Lurad vid bil köp

Aleks
5 juni 2009 · 89 Inlägg

ESC är enligt mig ett seriøst och professionelt firma, kompetansen är hög i verkstan och säljarna bemöter dig precis som dom skall. Själv har jag handlat bil där, och låter dom skruva på min nuvarande bil. Får otrolig bra service där och väljer dom även om jag har 42 mil en väg.

Takk ESC för all hjälp.

Jättesynd at du känner som du gör vettenilsson och at du hade otur med bilen. Men köper man osett kan man gå på en smäll, det stod ju i papprena at växellådan var defekt och du ville häller inte provköra bilen.. Kanske du får vara nöjd med att dom betalar hälften, är väl inte precis alla firmor som hade gjort det, dom säger ju också at dom hade tatt hela jobbet om du fick bilen dit.

PS. är norrmann så det är lite onödigt att kommentera skrivfel.

Senast redigerat av Aleks (5 juni 2009)

Rock-Star
5 juni 2009 · 2 982 Inlägg

jag önskar givetvis att ESC besvarar min fråga

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
5 juni 2009 · 4 418 Inlägg

Residence skrev:

SportsCarsESC skrev:
Eftersom "vettenilsson" direkt efter postad kommentar tagit bort sitt inlägg för bevisning bifogar vi det vänligast nedan!

vettenilsson skrev:
ja ja smutskastning , e en sak men det e ju så att  det bara e dem och jag som vet vad som sagts och gjorts , och man måste väl få varna om man känner sej lurad   , jag har alla papper och mail  och skulle kunna bifoga dessa här men  tycker bara att om det nu är flera som har erfarenheter av samma företag  så är det inte fel att varna  andra  sen får givet vis alla skaffa sin egen åsikt , och kan ju bara säga så här när det drog ut på tiden så satt jag och säljaren och pratade , och då sa jag något i stil med att om bilen ej blir klar  och jag blir blåst så har jag ett bra bassboll trä och jag sicktar inte på knäna utan längre upp  ( och då menade jag på pungen ) och det var aldrig frågan om att SE offert och faktura   utan jag citerar . vi tar halva kostnaden   men då kräver vi offert och faktura .slut citat   detta kallar jag inte att smutskassta utan det är min erfarenhet , vill ni sen tro dem , gör det då , och handla där . tack för mej , och ha det gott på vägarna

Jag förstår att TS känner sig lurad, och att han gått aningen över gränsen.
men vad jag inte förstår är varför ni skulle importera och sälja en bil vars deklaration heter "fuktar växellådsolja" eller liknande?
Varför inte få detta lagat innan leverans? kunden kommer förstå att ni vill fixa ett fel som ni inte kunnat förutse!
-detta får mig att inte välja er som leverantör i framtiden om jag nu skulle köpa en bil i vassare klass.

Om kunden vill ha ut bilen trots problem, och kunden redan har betalat bilen och kunden har fått papper med alla problemen på ...
Hur i hel... kan det bli leverantörens problem ??

Hamilton
5 juni 2009 · 8 868 Inlägg

Att företag smutskastas på diverse forum är inget ovanligt, oftast är det besvikna köpare som känner sig lurade då dom gjort en i sina ögon dålig affär.
Man lägger till och tar bort efter eget behag i sin kritik för att få sympati för sitt aggerande i stället för att erkänna att man brustit i sitt eget ansvar som köpare.

Det har blivit mera en regel än undantag att man skriver rena osaningar och hotar med diverse publicering för att få "rätt".

Att som seriös företagare behöva gå in på ett forum för att försvara sig ska inte behövas, tvister löser man på annat sätt än via forum och dess medlemmar.

Har personligen ingen erfarenhet om företaget i den här tråden, men tycker att det är olyckligt att dom ska behöva ödsla tid på sådant här, skulle behövas en heltidsanställd för att plöja igenom alla forum på nätet.

Nu har dom tagit sig tiden att besvara inlägget och jag lägger mera tilltro till den versionen än vad trådskaparen beskrivit i sina inlägg.

Garaget.org borde ta en riktig funderare över hur man ska aggera med inlägg som riktar sig till just företag.

Senast redigerat av Hamilton (5 juni 2009)

Fotograf på tierpidag.se
Rock-Star
5 juni 2009 · 2 982 Inlägg

Hamilton skrev:
Att företag smutskastas på diverse forum är inget ovanligt, oftast är det besvikna köpare som känner sig lurade då dom gjort en i sina ögon dålig affär.
Man lägger till och tar bort efter eget behag i sin kritik för att få sympati för sitt aggerande i stället för att erkänna att man brustit i sitt eget ansvar som köpare.

Det har blivit mera en regel än undantag att man skriver rena osaningar och hotar med diverse publicering för att få "rätt".

Att som seriös företagare behöva gå in på ett forum för att försvara sig ska inte behövas, tvister löser man på annat sätt än via forum och dess medlemmar.

Har personligen ingen erfarenhet om företaget i den här tråden, men tycker att det är olyckligt att dom ska behöva ödsla tid på sådant här, skulle behövas en heltidsanställd för att plöja igenom alla forum på nätet.

Nu har dom tagit sig tiden att besvara inlägget och jag lägger mera tilltro till den versionen än vad trådskaparen beskrivit i sina inlägg.

Garaget.org borde ta en riktig funderare över hur man ska aggera med inlägg som riktar sig till just företag.

jag anser att man bör ta ett hårdare grepp på företagen varvid de mest seriösa och ärliga överlever,
tidspress rättfärdigar inte att man levererar en bil som är defekt.

handydan
5 juni 2009 · 201 Inlägg

Tyvärr så får jag hålla med Jill...
"Vettenilsson" har lagt ut en tråd där han påstår sig vara lurad. Smutskastning på detta sättet skadar bara inte ESC (som har sitt på sitt torra som jag anser det). Om han var så "kåt" på att få ut bilen och inte brydde sig om att se offert och faktura. Men i efterhand gå ut med detta och varna för ett företag som gör vad de kan för att göra rätt för sig. Och ni som inte känner till hur mycket jobb där det ligger i att importera bilar, borde hålla tyst. Det ni kan eller borde; är att förlita er på importörens omdöme. De gör så gott de kan och har försökt ställa upp - och får följande hot; "... jag blir blåst så har jag ett bra bassboll trä och jag sicktar inte på knäna utan längre upp". Inget annat än barnsligt och omoget... Tala före man tänker???? Jag undrar jag vad du har dragit i gång???

Be A Part Of The Driving Force
Hackev8
5 juni 2009 · 2 121 Inlägg

tråkit att höra men vilken firma skulle ni rekomendera för jag vill inte vara med om samma sak är sugen sj på att importera en bil men vill inte hamna isamma sists..... men däcken de kollar man på i vanliga fal oxå närman köper bil så man vet om dom e bra eller dåliga sen kollar man ju olja å de oxå men synd att de har hänt iaf nä'r man väntar å läger ut en massa pengar

Rock-Star
5 juni 2009 · 2 982 Inlägg

handydan skrev:
Tyvärr så får jag hålla med Jill...
"Vettenilsson" har lagt ut en tråd där han påstår sig vara lurad. Smutskastning på detta sättet skadar bara inte ESC (som har sitt på sitt torra som jag anser det). Om han var så "kåt" på att få ut bilen och inte brydde sig om att se offert och faktura. Men i efterhand gå ut med detta och varna för ett företag som gör vad de kan för att göra rätt för sig. Och ni som inte känner till hur mycket jobb där det ligger i att importera bilar, borde hålla tyst. Det ni kan eller borde; är att förlita er på importörens omdöme. De gör så gott de kan och har försökt ställa upp - och får följande hot; "... jag blir blåst så har jag ett bra bassboll trä och jag sicktar inte på knäna utan längre upp". Inget annat än barnsligt och omoget... Tala före man tänker???? Jag undrar jag vad du har dragit i gång???

skulle du betala först och få din bil efteråt. för att sedan få veta att "växelådan fuktar"... skulle du ta den firman som seriös?
firman säger; växellådan är defekt men vill du provköra?
killen säger; Nej, men jag kör iväg med bilen trots att växellådan är defekt.

KNAS!

kolvas
5 juni 2009 · 4 001 Inlägg

Residence skrev:
skulle du betala först och få din bil efteråt. för att sedan få veta att "växelådan fuktar"... skulle du ta den firman som seriös?
firman säger; växellådan är defekt men vill du provköra?
killen säger; Nej, men jag kör iväg med bilen trots att växellådan är defekt.

KNAS!

att en växellåda fuktar innebär inte att den är defekt, det finns regler för hur sådana här garanti-ärenden ska hanteras, det är enkelt att följa dessa regler och den 1:a punkten där är att det är företaget som sålt varan som har rätt att åtgärda felet vilket dom också erbjudit sig men köparen har avböjt p.g.a 15 mils resväg som han har rätt att få ersättning för så jag vet inte varför folk kastar ur sig en massa skit när man inte följt de regler som finns.

Att hota folk och gapa & gorma hjälper sällan, man ska prata sakligt och kollat upp vad som gäller, det finns inte bara rättigheter, det finns även skyldigheter.

OBS jag snackar generellt, inte bara ang. just detta fallet

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Hamilton
5 juni 2009 · 8 868 Inlägg

Residence skrev:

Hamilton skrev:
Att företag smutskastas på diverse forum är inget ovanligt, oftast är det besvikna köpare som känner sig lurade då dom gjort en i sina ögon dålig affär.
Man lägger till och tar bort efter eget behag i sin kritik för att få sympati för sitt aggerande i stället för att erkänna att man brustit i sitt eget ansvar som köpare.

Det har blivit mera en regel än undantag att man skriver rena osaningar och hotar med diverse publicering för att få "rätt".

Att som seriös företagare behöva gå in på ett forum för att försvara sig ska inte behövas, tvister löser man på annat sätt än via forum och dess medlemmar.

Har personligen ingen erfarenhet om företaget i den här tråden, men tycker att det är olyckligt att dom ska behöva ödsla tid på sådant här, skulle behövas en heltidsanställd för att plöja igenom alla forum på nätet.

Nu har dom tagit sig tiden att besvara inlägget och jag lägger mera tilltro till den versionen än vad trådskaparen beskrivit i sina inlägg.

Garaget.org borde ta en riktig funderare över hur man ska aggera med inlägg som riktar sig till just företag.

jag anser att man bör ta ett hårdare grepp på företagen varvid de mest seriösa och ärliga överlever,
tidspress rättfärdigar inte att man levererar en bil som är defekt.

Men inte ska dom åtgärderna tas av medlemmar på ett forum. Finns redan instanser som sköter det mycket bättre.

Fotograf på tierpidag.se
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
5 juni 2009 · 4 418 Inlägg

Residence skrev:

handydan skrev:
Tyvärr så får jag hålla med Jill...
"Vettenilsson" har lagt ut en tråd där han påstår sig vara lurad. Smutskastning på detta sättet skadar bara inte ESC (som har sitt på sitt torra som jag anser det). Om han var så "kåt" på att få ut bilen och inte brydde sig om att se offert och faktura. Men i efterhand gå ut med detta och varna för ett företag som gör vad de kan för att göra rätt för sig. Och ni som inte känner till hur mycket jobb där det ligger i att importera bilar, borde hålla tyst. Det ni kan eller borde; är att förlita er på importörens omdöme. De gör så gott de kan och har försökt ställa upp - och får följande hot; "... jag blir blåst så har jag ett bra bassboll trä och jag sicktar inte på knäna utan längre upp". Inget annat än barnsligt och omoget... Tala före man tänker???? Jag undrar jag vad du har dragit i gång???

skulle du betala först och få din bil efteråt. för att sedan få veta att "växelådan fuktar"... skulle du ta den firman som seriös?
firman säger; växellådan är defekt men vill du provköra?
killen säger; Nej, men jag kör iväg med bilen trots att växellådan är defekt.

KNAS!

Du betalar för en RIKTIGT GAMMAL bil som du vill ha ... Självklart vet du att den inte är ny !!
När den kommer till sverige upptäcks problemet, men killen skiter i det och vill bara ha hem bilen till "varje pris" i ordets rätta bemärkelse...

Självklart släpper firman ut bilen .. Hur sjutton hade du gjort ?? Tvingat killen att reparera ??

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
5 juni 2009 · 4 418 Inlägg

Hamilton skrev:

Residence skrev:

Hamilton skrev:
Att företag smutskastas på diverse forum är inget ovanligt, oftast är det besvikna köpare som känner sig lurade då dom gjort en i sina ögon dålig affär.
Man lägger till och tar bort efter eget behag i sin kritik för att få sympati för sitt aggerande i stället för att erkänna att man brustit i sitt eget ansvar som köpare.

Det har blivit mera en regel än undantag att man skriver rena osaningar och hotar med diverse publicering för att få "rätt".

Att som seriös företagare behöva gå in på ett forum för att försvara sig ska inte behövas, tvister löser man på annat sätt än via forum och dess medlemmar.

Har personligen ingen erfarenhet om företaget i den här tråden, men tycker att det är olyckligt att dom ska behöva ödsla tid på sådant här, skulle behövas en heltidsanställd för att plöja igenom alla forum på nätet.

Nu har dom tagit sig tiden att besvara inlägget och jag lägger mera tilltro till den versionen än vad trådskaparen beskrivit i sina inlägg.

Garaget.org borde ta en riktig funderare över hur man ska aggera med inlägg som riktar sig till just företag.

jag anser att man bör ta ett hårdare grepp på företagen varvid de mest seriösa och ärliga överlever,
tidspress rättfärdigar inte att man levererar en bil som är defekt.

Men inte ska dom åtgärderna tas av medlemmar på ett forum. Finns redan instanser som sköter det mycket bättre.

Forum är till för att varna så att inte andra går i samma fälla !!

Hamilton
5 juni 2009 · 8 868 Inlägg

Jill skrev:

Hamilton skrev:

Residence skrev:

jag anser att man bör ta ett hårdare grepp på företagen varvid de mest seriösa och ärliga överlever,
tidspress rättfärdigar inte att man levererar en bil som är defekt.

Men inte ska dom åtgärderna tas av medlemmar på ett forum. Finns redan instanser som sköter det mycket bättre.

Forum är till för att varna så att inte andra går i samma fälla !!

Nu var ju inte det som var frågan heller.... Utan jag svarade på om åtgärder mot oseriösa företag, det märker du om du läse om vad jag svarade på.

Fotograf på tierpidag.se
hedley Saaboholic
5 juni 2009 · 3 129 Inlägg

Måste säga att jag tycker det är väldigt bra att ESC har gått ut här i tråden och gett sin version av det hela. Ger en helt annan infalls vinkel i det hela när man ser det sakenligt osv.

Personligen hade jag inte tagit ett hot på speciellt stort allvar av någon som varken stavar meningen rätt samt använder särkskrivning i själva hotfrasen. Men å andra sidan så förstår jag inte vitsen med att framföra ett hot när det är för kundens skull som man går igenom grejer osv, då är det väl bara bra om det tar en vecka längre och man får allt riktigt istället för att börja krångla direkt?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
5 juni 2009 · 963 Inlägg

Jill skrev:

Hamilton skrev:

Residence skrev:

jag anser att man bör ta ett hårdare grepp på företagen varvid de mest seriösa och ärliga överlever,
tidspress rättfärdigar inte att man levererar en bil som är defekt.

Men inte ska dom åtgärderna tas av medlemmar på ett forum. Finns redan instanser som sköter det mycket bättre.

Forum är till för att varna så att inte andra går i samma fälla !!

Precis. Visst kanske inte denna trådskapare har sitt på det torra men det kanske inte firman har heller.
När jag nu läst tråden så har jag ganska stort förtroende för denna firma.

Att generalisera detta så man inte får skriva om firmor på ett forum låter befängt.
Om man tänker anlita en firma så söker man ofta på nätet efter åsikter om dem. De flesta firmor har någon/några missnöjda kunder men om de är i majoritet så kanske man ska tänka sig för en extra gång innan man anlitar dem?

Pricerunner / Prisjakt har ju betyg och omdöme. Detta finns inte för bilfirmor, då hänvisas vi till bilforum såsom detta med våra åsikter.

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
5 juni 2009 · 4 418 Inlägg

TCG skrev:

Jill skrev:

Hamilton skrev:
Men inte ska dom åtgärderna tas av medlemmar på ett forum. Finns redan instanser som sköter det mycket bättre.

Forum är till för att varna så att inte andra går i samma fälla !!

Precis. Visst kanske inte denna trådskapare har sitt på det torra men det kanske inte firman har heller.
När jag nu läst tråden så har jag ganska stort förtroende för denna firma.

Att generalisera detta så man inte får skriva om firmor på ett forum låter befängt.
Om man tänker anlita en firma så söker man ofta på nätet efter åsikter om dem. De flesta firmor har någon/några missnöjda kunder men om de är i majoritet så kanske man ska tänka sig för en extra gång innan man anlitar dem?

Pricerunner / Prisjakt har ju betyg och omdöme. Detta finns inte för bilfirmor, då hänvisas vi till bilforum såsom detta med våra åsikter.

Precis!

Hade någon annan lagt upp en sån här tråd innan mig, http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=132011 Så hade jag vartit 5000 och 2 månader rikare ...

Det är sånt man vill bespara annat folk ... även om denna tråden är tebax på ruta ett då TS inte kunde skilja på att känna sig lurad & vara lurad... smile

Rojpen
5 juni 2009 · 2 230 Inlägg

säger bara suck.. klart som fann det finns företag som har missnöjda kunde visa mer vissa mindre, å då dom erbjuder sig att fixa "felet" då äre väll inte ens nått att gnälla över.. folk kan klaga men då dom blir erbjuden hjälp då duger det fan inte.. är otrligt van med detta dock inte bilar utan datorer.. men samma sak dära typ. tror då med på firman än köparn iaf. sen ska man ta allt med en smula salt bättra å skaffa sig en egen uppfattning av säljaren så äre ju med allt man köper.. å testar man inte saker eller kontrolerar då får man fan skyllia sig själv. säljarna är ju inte mer än mänskliga.. tyckker detta skulle passa mycket bättre som blogg.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
volvo855t5r
5 juni 2009 · 217 Inlägg

Etter hva jeg forstår var det en spesiell bil som ble besilt/levert, kunden stresser å vill ha bilen så fort som mulig, kunden kunne ha tatt bilen til en kontroll event fått ett verksted til å sjekke bilens tekniske/mekansiske stand, i Norge har vi noe som kalles NAF test hvor det er mulig å få vurdert en bils tilstand, sikkert noe av samme her i Sverige.
At folk ikke tar ansvar, men blir veldig etterpå kloke og begynner med skit kasting er ikke noe nytt.
Jeg har selv jobbet på kundeservice å vet hvordan det kan være med folk som blir super eksperter i etterkant av ett kjøp.
Nei vi har selv mansvar for å undersøke litt i forkant av en handel, om det er med bedrift eller privat.
Solgte noen felger i fjor høst, oppga all teknisk data på felgene og dekkene, samt hvilke modeller dem passet på, kom en å kjøpte dem og noe dager senere ville han levere dem tilbake grunnet feil dim på bolt hullene, men han fikk takke seg selv at hen ikke undersøkte før han kjøpte, han ble kjempe sint også.

Som sagt syntes jeg ikke det er riktig å henge ut bilfirmaer eller noen andre i den forstand, mange ganger er det kunden som er problemet!

Er det noe feil med veksel lådan, så få den undersøkt før man kjøper, for meg er dettte en normal tanke gang og er utrolig at det skapes en tråd som denne.

Alle firmaer har en eller fler missfornøyde kunder, ikke noe wow det,og jeg mener ALLE

Syntes det viser dårlig oppdragelse å legge ut dårlig omdømme til ett firma bare for at man som kunde ikke har noen nødvendig kunnskap om bil.Har man så lite kunnskap så kjøp nytt ikke brugt

Med dette avlsuttes innlegget,

"god helg"......sitat slutt;)

Volkswagen Tiguan "R-line" (2012)
E-30
5 juni 2009 · 1 050 Inlägg

Jag misstänker att hela sanningen ej kommit fram ännu..båda parter har nog en del på sitt samvete i denna trista deal. Dock så hotar man aldrig med att slå upp säljarens pungkulor med basebollträ, då har man "passerat gränsen" för vad som är lämpligt med RÅGE.

En vanlig säljare hade efter ett sådant otrevligt hot omgående anullerat affären..wink

Senast redigerat av E-30 (5 juni 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
vettenilsson
5 juni 2009 · 9 Inlägg

visst det e jag som e boven i dramat , jag kan inte stava , eller formulera mej i text , och  får ta på mej allt . Finns bara ett sätt Att få folk nöjda . FÖRLÅT ESP
Jag e dum  och kan bara konstatera  att jag e en idiot . detta är mitt sista in lägg
hoppas ni får det bra här  och att alla blir nöjda

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang