Lurad vid bil köp

viccoA
5 juni 2009 · 3 110 Inlägg

DJeXCute skrev:

Residence skrev:
han menar att bara för att bilfirman har rätt att lyfta momsen t.ex;
10000;-, bort med moms= 8000:-
firman pröjsar 4000;. ex moms.
killen här får pröjsa 5000:-

Men om firman går med vinst så får dom betala momsen. Ett företag som ej ska gå med vinst når året är slut är moms befriade.

Utbildar mig till cevil ekonom.

Eh?
Du bör nog läsa på lite mer om momslagstiftningen...men tack för veckans asgarv! lol

Om en firma går med vinst eller inte påverkar inte momslagstiftningen, du kan givetvis få tillbaka mer pengar än du betalar in i moms om du köper in mer än du säljer, men momsbefrielse finns inte.

Senast redigerat av viccoA (5 juni 2009)

SportsCarsESC ESC i Älmhult
5 juni 2009 · 2 Inlägg

European SportsCars – 5/6-2009

Vi vill med detta inlägg dementera uppgifterna som ”vettenilsson” skrivit och få en chans att förklara oss. VÄNLIGEN LÄS detta inlägg och försök att se vår versionen av denna affär.

”Vettenilsson” varnar Er alla och avråder Er alla med att köpa bil från importfirmor. Att skriva sådan kommentar är att förstöra för mer och fler firmor än bara oss på European SportsCars. Att vi skulle ha lurat ”vettenilsson” på något vis och att vi tar extremt dåligt ansvar för hans bil är tyvärr inget som vi kan på något sätt hålla med om.

I februari kom ”vettenilsson” på oanserat besök till oss på European SportsCars. Han hade kommit för att titta på en annan Corvette som vi hade i lager men som sålts dagen innan och stod och väntade på att bli levererad. Ett uppenbarligen vänligt bemötande och ett förtroende fick honom att ta kontakt med oss igen kring ett speciellt objekt som kom att liknas ett specifikt objekt som stod hos annan handlare i Sverige, men priset var avsevärt mycket lägre! Det var en entusiastbil som blivit belönad med pokaler och priser för sitt fina utförande trots sin ålder. ”Vettenilsson” nappade direkt och förutsättningar om betalning i förskott var solklara även för honom. Han informerades om att bilen hade personliga registreringsskyltar i landet den befann sig och att leverans av fordon skulle dröja något eftersom registrering skulle vara tekniskt omöjlig med det registreringsnummer som fordonet då hade. Detta drog ut på tiden cirka två veckor och bilen fick rätt skyltar och rätt regbevis för att möjliggöra registrering. Bilen anlände och besök från ”vettenilsson” skedde omedelbart. När fordonet inspekterades av honom tackade han själv nej till att provköra sitt nya fordon! Så skickades papper in för godkännande för registrering. Transportstyrelsens tid för sitt arbete gjorde ”vettenilsson” stressad och han ansåg att vi drog ut på tiden? Han talade klart och tydligt om att han innehar ett baseboll-trä och skulle han inte få bilen i slutet på den vecka så skulle säljaren få smaka och han informerade även om att han inte skulle sikta på knäna. Detta hot fick Oss stressade och hela processen påskyndades och leverans möjliggjordes. Lackskavank på frontläpp, ett skadat däck hade anmärkts på av ”vettenilsson” samt att stereo inte var fungerande. I all hast glömdes stereodilemmat bort och efter samtal från ”vettenilsson” så var detta löst av honom själv och vi bad om ursäkt för vår miss. Detta var då OK. Bilen levererades förutom åtgärdade lackskador inklusive ett nytt däck av samma märke märke som motsvarande sida, varudeklaration, hjulinställning, 4,75liter motorolja, oljefilter, m.m. Att varudeklarationen skulle vara på någotvis otydlig är helt obegripligt då vi sitter på orginalet jämte oss och kan utan bifogad bild garantera att alla läskunniga människor klarar att läsa det i klartext utan skrivstil eller krusiduller ”fuktar växellådsolja”. Lite efter detta påpekade ”vettenilsson” om växellådans problem och han erbjöds full back-up av oss under förutsättningen att han kom upp med bilen till oss. Detta var uppenbarligen för långt att åka för honom och han valde själv att kontakta egen verkstad i närhet av honom. Vi blev tillfrågade att ta kostnaden för detta arbete men vi ansåg att vi inte fått chansen att åtgärda problemet och erbjöd 50% ersättning mot att vi skulle få se offert innan utfört arbete och faktura efter utfört arbete hos ”vettenilssons” egen valda verkstad. Det påpekades då i mail från honom att vi inte trodde på honom kring angivet pris i e-post för renoveringen och att han blev oerhört besviken på oss för att vi ville se offert och faktura för betala ut ersättning till honom. Hoten kom återigen men denna gången var inget baseball-trä inblandat utan alla motortidningar, klubbar och entusiaster. Han skulle inte skicka varken offert eller faktura till oss utan vi istället ”få fan” för det här och han skulle minsann inte be om något mer från vid sida igen. Därför fanns ingen anledning att svara på hans mail som han nu helt plötsligt misstycker om tidigare i tråden.
Att det nu visar sig vara en växellåda som är helt slut är givetvis lika tråkigt för oss som för ”vettenilsson”. Vi ville givetvis ta ansvar för detta och vi hade redan vid varudeklaration påpekat att någon kanske var på tok med lådan. Bilen gick fint som bara den och att dela på växellådan var inte aktuellt pga tidspressen innan leverans då baseball-träet skulle hänga i luften om bilen inte blev klar och leverad.

Det känns väldigt tråkigt att ”vettenilsson” smutskastar oss och även andra importörer i sin tråd. Vår önskan om att få ta vårt ansvar var som ni förstår helt omöjlig att genomföra. Vi har inte begärt varken offert eller faktura i orginal utan vi vill helt enkelt bara kunna visa revisorn var pengar tar vägen då de går till en privatperson.

Till andra kommentarer i tråden:
Geiros från Tranemo: Att verkstadsmekanikern använder och brukar sitt fordon är iaf för oss helt OK och han väljer att sladda med bilen då den har potential till det är fullt förståligt!

Hamilton från någonstans i världen: Vi tackar för att din kommentar kring 2 versionen av historien. Det inspererade oss att dementera och kommentera ”vettenilssons” påstående och smutskastning.

Ola_volvo från Alvesta: Konstigt att det står bilar som lik på baksidan. Var? Du är välkommen ner och visa oss idag vilka av bilarna du menar och är även välkommen att ringa och informera ägarna till dessa fordon om din åsikt då dessa är här på verkstadsbesök, inte försäljning!

Mvh European SportsCars i Älmhult

FireTraXX DFFL
5 juni 2009 · 9 020 Inlägg

SportsCarsESC skrev:
Väldigt mycket text.

Mvh European SportsCars i Älmhult

Äntligen en smutskastad firma som inte bara ser sin chans att gottgöra sig själv och sitt rykte utan även tar den.

Vilket ni även gjort en gång tidigare då jag skickade mail om en otrevlig tjej här på garaget som använde erat namn då hon arbetade för er då.
Fick då även ett vänligt mail tillbaka samt att jag har för mig att någon utav er skrev i den tråden.

Skönt med en andra version av händelsen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
kolvas
5 juni 2009 · 4 001 Inlägg

Det här med att smutskasta firmor på nätet har blivit väldigt poppis faktiskt, det dyker upp den ena tråden efter den andra.

Kanske något för Chrizz att se över om det ska vara tillåtet eller inte, många som kastar ur sig skit i stridens hetta.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Nomad a.k.a. lemonhead
5 juni 2009 · 22 Inlägg

Och väldigt svårt för läsarna och avgöra vad som är verkligt, påhitt osv. sad

handydan
5 juni 2009 · 201 Inlägg

Där ser man; En sak har minst två sidor:
Tyvärr kan man aldrig "skydda" sig mot missnöjda kunder.
Man kan aldrig garantera att bilen till "200%". Trots allt är det en begagnat bil som kommer hem.
Har gjort det till en regel att det aldrig har varit mer än 3 ägare på bilen i fråga.
Samt att jag har bra och seriösa kontakter som kan kolla upp bilen före avhämtning.
Tyvärr kan ryktesspridning föra till exact sådana ut-talande utan någon som helst förankring i verkligheten.
Typ; en fjäder kan lätt bli till 5 höns.
Det ska också medges att det finns en del "skojjare" i denna branschen, tyvärr. wink
I denna sammanhang tar jag ingen försvar - men tack så mycket från ett bra och utfyllande svar från SportsCar big_smile

Be A Part Of The Driving Force
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
5 juni 2009 · 4 418 Inlägg

kolvas skrev:
Det här med att smutskasta firmor på nätet har blivit väldigt poppis faktiskt, det dyker upp den ena tråden efter den andra.

Kanske något för Chrizz att se över om det ska vara tillåtet eller inte, många som kastar ur sig skit i stridens hetta.

Klart det ska vara tillåtet, vi lever i ett fritt land och det gör att kraven blir högre på våra leverantörer då det finns många stolpskott därute till leverantörer som vi behöver bli varnade för!!

Däremot kanske Crizz skall maila företagen som tas upp i negativ form så att de får chans att försvara sig. Så man får båda sidorna av myntet smile

kolvas
5 juni 2009 · 4 001 Inlägg

Jill skrev:

kolvas skrev:
Det här med att smutskasta firmor på nätet har blivit väldigt poppis faktiskt, det dyker upp den ena tråden efter den andra.

Kanske något för Chrizz att se över om det ska vara tillåtet eller inte, många som kastar ur sig skit i stridens hetta.

Klart det ska vara tillåtet, vi lever i ett fritt land och det gör att kraven blir högre på våra leverantörer då det finns många stolpskott därute till leverantörer som vi behöver bli varnade för!!

Däremot kanske Crizz skall maila företagen som tas upp i negativ form så att de får chans att försvara sig. Så man får båda sidorna av myntet smile

Jo, jag är med på att det ska vara tillåtet men det borde finnas några slags kriterier som skall uppfyllas innan man smutskastar ett företag, i detta fallet så var jag lite undrande direkt om det var företagets fel eller hur det var eftersom han ansåg att 15mil var för långt att åka när han köpt en ganska dyr bil, han har dessutom rätt till ersättning för dessa 15mil.
Tycker inte det är speciellt kul att läsa sådana enpartsinlägg som kan vara ogrundade, har själv företag och skulle inte uppskatta att bli uthängd på detta viset.

Ett förslag kan ju vara att den som ska starta tråden ska ta kontakt med en moderator först och förklara läget innan, blir lite mer administration men blir troligtvis bättre.
Tror varken Chrizz eller någon annan här på g.org tycker att det är kul om t.ex någon av dom som har annonser/reklam här på g.org blir uthängd i forumet.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Barnie79 www.sideways.nu
5 juni 2009 · 136 Inlägg

Helt underbart att få läsa en andra sida på det hela.

Sedan är det ju inget att kasta sig in i som tredje part men nu har jag kunnat få ordentligt fakta för min åsikt i alla fall.

Sedan nämnde någon något om att sådanna här trådar kanske skulle förbjudas och jag håller både med om det samtidigt som det finns en fördel.

Att Informera om ett företag som verkligen lurar kunder (tar betalt men leverar inte tex) blir jag i alla fall glad över att läsa.

Men när det övergår till rent smutskasteri så är ju det ett fall för rättsväsendet då det klart och tydligt finns lagar som bör följas för sådant.

FireTraXX DFFL
5 juni 2009 · 9 020 Inlägg

vettenilsson skrev:
ja ja smutskastning , e en sak men det e ju så att  det bara e dem och jag som vet vad som sagts och gjorts , och man måste väl få varna om man känner sej lurad   , jag har alla papper och mail  och skulle kunna bifoga dessa här men  tycker bara att om det nu är flera som har erfarenheter av samma företag  så är det inte fel att varna  andra  sen får givet vis alla skaffa sin egen åsikt , och kan ju bara säga så här när det drog ut på tiden så satt jag och säljaren och pratade , och då sa jag något i stil med att om bilen ej blir klar och jag blir blåst så har jag ett bra bassboll trä och jag sicktar inte på knäna utan längre upp  ( och då menade jag på pungen ) och det var aldrig frågan om att SE offert och faktura   utan jag citerar . vi tar halva kostnaden   men då kräver vi offert och faktura .slut citat   detta kallar jag inte att smutskassta utan det är min erfarenhet , vill ni sen tro dem , gör det då , och handla där . tack för mej , och ha det gott på vägarna

1. Man varnar om man BLIVIT lurad, stor skillnad.
Mycket kan hända och det är inte alltid att de kan göra något åt förseningar.

2. Det är ett hot, inget mindre.
Hade du gillat att sitta på andra sidan luren?

3. Varför tror du att de krävde offert och faktura?
För att du skulle behålla de för dig själv utan att på något sätt bevisa vad reparationen kostade?

Senast redigerat av FireTraXX (5 juni 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
5 juni 2009 · 4 418 Inlägg

vettenilsson skrev:
ja ja smutskastning , e en sak men det e ju så att  det bara e dem och jag som vet vad som sagts och gjorts , och man måste väl få varna om man känner sej lurad   , jag har alla papper och mail  och skulle kunna bifoga dessa här men  tycker bara att om det nu är flera som har erfarenheter av samma företag  så är det inte fel att varna  andra  sen får givet vis alla skaffa sin egen åsikt , och kan ju bara säga så här när det drog ut på tiden så satt jag och säljaren och pratade , och då sa jag något i stil med att om bilen ej blir klar  och jag blir blåst så har jag ett bra bassboll trä och jag sicktar inte på knäna utan längre upp  ( och då menade jag på pungen ) och det var aldrig frågan om att SE offert och faktura   utan jag citerar . vi tar halva kostnaden   men då kräver vi offert och faktura .slut citat   detta kallar jag inte att smutskassta utan det är min erfarenhet , vill ni sen tro dem , gör det då , och handla där . tack för mej , och ha det gott på vägarna

Skillnad på att känna sig lurad och att vara lurad ..
Vad vi kan se så är du inte så lurad utan du mest känner dig, för att du inte ens provkört bilen som är det första man gör.

Sen att du hotar företaget hoppas jag att du vet att dom kan polisanmäla dig för nu när det finns dokumenterar här !!

Rock-Star
5 juni 2009 · 2 982 Inlägg

DJeXCute skrev:

Residence skrev:
han menar att bara för att bilfirman har rätt att lyfta momsen t.ex;
10000;-, bort med moms= 8000:-
firman pröjsar 4000;. ex moms.
killen här får pröjsa 5000:-

Firman betala 3000.

Momsen ligger på 25%.
Priset på 10,000kr blir 8000 ex moms

Så killen betalar 5000kr och firman 3000.

Men i tiorin så betalar killen 5000 och firman 5000. Man är väl inte så dum att man skickar upp orginal fakturan? Man skickar ju upp en kopia till företaget. Och en kopia kan dom ej dra av momsen på då räkningen ej står på firman utan killen på bilen.

Om firman går in och betalar allt och du sedan ska betala firman och dom nu är moms befriade står det 8000kr på fakturan och då kan dom bara kräva dig på 4000.

Men om firman går med vinst så får dom betala momsen. Ett företag som ej ska gå med vinst når året är slut är moms befriade.

Utbildar mig till cevil ekonom.

nu e jag inte civilekonom utan civ ing+ strategisk maknadschef.
men om firman betalar hälften så pröjsar de väl 4000ex moms då hälften ink moms var 5000?
givetvis så är momsen 2000:- ex på 10000, och firman är förmodligen intresserad utav hela kvittot.

Men  firman kan väl inte lyfta moms på det som firman inte pröjsar..?

FireTraXX DFFL
5 juni 2009 · 9 020 Inlägg

Residence skrev:

DJeXCute skrev:

Residence skrev:
han menar att bara för att bilfirman har rätt att lyfta momsen t.ex;
10000;-, bort med moms= 8000:-
firman pröjsar 4000;. ex moms.
killen här får pröjsa 5000:-

Firman betala 3000.

Momsen ligger på 25%.
Priset på 10,000kr blir 8000 ex moms

Så killen betalar 5000kr och firman 3000.

Men i tiorin så betalar killen 5000 och firman 5000. Man är väl inte så dum att man skickar upp orginal fakturan? Man skickar ju upp en kopia till företaget. Och en kopia kan dom ej dra av momsen på då räkningen ej står på firman utan killen på bilen.

Om firman går in och betalar allt och du sedan ska betala firman och dom nu är moms befriade står det 8000kr på fakturan och då kan dom bara kräva dig på 4000.

Men om firman går med vinst så får dom betala momsen. Ett företag som ej ska gå med vinst når året är slut är moms befriade.

Utbildar mig till cevil ekonom.

nu e jag inte civilekonom utan civ ing+ strategisk maknadschef.
men om firman betalar hälften så pröjsar de väl 4000ex moms då hälften ink moms var 5000?
givetvis så är momsen 2000:- ex på 10000, och firman är förmodligen intresserad utav hela kvittot.

Men  firman kan väl inte lyfta moms på det som firman inte pröjsar..?

Ifall de får en kopia på fakturan så kan de dra momsen, det är ju ett inköp (Vilket reparationer är).

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Rock-Star
5 juni 2009 · 2 982 Inlägg

tyvärr, jag går på TS linje dessvärre då jag utav egen erfarenhet förstått att bilhandlare skiter fullständigt i sina kunder efter att ha sålt en bil.
det ÄR svårt att sälja bilar idag och levererar man en bil som är paj och ser chansen att slinka undan så tar man den. Man lägger inte in bilen på lagret igen tyvärr, inte värt det då man lagt ner krut för att få bilen såld.

jag känner inte TS heller för den delen.
och jag har inget ont mot bilhandlarn i detta fall men jag väljer själv att tro på TS till 110%

Sen att bilhandlarn i detta fall VÄLJER och godkänner att sälja en bil som har FEL är otroligt korkat i mina ögon. ska man sälja ngt så ska man sälja det snyggt.
inte bara med en deklaration"fuktar växellåda blabla" även om detta är korrekt lagligt sett.
detta är enligt mig inte "serious business"

ska NÅGOT företag överhuvudtaget så man sälja varan utan fel eller skador överhuvudtaget.

Senast redigerat av Residence (5 juni 2009)

FireTraXX DFFL
5 juni 2009 · 9 020 Inlägg

Jag går varken på den ena eller den andras linje.
Men jag måste säga att TS:s inlägg innehåller flera brister.
Varav tre jag påpekade här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p1709572

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Mortalis VW-nörd?
5 juni 2009 · 4 332 Inlägg

Var tog alla andra vägen som "hört att det är en oseriös firma" och sett mekaniker sladda runt? tongue
Blev väldigt lugnt när firman faktiskt kom in och kommenterade allt hehe...
Du får ju inte direkt bättre hjälp och service för att du hotar säljare förresten...

SportsCarsESC ESC i Älmhult
5 juni 2009 · 2 Inlägg

Eftersom "vettenilsson" direkt efter postad kommentar tagit bort sitt inlägg för bevisning bifogar vi det vänligast nedan!

vettenilsson skrev:
ja ja smutskastning , e en sak men det e ju så att  det bara e dem och jag som vet vad som sagts och gjorts , och man måste väl få varna om man känner sej lurad   , jag har alla papper och mail  och skulle kunna bifoga dessa här men  tycker bara att om det nu är flera som har erfarenheter av samma företag  så är det inte fel att varna  andra  sen får givet vis alla skaffa sin egen åsikt , och kan ju bara säga så här när det drog ut på tiden så satt jag och säljaren och pratade , och då sa jag något i stil med att om bilen ej blir klar  och jag blir blåst så har jag ett bra bassboll trä och jag sicktar inte på knäna utan längre upp  ( och då menade jag på pungen ) och det var aldrig frågan om att SE offert och faktura   utan jag citerar . vi tar halva kostnaden   men då kräver vi offert och faktura .slut citat   detta kallar jag inte att smutskassta utan det är min erfarenhet , vill ni sen tro dem , gör det då , och handla där . tack för mej , och ha det gott på vägarna

Rock-Star
5 juni 2009 · 2 982 Inlägg

Mortalis skrev:
Var tog alla andra vägen som "hört att det är en oseriös firma" och sett mekaniker sladda runt? tongue
Blev väldigt lugnt när firman faktiskt kom in och kommenterade allt hehe...
Du får ju inte direkt bättre hjälp och service för att du hotar säljare förresten...

hehe alla vet att de flesta hot är tomma hot,
men det finns en viss procent som skulle kunna ge ett hot och även realisera detta hot.
tack vare den procenten så får många som "hotar" faktiskt hjälp snabbare.

men detta finns ju självklart inte dokumenterat med siffror utan istället med logik.

AlvereZ
5 juni 2009 · 787 Inlägg

Mortalis skrev:
Var tog alla andra vägen som "hört att det är en oseriös firma" och sett mekaniker sladda runt? tongue
Blev väldigt lugnt när firman faktiskt kom in och kommenterade allt hehe...
Du får ju inte direkt bättre hjälp och service för att du hotar säljare förresten...

Dom kanske är på jobbet? Ja någon hade väl sett mekanikern sladda runt? sen om det va kundbil, hans bil eller hans farmors bil vet man ju inte..

Sen så kanske han sa så lite på skoj, för att vara lite "rolig"!
Eller så menade han det!
Ingen sanning som vi kommer få reda på iaf!

Som sagt det finns alltid 2 historier, vilken ska man tro på?

Jag tror inte på någon av dom.

Rock-Star
5 juni 2009 · 2 982 Inlägg

SportsCarsESC skrev:
Eftersom "vettenilsson" direkt efter postad kommentar tagit bort sitt inlägg för bevisning bifogar vi det vänligast nedan!

vettenilsson skrev:
ja ja smutskastning , e en sak men det e ju så att  det bara e dem och jag som vet vad som sagts och gjorts , och man måste väl få varna om man känner sej lurad   , jag har alla papper och mail  och skulle kunna bifoga dessa här men  tycker bara att om det nu är flera som har erfarenheter av samma företag  så är det inte fel att varna  andra  sen får givet vis alla skaffa sin egen åsikt , och kan ju bara säga så här när det drog ut på tiden så satt jag och säljaren och pratade , och då sa jag något i stil med att om bilen ej blir klar  och jag blir blåst så har jag ett bra bassboll trä och jag sicktar inte på knäna utan längre upp  ( och då menade jag på pungen ) och det var aldrig frågan om att SE offert och faktura   utan jag citerar . vi tar halva kostnaden   men då kräver vi offert och faktura .slut citat   detta kallar jag inte att smutskassta utan det är min erfarenhet , vill ni sen tro dem , gör det då , och handla där . tack för mej , och ha det gott på vägarna

Jag förstår att TS känner sig lurad, och att han gått aningen över gränsen.
men vad jag inte förstår är varför ni skulle importera och sälja en bil vars deklaration heter "fuktar växellådsolja" eller liknande?
Varför inte få detta lagat innan leverans? kunden kommer förstå att ni vill fixa ett fel som ni inte kunnat förutse!
-detta får mig att inte välja er som leverantör i framtiden om jag nu skulle köpa en bil i vassare klass.

Senast redigerat av Residence (5 juni 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang