740n startar inte. b230f -88a

Holmberg_90
13 juni 2009 · 90 Inlägg

tja! 740 expert nån?? bytte bort min 530 topp mot 531 med vx kam. nu startar den inte. när vi bytt topp så malde vi på starten lite inget hände 5-56 i tändkabla och malde lite till slut starta skiten. men när vi test körde så om man nudda sakta sakta på gasen så gick han på alla cylindrar, tryckte du till på gasen så gick han bara på 3. ja kom faktist hem med bilen men dagen efter så fick ja f**n inte liv e skapelsen. har kollat typ allt det kommer bränsle har fixat relä och alla pumpar går. gnista kommer det me på alla cylindrar. tar man ur alla tändstift och blåser rent sätter tillbaka stiften och drar på starten så hoppar han igång i en halv sekund sen maler den bara hela tiden. hjälp ja får inget liv i den!?!?! hmm

snapshot
13 juni 2009 · 908 Inlägg

Men Räcker Det Inte Med En Tråd ?!

bonna_tommy
13 juni 2009 · 63 Inlägg

kollat hallgivaren???

Holmberg_90
13 juni 2009 · 90 Inlägg

bonna_tommy skrev:
kollat hallgivaren???

det e la den som sitter vid fördelarn typ. isåfall ja för det kommer gnista:/

Xuri One Man Clan
14 juni 2009 · 4 287 Inlägg

har du gnista å du har soppa så har kamremmen hoppat eller liknande skulle jag tro...sen kan även Lmm gått sönder så bilen dränker sig... att spruta 5-56 i tändkablarna är inget att rekommendera....då hade du fått me sån skit när man köper nya kablar...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Holmberg_90
14 juni 2009 · 90 Inlägg

Xuri skrev:
har du gnista å du har soppa så har kamremmen hoppat eller liknande skulle jag tro...sen kan även Lmm gått sönder så bilen dränker sig... att spruta 5-56 i tändkablarna är inget att rekommendera....då hade du fått me sån skit när man köper nya kablar...

kamremmen är perfekt har kollat LMM är hel den me. när ja spruta in 5-56 det var då han börja hoppa till liv.

Xuri One Man Clan
14 juni 2009 · 4 287 Inlägg

Hur har du kollat Lmm ?
mätt voltsignalen mellan stift 2 å 3  ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Holmberg_90
14 juni 2009 · 90 Inlägg

Xuri skrev:
Hur har du kollat Lmm ?
mätt voltsignalen mellan stift 2 å 3  ?

så att tråden e hel i. ja det e fin gnista på alla stift. kanske lite svag e inte säker det var ljust ute när ja kolla men tyckte den var klar å fin gnista. tänkte om det kunde va där på fördelar locket du vet så kan man vrida på hela skiten vet inte riktigt vad man kallart men tänkte om den står fel?? :s. hur vet man det??

wange_82
14 juni 2009 · 164 Inlägg

varför spruta 5-56 i tändkablarna??? inte det smartaste som går att göra...
har du kollat luftmassemätaren så den är som den ska????
går båda bränsle pumparna????
har du satt tändkablarna på rätt stift?????

BMW E30 Cab "Atlantic blue metallic" (1993)
Audi A6 "Ådi" (2006)
Holmberg_90
14 juni 2009 · 90 Inlägg

wange_82 skrev:
varför spruta 5-56 i tändkablarna??? inte det smartaste som går att göra...
har du kollat luftmassemätaren så den är som den ska????
går båda bränsle pumparna????
har du satt tändkablarna på rätt stift?????

det vart ärg på dom så rensa dom. det e hel. japp dom går båda två, och relät. ja dom e rätt

Xuri One Man Clan
14 juni 2009 · 4 287 Inlägg

traktor_power skrev:

Xuri skrev:
Hur har du kollat Lmm ?
mätt voltsignalen mellan stift 2 å 3  ?

så att tråden e hel i. ja det e fin gnista på alla stift. kanske lite svag e inte säker det var ljust ute när ja kolla men tyckte den var klar å fin gnista. tänkte om det kunde va där på fördelar locket du vet så kan man vrida på hela skiten vet inte riktigt vad man kallart men tänkte om den står fel?? :s. hur vet man det??

även om tråden är hel så kan lmm vara defekt!
Man måste mäta volten mellan stift 2-3 å då ska lmm vara på (mäta i kontaktstycket på baksidan)...efter att du har slått på tändningen så ska man mäta inom 15 sekunder ungefär, å om de är den lmm som jag tror du har så ska volten vara mellan 1.37-1.42v vid 20 grader om jag inte missminner mig...är den över eller under så ska man byta lmm...

Du kan ha fin gnista nu när stiften är ur cylinder men när du belastar stiftet med kompression så kan du blåsa ur gnistan...mät upp kablarna å se vilket ohm tal du får...ju längre kabel ju mer ohm...men dom ska ligga rätt lika...de skiljer ju inte 2 meter mellan dom direkt...


å ja man kan vrida hela fördelarhuset (inte locket) å då får man olika tändlägen. men den ska starta för de!

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Holmberg_90
14 juni 2009 · 90 Inlägg

Xuri skrev:

traktor_power skrev:

Xuri skrev:
Hur har du kollat Lmm ?
mätt voltsignalen mellan stift 2 å 3  ?

så att tråden e hel i. ja det e fin gnista på alla stift. kanske lite svag e inte säker det var ljust ute när ja kolla men tyckte den var klar å fin gnista. tänkte om det kunde va där på fördelar locket du vet så kan man vrida på hela skiten vet inte riktigt vad man kallart men tänkte om den står fel?? :s. hur vet man det??

även om tråden är hel så kan lmm vara defekt!
Man måste mäta volten mellan stift 2-3 å då ska lmm vara på (mäta i kontaktstycket på baksidan)...efter att du har slått på tändningen så ska man mäta inom 15 sekunder ungefär, å om de är den lmm som jag tror du har så ska volten vara mellan 1.37-1.42v vid 20 grader om jag inte missminner mig...är den över eller under så ska man byta lmm...

Du kan ha fin gnista nu när stiften är ur cylinder men när du belastar stiftet med kompression så kan du blåsa ur gnistan...mät upp kablarna å se vilket ohm tal du får...ju längre kabel ju mer ohm...men dom ska ligga rätt lika...de skiljer ju inte 2 meter mellan dom direkt...


å ja man kan vrida hela fördelarhuset (inte locket) å då får man olika tändlägen. men den ska starta för de!

okee ska mäta imorn på lmm och kablarna. men om lmm e trasig så ska ju bilen starta för det men gå förbannat dåligt min startar inte alls nu.

Xuri One Man Clan
14 juni 2009 · 4 287 Inlägg

traktor_power skrev:

Xuri skrev:

traktor_power skrev:

så att tråden e hel i. ja det e fin gnista på alla stift. kanske lite svag e inte säker det var ljust ute när ja kolla men tyckte den var klar å fin gnista. tänkte om det kunde va där på fördelar locket du vet så kan man vrida på hela skiten vet inte riktigt vad man kallart men tänkte om den står fel?? :s. hur vet man det??

även om tråden är hel så kan lmm vara defekt!
Man måste mäta volten mellan stift 2-3 å då ska lmm vara på (mäta i kontaktstycket på baksidan)...efter att du har slått på tändningen så ska man mäta inom 15 sekunder ungefär, å om de är den lmm som jag tror du har så ska volten vara mellan 1.37-1.42v vid 20 grader om jag inte missminner mig...är den över eller under så ska man byta lmm...

Du kan ha fin gnista nu när stiften är ur cylinder men när du belastar stiftet med kompression så kan du blåsa ur gnistan...mät upp kablarna å se vilket ohm tal du får...ju längre kabel ju mer ohm...men dom ska ligga rätt lika...de skiljer ju inte 2 meter mellan dom direkt...


å ja man kan vrida hela fördelarhuset (inte locket) å då får man olika tändlägen. men den ska starta för de!

okee ska mäta imorn på lmm och kablarna. men om lmm e trasig så ska ju bilen starta för det men gå förbannat dåligt min startar inte alls nu.

De är inte alls säkert att bilen startar...testa koppla ur lmm kabeln..går bilen då så har du funnit felet...
går den inte så får du rycka batterikabeln en liten stund så motorlampan slocknar...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Holmberg_90
14 juni 2009 · 90 Inlägg

okee tackar. du vet inget annat det kan va??

Xuri One Man Clan
14 juni 2009 · 4 287 Inlägg

traktor_power skrev:
okee tackar. du vet inget annat det kan va??

har tändkablarna börjat ärja så ska dom bytas...gärna stiften också för dom är säkert sotiga...

angående kamremmen...även om remmen står rätt så kan remhjulen snurra på kamaxeln/vevaxeln...så även dom de ser rätt ut behöver de inte vara de..

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Holmberg_90
14 juni 2009 · 90 Inlägg

Xuri skrev:

traktor_power skrev:
okee tackar. du vet inget annat det kan va??

har tändkablarna börjat ärja så ska dom bytas...gärna stiften också för dom är säkert sotiga...

angående kamremmen...även om remmen står rätt så kan remhjulen snurra på kamaxeln/vevaxeln...så även dom de ser rätt ut behöver de inte vara de..

har testat med andra tändkablar och köpt nya stift. har släppt på ventilkåpan och snurrat motorn och allt snurrar me.

Xuri One Man Clan
14 juni 2009 · 4 287 Inlägg

traktor_power skrev:

Xuri skrev:

traktor_power skrev:
okee tackar. du vet inget annat det kan va??

har tändkablarna börjat ärja så ska dom bytas...gärna stiften också för dom är säkert sotiga...

angående kamremmen...även om remmen står rätt så kan remhjulen snurra på kamaxeln/vevaxeln...så även dom de ser rätt ut behöver de inte vara de..

har testat med andra tändkablar och köpt nya stift. har släppt på ventilkåpan och snurrat motorn och allt snurrar me.

Ja de snurar med, men de kan ha flyttat sig..på en 745a jag  hade så flyttade sig vevaxeldrevet...å de är dom yttremärkningarna man kollar oftast...den yttre vevaxelmärkningen stod bra,mellanaxeln å kammen också

men de stod väl typ 180 grader fel...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
14 juni 2009 · 1 899 Inlägg

Håller med Xuri helt och fullt i det han säger att du ska kolla upp, men ja måste ändå kolla en sak med dej traktor_power.

Givarna för motortemp som sitter i topplocket, har du bytt dem till de som satt i 530n (original toppen)?

Har du en 88a så har du säkerligen LH 2.2 (vilket jag tror i o m att du säger att du har kollat hallgivaren) och sätter du i en 531 topp, komplett med givare, tagen ur en 940 (som har LH 2.4) så kommer motorn att gå skit.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Holmberg_90
14 juni 2009 · 90 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
Håller med Xuri helt och fullt i det han säger att du ska kolla upp, men ja måste ändå kolla en sak med dej traktor_power.

Givarna för motortemp som sitter i topplocket, har du bytt dem till de som satt i 530n (original toppen)?

Har du en 88a så har du säkerligen LH 2.2 (vilket jag tror i o m att du säger att du har kollat hallgivaren) och sätter du i en 531 topp, komplett med givare, tagen ur en 940 (som har LH 2.4) så kommer motorn att gå skit.

tja jag bytte ju topp och slängde över allt samma givare e det me... tror du att det e fel givare då?? finns det en speciel för 531 topp??

Holmberg_90
14 juni 2009 · 90 Inlägg

traktor_power skrev:

patrikhornfeldt skrev:
Håller med Xuri helt och fullt i det han säger att du ska kolla upp, men ja måste ändå kolla en sak med dej traktor_power.

Givarna för motortemp som sitter i topplocket, har du bytt dem till de som satt i 530n (original toppen)?

Har du en 88a så har du säkerligen LH 2.2 (vilket jag tror i o m att du säger att du har kollat hallgivaren) och sätter du i en 531 topp, komplett med givare, tagen ur en 940 (som har LH 2.4) så kommer motorn att gå skit.

tja jag bytte ju topp och slängde över allt samma givare e det me... tror du att det e fel givare då?? finns det en speciel för 531 topp??

kom på att det satt redan givare på 531 toppen så det e inte de

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang