Boost Controller problem?

bajen
2 juni 2009 · 121 Inlägg

Kan inte ställa laddtrycket på min 855 T5R.

Boost controllern som sitter i ser ut ungefär såhär:

http://www.promaxauto.com.au/photo/Exterior/Engine/boost.jpg

Problemet är att det går inte att vrida på den, den sitter tvärfast!

Nån som har nån bra lösning?

Har provat spreja på med CRC men blev inte bättre.

bajen
2 juni 2009 · 121 Inlägg

Någon som vet?

BlackDeevill
2 juni 2009 · 283 Inlägg

bajen skrev:
Kan inte ställa laddtrycket på min 855 T5R.

Boost controllern som sitter i ser ut ungefär såhär:

http://www.promaxauto.com.au/photo/Exte … /boost.jpg

Problemet är att det går inte att vrida på den, den sitter tvärfast!

Nån som har nån bra lösning?

Har provat spreja på med CRC men blev inte bättre.

Precis vid in fästningen av där du skruvar för att ställa trycket sitter en liten insex skruv, skruva ut den lite så ska du se att det går. men att ha det på en 855 T5R är inget att rekommendera då laddtryck, bränsle och tändning styrs elektriskt. Chippa bilen ist så allt hänger med rätt.

Black Deevill
Audi A6 C7 (2014)
bajen
3 juni 2009 · 121 Inlägg

Tack för svaret!

Nu är det så att bilen redan är chippad. Laddet är redan uppställt så den laddade 1bar nu i vintras när det var kallt. Men nu när det är varmt ute så laddar den svagt, endast 0.6 kanske, därför jag vill ställa upp laddet.. Nu vet jag förmodligen hur man gör, men det är inga problem att vrida upp det?

BlackDeevill
3 juni 2009 · 283 Inlägg

bajen skrev:
Tack för svaret!

Nu är det så att bilen redan är chippad. Laddet är redan uppställt så den laddade 1bar nu i vintras när det var kallt. Men nu när det är varmt ute så laddar den svagt, endast 0.6 kanske, därför jag vill ställa upp laddet.. Nu vet jag förmodligen hur man gör, men det är inga problem att vrida upp det?

jag tror inte det, kan va om bränslet inte hänger med. jag kör sj med det i min 900s. jag hade problemet att min soppa inte hängde med, så jag har bränslechip. men 850 har allt i samma styrning.

Black Deevill
Audi A6 C7 (2014)
bajen
3 juni 2009 · 121 Inlägg

okej!

Har hittat en bättre bild nu på min boost controller. Är det samma på denna modell?

http://us.st12.yimg.com/us.st.yimg.com/ … _125472550

Senast redigerat av bajen (3 juni 2009)

påsen If your not out of control, your not in control
3 juni 2009 · 686 Inlägg

Det finns troligtvis en anledning till att din bil inte laddar mer.
Vad är det för chip i den?
Hur mycket ska den ladda med chippet som sitter i den?
Vad är det mer gjort med den förutom chip?

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Janneutanb
3 juni 2009 · 7 272 Inlägg

Bättre att laga felet än att tvinga på ladd....

bajen
3 juni 2009 · 121 Inlägg

Det som är gjort är sportavgas hela vägen från turbon 3tum, chippad av chip depån (bsr), avlastningsventil, sportluftsfilter samt ställbart laddtryck... Laddar som sagt 1bar enligt tidigare ägaren, är inget som behöver fixas då den laddar det när det är lite svalare ute. Men nu när det är varmt laddar den som sagt bara 0.6 kanske. Det är väl inte onormalt med tanke på att det sitter orginal ic på bilen?

Senast redigerat av bajen (3 juni 2009)

påsen If your not out of control, your not in control
3 juni 2009 · 686 Inlägg

Om den ska ladda 1 bar och helt plötsligt gått ner till 0,6 bar så är det ju något som inte står helt rätt till.
Har du kollat om det läcker luft någonstans? T.ex. från något tryckrör eller vakuumslang?
För jag tycker inte att bilen borde ladda 0,6 bar pga. värmen faktiskt.

Någon annan som har mer koll på detta?

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
BlackDeevill
3 juni 2009 · 283 Inlägg

påsen skrev:
Om den ska ladda 1 bar och helt plötsligt gått ner till 0,6 bar så är det ju något som inte står helt rätt till.
Har du kollat om det läcker luft någonstans? T.ex. från något tryckrör eller vakuumslang?
För jag tycker inte att bilen borde ladda 0,6 bar pga. värmen faktiskt.

Någon annan som har mer koll på detta?

/Påsen

av att det är varmare ute nu ska inte påvärka så mkt. isf skulle jag kunnat ha laddat ca 2,1 bar med 900 i vintras, men det går inte. det måste finnas en annan anledning, troligen någon vacum slang. prova byt det, när jag gjorde det så höjdes mitt ladd med ca 0,5bar, just för det var tydligen inte tätt någon stans.

Black Deevill
Audi A6 C7 (2014)
Tab Rycketofta Racing
3 juni 2009 · 292 Inlägg

ta bort slang helvetet smile min lddar ca 1.1 utan slang. funger utmärkt smile

//Rycketofta Racing
BlackDeevill
3 juni 2009 · 283 Inlägg

Tab skrev:
ta bort slang helvetet smile min lddar ca 1.1 utan slang. funger utmärkt smile

haha tongue kan tro på fan att du skulle komma med det förslaget tongue

Black Deevill
Audi A6 C7 (2014)
Tab Rycketofta Racing
3 juni 2009 · 292 Inlägg

det är ju lättaste sättet smile så länge den inte laddar för mycket men det märker du smile håll koll på mätaren wink

//Rycketofta Racing
påsen If your not out of control, your not in control
3 juni 2009 · 686 Inlägg

BlackDeevill skrev:

påsen skrev:
Om den ska ladda 1 bar och helt plötsligt gått ner till 0,6 bar så är det ju något som inte står helt rätt till.
Har du kollat om det läcker luft någonstans? T.ex. från något tryckrör eller vakuumslang?
För jag tycker inte att bilen borde ladda 0,6 bar pga. värmen faktiskt.

Någon annan som har mer koll på detta?

/Påsen

av att det är varmare ute nu ska inte påvärka så mkt. isf skulle jag kunnat ha laddat ca 2,1 bar med 900 i vintras, men det går inte. det måste finnas en annan anledning, troligen någon vacum slang. prova byt det, när jag gjorde det så höjdes mitt ladd med ca 0,5bar, just för det var tydligen inte tätt någon stans.

Precis, värmen ska inte kunna göra så stor skillnad.

Ta och kolla alla tryckrör/slangar plus vakuumslangar.
Känns som om det borde finnas ett fel där någonstans.

/påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
mx_3_ "Glidare"
4 juni 2009 · 254 Inlägg

Värmen påverkar laddtrycket till viss del, om det är varmare ute ska bilen ladda mindre. Kallare ute = kallare motor, och ökat ladd/ risk för skenat laddtryck. Kallare luft som går in i motorn bidrar till att man kan trycka in mer luft och mer soppa = större explosioner.

Men i detta fall bör det vara någon vacuumslang eller dyligt, du märker inte av nån fuelcut?

påsen If your not out of control, your not in control
4 juni 2009 · 686 Inlägg

mx_3_ skrev:
Värmen påverkar laddtrycket till viss del, om det är varmare ute ska bilen ladda mindre. Kallare ute = kallare motor, och ökat ladd/ risk för skenat laddtryck. Kallare luft som går in i motorn bidrar till att man kan trycka in mer luft och mer soppa = större explosioner.

Men i detta fall bör det vara någon vacuumslang eller dyligt, du märker inte av nån fuelcut?

Visst gör värmen skillnad men inte upp till 0.4 bar.

Ja, en vakuumslang eller något annat läckage måste det vara, för värmen ska som sagt inte göra så mycket.

MEN, om bilen mappades i vintras så kan det spelar roll, men tvivlar på att någon mappar på vintern utan att tänka på det.
Vet inte hur det funkar med chip, om man monterar och adapterar dem under vintern så kanske det kan bli såhär, någon som vet något om detta ?
Om så är fallet så går det ju att testa å nolla styrboxen.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
bajen
4 juni 2009 · 121 Inlägg

ursäkta min okunnighet men vad menar du med fuelcut?

Nu när ni pratar om det så märker jag en viss skillnad vid fullt gaspådrag, laddet ligger inte stabilt utan sjunker hela tiden..
Har det något att göra med dåliga slangar? Antar det smile

pwei Mr.
4 juni 2009 · 253 Inlägg

bajen skrev:
Kan inte ställa laddtrycket på min 855 T5R.

Boost controllern som sitter i ser ut ungefär såhär:

http://www.promaxauto.com.au/photo/Exte … /boost.jpg

Problemet är att det går inte att vrida på den, den sitter tvärfast!

Nån som har nån bra lösning?

Har provat spreja på med CRC men blev inte bättre.

Detta var ju den dummaste lösningen på ett problem jag någonsin stött på. Vad tror du händer i motorn när det kommer bensin anpassat för 0.6 bar, och du mosar på med 1.1 bar?

Du får snål blanding som kommer resultera i spikningar och ras.

Hoppas du ser fram emot en dyr räkning....

Köpes:
18T Turbo
Crille88
4 juni 2009 · 1 353 Inlägg

kollat så dumpen håller tätt o slangen sitter kvar osv.?
sköt loss slangen på min orgdump för några dagar sen. låg o tryckte på vägen höll ganska stumt då ja hade bråttom. har alltid ett öga på mätaren då min skenladdar o har sig..
låg iaf på 1,3 när plötsligt tjoff.. så gick den ner till 0,6. stannade till tryckte in slangen igen. (hade hoppat frammet vid insuget) o körde vidare..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang