Mitt fel vid krock?!

volvoentusiasten
7 juni 2009 · 4 005 Inlägg

Nehe skrev:

linuslinje skrev:
Suck, varför ska alla envisas?

37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta gäller dock inte på sådan väg som avses i 7 § fjärde stycket.
   Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.

Har vi diskuterat klart det här nu?
Man får ligga och sega i vänsterfilen om man vill det, och det inte skapar någon olägenhet för fordon bakom.

Om du läser igenom trådskaparens inlägg igen och sen läser du paragrafen du hänvisar så prydligt till så inser du 2 saker.

1. När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta vill då givetvis säga direkt efter man har paserat bilen man tänkt köra om. Detta gäller dock inte om man har tänkt köra om fler bilar. Jag antar att TS har kört om samtliga bilar eftersom BMWn kunde köra i högra fältet.

2. ...och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik. BMWn räknas här som upphinnande trafik även om den kör så snabbt att den bryter mot gällande hastighetsbestämelse och eftersom TS hinner uppfatta att BMWn kommer snabbt bakom så borde han vänligt svänga in till det högra körfältet. Så att BMWn kan åka förbi. Hade TS nu gjort detta så hade denna situation aldrig kommit till skott.

Så jag vet inte vad du vill visa med dina paragraf hänvisningar linuslinje men om man ska hänvisa så ska man göra det rätt. Nu vet jag dock inte vad det är för väg som nämns i 7§ fjärde stycket.

Nej jag tar ingens parti av vad som hänt.

Tack för dina kommentarer! smile

Dina kommentarer och tolkningar är ju enbart spekulationer om TS fall. Det kan lika väl vara så att bmwföraren gasade ikapp framförvarandes fordon i högerfältet och sedan "hann precis" in i vänsterfältet.
Spekulationer.

Jag tror det är lättare att tolka TS att han har gjort som han ska göra i körfältsbyte, hastighet, iaktagande och dyligt tills han väl skriver motsatsen.

Nehe
7 juni 2009 · 687 Inlägg

linuslinje skrev:
Tack för dina kommentarer! smile

Dina kommentarer och tolkningar är ju enbart spekulationer om TS fall. Det kan lika väl vara så att bmwföraren gasade ikapp framförvarandes fordon i högerfältet och sedan "hann precis" in i vänsterfältet.
Spekulationer.

Jag tror det är lättare att tolka TS att han har gjort som han ska göra i körfältsbyte, hastighet, iaktagande och dyligt tills han väl skriver motsatsen.

Visst är allt tolkningar eftersom ingen av oss var på plats.

Men man kan ju anse iaf att om en bil kan köra om på högerkörfält när någon ligger i vänsterkörfält så kan bilen som ligger i vänsterkörfält ha kunnat svänga in på högerkörfält igen innan bilen som ska köra om där gör det... Hehe lite komplicerat kanske men min poäng kanske kommer fram ändå.

naak2803
7 juni 2009 · 346 Inlägg

fick idag samtal från polisen, att det var flera under samma tid som hade anmält BMW föraren för vårdlös körning... wink så nu skulle polisen skicka ut en tekniker för att undersöka min bil... big_smile

WoozyDozz
7 juni 2009 · 918 Inlägg

nabil_akhlaque skrev:
fick idag samtal från polisen, att det var flera under samma tid som hade anmält BMW föraren för vårdlös körning... wink så nu skulle polisen skicka ut en tekniker för att undersöka min bil... big_smile

Gött:D

blacken
7 juni 2009 ·

1: skitstöveln kör om på höger sida på motorväg, "ajabaja" får man inte göra.
2: ovanämnda muppskalle svänger/byter fil tvärt och sedan tvärnitar, "ajabaja" får man inte göra, enligt lag.
Det skulle vara skit med vårat lagsystem ifall du torskar på det. Idioten är helt skyldig till det som hänt.

JOCKE_ST
7 juni 2009 · 212 Inlägg

nabil_akhlaque skrev:
fick idag samtal från polisen, att det var flera under samma tid som hade anmält BMW föraren för vårdlös körning... wink så nu skulle polisen skicka ut en tekniker för att undersöka min bil... big_smile

hoppas han åker dit så det visslar om det!

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?
Svenss0n
7 juni 2009 · 643 Inlägg

Ksj skrev:

linuslinje skrev:

Ksj skrev:
En liknande grej hände mig för nån vecka sedan.

Hade en v70 ca 5 billängder före mig på 50väg och höll också 50.
Då pallnitar stolpskottet i v70:n så jag blir svinrädd och nitar jag också.

Sedan fick jag bara tanken att jag vågar inte liga bakom en sådan stålle så jag påbörjade en omkörning.

Då svänger rikspuckot ut mot mig så hans sidospegel skrapar hela min dörr!
Jag kom om och pekade finger iallafall men han följde efter och ringde snuten.

Snuten anklagar MIG för att ha prejat honom! 

Väntar fortfarande på försäkringsbolagens dom och ev förhör ang vårdslöshet i trafik samt att volvofjanten sagt till snuten att jag hotat honom till livet och massa andra lögner så det blir väll rublicerat som olaga hot också.


mummel.

Hoppas du går fri!

Vilken idiot!
Polisanmäl honom för falsk angivelse! helt uppenbart!

Nej, jag tänker lösa det på annat sätt om jag blir dömd.
Snuten hade förmodligen skrattat åt mig om jag velat att de skulle tagit upp en anmälan vid tillfället.
Det var tyvärr riktigt naiva snutar som behövt både 2 och tre charmkurser, jag hotade att anmäla en av dom för ärekränkning och först då började dom bli normala.

vet du ens vad ärekränkning är för något jävla pajas? det är om du snackar skit om någon på internet, tidning eller liknande. förtal kanske passar dig bättre. . .

Volvo 850R (1997)
240boy
7 juni 2009 · 471 Inlägg

Svenss0n skrev:

Ksj skrev:

linuslinje skrev:

Vilken idiot!
Polisanmäl honom för falsk angivelse! helt uppenbart!

Nej, jag tänker lösa det på annat sätt om jag blir dömd.
Snuten hade förmodligen skrattat åt mig om jag velat att de skulle tagit upp en anmälan vid tillfället.
Det var tyvärr riktigt naiva snutar som behövt både 2 och tre charmkurser, jag hotade att anmäla en av dom för ärekränkning och först då började dom bli normala.

vet du ens vad ärekränkning är för något jävla pajas? det är om du snackar skit om någon på internet, tidning eller liknande. förtal kanske passar dig bättre. . .

ärekränkning är just precis de du gjorde nu.. -.-

Skiiit du nedde ! ;)
Ksj
7 juni 2009 · 1 217 Inlägg

240boy skrev:

Svenss0n skrev:

Ksj skrev:

Nej, jag tänker lösa det på annat sätt om jag blir dömd.
Snuten hade förmodligen skrattat åt mig om jag velat att de skulle tagit upp en anmälan vid tillfället.
Det var tyvärr riktigt naiva snutar som behövt både 2 och tre charmkurser, jag hotade att anmäla en av dom för ärekränkning och först då började dom bli normala.

vet du ens vad ärekränkning är för något jävla pajas? det är om du snackar skit om någon på internet, tidning eller liknande. förtal kanske passar dig bättre. . .

ärekränkning är just precis de du gjorde nu.. -.-

Exakt.

Saab 900 "2.1an" (1992)
MilleN
7 juni 2009 · 9 108 Inlägg

Och den här diskussionen har spårat ur för längesedan. Låser.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang