Hjälp;Min saab slukar olja!!!!!!

saab95
17 april 2006 · 7 Inlägg

Min saab9-5 2,0T 02 slukar motorolja. Den har gått 14500mil,och det är inget läckage vad jag kan se. Ca 1 liter på 300mil,det  är då inget oljud från motor vad jag kan höra.
Kan det vara turbon som spökar?????

TurboTom
17 april 2006 · 31 Inlägg

Hej!
Troligen är det väl kamtransmissionen/vevhusventilation det numera klassiska Saabfelet...
Åk till Saabverkstad och kolla omgående, är bilen servad som den ska så står Saab för allt, och ger dig dessutom motorgaranti!


MVH//Tomas

okkar
17 april 2006 · 694 Inlägg

klassiskt saab fel så ny bil så bara in med skiten på saab så fixar dom det!!

helin
19 april 2006 · 12 Inlägg

samma bekymmer på min.. Den är servad riktigt ordentligt. gått 18000mil och dricker 1 liter olja på 300mil

Saabare Avstängd
19 april 2006 · 1 106 Inlägg

helin skrev:
samma bekymmer på min.. Den är servad riktigt ordentligt. gått 18000mil och dricker 1 liter olja på 300mil

Fan va mycket! Men jag har en 9-3 med en T7 motor o jag har inte haft det problemet. Det skulle vara bra att ha en T5 motor i 9-5.

Livet startar vid 220 km/h
900 Power
19 april 2006 · 214 Inlägg

saab95 skrev:
Min saab9-5 2,0T 02 slukar motorolja. Den har gått 14500mil,och det är inget läckage vad jag kan se. Ca 1 liter på 300mil,det  är då inget oljud från motor vad jag kan höra.
Kan det vara turbon som spökar?????

Lutar mer åt kolvringarna, för vad jag vet så äter inte kamkedjan upp oljan.. smile
Kan dock vara vevhusventilationen, är den uppdaterad?

BoraV6
19 april 2006 · 677 Inlägg

Finns ju uppgraderingar nu som sagt.
Det är inget att oroa sig för då det är enkelt åtgärdat, men däremot så bör det fixas snarast då en tät vevhusventilation inte är så nyttigt.
Tror som dom andra att Saab står för kalaset!

TurboTom
19 april 2006 · 31 Inlägg

Ang uppgraderingarna....

Görs det några uppgraderingar eller fixas bara felet...??
Isåfall kan ju samma sak hända igen...

Känner en kille som jobbar på Saab o han påstår att felet bara åtgärdas och att samma sak skulle kunna hända igen....vet dock inte hur bra koll han har...

Nån annan som vet??

helin
19 april 2006 · 12 Inlägg

saab står inte för kalaset. ringde och snackade med dom idag. dom står för kalaset om motorn skulle rasa före olje slusk i tråget inget annat..

Vad han nu försökte säga med det..

Men tror jag har ganska bra koll på vad som är problemet med min. Turbon som börjat ge sig och kastar ut olja i insuget.

Kollade vevhusventilationen och där ingen olja i de röret.

BoraV6
19 april 2006 · 677 Inlägg

Ja är det olja efter turbon så är det ju den som gett upp.

Klart den har ju gått några mil. Blir en slant att skaffa inbytes nu då!

helin
19 april 2006 · 12 Inlägg

har en lite garret liggandes i garaget får väll ta och slänga i den. smile

Gizmojohan
19 april 2006 · 3 295 Inlägg

helin skrev:
saab står inte för kalaset. ringde och snackade med dom idag. dom står för kalaset om motorn skulle rasa före olje slusk i tråget inget annat..

Vad han nu försökte säga med det..

Men tror jag har ganska bra koll på vad som är problemet med min. Turbon som börjat ge sig och kastar ut olja i insuget.

Kollade vevhusventilationen och där ingen olja i de röret.

har ett Td04Hl-15T (Orginal AERO)aggregat till salu om intresse finns.. Pm:A vid intresse..

Senast redigerat av Slave_joe (19 april 2006)

Founder
20 april 2006 · 1 414 Inlägg

saab95 skrev:
Min saab9-5 2,0T 02 slukar motorolja. Den har gått 14500mil,och det är inget läckage vad jag kan se. Ca 1 liter på 300mil,det  är då inget oljud från motor vad jag kan höra.
Kan det vara turbon som spökar?????

Det finns en lätt lösning för att slippa oljeproblemet med vevhusventilationen... byt olja ofta!!! helst var 1000:e mil eller ännu oftare. Kör inte med halvsyntet...

Det finns 2 vanliga ställen oljan kan ta vägen på din bil,  turbon eller genom kolvringarna... kolla dina avgaser, är dom blåa och fuktiga så käkar bilen olja som går in i cylindrarna antingen genom kolvringarna eller luften via turbon. Ta en trasa och lägg mot utblåset och låt motorn varva lite en stund, kolla om det finns oljerester på trasan...

Skulle det vara turbon kan man ofta få en begangnad för några få tusen, ingen mening att gå till nån firma, kolla STCS forum, där finns det gott om turbo's till salu...

Skulle det vara kolvringarna så har du ett större problem... byta kolvringar plus köra in dom i några  hundra mil... helst inte över 3000 rpm under inkörningstiden... även turbon bör man vara försiktig med i flera hundra mil efter byte...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
jonTe
20 april 2006 · 5 710 Inlägg

Founder skrev:
... även turbon bör man vara försiktig med i flera hundra mil efter byte...

Varför då?

MVH Jonas
..............
Datsunman
21 april 2006 · 39 Inlägg

Kolla in den här länken, rätt bra faktiskt. Då kan du kolla vad som är gjort på din 9-5:a.

http://www.mitt-eget.com/saab/informati … ifieringar

:p
Saabare Avstängd
22 april 2006 · 1 106 Inlägg

jonTe skrev:

Founder skrev:
... även turbon bör man vara försiktig med i flera hundra mil efter byte...

Varför då?

JonTe: Jag undrar oxå varför man bör vara försiktig med turbon efter byte. Då turbon gick på min bil en gång så gjorde jag en hård körning med min bil o inget hände. Jag har nu rullat 8500 mil med min 9-3:a o har inte haft så många problem. Du kommer väl ihåg när min bil inte gick fortare än 40 km/h?

Livet startar vid 220 km/h
Gazer Gazer
22 april 2006 · 59 Inlägg

Det finns en "slutgiltig" vevhusventilation, den får kunden betala, om han/hon inte fått sin VV updaterad någon gång inom 2 år, då står Saab för kalaset, eller i och med en oil sludge reperation "kedjebyte".
VV Satsen kostar 280kr och tar ca 45min att montera inkl rengörning av VV i ventilkåpa.
Ytterliggare slangar och backventiler kan behöva bytas utöver VV satsen om dessa är trasiga/degiga.

Troligast är att du får in olja i cobran"inloppsröret" till turbon från VV, pga av att VV inte kan skilja ut olja och luft tillräckligt bra. I detta fall hjälper den nya VV´n.

Minst troligast är att kolvringarna tätar så dåligt att oljan kommer upp i förbränningsrummet och förbränns, då vad jag vet aldrig har skett på en T7 motor.

Ett annat scenario är att tätningarna i turbon läcker så att motorn antingen får i sig olja genom insuget och förbränner den, eller att den kommer ut i avgashuset (Brukar ryka kraftigt blått vid kallstart) och förångas ut i avgasröret. I detta fall beror det på för högt Vevhustryck som gjort att oljan som ska passa i turbons lagring inte lätt kan rinna ner i sumpen, utan motas av mottryck vilket leder till att tätningarna i turbon ger sig. Detta avhjälps eller i första hand förbyggs med den nya VV.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
Gazer Gazer
22 april 2006 · 59 Inlägg

Finns ingen inkörning på en turbo, det enda man ska tänka på vid ett byte är att inte varva motorn innan den är genomvarm vid första start, och se till att turbon fått rikligt med olja i lagringen innan motorn startas.

Kullagrade turboaggregat är ännu känsligare än standard glidlagrade, speciellt vad det gäller oljebytesintervall.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
volvotobbe DREAMTEAM
30 mars 2008 · 76 Inlägg

Gazer skrev:
Det finns en "slutgiltig" vevhusventilation, den får kunden betala, om han/hon inte fått sin VV updaterad någon gång inom 2 år, då står Saab för kalaset, eller i och med en oil sludge reperation "kedjebyte".
VV Satsen kostar 280kr och tar ca 45min att montera inkl rengörning av VV i ventilkåpa.
Ytterliggare slangar och backventiler kan behöva bytas utöver VV satsen om dessa är trasiga/degiga.

Troligast är att du får in olja i cobran"inloppsröret" till turbon från VV, pga av att VV inte kan skilja ut olja och luft tillräckligt bra. I detta fall hjälper den nya VV´n.




((((((((((((((((Minst troligast är att kolvringarna tätar så dåligt att oljan kommer upp i förbränningsrummet och förbränns, då vad jag vet aldrig har skett på en T7 motor.))))))))))))




Ett annat scenario är att tätningarna i turbon läcker så att motorn antingen får i sig olja genom insuget och förbränner den, eller att den kommer ut i avgashuset (Brukar ryka kraftigt blått vid kallstart) och förångas ut i avgasröret. I detta fall beror det på för högt Vevhustryck som gjort att oljan som ska passa i turbons lagring inte lätt kan rinna ner i sumpen, utan motas av mottryck vilket leder till att tätningarna i turbon ger sig. Detta avhjälps eller i första hand förbyggs med den nya VV.

jora kompisen har problem med detta nu och ev så måste bil fan in på saab för renovering.. rengöring av top osv..vet inte exakt vad dom gör men.. en saab 9-3 års 01 aero är det..detta suger..för har nyligen kostat på och steg 3 trimma den och den går som fan..men de suger med olje vv osv.. nått annat förslag eller dyligt.. ?

The Silver Beast And The Red Lady
Fredrik-79
30 mars 2008 · 2 164 Inlägg

Funkar de inte med att vevhusventilations bytet är de kolvringarna eller byte till bättre kolvar som gäller.
I grund och botten beror detta fel på att kolvringarna va för klena.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang