2927
Sök

"Köpråd" Vad gäller vid import av ap-trimmad bil? Funtar på att ta in en turbokonverterad VW R32

111 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
#1
Som sagt i rubriken, jag brinner för turbokonverterade R32'or och skulle gärna lägga vantarna på en sådan.
Med på vägen följer lite problem mad med antingen ombesiktning el. import och jag skulle gärna få lite råd / tips / tricks av den som kan...

Bilen jag tänkt plocka in är en VW R32 2002-2007 konverterad till dubbelturbo.
Effekt: 364 kW / 495 Hk  (Original ca. 184 kW / 250 Hk)

Alternativen jag har är som följer:

1. Köpa en R32 2005-7 original här i Sverige, ta med den ned till Tyskland för turbokonvertering, köra tillbaka
den till Sverige för att sedemera försöka regga den som någon sorts ombyggt fordon (vilket jag förstått är mer eller mindre omöjligt såtillvida jag inte bygger om hela bilen).

2. Köpa en R32 i Tyskland som redan är turbokonverterad och TÜV-godkänd (registrerad och klar i Tyskland) för att sedemera föra in den i Sverige och registrera / besiktiga in den här.

Skulle väldigt gärna att nån här på forumet som känner sig hemma i snårskogen kring diverse regelverk vid omregistrering alt. import av astrimmade bilar hjälper mig att fatta rätt beslut / förverkliga min dröm.

TACK! big_smile
Senast redigerat av Evil_E (22 juni 2009)

Time is never wasted when you’re wasted all the time.

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
22 juni 2009
#2
Kan ju informera dig att om du försöker köra på alternativ två, dvs en bil som har inskrivet i papprena från tyskland (tuv) att den är trimmad kommer du ALDRIG få registrerad i Sverige.

Enda alternativet för att få igenom en sådan bil är så omfattande ombyggnad så den kan klassas in som amatörbyggt fordon. Hur man ska lyckas med det vet jag inte, då det krävs en hel del pengar och kunskap.

Jag vill inte krossa en dröm, men antingen är det den olagliga vägen med besiktningsbil/motor eller så är det bara att fortsätta drömma.

Mvh
Senast redigerat av J-P-R (22 juni 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 juni 2009
#3
Golf R32 är väl helbilsgodkänd? Det vill säga det är omöjligt/väldigt svårt att få igenom detta. Den trimmade bilen från Tyskland kan du nog glömma, den är förmodligen reggad på ett sätt som gör den omöjlig att få godkänd i Sverige, fråga alla som försökt få in Hartge-Bmws eller Lorinser-mercor...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

DFFL
9 020 Inlägg
22 juni 2009
#4
Rquired skrev:
Golf R32 är väl helbilsgodkänd? Det vill säga det är omöjligt/väldigt svårt att få igenom detta. Den trimmade bilen från Tyskland kan du nog glömma, den är förmodligen reggad på ett sätt som gör den omöjlig att få godkänd i Sverige, fråga alla som försökt få in Hartge-Bmws eller Lorinser-mercor...

Hartge-BMW:er fungerar väl utmärkt.
Finns någon E60 M5 Hartge på blocket iallafall.

Fast om den är importerad vet jag inte.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

87 Inlägg
22 juni 2009
#5
FireTraXX skrev:
Rquired skrev:
Golf R32 är väl helbilsgodkänd? Det vill säga det är omöjligt/väldigt svårt att få igenom detta. Den trimmade bilen från Tyskland kan du nog glömma, den är förmodligen reggad på ett sätt som gör den omöjlig att få godkänd i Sverige, fråga alla som försökt få in Hartge-Bmws eller Lorinser-mercor...

Hartge-BMW:er fungerar väl utmärkt.
Finns någon E60 M5 Hartge på blocket iallafall.

Fast om den är importerad vet jag inte.

Hur mycket mer effekt är dom registerarde för ?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 juni 2009
#6
FireTraXX skrev:
Rquired skrev:
Golf R32 är väl helbilsgodkänd? Det vill säga det är omöjligt/väldigt svårt att få igenom detta. Den trimmade bilen från Tyskland kan du nog glömma, den är förmodligen reggad på ett sätt som gör den omöjlig att få godkänd i Sverige, fråga alla som försökt få in Hartge-Bmws eller Lorinser-mercor...

Hartge-BMW:er fungerar väl utmärkt.
Finns någon E60 M5 Hartge på blocket iallafall.

Fast om den är importerad vet jag inte.

Motortrimmad av Hartge? I så fall tror jag helt enkelt den inte är reggad med det tongue

Brukar nämligen vara så att de bilar Hartge trimmar och registeras som en Hartge, och då blir det helt plötsligt en annan bil som inte är godkänd i Sverige. Men om man kör ner en Sv. reggad bil till tyskland, låter Hartge trimma den och sedan reggar den som ombyggt fordon kanske det funkar så länge man låter den stå kvar som "Bmw M5"?

Vet inte riktigt hur det fungerar, brukar vara krångligt med massa kryphål...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

DFFL
9 020 Inlägg
22 juni 2009
#7
Trimmar och trimmar.
Det är typ avgassystem och chippning (Motormässigt).

www.hartge.de

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

3 120 Inlägg
22 juni 2009
#8
Smärre moddar går nog att få igenom en registreringsbesiktning (dvs besiktningsmannen ser det inte).
Dubbelturbos tror jag inte att ens den blindaste besiktningsman kan missa.


111 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
#9
viccoA skrev:
Smärre moddar går nog att få igenom en registreringsbesiktning (dvs besiktningsmannen ser det inte).
Dubbelturbos tror jag inte att ens den blindaste besiktningsman kan missa.

Givetvis inte. men jag har för avsikt att kunna köra den lagligt, och måste jag modda bilen på nått vis
för att få igenom den så får det vara så, men detta är en vision inför framtiden och då kan man ha lite mer tålamod.

Time is never wasted when you’re wasted all the time.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
22 juni 2009
#10
Rquired skrev:
Golf R32 är väl helbilsgodkänd? Det vill säga det är omöjligt/väldigt svårt att få igenom detta. Den trimmade bilen från Tyskland kan du nog glömma, den är förmodligen reggad på ett sätt som gör den omöjlig att få godkänd i Sverige, fråga alla som försökt få in Hartge-Bmws eller Lorinser-mercor...

En av farsans kompisar har en Lorinser Mercedes smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

296 Inlägg
22 juni 2009
#11
Fråga Lord4130 här på garaget.. Han bygger ju turbo i sin, han har säkert någon plan för att kunna köra den den på gatan antar jag.

111 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
#12
Men... Bugatti Veyron har 1001 Hk på 1890 Kg. Går detta ihop bara för att den är typad så från fabrik?
Jävla förmyndarsamhälle man lever i, inte ens sin bil får man bestämma över!! :-(

Vad kommer det sig att det kan vara så annorlunda regler i olika delar av EU? Jag menar de försöker ju jämna ut lagstiftningen vad gäller det mesta andra, så varför inte även här?

Time is never wasted when you’re wasted all the time.

DFFL
9 020 Inlägg
22 juni 2009
#13
Evil_E skrev:
Men... Bugatti Veyron har 1001 Hk på 1890 Kg. Går detta ihop bara för att den är typad så från fabrik?
Jävla förmyndarsamhälle man lever i, inte ens sin bil får man bestämma över!! :-(

Vad kommer det sig att det kan vara så annorlunda regler i olika delar av EU? Jag menar de försöker ju jämna ut lagstiftningen vad gäller det mesta andra, så varför inte även här?

Bugattin har kostat miljoner att bygga och då ingick säkerheten (Bromsar, upphängning, krockskydd o.s.v.).
Du kommer troligtvis köra på original bromsar och upphängning med 500hk.

Däri ligger skillnaden varför den är godkänd och din inte.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 juni 2009
#14
_night_stalker_ skrev:
Rquired skrev:
Golf R32 är väl helbilsgodkänd? Det vill säga det är omöjligt/väldigt svårt att få igenom detta. Den trimmade bilen från Tyskland kan du nog glömma, den är förmodligen reggad på ett sätt som gör den omöjlig att få godkänd i Sverige, fråga alla som försökt få in Hartge-Bmws eller Lorinser-mercor...

En av farsans kompisar har en Lorinser Mercedes smile

En sådan reggad med trimmet? Han har väl kämpat rätt hårt för den i så fall, bara pappersarbetet för att importera en bil till Sv. är imponerande. Hur mycket papper och intyg man behöver för att få en sådan godkänd vill jag inte tänka på tongue

Men det är väl nya buller och avgasintyg osv...?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

111 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
#15
FireTraXX skrev:
Evil_E skrev:
Men... Bugatti Veyron har 1001 Hk på 1890 Kg. Går detta ihop bara för att den är typad så från fabrik?
Jävla förmyndarsamhälle man lever i, inte ens sin bil får man bestämma över!! :-(

Vad kommer det sig att det kan vara så annorlunda regler i olika delar av EU? Jag menar de försöker ju jämna ut lagstiftningen vad gäller det mesta andra, så varför inte även här?

Bugattin har kostat miljoner att bygga och då ingick säkerheten (Bromsar, upphängning, krockskydd o.s.v.).
Du kommer troligtvis köra på original bromsar och upphängning med 500hk.

Däri ligger skillnaden varför den är godkänd och din inte.

Skulle jag köra en bil med 500Hk skulle jag vara en idiot om jag körde på orig. bromsar o upphängning
och även om jag skulle vara så korkad skulle nog inte bilen vilja vara med i leken speciellt länge.

Givetvis skulle bilen få de uppdateringar som den behöver för att kunna framföras på ett säkert vis. Jag lär få betala för att turbokonvertera den, likaså för att få den i körbart skick (bromsar, upphängning, drivlina, stabbigare DSG-koppling osv.) men när allt kommer omkring så har jag nog en bil som spöar de flesta originalkärror som kostar mer än det dubbla jag kommer lägga ut, så ekvationen är ganska lätt för mig.

Smakar det så kostar det, men kostare det för mycket blir smaken bitter.....

Time is never wasted when you’re wasted all the time.

301 Inlägg
22 juni 2009
#16
tvärnit på detta tyvärr. :S

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

TACS Medlem
457 Inlägg
19 augusti 2009
#17
Då gäller det väl troligen även för Trans Am's från USA med kompressor? Gatklar där men omöjligt att få in den som ombyggt fordon i Sverige ... eller?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
19 augusti 2009
#18
KingWS6 skrev:
Då gäller det väl troligen även för Trans Am's från USA med kompressor? Gatklar där men omöjligt att få in den som ombyggt fordon i Sverige ... eller?

ja


TACS Medlem
457 Inlägg
19 augusti 2009
#19
MeloveGolf skrev:
KingWS6 skrev:
Då gäller det väl troligen även för Trans Am's från USA med kompressor? Gatklar där men omöjligt att få in den som ombyggt fordon i Sverige ... eller?

ja

Synd .... Sugen på denna:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Pontiac- … 06.c0.m245

2 014 Inlägg
19 augusti 2009
#20
Det bästa sättet att lagligt registrera en trimmad bil av en modell som är helbilsgodkänd är, såvitt jag vet, att tillverkare/generalagent intygar att bilen är säker för trafik, miljö, osv. Och det kan du nog lycka till med, aldrig hört talas om någon som lyckats få ett intyg på sådana saker...

Annars är det nog att registrera den som ombyggt/amatörbyggt fordon, men då krävs också mer omfattande modifikation plus att det finns en begränsning i hk / kg som är tillåtet.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex


Sök