Vilka högtalare ska man koppla på slusteget??

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
16 juni 2009 · 355 Inlägg

Jag har problem med att bestämma vilka av högtalarna jag ska koppla på slutsteget så jag tänkte att man kanske kunde få lite hjälp av någon som är insatt i det där?

antingen så blir det att koppla 2st 6x9or och 2st 5,25or på slutsteget (4kanal 400w om det nu spelar så stor roll) och köra 2st diskanter och 2st 6,5or direkt på stereon.

eller så blir det att köra 2st diskanter och 2st 6x9or direkt i stereon och 2st 5,25or och 2st 6,5or på slutsteget.

jag har inte så stor erfarenhet av det där, har bara kört bas på slutsteg innan och resten direkt i stereon rakt upp och ner, men tänkte att jag ska bygga lite seriösare nu, om det nu blir så seriöst med klent slutsteg.

men skit samma.
bilen som det byggs i är en peugeot 205, CD spelaren ligger på 4x45w, slusteget ligger på 4x100w (står det på iaf) alla högtalare utom diskanterna ligger på ungefär samma, mellan 250w och 300w.

jag vill bara ha tips på vilka högtalare som bör kopplas på steget för att få så fint ljud som möjligt.

ursäkta rubriken, men jag kom inte på något bättre.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Sandvik
16 juni 2009 · 547 Inlägg

Vilka högtalare sitter var? Hör diskanterna till 5,25 eller 6,5? Alltså är det ett kit med delningsfilter?

Dom högtalarna som sitter fram ska du köra på steg. Man vill ju ändå ha bästa ljudet fram där man sitter.

Vad är det för grejjer exakt? Är alla högtalare instalerade redan?

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
aturai88 Amatör
16 juni 2009 · 320 Inlägg

Håller med Sandvik, framhögtalarna är första prio tycker jag. Därför skulle jag kört dem på steg smile
Det är ju ändå fram du sitter, eller?


/A

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
16 juni 2009 · 355 Inlägg

Sandvik skrev:
Vilka högtalare sitter var? Hör diskanterna till 5,25 eller 6,5? Alltså är det ett kit med delningsfilter?

Dom högtalarna som sitter fram ska du köra på steg. Man vill ju ändå ha bästa ljudet fram där man sitter.

Vad är det för grejjer exakt? Är alla högtalare instalerade redan?

det är separata diskanter jag ska köra med. sen om det sitter diskanter monterade på högtalarna kommer jag faktiskt inte ihåg, men det kan det nog ha gjort. har det någon betydelse eller?

jag har inte satt i någonting än. och jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska sätta dem. förmodligen hamnar högtalarna i dörrarna och diskanterna ¨på instrumentpanelen. men jag funderar på att bygga in högtalare vid baksätet också, på sidorna. svårt att förklara men ni förstår kanske. så jag får 1 högtalare i varje dörr och en högtalare på varje sida bak där dörrarna skulle suttit om det funnits några.

pinsamt att säga vad det är för grejer, men dem kommer från Jula roll kollade runt lite och dem verkade mer prisvärda än MDS, sen om dem spelar bättre är väll sånt som märks. men enligt beskrivningarna på MDS högtalare och Julas högtalare så verkade Julas bättre om man jämför priserna. Julas låg på mer effekt också, men det kanske är skitsamma på sådana högtalare?
så det fick bli Julas tongue snål som man är. jag ska inte tävla iaf, vill bara ha lite bättre ljud än orginal.

men jaja tack för det. det får bli till att köra 6x9orna på stereon, för dem spelade bra när vi körde dem på stereon förut.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Sandvik
16 juni 2009 · 547 Inlägg

Då tycker jag du ska köra 6,5 i dörrarna, diskanter i brädan.. Bägge dessa kör du på steget. Sen 6x9 i hatthyllan som du driver på stereon. Eftersom du då har 6x9 i hathyllan tycker jag de e lite onödigt att ha 5,25 bak.

Akta sen när du kopplar diskanterna. Du ska köra dem på HP (HighPass) delning, runt 250 Hz kanske.


Att köra på Julas högtalare tycker jag inte du ska skämmas för. Alla börjar nånstans. smile

Men det hade nog blivit bättre med ett billigt kitsystem (5,25 , delningsfilter, diskant) fram som du driver på två av kanalerna och en billig 10" på de två resterande kanalerna på steget.


Men koppla in det du har nu först, ställ in allt och se om du blir nöjd, går nog att få till hyffsat med de grejjerna du har. smile


Lycka till!

Senast redigerat av Sandvik (16 juni 2009)

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
kalle_kalle
17 juni 2009 · 2 914 Inlägg

nog kan man få bra ljud med grejjer från jula med (om man inte är riktigt petig och är riktigt duktig)

Kind_alex
19 januari 2010 · 12 Inlägg

Dem mest krävande högtalarna (kraftigaste) på slutsteget!

*The One And Only*
Saab 93 Aero Coupé "BlueAEROMoon" (2001)
stahre
19 januari 2010 ·

Kind_alex skrev:
Dem mest krävande högtalarna (kraftigaste) på slutsteget!

Driver du med mig? tongue det är ändå en ganska gammal tråd du svara i, och antar att TS har styrt upp detta redan

ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 januari 2010 · 8 744 Inlägg

Kind_alex skrev:
Dem mest krävande högtalarna (kraftigaste) på slutsteget!

Ja och dom bör ju då helst sitta fram så att man får det mesta av ljudet där. Annars kommer ju ljudet bakifrån. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
vikapower
19 januari 2010 · 15 Inlägg

jag tycker du ska köra 6,9orna och 6,5orna på slutsteget och diskanterna och 5,25"arna på stereon. 6,5"arna kör du i framdörrarna, och sen 5,25"arna kör i bakdörrarna, 6,9"arna kör du i hatthyllan. diskanterna plaserar du i ett varsit hörn på instrumentbrädan.   


TIPS.... kör med grova kablar.

Senast redigerat av vikapower (19 januari 2010)

Toyota KE70 "KEIPER" (1981)
Kind_alex
28 januari 2010 · 12 Inlägg

stahre skrev:

Kind_alex skrev:
Dem mest krävande högtalarna (kraftigaste) på slutsteget!

Driver du med mig? tongue det är ändå en ganska gammal tråd du svara i, och antar att TS har styrt upp detta redan

Aaah men shit! Tur man kollaR lol

*The One And Only*
Saab 93 Aero Coupé "BlueAEROMoon" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang