RIAA är ju helskruvade!

FireTraXX DFFL
19 juni 2009 · 9 020 Inlägg

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.c … &tsp=1

$80 000/Låt, Seriöst alltså, hur fan kan någon tycker att det är en rimlig summa?

San Fransisco Chronicle skrev:
A federal jury ruled Thursday that Jammie Thomas-Rasset willfully violated the copyrights on 24 songs, and awarded recording companies $1.92 million, or $80,000 per song.

Senast redigerat av FireTraXX (19 juni 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Mollllgan
19 juni 2009 ·

Hahhaja du... Värdera min bil får dem gärna göra då det verkar som man kan göra sig en fet vinst iaf wink

Stefan Varberg Supraman
19 juni 2009 · 2 300 Inlägg

vad jag förstår så har hon lagt ut låtan för andra att ladda ner?

Summan är troligtvis uträknad på vad skivbolaget skulle fått in i intäkter om dom inte var fildelade via henne plus omkostnader för rättegång osv.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
FireTraXX DFFL
19 juni 2009 · 9 020 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
vad jag förstår så har hon lagt ut låtan för andra att ladda ner?

Summan är troligtvis uträknad på vad skivbolaget skulle fått in i intäkter om dom inte var fildelade via henne plus omkostnader för rättegång osv.

Ja, så mycket förstår jag.
Men hur kan man tro att t.ex. hon har råd med en sån summa?

Det jag stör mig på är att de faktiskt förstör hennes liv p.g.a. 24 låtar...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Slash Saabifierad
19 juni 2009 · 2 026 Inlägg

FireTraXX skrev:

Stefan Varberg skrev:
vad jag förstår så har hon lagt ut låtan för andra att ladda ner?

Summan är troligtvis uträknad på vad skivbolaget skulle fått in i intäkter om dom inte var fildelade via henne plus omkostnader för rättegång osv.

Ja, så mycket förstår jag.
Men hur kan man tro att t.ex. hon har råd med en sån summa?

Det jag stör mig på är att de faktiskt förstör hennes liv p.g.a. 24 låtar...

Jag tror att dom punktmarkerar och försöker skrämma andra att göra samma sak, som med piratebay-rättegången. Summorna är fiktion men satta i avskräckande syfte. Sedan bryr dom sig inte om det förstör ett liv eller femtusen, det är mer principen dom vill åt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Germax
19 juni 2009 · 12 086 Inlägg

FireTraXX skrev:

Stefan Varberg skrev:
vad jag förstår så har hon lagt ut låtan för andra att ladda ner?

Summan är troligtvis uträknad på vad skivbolaget skulle fått in i intäkter om dom inte var fildelade via henne plus omkostnader för rättegång osv.

Ja, så mycket förstår jag.
Men hur kan man tro att t.ex. hon har råd med en sån summa?

Det jag stör mig på är att de faktiskt förstör hennes liv p.g.a. 24 låtar...

Det skulle hon tänkt på innan hon stal och distribuerade 24 upphovsrättade låtar.

Såg något liknande fall för ett tag sedan, dom bantade ner skadeståndet till 10% så de vart bara 4 mille lr nått smile

expect1991
19 juni 2009 · 1 814 Inlägg

Jadu, detta är ju framtiden om inte fler röstar på piratpartiet. Vidrig framtid som väntar oss om världen fortsätter såhär...

Rquired Allmänt envis
19 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Hon som delade ut 24 låtar fick alltså halva det bötesbeloppet som tilldelades personerna bakom PB, var fan ligger logiken och rättvisan i det :S

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
beta
19 juni 2009 · 804 Inlägg

Rquired skrev:
Hon som delade ut 24 låtar fick alltså halva det bötesbeloppet som tilldelades personerna bakom PB, var fan ligger logiken och rättvisan i det :S

Ja med tanke på att TPB inte delat ut något alls.

LeafBox Lat Perfektionist
19 juni 2009 · 6 359 Inlägg

Jag ska bli en riktig pirat senare tror jag..
Så ska jag segla över till Pontén och köra papegoja ner i halsen och träbenet upp i röven på han.
Såhär kan man fan inte hålla på. Tänk er om 5år. Så sitter det säkert någon gubbe och dubbelkollar det du skriver på MSN till dina vänner. För du kan ju vara en terrorist... 
Eller så kanske man inte får ha egna hårddiskar i datorn längre. Utan allting måste ligga på statens jätteservrar, så dom kan ha full kontroll över vad du har på datorn.

Får jag chansen skulle jag lätt bjuda ett par personer på en fet jävla smäll, bara för att dom är så jävla korkade.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Rquired Allmänt envis
19 juni 2009 · 12 512 Inlägg

beta skrev:

Rquired skrev:
Hon som delade ut 24 låtar fick alltså halva det bötesbeloppet som tilldelades personerna bakom PB, var fan ligger logiken och rättvisan i det :S

Ja med tanke på att TPB inte delat ut något alls.

Till och med det, men tror du förstår vad jag menar

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Grabber Dagdrömmare
19 juni 2009 · 2 836 Inlägg

Dessutom var det i USA o vad vet vi om deras tänkandet? Inte logiskt!

Allt är möjligt där borta!

Vad skulle en vanlig Svensson göra i liknande fall o punga ut 80000kr per låt?

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Janneutanb
19 juni 2009 · 7 272 Inlägg

Grabber skrev:
Dessutom var det i USA o vad vet vi om deras tänkandet? Inte logiskt!

Allt är möjligt där borta!

Vad skulle en vanlig Svensson göra i liknande fall o punga ut 80000kr per låt?

Lite roligt att du säger att dom inte tänker logiskt och att allt är möjligt därborta.
Har du sett TPB rättegången? roll

Grabber Dagdrömmare
19 juni 2009 · 2 836 Inlägg

Har inte följt TPB så noga men det låter som ett skämt det med!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Urkas Kräsen grafiker
20 juni 2009 · 1 775 Inlägg

Pengar pengar pengar. Horiga jävla idioter överallt. Skivbolagen kan gå o dö, dom är ju inte värda ett enda öre. Det enda dom gör är att tjäna pengar på andras arbete, och nu har dom hittat ännu ett sätt o tjäna pengar på. Spela roll om dom förstör några människors liv, sålänge dom får sina jävla PENGAR så är ju allt frid o fröjd.

Och till er som inte röstade pirat: vad fan tänkte ni med?

Whine whine!
Germax
20 juni 2009 · 12 086 Inlägg

Urkas skrev:
Pengar pengar pengar. Horiga jävla idioter överallt. Skivbolagen kan gå o dö, dom är ju inte värda ett enda öre. Det enda dom gör är att tjäna pengar på andras arbete, och nu har dom hittat ännu ett sätt o tjäna pengar på. Spela roll om dom förstör några människors liv, sålänge dom får sina jävla PENGAR så är ju allt frid o fröjd.

Och till er som inte röstade pirat: vad fan tänkte ni med?

Det är ju bara skivbolag som gör menar jag.. inte

Jag tvivlar på att de är ute efter att förstöra någons liv, men de måste ju se över sina rättigheter och skrämma andra att göra samma sak som hon.

Det skinker avundsjuk socce om dig.

Ps. Piratpariet är ju ett jävla skämtparti, dom går ut med att de vill värna om integriteten på internet. 99% av de som röstat på dom är snorungar som vill ladda hem gratisfilmer, spel och musik. Integritet skiter dom i, dom skyltar ju med de med sina nördnicks.

Senast redigerat av JapMax (20 juni 2009)

dahboy
20 juni 2009 · 1 002 Inlägg

JapMax skrev:

Urkas skrev:
Pengar pengar pengar. Horiga jävla idioter överallt. Skivbolagen kan gå o dö, dom är ju inte värda ett enda öre. Det enda dom gör är att tjäna pengar på andras arbete, och nu har dom hittat ännu ett sätt o tjäna pengar på. Spela roll om dom förstör några människors liv, sålänge dom får sina jävla PENGAR så är ju allt frid o fröjd.

Och till er som inte röstade pirat: vad fan tänkte ni med?

Det är ju bara skivbolag som gör menar jag.. inte

Jag tvivlar på att de är ute efter att förstöra någons liv, men de måste ju se över sina rättigheter och skrämma andra att göra samma sak som hon.

Det skinker avundsjuk socce om dig.

Ps. Piratpariet är ju ett jävla skämtparti, dom går ut med att de vill värna om integriteten på internet. 99% av de som röstat på dom är snorungar som vill ladda hem gratisfilmer, spel och musik. Integritet skiter dom i, dom skyltar ju med de med sina nördnicks.



Lägg även till att dom endast har EN fråga i sitt program..

Urkas: Du verkar vara en riktig hejjare på politik..

...
Urkas Kräsen grafiker
20 juni 2009 · 1 775 Inlägg

Eller så har ni noll koll. Jag känner inte en jävel som har röstat på PP bara för att dom vill kunna tanka allt vad dom vill.
Visst, skivbolagen har varit bra och användbara, men det var på förra årtusendet det. Så nej, dom har inga som helst "rättigheter" att tjäna pengar på andras musik.

Whine whine!
Germax
20 juni 2009 · 12 086 Inlägg

Urkas skrev:
Eller så har ni noll koll. Jag känner inte en jävel som har röstat på PP bara för att dom vill kunna tanka allt vad dom vill.
Visst, skivbolagen har varit bra och användbara, men det var på förra årtusendet det. Så nej, dom har inga som helst "rättigheter" att tjäna pengar på andras musik.

Ehh? Skämtar du med mig?

dahboy
20 juni 2009 · 1 002 Inlägg

Urkas skrev:
Eller så har ni noll koll. Jag känner inte en jävel som har röstat på PP bara för att dom vill kunna tanka allt vad dom vill.
Visst, skivbolagen har varit bra och användbara, men det var på förra årtusendet det. Så nej, dom har inga som helst "rättigheter" att tjäna pengar på andras musik.

Men saken är ju den att pp endast har en fråga i sitt program, och det är såklart ipred. Så varför har då folk röstat på dom?


Ok, hur många av dagens artister skulle vara just artister om det inte vore för skivbolagen?

...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang