Köpråd(Volvo eller Saab)

Glader9991
8 juni 2009 · 956 Inlägg

Volvo såklart, Vad annars?

Rallykungen Lastbilschaufför
8 juni 2009 · 125 Inlägg

Diss skrev:

Mitsubishipower skrev:

Diss skrev:
beror litte på hur mycket pengar du kan lägga tongue men jag tycker en 850 t5 låter rätt för dig.. inga alls problem att få upp till 300hk ( ligger på 225 orginal ) även en väldigt bra och rolig bil smile va noga med att kolla så de inte är en italien import, för dom är ner strokade till 2 liter ..

hoppas jag va till nån hjälp smile lycka till.

en liten fråga. varför just en 850?

det är en väldigt trevlig och bra bil smile och du ville ju ha en pigg bil , då kommer 850 med t5 modellen alt. t5r smile ska du ha en v70 t5 blir det oftast bra mycket dyrare smile

ja, jag vill ha en pigg bil. okej, men då vet jag varför. kan vara intressant att veta varför en person rekomenderar just den bilen.

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
8 juni 2009 · 125 Inlägg

Saab_Diana skrev:
volvo

okej

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
8 juni 2009 · 125 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Har stått inför samma val och säger såhär.

Åk till en handlare som har en 850 inne o provkör den, sen köper du den du trivs bäst i smile
Båda bilarna har bra prestanda när du väljer turbomotorerna, så att största skillnaden får du nog i ditt intryck när du kör bilen. Och i det här fallet är det ju det som spelar roll.

//Jacob

jo har funderat på att göra så. men jag ville även ha lite tips från er. om det är någon av dessa modellerna som kanske till exempel är kända för att ha mycket problem kan det vara bra att få veta det med. så ni kan sitta på mycket värdefull info som kan avgöra vilken bil det blir.

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
8 juni 2009 · 125 Inlägg

bmx skrev:
ja tycker saaben.nu säger ja inte bara de för att ja har en saab,utan har haft volvo med.

med saaben är mer lättrimmad,snyggare.dom flesta volvo t5:orna är ju slutkörda,finns ju flera och billiga saabar som inte är nå hårtkörda.

så satsa på en 9000 turbo

okej.

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
8 juni 2009 · 125 Inlägg

Journeyman2 skrev:
Rymlig.Hyggligt Säker.Lätt att trimma.Aeron har häftiga å Sköna kaptenstolar.Och den är j-snygg!
I klar-Röd eller i Silver wink

Men varför inte prova både en 9000 Aero /T5 så känner du vilken du gillar ..lycka till!

ja 9000 e ganska snygg. men det är 850 också. men funderar på om jag ska göra så

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Nmkj83
8 juni 2009 · 153 Inlägg

Jag har haft saab,audi,golf,mfl och nu kör jag en T5a och jag är jäkligt nöjd över bilen!!
Det var en som skrev att du inte skall få tag på en italien importerad 850!! SKIT SNACK säger jag om det!! Igenting är fel med italien import fattar inte vad alla får det ifrån att dom är så farliga att ha!! Dom har ju inte all utrusting som svensksålda har men dom går precis lika bra!! Min är en 2.0T5 och jag har trimmat den till 350hk med hjälp av AUTOTECH i trollhättan!! Den har jag kört 14,50 på 402m på strippen!! Men det är upp till dig vad du vill ha men jag hade valt 850T5an rakt av!!

Mvh Markus

Senast redigerat av Nmkj83 (8 juni 2009)

M103
8 juni 2009 · 1 570 Inlägg

När det gäller 850 då:

Nackdelen med modellen tycker jag är stel och stötig fjädring i bakvagnen, ful och lite trist inredning, hög soppaförbrukning och jämfört med en Mercedes är hela bilen lite taffligt ihopsatt och inte 100% genomtänkt men det är ju min åsikt bara.

Fördelarna är bra komfort, sköna stolar, tyst kupé. En bra långfärdsbil. Den har har stadig väghållning och bra styrning som gör att man känner att man hela tiden har bra kontroll på vagnen. Jämför jag med farsans 9-5:a tycker jag den känns slingrigare på vägen än 850n Det är en suverän vinterbil när det gäller framkomlighet på dåliga vägar. Motorljudet är ju i en klass för sig om man tycker sånt är viktigt. De verkar stå emot rosten väldigt bra om man sköter dom normalt. Min har bara en liten bubbla på bakluckan efter alla år. Lätt att bygga bra ljud i tycker jag.

Saker som kan slitas är motorfästena som orsakar lite ryck efter gasuppsläpp, hjullager, bromsar och p-broms har jag behövt byta men det är ju slitdelar och inga typfel. Det verkar vanligt att sladdarna till stolsvärmen i framstolarna går av.

Jag kan inte uttala mig om turboprestanda, trim osv utan bara några erfarenheter från själva bilmodellen i sig.

Senast redigerat av henrikh (8 juni 2009)

Rallykungen Lastbilschaufför
8 juni 2009 · 125 Inlägg

v4jessica skrev:
Är väl en smaksak som med allt annat.. Antingen är man mer för den ena eller den andre helt enkelt..

stämmer ganska bra det

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
8 juni 2009 · 125 Inlägg

Nmkj83 skrev:
Jag har haft saab,audi,golf,mfl och nu kör jag en T5a och jag är jäkligt nöjd över bilen!!
Det var en som skrev att du inte skall få tag på en italien importerad 850!! SKIT SNACK säger jag om det!! Igenting är fel med italien import fattar inte vad alla får det ifrån att dom är så farliga att ha!! Dom har ju inte all utrusting som svensksålda har men dom går precis lika bra!! Min är en 2.0T5 och jag har trimmat den till 350hk med hjälp av AUTOTECH i trollhättan!! Den har jag kört 14,50 på 402m på strippen!! Men det är upp till dig vad du vill ha men jag hade valt 850T5an rakt av!!

Mvh Markus

okej. tack för tipset:)

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
Rallykungen Lastbilschaufför
8 juni 2009 · 125 Inlägg

henrikh skrev:
När det gäller 850 då:

Nackdelen med modellen tycker jag är stel och stötig fjädring i bakvagnen, ful och lite trist inredning, hög soppaförbrukning och jämfört med en Mercedes är hela bilen lite taffligt ihopsatt och inte 100% genomtänkt men det är ju min åsikt bara.

Fördelarna är bra komfort, sköna stolar, tyst kupé. En bra långfärdsbil. Den har har stadig väghållning och bra styrning som gör att man känner att man hela tiden har bra kontroll på vagnen. Jämför jag med farsans 9-5:a tycker jag den känns slingrigare på vägen än 850n Det är en suverän vinterbil när det gäller framkomlighet på dåliga vägar. Motorljudet är ju i en klass för sig om man tycker sånt är viktigt. De verkar stå emot rosten väldigt bra om man sköter dom normalt. Min har bara en liten bubbla på bakluckan efter alla år. Lätt att bygga bra ljud i tycker jag.

Saker som kan slitas är motorfästena som orsakar lite ryck efter gasuppsläpp, hjullager, bromsar och p-broms har jag behövt byta men det är ju slitdelar och inga typfel. Det verkar vanligt att sladdarna till stolsvärmen i framstolarna går av.

Jag kan inte uttala mig om turboprestanda, trim osv utan bara några erfarenheter från själva bilmodellen i sig.

tack för infon. tyckte detta var bra info om 850

Volkswagen Caddy "1.9 TDI Life" (2011)
steifan DR!FTT3KN!K3R
8 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Turbo är ju helt rätt spår om du vill ha stora utslag på din 'butt dyno' under acceleration big_smile

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Germax
8 juni 2009 · 12 086 Inlägg

Saaben är snabbare, volvon är bättre på allt annat tongue

Kentgoran
8 juni 2009 · 43 Inlägg

Skulle inte påstå att SAAB är ett bra val för tillfället, med tanke på marknaden och så. Visst, volvo går inte heller jättebra, men bra mycket bättre. Att köpa en SAAB är som att slänga pengarna i sjön, värdet sjunker hela tiden.

Polaren fick inte mer än 100k för sin 9-3 2.0a från -07.

steifan DR!FTT3KN!K3R
8 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Varken Volvo 850, Saab 9000 eller Saab 900 (NG) står ju särskilt högt i pris,
så värdeminskning är nog inte riktigt relevant i denna prisklassen.

Edit: Tex Volvo 850 Turbo / Saab 9000 2,3T, normalpriset ligger kring 20 000kr.
+/- 10 000 efter skick/utförande. Inte inräknat hårdtrimmade eller hårdstylade objekt tongue

Senast redigerat av steifan (8 juni 2009)

TurbOla Reservdansk
8 juni 2009 · 6 271 Inlägg

En sak du ska hålla koll på om du ska köpa en 850 är att se efter om det läcker mellan motor och växellåda.

Det sitter en packbox där, bakom svänghjulet, som kan krypa ut om det är för högt vevhustryck för länge, och då läcker den olja där.

Då måste man dela på motor och växellåda för att byta den.
Bytet kostar väl ca 5000 (på verkstad) - packningen 150kr. smile

Finns massa begagnade grejer till 850n, och ännu fler styling/reservdelar.
Stötdämpare + fjädrar runtom kostar 3900kr på GE Motorsport, det är billigt.

Växellådan är känd för att klara av mycket mos, men man ska inte stå och göra enhjulsburnouts, då ryker diffdreven efter ett tag.

Om du ska gå över 350hk eller ca 1,2bar i ladd bör du byta vevstakarna, men med vanlig chippning och sådant är det bara att tuta och köra.

Vid lugn körning drar bilen ca 0,75-0,8 - men när man ger järnet drar den lätt 3-4liter milen, men det är ju ganska naturligt. smile

Framvagnsgrejer slits ganska bra på dessa bilar, just på grund av effekten - samt de mjuka gummibussningarna som sitter original.
Byter man till eftermarknadsbussningar av delrin, får man förbättrad styrning, väghållning och hållbarhet.
Likadant med motorfästena - då motorn rör sig ganska rejält fram och tillbaka när man accar/släpper av och så, så äter det på övre motorfästet.

Karosserna är galvade, så de står emot rost mycket bra, vanliga ställen där rost kan dyka upp är baklucka (mest kombi) och hjulhus (stenskott).

Försäkringen på en 850 T5 är rätt hög om du står för den själv - då försäkringsbolagen vet att detta är en ungdomsbil.

Servicen behöver inte vara särskilt dyr om du är lite händig själv, klarar av att byta olja och filter, kamremmen byts var 12000e mil.

Hoppas du får någon nytta av den här infon. smile

Senast redigerat av TurbOla (8 juni 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
marcuswsb
8 juni 2009 · 20 Inlägg

har både en 9000 2,3t och en volvo 855 t5a. Båda är till salu om du är intresserad!

steifan DR!FTT3KN!K3R
8 juni 2009 · 10 427 Inlägg

marcuswsb skrev:
har både en 9000 2,3t och en volvo 855 t5a. Båda är till salu om du är intresserad!

Du lär ju ange vilken som har varit 'bäst' i din ägo också wink

IceEyes Varningar: För många..
8 juni 2009 · 2 552 Inlägg

Kentgoran skrev:
Skulle inte påstå att SAAB är ett bra val för tillfället, med tanke på marknaden och så. Visst, volvo går inte heller jättebra, men bra mycket bättre. Att köpa en SAAB är som att slänga pengarna i sjön, värdet sjunker hela tiden.

Polaren fick inte mer än 100k för sin 9-3 2.0a från -07.

Nu är det väl kanske lite skillnad på värdeminskningen hos en 9000 från 90-talet och en 2 år gammal 9-3:a wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
M103
8 juni 2009 · 1 570 Inlägg

Vill man ha en fräsch, begagnad nyare Saabmodell har man ju haft fyndläge ett tag nu. Tråkigare att sälja sin Saab dock. Dock vänder ju priserna uppåt lite nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang