Batteribyte i nyckeln till Saab 9-5, hur göra?

danne_potter
18 juni 2009 · 80 Inlägg

hejsan har en saab 9-5 och behöver byta batterier i nyckeln.  saab i min kommun har lagt ner. jag vet inte hur man man ska byta batteri i nyckeln som snälla hjälp mig

Kurtan84
23 juni 2009 · 41 Inlägg

Tjena

Det är bara att öppna nyckeln själv med en liten radiomejsel om ja inte minns helt fel och sen åka till närmaste radiohandlare och köpa likadana batterier

Senast redigerat av Kurtan84 (23 juni 2009)

Knoparmoj
3 juli 2009 · 4 Inlägg

Tag reda på vilken tidsfaktor som gäller för att byta batteri, annars kanske Du måste programmera om öppningsfunktionen.

Aern
3 juli 2009 · 457 Inlägg

Kolla i din instruktionsbok! Där står allt!

Erick
6 juli 2009 · 4 767 Inlägg
Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
vincere
13 december 2009 · 48 Inlägg

Lånar denna tråden lite...

Jag passade på att byta batterier i mina nycklar enligt instruktionsboken. Satte i batterierna direkt efter varandra.

Men efter ca två dagar så slutade fjärrlåset att fungera.
Någon vet vad det kan bero på?

SAAB 9-5 2.0 -99 är vad jag har smile

Bayerische116i
13 december 2009 · 4 Inlägg

Beror lite på vilken typ av saab nyckel du har !?Den gamla typen från 98:a till 00 hade en separat fjärr
Den lite nyare har allt i ett dvs.nyckel ämne och fjärr ,den först nämnda har en liten stjärn skruv i ena änden
lossa på den och vik ur den ena delen,
Den andra är lite svårare ta en borr ca 1,5 mm -2 mm tryck i den i det lilla borrade hålet och håll ett mindre tryck ,tag sedan en liten radio mejsel med platt ände = liten mejsel tryck ner mejseln i på ena kanten där du ser en naturlig delning bakstycke framstycke gör en liten brytning med mejsel och vips är den öppnad ,
passa på och rengjör spåret/tätkanten där det samlas så mycket smuts .obs vid alla saab nycklar är tiden max 10 sek från det du tar bort det gamla batteriet tills det nya sitter i ,överskrids tiden krävs en programmering med saabs dator .

vincere
14 december 2009 · 48 Inlägg

För att svara på min egen fråga.

Problemet hade ingenting med batteribytet att göra som jag först trodde.
Utan det beror på att kolven/pucken (eller vad man ska kall det) i tändningslåset inte åkte upp ordentligt när jag drog ut nyckeln. Det resulterar i att fjärrlåset/larmet inte fungerar. Samt att stereon inte stängs av (vilket jag trodde var ett separat fel). Så det var bara att smörja det för att det skulle fungera igen!

HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
14 december 2009 · 325 Inlägg

Vad är det för beteckning/modellnamn åp batteriet eller batterierna som sitter i Saabs nyckel då, eller alltså den separata fjärrkontrollen som var på fram till modell -00??

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
vincere
14 december 2009 · 48 Inlägg

HadesInFlames skrev:
Vad är det för beteckning/modellnamn åp batteriet eller batterierna som sitter i Saabs nyckel då, eller alltså den separata fjärrkontrollen som var på fram till modell -00??

CR2032 skall batterierna heta.

HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
14 december 2009 · 325 Inlägg

vincere skrev:

HadesInFlames skrev:
Vad är det för beteckning/modellnamn åp batteriet eller batterierna som sitter i Saabs nyckel då, eller alltså den separata fjärrkontrollen som var på fram till modell -00??

CR2032 skall batterierna heta.

Ok tack för det!

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
14 december 2009 · 1 594 Inlägg

Bayerische116i skrev:
.obs vid alla saab nycklar är tiden max 10 sek från det du tar bort det gamla batteriet tills det nya sitter i ,överskrids tiden krävs en programmering med saabs dator .

Snick snack inga problem om nyckel är strömslös i flera dygn, veckor eller månader. Man "lär in" koden mot bilen på nytt bara, står precis hur man ska göra i instruktions boken och har gjort det flera gånger med min -99´a

Senast redigerat av hotrodder (14 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang