9m 50mm2 Transparant Brun lättvikts jordkabel.
#
1st 5M Flätad lågnivåkabel/RCA


det sista med flätad lågnivå kabel, den ser lika tjock ut som den vi redan har..


Men om man köper bara 30mm2 kabel från batteriet och sedan större säkringar?/säkringshållare Funkar inte det eller?

kolla gärna på BRL`s hemmsida efter ett bra steg för liknande peng gärna under 2500 som Duger bra till att driva JBL lådan.

Ska handla allt där i veckan.

annars verkade det steget vara i liknade klass som evilaudio erbjöd för 2000:-

Men som jag sa tidigare, det verkade dra på tok mycket ström och jag vill ju kunna spela med avstängd bil i mer än en minut innan jag måste använda startkablar haha tongue

Knape
1 juni 2009 · 125 Inlägg

Kör på 50mm2, de är lika bra, så har du om du ska bygga värre i vinter. Steget är väldigt prisvärt. Köp inte allt hos brl enligt mig då dBakuten är VÄLDIGT billiga. Steget är snuskigt billigt;) Kablen ska vara 50mm2 både från plus och från jord.
Sen kan du spela med bilen avstängd. Höj inte max bara, köp ett nytt batteri om de du har nu är lite dåligt. Ett optima hade inte varit fel med de är väl lite overkill för ditt ändamål.

Dark_Angel skrev:

Knape_V40 skrev:
Mitt tips.
Slutsteg: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16276   -----  3195:- Riktigt prisvärt
Bas Brl 2995:-
Kabel: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317352   -----  995:- Kan hända att du behöver köpa en 200 amp säkring löst.

Mitt tips somsagt.

Edit: Kom på att du skulle ha nya högtalare och stereo.... Vad kostar dessa grejorna då detta blir 7185:-
Du tänkte ju köpa kinasteg för 7200:- så detta borde väl funka enligt din budget?:S

Dark_Angel skrev:
är det BARA ström kabeln från batteriet rill slut steget som behövs förstoras?? inga andra kablar?

Isåfall köper vi 6 m 30mm2 kabei för en 5 hundring i veckan. men hur blir det med tex säkrinshållaren som sitter i mottorummet?? och när kabeln ska in i steget? blir inte det på tok för stort? hur gör man då isåfall? big_smile

okej, men detta: #
5M 50mm2 Transparant Röd lättvikts strömkabel.
#
0.9m 50mm2 Transparant Brun lättvikts jordkabel.
#
1st 5M Flätad lågnivåkabel/RCA


det sista med flätad lågnivå kabel, den ser lika tjock ut som den vi redan har..


Men om man köper bara 30mm2 kabel från batteriet och sedan större säkringar?/säkringshållare Funkar inte det eller?

kolla gärna på BRL`s hemmsida efter ett bra steg för liknande peng gärna under 2500 som Duger bra till att driva JBL lådan.

Ska handla allt där i veckan.

annars verkade det steget vara i liknade klass som evilaudio erbjöd för 2000:-

Men som jag sa tidigare, det verkade dra på tok mycket ström och jag vill ju kunna spela med avstängd bil i mer än en minut innan jag måste använda startkablar haha tongue

BMW 330D Touring "M-Sport" (2004)
Volvo V40 "RWD in progress 500hk" (2001)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 juni 2009 · 2 853 Inlägg

alltså 500spänn lät ju lite saftigt :p man får ju 5-6m 50mm2 för det tongue  ja skulle då köra på det om ja var du.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
2 juni 2009 · 5 092 Inlägg

Knape_V40 skrev:
Kör på 50mm2, de är lika bra, så har du om du ska bygga värre i vinter. Steget är väldigt prisvärt. Köp inte allt hos brl enligt mig då dBakuten är VÄLDIGT billiga. Steget är snuskigt billigt;) Kablen ska vara 50mm2 både från plus och från jord.
Sen kan du spela med bilen avstängd. Höj inte max bara, köp ett nytt batteri om de du har nu är lite dåligt. Ett optima hade inte varit fel med de är väl lite overkill för ditt ändamål.

Dark_Angel skrev:

Knape_V40 skrev:
Mitt tips.
Slutsteg: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16276   -----  3195:- Riktigt prisvärt
Bas Brl 2995:-
Kabel: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317352   -----  995:- Kan hända att du behöver köpa en 200 amp säkring löst.

Mitt tips somsagt.

Edit: Kom på att du skulle ha nya högtalare och stereo.... Vad kostar dessa grejorna då detta blir 7185:-
Du tänkte ju köpa kinasteg för 7200:- så detta borde väl funka enligt din budget?:S


okej, men detta: #
5M 50mm2 Transparant Röd lättvikts strömkabel.
#
0.9m 50mm2 Transparant Brun lättvikts jordkabel.
#
1st 5M Flätad lågnivåkabel/RCA


det sista med flätad lågnivå kabel, den ser lika tjock ut som den vi redan har..


Men om man köper bara 30mm2 kabel från batteriet och sedan större säkringar?/säkringshållare Funkar inte det eller?

kolla gärna på BRL`s hemmsida efter ett bra steg för liknande peng gärna under 2500 som Duger bra till att driva JBL lådan.

Ska handla allt där i veckan.

annars verkade det steget vara i liknade klass som evilaudio erbjöd för 2000:-

Men som jag sa tidigare, det verkade dra på tok mycket ström och jag vill ju kunna spela med avstängd bil i mer än en minut innan jag måste använda startkablar haha tongue

okej men shiiit 50mm2 är lite väl tok grovt haha. känns inte som om budgeten för detta andamål räcker tongue ville inte köpa större kabel igentligen med kan sträcka mig till 30mm2 just nu.

Och det tar sån tid att beställa. får pengar på onsdag eller torsdag och då vill jag bara kunna åka icäg och komma hem med allt jag behöver, för att sedan ha det färdigt till i helgen tongue

Men visst det kanske är bättre och mer prisvärt på dbakuten men jag vill bara ha det på samma gång hehe. kanske är dum som gör det, men det får vara dumt&onödigt om vi ändå ska ha grejer i vinter. men det är en annan tid det, och andra pengar då tongue

kolla gärna på brl efter ett steg som funkar till det. så kan jag ringa typ i morgon och så dom kan se till att ha det i butiken tills jag kommer. big_smile

annars får jag bara höra med dom eller nått.

tack iallafall för att tipps och svar, men just nu vill jag bara ha nå OK grejer som duger till denna låda över sommaren. smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
2 juni 2009 · 5 092 Inlägg

pattilatti2 skrev:
alltså 500spänn lät ju lite saftigt :p man får ju 5-6m 50mm2 för det tongue  ja skulle då köra på det om ja var du.

vart då någonstans?? tongue blir ju såå jävla svårt att gömma kablarna utan större ingrepp hehe tongue

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
2 juni 2009 · 2 853 Inlägg

Dark_Angel skrev:

pattilatti2 skrev:
alltså 500spänn lät ju lite saftigt :p man får ju 5-6m 50mm2 för det tongue  ja skulle då köra på det om ja var du.

vart då någonstans?? tongue blir ju såå jävla svårt att gömma kablarna utan större ingrepp hehe tongue

jazzå? du lättaste är väl att köra dem som vanligt eft, tex sidorna. men går de ej så under mattorna osv.--

iaf 35mm2. och säljer evilaudio nå steg så är det nog inte nå skit iaf. läste om dessa kina steg o skulle inte ta i dem ens :S

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang