Hur höga får vägbulor vara?

rickard_arvid
19 juni 2009 · 8 Inlägg

Är det någon som vet vad max höjden för vägbulor är?

MVH

"Glad Midsommar på er"

Audi A6 Quattro 2,5tdi "Quattron" (2000)
expect1991
19 juni 2009 · 1 814 Inlägg

Beror väl på designen, vissa är lite högre men är samtidigt längre för att kunna lyfta bilen mera så den inte tar i. Kanske NCC roads eller typ Transportstyrelsen kan svara på din fråga? smile

Thorssa
19 juni 2009 ·

Ring till din kommun, de borde veta. När jag var liten ville päronen ha vägbulor på gatan och det var väldigt noga med utformningen av dem. Det fanns mått för allt; höjden, hur långa ramperna skulle vara och i vilken vinkel de skulle vara.

expect1991
19 juni 2009 · 1 814 Inlägg

Thorssa skrev:
Ring till din kommun, de borde veta. När jag var liten ville päronen ha vägbulor på gatan och det var väldigt noga med utformningen av dem. Det fanns mått för allt; höjden, hur långa ramperna skulle vara och i vilken vinkel de skulle vara.

Synd att min kommun inte är lika nogranna, hade ett gupp här innan som alla bilar tog i om man inte körde vöer de snett.

Perzzon90
19 juni 2009 · 341 Inlägg

Skulle vara intressant att veta då ena bilen är ganska låg wink

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
19 juni 2009 · 1 342 Inlägg

Så hög trottoarkanten är bredvid, eller nästa höjdskillnad.. så finns det en vägkant på 25cm så ska vägbulan vara så hög.. Dock inte lika skarp utan med finare kurvor tongue

Audis in Scandinavia Crew
bollen1986
19 juni 2009 · 3 714 Inlägg

NIKKELICIOUS skrev:
Så hög trottoarkanten är bredvid, eller nästa höjdskillnad.. så finns det en vägkant på 25cm så ska vägbulan vara så hög.. Dock inte lika skarp utan med finare kurvor tongue

25 cm väggupp?
Då måste det ju vara över 1 meter långt/brett om man ska kunna ta sig över med låga orginalbilar som te.x corvette eller räknar jag fel ?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
SatansWrath Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
19 juni 2009 · 661 Inlägg

väggupp måste vara det mest idiotiska som finns, lider dock inte själv så mkt av det då bilen inte är sänkt, men har hört för många historier av bekanta o kompisar som kört sönder fina kjolpaket på dem, sätt ut blomlådor eller ngt istället.

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !
Ford Mustang Mach 1 "Trinity" (2003)
FireTraXX DFFL
19 juni 2009 · 9 020 Inlägg

bollen1986 skrev:

NIKKELICIOUS skrev:
Så hög trottoarkanten är bredvid, eller nästa höjdskillnad.. så finns det en vägkant på 25cm så ska vägbulan vara så hög.. Dock inte lika skarp utan med finare kurvor tongue

25 cm väggupp?
Då måste det ju vara över 1 meter långt/brett om man ska kunna ta sig över med låga orginalbilar som te.x corvette eller räknar jag fel ?

25cm kan ju knappt en vanlig bil ta sig över.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
rickard_arvid
19 juni 2009 · 8 Inlägg

Tackar så mycket för inläggen måste forska lite i detta på grund av att syrrans kille blev hängande på nya vägbulor i Falköping i går.

Audi A6 Quattro 2,5tdi "Quattron" (2000)
Rushman Evolution Garage
19 juni 2009 · 1 299 Inlägg

Den där förbannade skiten alltså, livsfarligt!!! Kör man på nya ställen så får man ju fan scanna av vägen för den där skiten! Men det är ingen fara bara det att jag SKITER i å kolla efter cyklister å sån skit istället!
Å dom där blomlådorna som är så jävla poppis att sätta upp nu för tiden klipper jag med volvon så fort jag ser dom!

Sky´s the limit...
NikkeSiekas Audis in Scandinavia
19 juni 2009 · 1 342 Inlägg

sa som ett TEX, En bula är lika hög som närmsta kant.. Tex vägkanten.. Ju högre desto längre oftast..

Audis in Scandinavia Crew
Rquired Allmänt envis
19 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Tar sig inte en bil godkänd av SBP över så är de för höga, och kommunen eller VV eller vem som nu ansvarar får ta och skrapa ner dem. Har hänt här hemma efter klagomål från folk vars Ferrari inte tog sig över...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
mickecorrado Bilplåtslagare
20 juni 2009 · 1 036 Inlägg

Går att läsa här.
http://www.vv.se/PageFiles/10407/11_far … anguage=sv

Komunerna skyller på att det är VV mått och dom gör som dom själva vill på komunens gator.
Sedan tar dom  inte kostnaden om skador uppstår på bilar.

Smoke Tires Not Drugs.
Foyrik www.barnaltsweden.se
20 juni 2009 · 139 Inlägg

Hehe, beskyll mig gärna för å va gammal å tråkig, men frågan är nog mer "hur låg får en bil vara?"

De flesta farthinder är byggda efter förbestämda normer, och som det nämts redan, så en bil godkänd av SBP klarar hindren utan problem..........men som som sagt....jag är ju en gammal tråkig volvoägare;)

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!
Volkswagen Caddy 1,9 TDI "Slöfisen" (2001)
Volkswagen Caddy "Skåpet" (2007)
rickard_arvid
20 juni 2009 · 8 Inlägg

En vanlig bil som är godkänd av SBP tar sig inte över

Audi A6 Quattro 2,5tdi "Quattron" (2000)
Ghibli
20 juni 2009 · 57 Inlägg

Foyrik skrev:
Hehe, beskyll mig gärna för å va gammal å tråkig, men frågan är nog mer "hur låg får en bil vara?"

De flesta farthinder är byggda efter förbestämda normer, och som det nämts redan, så en bil godkänd av SBP klarar hindren utan problem..........men som som sagt....jag är ju en gammal tråkig volvoägare;)

Min bil är godkänd av SBP och tar sig inte över vägbulor, den är sex cm från marken till frontläppen och är besiktigad i det skicket:)

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
20 juni 2009 · 3 404 Inlägg

Foyrik skrev:
Hehe, beskyll mig gärna för å va gammal å tråkig, men frågan är nog mer "hur låg får en bil vara?"

De flesta farthinder är byggda efter förbestämda normer, och som det nämts redan, så en bil godkänd av SBP klarar hindren utan problem..........men som som sagt....jag är ju en gammal tråkig volvoägare;)

Så en original Ferrari skall alltså inte kunna ta sig fram på gatorna för att bilen är för låg. Ägaren får därför skylla sig själv att han/hon inte köpte en Range Rover istället...?

Låter inte riktigt rätt i mina öron men visst. Självklart skall väll kommun/vv/asfaltsläggaren se till att alla bilar skall kunna ta sig fram på sådan väg där trafik med personbilar är tillåten. Annars kunde man likt förbannat kasta ut stenblock i gatan och hänvisa till att med ett offroadfordon så skulle man minsann klara hindret utan problem

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
kalle_fiat bäst
20 juni 2009 · 319 Inlägg

10cm enligt ncc standar är ett gäng i fbg som tvistar me dom om de. själv kör jag på cyckelväg och gräs förbi dom.

Gloremir hmmmm
20 juni 2009 · 1 094 Inlägg

allt beror ju på vilka reglersoms ka följas.är det svergie så är det max 10cm höga, men om man följer eu:s regler så finns ingen bestämd höjd utan att man ska kunna köra över guppet i 40km /timme utan att skada bilen. (om bilen är orginal) alltså bara att bilen ska gunga. slår bilen i så är det för högt.
ska ej ha betydelse vad det är för bil.

fick nämligen veta detta när jag var nere i belgien för 2 månader sedan då jag åkte med min audi där nere som är helt orginal och som slog i en fartbula.deras såkallade vägverk betalade skadorna på bilen samma dag som det hände, samt att den vart lagad på verkstad där nere samma dag.

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang